Additionally, paste this code immediately after the opening tag: All About The Best Bikepacking Panniers For Off-Road Adventures - Forum Wereldfietser

All About The Best Bikepacking Panniers For Off-Road Adventures

Mooi overzicht van off road tassen. Naast Vaude en Ortlieb is de keuze groter en groter geworden.
Gebruiken jullie een van deze tassen? ben benieuwd.

https://www.cyclingabout.com/bikepackin ... dventures/

Zag overigens dit ook nog voorbij komen: https://www.vaude.com/en-NL/Company/Med ... cycle-bags
Ben benieuwd hoe die ontwikkeling verder zal gaan.
Marco Meijerink schreef:
di 17 jul, 2018 17:12


Zag overigens dit ook nog voorbij komen: https://www.vaude.com/en-NL/Company/Med ... cycle-bags
Ben benieuwd hoe die ontwikkeling verder zal gaan.
Leuk met dat elastiek aan de buitenkant. Ben benieuwd hoe ze bevallen.

Rij zelf met een setje Front Rollers achterop, met dubbele haken die ik nog even van m’n Back Rollers af moet schroeven voor vertrek ;-)

En in een andere setup nog een Apidura stuurtas en zadeltas, maar daar ben ik nog niet langer mee op pad geweest bij gebrek aan full-frame tas.
100 keer lightweight, maar het gewicht van die "lichte" Vaude-tassen staat nergens.
Klopt ja. Volgens mij ook niet de inhoud en de afmetingen. Ik denk dat ze kleiner zijn dan de huidige tassen maar dat is een beetje gokken. Wachten tot 2019 dan maar.
Hoe vaak het voorkomt dat er massief geworven wordt met ultralicht etcetera zonder dat ergens het gewicht staat. Wat heeft het voor zin iets ultralichts aan te kondigen zonder het gewicht irt de afmetingen te nomen?
Op de site van cyclingabout staan wel vaker lijstjes van “de beste .......”. Let op dat de opsomming vaak wel erg gebaseerd is op de Amerikaanse markt. Niets ten nadele van de kwaliteit van Amerikaanse producten of het producten aanbod op de us markt, maar vaak staan reguliere merken van de Nederlandse en/of Europese markt er niet of nauwelijks bij en dat maakt zo’n opsomming voor ons iets minder compleet.
Interessant nieuws over die nieuwe tassen van Vaude. Op de onderstaande link vond ik wat meer informatie:
https://blog.veloplus.ch/2018/05/29/wer ... t-taschen/
Het lijkt er op dat de voortassen 10 liter per stuk worden (20 per setje) en de achtertassen 18 / 36 liter. Helaas staat ook hier het gewicht niet vermeld.
Mijn ervaringen zijn niet om over naar huis te schrijven en strikt beperkt tot de racefiets met ordinaire klauwremmen (dus geen hydraulica).

Dit gezegd zijnde, zou ik een fabrikant willen zien die een goeie stuurtas maakt voor racefietsen. Ik heb op het punt gestaan om die Vaude Trailfront te kopen, maar toen ik mijn racefiets mee naar de winkel nam om te proberen, leek de montage net iets te problematisch. De afmetingen waren wel OK, anders dan bij Ortlieb.

Wat betreft zadeltassen ... ik heb een Apidura die haar werk doet, maar ideaal is ook zij niet. Op een helling even uit het zadel om op te trappers te staan, geeft een onstabiel gevoel. De tas zwaait van links naar rechts. Ze raakt mijn dijen niet als ik fiets, maar het scheelt echt maar een millimeter. Dat kan m.i. beter. Die tas is ook niet gemaakt om onderweg even te openen om er iets uit te halen.

Eerlijk gezegd: mocht ik het overdoen, dan kocht ik een bagagedrager die je aan de zadelpen kunt bevestigen.

(Waarom ik dat niet meteen gedaan heb, is een ander verhaal, dat te maken heeft met de niet-ronde vorm van de zadelpen van mijn vorige racefiets).

Op die bagagedrager zou ik dan mijn ordinaire fietstassen bevestigen, die ik met schier bovenmenselijke discipline grotendeels leeg zou laten. Ultralight etc. Dat ultralight heeft toch eerder te maken met de hoeveelheid die je meeneemt, dan met het gewicht van de tassen zelf. Misschien zou ik die stuurtas-"front roller" zelfs niet nodig hebben.
Ha, ik ben nog iets vergeten te melden.

Bikepacking is een woord dat ruige omgevingen oproept, de Noord-Nederlandse taiga etc., maar dan vraag ik me toch iets af. Waarom maakt een producent als Apidura tassen voor het ruigere werk

a) met de meest kwetsbare gespen die ik ooit gezien heb (ik ben iedere keer bang dat ik iets ga breken wanneer ik ze sluit), en;

b) met gespen die, wanneer je ze breekt ergens op de Noord-Nederlandse taiga, nauwelijks te vervangen zijn zonder gebruik van een solide naaimachine?
Het interessantste is vaak datgene dat niet geschreven of gefotografeerd wordt.
Op deze Duitse fietssite kwam ik een recensie tegen van de Vaude Aqua Light-achtertassen die volgend jaar uitkomen:
https://lifecyclemag.de/vaude-aqua-back-light-test
Inhoud 18 liter per stuk, gewicht 525 gram. De schrijver lijkt tevreden te zijn over de tassen, al vraagt hij zich wel af hoe bestand ze zijn tegen een aanvaring met een scherpe steen of tak.

De voortassen zijn inmiddels ook verschenen op deze site:
http://www.rad-sport-wehrle.de/Packtasc ... 14590.html
Deze zijn 10 liter per stuk, gewicht 400 gram, en lijken 110 euro per paar te gaan kosten.
€ 110 is veel geld, maar in totaal wel 400 gram lichter als mijn voortassen van Ortlieb, dat zet wel zoden aan de dijk! Maar even wachten op een mooie aanbieding.
Klopt ik had na wat gemopper toch ook dat gewicht en die inhoud gevonden. Allebei dus ongeveer hetzelfde als mijn Altura tassen (maar die zijn uit de handel). Als ik op basis van de foto's vergelijk heeft de Vaude tas een zwaardere want meer verstelbare ophanging en heeft Altura degelijker materiaal. Kortom ik ben nog steeds blij met mijn Altura tassen.
Dit is dus goed nieuws - wie weet voelt Ortlieb zich nu uitgedaagd.
Is lichtgewicht niet vooral een mentaal probleem? Je fietst 75% van je tijd zonder bepakking door het vlakke Nederland en dan ga je weekendjes of langer met bepakking in het heuvelachtige rest van de wereld fietsen en wil je hoofd nog net zo snel.... dat gaat niet.
Fietsertje71 schreef:
di 06 nov, 2018 13:26
Is lichtgewicht niet vooral een mentaal probleem? Je fietst 75% van je tijd zonder bepakking door het vlakke Nederland en dan ga je weekendjes of langer met bepakking in het heuvelachtige rest van de wereld fietsen en wil je hoofd nog net zo snel.... dat gaat niet.
Het loont weldegelijk om voor die duizenden "wereld-kilometers" (zelfs al liggen die dan alleen in Europa, of zelfs alleen W-Europa) de loze kilo's te beperken. Echter, als je daarvoor dan onderweg pech krijgt (of het nu fiets of tassen zijn) dan is je winst snel weer verdampt.

Voor velen van ons, en in ieder geval voor mij, loont het nog het meest om zelf kilo's thuis te laten, maar zelfs onderweg raak ik die kilo's maar moeilijk kwijt. Een titanium bestek-set spaart enkele tientallen grammen ... ik eet veel te graag lekker dus is er uiteindelijk teveel van mij.

Maar goed, als ik de prijzen zie, en (soms) de kwaliteit/duurzaamheid en repareerbaarheid, en ook als ik de nuttige inhoud en de gewichten zie dan ben ik nog steeds niet ontevreden over onze oude, iets verbeterde, canvas Slee-fietstassen.
Het enige wat blijvend een beetje onhandig is zijn de haken waaraan ze hangen, maar ze doen het al 30 tot meer dan 40 jaar goed (of goed genoeg). Ik heb zelfs 4 zulke tassen (dus ook achtertassen vóór), mijn wederhelft heeft voor een setje inmiddels ook al weer zo'n 20 jaar oud AGU-voortassen. En als stuurtassen hebben we nogal grote zo'n 25 jaar oude CarryMore tassen op Cordo-klickfix montage. Dus niks nieuws onder de zon, maar wel door de tijd bewezen kwaliteit en duurzaamheid.

O ja, de grootste "wereldverbterende" verbetering van de ouderwetse Slee-tassen bestaat uit eenvoudig twee stel nylon-riempjes met fastex-sluiting -- hiermee trek je de lading mooi strak en houd je de tas in model, en kan je nog wat los onder de klep wegstouwen zonder dat alles uit model zakt. De tweede verbetering is een "inzet" die ik om te beginnen uit bananendozen-karton fröbelde, en later ter vermindering van het gewicht uit "carton-plume" (dwz een soort nep-karton bestaande uit een dunne schuimkern en twee gladpapieren buitenlagen). Afhankelijk van het gebruik van de tas is de "inzet" meer of minder voorgevormd. Die voor de kleren, de slaapspullen en de tent zijn dus simpel, alleen een bodem of bodem+ruggetje. 't Weegt niks (of weinig), het beschermt zowel tas als inhoud, en het belangrijkste: het pakt veel beter in. Dat het "carton-plume" langzaamaan vormeloos wordt is geen punt. Na vele jaren maak je voor weinig een nieuwe set ... o ja de hoeken en "scharnieren" versterk ik met duct-tape. En wie moppert dat die canvas-tassen niet waterdicht zijn die heeft gelijk. Een vuilniszak (of vergelijkbaar) is waterdicht (genoeg) en het ademende van de canvas-tassen is ook een bonus: een nog niet helemaal droge lichtgewicht droogdoek of fietsbroek droogt prima bovenop de vuilniszak onder de klep.

BSM
Bijkomend (groot)voordeel van weinig meenemen is dat je niet zoveel in en uit hoeft te pakken iedere dag.
Het staat je natuurlijk vrij om met oude Slee-tassen rond te fietsen, maar ik ben erg blij met mijn waterdichte tassen. Het extra gewicht komt niet van het waterdichte materiaal, maar van alle overige toeters en bellen zodat de tassen aan iedere bagagedrager passen, snel op- en af kunnen, niet doorschuren, rechtop blijven staan en als schoudertas te dragen zijn, op deze zaken valt zeker nog wat gewicht te reduceren. En: alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen: je hoeft het niet in te pakken, niet de berg op te slepen en het ligt niet in de weg. Door minder bagage kan je volstaan met alleen achtertassen, waardoor je tent ook een maatje kleiner kan, waardoor je kunt volstaan met alleen voortassen, waardoor je tent ook een maatje kleiner kan en je fiets wat lichter etc.
Fietsertje71 schreef:
di 06 nov, 2018 13:26
Is lichtgewicht niet vooral een mentaal probleem? Je fietst 75% van je tijd zonder bepakking door het vlakke Nederland en dan ga je weekendjes of langer met bepakking in het heuvelachtige rest van de wereld fietsen en wil je hoofd nog net zo snel.... dat gaat niet.
Gewicht scheelt enorm qua hoe lekker je fietst. Minder spullen = minder tassen en dragers nodig, met minder gewicht hop je makkelijk over een kuiltje heen ipv dat je er door bonkt, dus je kunt een lichtere fiets rijden en daar ook weer sneller mee rijden, dus hoef je minder mee te nemen want je bent sneller bij de volgende bevoorrading, daardoor ben je weer lichter en fiets je nog weer makkelijker en fijner etc etc. :lol:

De range voor een langere reis ligt zo tussen 20- (wat hier als licht wordt gezien) en 35+ kg (de standaard Hollandse bulky beter-ermee-verlegen-dan-erom-verlegen-paklijst) en die 15 a 20kg meer of minder (en alle consequenties die het meenemen van die extra kilo's heeft) kan naar mijn idee echt het verschil maken tussen gewoon lekker fietsen of alleen maar eindeloos kruipen en ploegen. Zeker op slecht wegdek.
Berger schreef:
di 06 nov, 2018 14:45
Bijkomend (groot)voordeel van weinig meenemen is dat je niet zoveel in en uit hoeft te pakken iedere dag.
Ik zie vooral het voordeel van minder in te pakken.
Het is overigens heel wat makkelijker inpakken als het allemaal makkelijk past.

Overigens gaat er bij mij in totaal rond de 25 kilo op de fiets en bij mijn wederhelft rond de 20 kilo (dit alles met gemiddelde fourage, het scheelt natuurlijk als je net een kilo suiker hebt gekocht, en limonade-siroop en jam en een bloemkool en bier en .... )

Ik ben ooit begonnen met een fiets die met bagage meer woog als ikzelf, drie versnellingen, maar ook een traditionele fietspomp etc. en daarmee reed ik in 9 dagen ruim 1100 kilometers (en terug weer) ... ik ben geen 20 meer, en veel erger de kilo's die qua bagage zijn gewonnen die zitten nu op het zadel.

BSM
derdekeer schreef:
wo 18 jul, 2018 23:07
Ha, ik ben nog iets vergeten te melden.

Bikepacking is een woord dat ruige omgevingen oproept, de Noord-Nederlandse taiga etc., maar dan vraag ik me toch iets af. Waarom maakt een producent als Apidura tassen voor het ruigere werk

a) met de meest kwetsbare gespen die ik ooit gezien heb (ik ben iedere keer bang dat ik iets ga breken wanneer ik ze sluit), en;

b) met gespen die, wanneer je ze breekt ergens op de Noord-Nederlandse taiga, nauwelijks te vervangen zijn zonder gebruik van een solide naaimachine?
Mijn beeld bij Apidura is dat ze juist tassen maken voor de langeafstands racer, zoals de endurancetochten in de zomer als de transcontinental en de race naar de noordkaap. Daarbij wil je alles zo licht mogelijk hebben, dat eea niet helemaal waterdicht is is dan jammer.