Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze slaapzak - Forum Wereldfietser

Keuze slaapzak

Hoi allen!!

Ik wil vanaf februari 2019 een fietstocht gaan maken naar Nepal. Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een slaapzak. Ik verwacht zowel extreme kou als warmte mee te maken. Wat kunnen jullie me adviseren?

Is een slaapzak die isoleert tot -20 wel te gebruiken bij een nacht van bijvoorbeeld +15 graden?

Ik hoor het graag! Groeten!!
Nee, een slaapzak die isoleert tot -20°C is niet comfortabel bij +15°C, je wordt dan zwetend wakker, als je al in slaap kan vallen.

Bij grote temperatuurverschillen is het goed om met meerdere lagen te werken, in dit geval bijv. twee slaapzakken. Verder zou ik altijd een lakenzak gebruiken (liner), die houdt de binnenkant van de slaapzak schoon en als het erg heet is kan je alleen in de binnenslaapzak liggen. Zelf vind ik bij warmte een zijden lakenzak prettiger.
Je kan bij warm weer de slaapzak ook gebruiken als deken.

Mario
supermario schreef:
wo 15 aug, 2018 19:21
Je kan bij warm weer de slaapzak ook gebruiken als deken.
Dat klopt zeker en maakt het geschikte temperatuurbereik aanzienlijk groter
Maar ook daarmee is geen temperatuurbereik van 35 graden te realiseren met een slaapzak.

Renaat
Martinbosui schreef:
ma 13 aug, 2018 20:26
Is een slaapzak die isoleert tot -20 wel te gebruiken bij een nacht van bijvoorbeeld +15
Neen. Met gebruik van de slaapzak als deken, een lakenzak, het al dan niet aantrekken van een pak kleding, ... kan je het normale temperatuurbereik van een slaapzak (reken op niet meer dan 10 graden) wel wat oprekken. Maar een temperatuurverschil van 35 graden met een slaapzak blijft - euh - uitdagend. (Naar mijn gevoel onmogelijk.)

Houd er rekening mee dat bij lage temperaturen ook het isolerend vermogen van het slaapmatje heel belangrijk wordt.

Renaat
Je kan er ook voor kiezen om pas een extreem warme slaapzak te kopen onderweg, op het moment dat je hem nodig hebt. In Nepal bvb worden degelijke en zeer warme donzen slaapzakken gemaakt voor ca 130 euro (prijs van enkele jaren terug).
Je kan misschien ook je reis plannen adh van de temperatuur in de landen waar je wilt fietsen.

Het maakt nog al wat uit of je in de winter door Noorwegen fietst of in de zomer.

Mario
Ik heb in 2011 zo’n extreem warme donzen slaapzak (comfort tot -20 dacht ik) gekocht in Nepal voor mijn trekking daar. Heerlijk warm gehad tijdens de trekking, maar in de lager gelegen gebieden was hij echt tè warm, ook als ik hem als deken gebruikte...
Mijn ervaring is dat die hele warme slaapzak nog comfortabel is tot het vriespunt, erboven zweet je echt weg...

Je zou een minder warme slaapzak kunnen kopen en daarnaast een quilt erbij voor de koude nachten. Inderdaad met laagjes werken. Altijd een lakenzak mee (ik ben groot fan van zijde en stretch aan de zijkanten zoals die van sea to Summit).
Goede kwaliteit slaapzakken en quilts voor relatief weinig geld vind je bij cumulus. Komt uit Polen. Ik ken velen die zeer tevreden zijn over hun slaapzak die daar vandaan komt, inclusief ikzelf. Voor relatief weinig geld extra maak je hem custom made: wat langer/korter, meer of minder dons erin. Ideaal!
Ik heb een lichte donzen slaapzak (600 gram) die tot iets van 5 graden goed is. Daarnaast heb ik een extra ruime buitenom mummie slaapzak van PHD met kunststof vulling en waterafstotende tijk die om die lichte slaapzak heen kan als het koud is en een graad of 10-15 temperatuurbereik toevoegt. Tot slot heb ik een dons vestje dat ik in de slaapzak kan dragen als ik nog een paar graden extra temperatuurbereik wil toevoegen, in de duo combinatie, of ook alleen in de lichte zomerslaapzak als ik opgewassen wil zijn tegen een of meer nachten met een lagere temperatuur, bijvoorbeeld als ik een keer op grotere hoogte kampeer.