Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Neoair pompjes - Forum Wereldfietser

Neoair pompjes

Deze zomer heb ik een delaminatie geval gehad bij een Exped downmat en kort daarna bij een Synmat UL, nadat enkele jaren geleden ook al een downmat dons was gaan spuwen. Ik heb geen vertrouwen meer in de kwaliteit van Exped, en heb besloten over te stappen op Thermarest Neoairs. Van Exped hadden wij zo´n oppompzak, en dat beviel ons prima. Iets dergelijks is er ook van Thermarest, en daarnaast hebben ze ook een heel klein en licht pompje op batterijen. Nu lees ik over dat laatste pompje dat de batterijen een keer of 15 meegaan, en dat is natuurlijk wat weinig als je elke avond twee matrassen moet oppompen. Kortom: wat zijn de ervaringen van Neoair gebruikers?
Wim schreef:
zo 16 sep, 2018 14:35
Deze zomer heb ik een delaminatie geval gehad bij een Exped downmat en kort daarna bij een Synmat UL, nadat enkele jaren geleden ook al een downmat dons was gaan spuwen. Ik heb geen vertrouwen meer in de kwaliteit van Exped, en heb besloten over te stappen op Thermarest Neoairs. Van Exped hadden wij zo´n oppompzak, en dat beviel ons prima. Iets dergelijks is er ook van Thermarest, en daarnaast hebben ze ook een heel klein en licht pompje op batterijen. Nu lees ik over dat laatste pompje dat de batterijen een keer of 15 meegaan, en dat is natuurlijk wat weinig als je elke avond twee matrassen moet oppompen. Kortom: wat zijn de ervaringen van Neoair gebruikers?
Nog geen ervaring met de duur van de batterijen (ik lees ook ervaringen tot 34 keer oppompen) maar wel tevreden met de pomp zelf. Wel 2-3 keer bijblazen op het eind voor de gewenste hardheid.
Ik vond zelf dat het pompje flink wat lawaai maakte en vond uit dat hij met een lagere spanning ook nog goed werkte en wat geluid maakt.

Inmiddels gebruik ik het pompje al twee fietsvakanties met ruim 15 maal opblazen van een 9cm dikke mat op twee oplaadbare AAA batterijen (wel het soort dat je "vol" koopt, zogezegd met lage lekstroom). Het pompje werkt tot op heel lage spanning en ik denk dat er beduidend meer in zit.

Net zo als @Fedor moet ik wel aan het eind 1-3 keer bijblazen voor de gewenste druk.
Het pompje gaat bij ons niet meer mee.
1. het duurt best lang voordat de mat vol is.
2. het pompje maakt lawaai (goed te horen op een rustige, stille camping.

We gebruiken nu 2 jaar de opblaaszak van Therm-a-rest en dat bevalt goed. De slaapmatten zijn met een keer of 5 de inhoud van de zak in de mat blazen vol, het maakt geen lawaai en geen probleem met lege batterijen.
(De zak zou wel lek kunnen raken).
Wij gebruiken al enkele jaren het pompje. Met oplaadbare AAA-batterijen van eneloop kunnen we twee neo-air all season matje ongeveer 15 keer opblazen. En ja, het pompje hoor je wel, maar dat geluid is niet over heersend aan het geluid van het opzetten van de tent. Dat doen we namelijk gelijktijdig. Ook bij ons is twee á drie keer nablazen met de mond nodig. Dat hangt trouwens ook wel af van de omgevingstemperatuur. Als we de matjes bij 30 graden overdag opblazen, en het is 's-avonds flink afgekoeld, dan moet er meer bijgeblazen worden dan bij een kleiner temperatuurverschil.

Pieter
Hallo,
Ik heb mijn pompje al minimaal 40 keer gebruikt en 'hij' doet het nog steeds op dezelfde batterijen. Matje is in 2 min. opgeblazen. Je hoort 'm, maar echt niet overdreven hoor. Kampeerders met caravans, campers en auto's maken meer herrie :lol:
Groet, Petra.
Overbodig item. Ik gebruik een stevige vuilniszak van de Action. Gaat verrassend lang mee, kost niets, weegt niets, maakt geen lawaai en verbruikt geen batterijen, geen 5 maar slechts 2 gevulde zakken lucht is genoeg om je matje op te blazen. Werkt sneller dan een pompje.
Het pompje slecht 1 of 2 keer gebruikt. Ik vond het te lawaaierig, te lang duren om het matje redelijk vol te krijgen en er moest dan nog worden bijgeblazen.

Een pompzak (eerst geïmproviseerd met een lichte vuilniszak en nu met een echte pompzak) geniet ruimschoots mijn voorkeur.

Renaat
Hoi,
ik had nog niet verteld dat zo'n pompje nul inspanning kost :lol:
Groet, Petra.
Ik ben erg blij met het pompje. Na een lange fietstocht vind ik het erg fijn om dat ding aan het werk te zetten; hij blijkt altijd net klaar te zijn op het moment dat ik de overige slaapspullen heb klaar gelegd en de tasjes heb opgeborgen. Daarna hoef ik nog maar 2 of 3 keer te blazen en zijn de matjes vol.

Het is bij ons nog nooit gebeurd dat de batterijen leeg raakten, maar wij kamperen dan ook meestal nooit langer dan een week voordat we weer een nachtje in een hotel zitten waar we de batterijen kunnen opladen. In geval van nood zouden we altijd nog de batterijen uit onze hoofdlampjes kunnen gebruiken.
De tovenaar schreef:
zo 16 sep, 2018 18:42
Overbodig item. Ik gebruik een stevige vuilniszak van de Action.
Dan moet je toch nog wel een verloopsetje kopen (zodat deze op het ventiel past) of is dat ook DIY?
Fedor schreef:
ma 17 sep, 2018 12:40
Dan moet je toch nog wel een verloopsetje kopen (zodat deze op het ventiel past) of is dat ook DIY?
Uiteraard DIY:
Gaatje in vuilniszak knippen, stukje stuurfoam afknippen. Uiteinde van de zak erdoorheen en met een elastiekje fixeren is alles.
Stukje tuinslang, fietsbinnenband of uiteinde van een plastic fles zou ook kunnen. De zak gaat al een paar jaar mee en heb ik nog niet hoeven te vervangen.

Nog een mooi verhaal ;-)
http://www.camp-tek.com/microburst-technology.html schreef:
Its simple, a fan blows air to fill a mattress, right? Not quite, ...

The technology has been used for many years by the jet aircraft industry. Jet engines need to create sufficient internal pressure to support combustion and create thrust. They do this with a set of fixed blades called STATOR's alternating with rotating blades called ROTOR's. The microburst uses the same principle but with only one ROTOR and two STATOR's, one before and one after the ROTOR.
De tovenaar schreef:
ma 17 sep, 2018 12:49
Fedor schreef:
ma 17 sep, 2018 12:40
Dan moet je toch nog wel een verloopsetje kopen (zodat deze op het ventiel past) of is dat ook DIY?
Uiteraard DIY:
Gaatje in vuilniszak knippen, stukje stuurfoam afknippen. Uiteinde van de zak erdoorheen en met een elastiekje fixeren is alles.
Stukje tuinslang, fietsbinnenband of uiteinde van een plastic fles zou ook kunnen. De zak gaat al een paar jaar mee en heb ik nog niet hoeven te vervangen.

Ik hou van het concept en ga er ook 1 maken. Gewoon voor de fun maar waarschijnlijk niet voor het echie. Want opblazen van mijn Exped duurt 1 minuut (gewoon met de mond) en een beetje longtraining is niet verkeerd.
willem.m schreef:
di 25 sep, 2018 08:26
De tovenaar schreef:
ma 17 sep, 2018 12:49
[...] stukje stuurfoam [...] Stukje tuinslang, fietsbinnenband of uiteinde van een plastic fles [...]

Ik hou van het concept en ga er ook 1 maken. Gewoon voor de fun maar waarschijnlijk niet voor het echie.
Je moet het inderdaad wel voor de lol doen als je iets gaat knutselen, want anders kun je beter gewoon een elastiekje gebruiken :wink: :
(vanaf 2:30 ongeveer)

(Al hangt het misschien ook af van de precieze constructie van je ventiel. Ik heb zelf geen ervaring met dit soort matjes, ik praat YouTube maar na.)

Fröbel ze,

Carl
Inmiddels zijn we terug van een rondrit in Toscane en Umbria. We hadden het pompje bij ons en hebben er 15 keer een matras mee kunnen oppompen. We gebruikten Panasonic Eneloops. We moesten wel elke keer de matrassen nog een beetje bij blazen.
Als matrassen hebben we nu de overjarige versie van de Neoair Camper, dus 7,5cm dik. Deze zijn iets zwaarder (680 gram in maat regular) maar evident veel degelijker dan die Exped Synmat UL. Het pakvolume valt nog erg mee. De nieuwe versie met dat SV ventiel is mij te zwaar.
Overigens kun je ook bij de Neoair last hebben van delaminatie. We hebben ook een Neoair All Season gekocht voor koud weer (helaas niet meer verkrijgbaar zonder dat zware SV ventiel). Na een keer ging deze al delamineren.
Al met al zijn we erg tevreden met de matrassen (we vinden ze comfortabeler dan de Expeds met banen in de lengte) en toch ook met het pompje.
Gebruik een pompzak van Vaudé, met twee keer pompen in 20 seconden zit mijn Neoair vol, slimme ventiel past ook op S2S en Exped matrasje dus bij twee verschillende merken hoeft er maar één zak mee ;-)

De zak is een volwaardige dry bag waar ik mijn slaapzak in stop en weegt 77 gram. Kunnen zelfs makkelijk twee slaapzakken in. O ja, de pompzak past ook op mij Sawyer waterfilter waarmee ik al het water er uit kan blazen en hij sneller droogt.

https://www.bever.nl/p/vaude-pump-sack- ... 80002.html

Blaas liever niet zelf, vochtige lucht isoleert minder dan droge lucht 8)