Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zelf dragers maken? - Forum Wereldfietser

zelf dragers maken?

Wie heeft er ervaring met het maken van eigen dragers.

Ik heb nu een Condor van Optima en wil hiervoor betere dragers maken (vooral lager en meer naar voren tussen de wielen onder het zitje)

Welk materiaal (staal) kan ik het beste gebruiken hoe dik waar verkrijgbaar etc. etc.

Graag jullie visie hierop.

Mijn huidige drager voor de achtertassen bevalt op zich goed maar de geleverde voordragers, voor de low rider tassen zijn van aluminium en erg zwak. Voor de komende reizen heb ik beter materiaal nodig.
Vandaar deze vraag :roll: :roll: :?:

Groet, Menno

Ligt er een beetje aan welk materiaal je zelf kunt bewerken.

Ik heb in het verleden alu dragers gemaakt, en laten lassen door een Tig lasser.
Tijdens het reizen ook wat dragers gemaakt. Aangezien er alleen een lastrafo voorhanden was, moest ik stalen pijpmateriaal van 12 x 1,5 gebruiken. (wanddikte van 1,5 is het minimum om met een lastrafo te lassen)

Maar ik ben ook wel reizigers tegengekomen die van 8 mm massief staal dragers hadden gebouwd. Makkelijk buigen en lassen. Alleen wordt het gewicht wel vrij hoog.

Als alles nog vrij staat zou ik 10x0,8 mm pijp gebruiken en autogeen (laten) lassen. Dan krijg je een resultaat zoals Tubus en Vittorio.
Alleen het buigen van dit materiaal in kleine radii is niet eenvoudig. Een normaal buigijzer heb ik nog niet kunnen vinden in deze maat.

Groeten,

Marco de Wit

PS laat je vorderingen op dit forum weten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Hier nog een link met interessante info over hardsolderen van staal en aluminium. :shock:

http://home.hccnet.nl/w.van.de.broek/mi ... lderen.htm

Na een flinke valpartij doordat de tassen op de normale gebruikte lowriders wel erg laag hangen en op smalle holle weggetjes de kanten raken. Ik heb lowriders gemaakt van dikwandige stalen buis van als ik me goed herinner 8 mm. De tassen hangen nu met de onderkant op naaf hoogte. Daarboven is dan nog ruimte voor een dragertje voor losse spullen. Heb je interesse wil ik je wel wat foto's er van opsturen. Het buigwerk heb ik zelf gedaan en de plaatselijke smid laten lassen.
Inmiddels al 7 jaar in gebruik onder vaak zware omstandigheden

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar toch. In het verleden reed ik met een Blackburn lowrider. Die zou goed moeten zijn, maar ik vond 'em te slap. Toen ik er echter een "normaal" Balckburn rekje tussen zette (dus om je tassen hoog te hangen, was het de FL-1?), werd die lowrider een stuk stijver. Dat kwam doordat die Fl-1 (?) niet alleen als een paralellogram was gebouwd, maar ook voorpootjes had in een driehoek-constructie. Op die manier heb ik jarenlang probleemloos gereden.
Heb je er bij de achterdrager op gelet dat je genoeg hiel-ruimte overhoudt? Het lijkt er op dat je daar altijd een compromis moet sluiten tussen de bagage hoog en naar voren of laag en naar achteren.
Succes ermee.

Hoi hoi ...

Over bagagedragers gesproken :D .... heb net een bovenlader voor mijn Tubus-Ergo gemaakt. Lekker handig om een stukje lichte bagage of dagelijkse boodschappen kwijt te kunnen.
Volgens onofficiële bronnen 8) zou Tubus ook binnenkort zo iets op de markt brengen. :idea:

Groetjes, :D
Mladen

Afbeelding

Mladen, kan je wat meer vertellen over hoe je deze bovenlader gemaakt hebt? Ik ben ook op zoek naar zo'n bovenlader voor mijn Tubus.

Wilco

Ik sluit me aan bij de vraag van Wilco.

De Bagage dragers worden binnenkort door Mark Burgers ( ACE ligfietsen in Winterswijk)gemaakt van RVS gelast en naar behoefte gebogen voor mijn Condor. Ik heb juulie commentaar meegenomen met het uiteindelijke ontwerp.
Als het zover is zal ik hierover berichten.


Kosten zijn 52 euro / uur lassen en een beetje voor het materiaal als ik het goed heb.

Fiets-groet,

Menno