Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 persoonstent ivm kids - Forum Wereldfietser

4 persoonstent ivm kids

Beste lezers,

Het komende voorjaar willen wij graag weer op fietsvakantie. Dit keer zijn we met z'n vieren, een 3,5 jarige en '1 jarige.

Wij zijn aan het rond kijken naar een geschikte tent maar het valt tegen. Wij hopen een tunneltent te vinden met twee cabines en ook extra ruimte om te schuilen met slecht weer. Dit lijkt ons de meest praktische mogelijkheid, toch? Dat wordt dan best een flinke tent dus waarschijnlijk een tent van nylon om het gewicht te drukken.

We zijn benieuwd naar adviezen, hopelijk zijn er een aantal concrete tenten aan te wijzen die wij over het hoofd zien.

bij voorbaat bedankt!
Goedenavond Luchtfietser,

Misschien ben ik een uitzondering (ja dat ben ik) maar ik vraag me altijd af waarom ouders voor hun kinderen denken, en daarbij denken dat kinderen in een veel-persoonstent moeten.

Ik snap best dat je een 1 jarige niet in een eigen tentje wilt leggen ... maar verder ...

Ik zou zeggen: Koop een iets ruimere 2-3 persoons tent met een voortent-ruimte naar je zin.
Koop daarnaast een klein tentje, groot genoeg voor (later) twee opgroeiende kinderen.
En let op bij die iets grotere tent: Een ruime voortent heeft wel wat, maar als die voortent zo is dat je er steeds - mooi weer of slecht weer - twee meter of meer op je knieën door moet kruipen (omdat ie net te laag is om weinig gebukt erdoor te lopen) dan is het snel de beste reden om nooit meer te kamperen. Of te wel: de voortent moet hetzij hoog genoeg zijn danwel laag maar dan zo'n ingang hebben dat je niet steeds de volle lengte moet kruipen. Liefst heb je een ingang opzij, nog liever aan de twee zijkanten .... alleen zijn zulke ingangen zelden regen-vriendelijk ... het blijft een compromis.

Wat betreft de kamperende kinderen: Mij namen ze mee op een leeftijd van 4 jaar en 4 maanden, en ik kreeg een eigen tentje (iets ouds met een los grondzeil uit een legertruck-dekzeil genaaid) en dat tentje werd voor mij aan de andere kant van "de beek" neer gezet - die beek kon ik als 4 jarige overstappen, dus veel beek was het niet.
Dit alles gewoon ergens bij een boer in de Zwitserse Jura (ik weet welk dorp, maar na meer dan een halve eeuw was er niet direct een herkenning toen ik er nog eens langs reed, ik vrees dat het collectief geheugen slechter is als mijn persoonlijke dus zal het wel een oningevulde herinnering blijven).  Anyway, ik heb er nul-komma-nul trauma's aan overgehouden, mijn ouders ook nul-komma-nul schuldgevoel.   Eén ding heb ik er wel aan overgehouden: Ik kampeer nog steeds graag, en nog steeds wild of semi-wild, en nog steeds voelt het kamperen minstens zo vertrouwd als slapen in mijn eigen bed (een vreemd bed vind ik maar "vreemd").

O ja, een camping met vermaak voor de kinderen is nergens voor nodig, hoogstens is het handig voor fantasiloze ouders en dito kinderen. Kleinere kinderen zijn onderzoekend en speels genoeg om zich met om het even wat te vermaken. Ik herinner me nog goed daar uit de Jura: De molshopen (die mijn moeder wellicht hopeloos vond want is werd vast en zeker vuil), de naaktslakken met de ogen op steeltjes, ogen die ze introkken als je ernaar wees, het "beekje", de boer die het graan kwam maaien (met ze zeis, zo ging dat toen nog) ... ik schijn een heel gesprek gehad te hebben met die boer, en ook de wagen ... dwz kar en paard waarmee de oogst werd opgehaald en de vriendelijke mensen die mij op het paard wilde zetten (iets waar ik een heel ander idee over had: een paard was niet om op te zitten).

Het precieze hoe en wat ... toentertijd reed je beslist niet in één dag naar de Jura, waarschijnlijk eerder drie dagen ... daar heb ik geen herinneringen meer aan, wel heb ik een uiterst heldere herinnering aan een incidentje onderweg: er moest iets gelast worden ... maar goed, geen frustraties of trauma's gewoon gewoon.
Als je als ouders maar gewoon doet alsof alles gewoon is (in mijn geval was het zelfs ouders + grootouders) dan heeft de in principe blanco en open geest van een kind alleen maar ruimte voor alle indrukken en ervaringen.

Groeten BSM
Carl Denig heeft een Jupiter 4XT. Wellicht iets? Of een F8 van Luxe Outdoor?
Ik had even geleden hetzelfde dilemma maar heb door wijzigen plannen een goedkopere 4 persoons met stahoogte gekozen. Met een bijbehorend zware 8 kilo.
Of deze?

https://www.bever.nl/p/nordisk-rago-4-t ... 70004.html

Geen idee of dit iets is. 6,5kg valt me nog wel mee voor zo'n lel van een tent 8)

Ben het overigens eens met de suggestie van twee tenten. Vanaf een bepaalde leeftijd willen ze in een eigen tent, en dan zit je met zo'n grote tent.
willem.m schreef:
vr 30 nov, 2018 23:09
Of deze?

https://www.bever.nl/p/nordisk-rago-4-t ... 70004.html

Geen idee of dit iets is. 6,5kg valt me nog wel mee voor zo'n lel van een tent 8)
 
Een lel van 6 meter lengte.
Ben het overigens eens met de suggestie van twee tenten. Vanaf een bepaalde leeftijd willen ze in een eigen tent, en dan zit je met zo'n grote tent.
Ik zou zeggen, wees ze voor, wacht niet tot "een bepaalde leeftijd", koop een tent die wat ruim is voor twee a drie personen en direct of anders volgend jaar een kleintje erbij.
Wat het moet worden hangt dan verder sterk van je portemonnee af, in de categorie lichtgewicht kan het makkelijk meer dan € 1.000,-- worden als je voor de mooiste tenten gaat.

Het enige wat pleit voor een echt grote tent (en een groot gezin) is dat je met 10 of 12 personen in één tent waarschijnlijk een ongekend laag gewicht per persoon haalt. Ik liep ooit met (een deel van) een Erdmann-Schmidt op mijn rug. Met 12 man/vrouw - deels in de voortent - was dit de lichtste oplossing, en ook nog eens gezellig en warm. Tegenwoordig zal het wel niet meer mogen, jeugd van beiderlei kunne gemengd met oudere "jeugd" in één onderkomen ... daar krijgen allerlei types uitslag van ... maar het kan ook gewoon allemaal netjes blijven.

BSM
bedankt voor de reacties,

wij zouden het wel moeilijk vinden om een jochie van 3,5 jaar in zijn eentje in zijn eigen tent te leggen. Laat staan bij echt slecht weer... De baby die dan 1 jaar is moet natuurlijk helemaal bij ons in de tent.

Probleem met die Jupiter 4 xT is dat er vervolgens weinig ruimte voor bagage is. Wij hebben nu een tent van dat model die volgens mij niet veel kleiner is, maar deze gaat vanwege het ontbreken van de extra cabine door als 3 persoons tent. Maar die ligt met enkel een kindje 's nachts bomvol met onze tassen.

Die andere tent van zes meter lang spreekt ons wel aan, behalve dat die inderdaad enorm lang is... Veel anders konden wij zelf ook niet echt vinden. Ik blijf hopen op nog een aantal alternatieven voordat we keuzes moeten gaan maken.
luchtfietser schreef:
za 01 dec, 2018 12:01
wij zouden het wel moeilijk vinden om een jochie van 3,5 jaar in zijn eentje in zijn eigen tent te leggen. Laat staan bij echt slecht weer... De baby die dan 1 jaar is moet natuurlijk helemaal bij ons in de tent.
Met de optie met twee tenten zou je dan de eerste jaren 1 volwassene en 1 kind in een tent kunnen doen. (Geen idee of het werkt hoor.)
Decathlon heeft een 4 persoons Quickhiker Ultralight tent (3,9kg) en een goedkopere 4 persoonstent van 6,5kg.

Wij kamperen al jaren met 2 kinderen in allerlei Decathlon tenten. Natuurlijk wil je met zulke jonge kinderen samen in één tent liggen want anders kan je er elke nacht verschillende keren uit. Maar over 10 jaar is dit weer helemaal anders, dan zijn twee aparte tenten wel leuk (maar vaak duurder op de camping).
luchtfietser schreef:
za 01 dec, 2018 12:01
bedankt voor de reacties,

wij zouden het wel moeilijk vinden om een jochie van 3,5 jaar in zijn eentje in zijn eigen tent te leggen. Laat staan bij echt slecht weer... De baby die dan 1 jaar is moet natuurlijk helemaal bij ons in de tent.

Probleem met die Jupiter 4 xT is dat er vervolgens weinig ruimte voor bagage is. Wij hebben nu een tent van dat model die volgens mij niet veel kleiner is, maar deze gaat vanwege het ontbreken van de extra cabine door als 3 persoons tent. Maar die ligt met enkel een kindje 's nachts bomvol met onze tassen.

Die andere tent van zes meter lang spreekt ons wel aan, behalve dat die inderdaad enorm lang is... Veel anders konden wij zelf ook niet echt vinden. Ik blijf hopen op nog een aantal alternatieven voordat we keuzes moeten gaan maken.
Tja, hoeveel bagage heb je dan? Een binnentent voor 3 personen moet desnoods 2 volwassenen en twee kleine kinderen kunnen huisvesten. Meer dan de helft van de bagage is dan in de vorm van tent en slaap-gerelateerde zaken al verspijkerd. In de voortent zet je dan je voorraden en kook-gerei en een stapeltje lege tassen ?

Als dit niet past dan passen 2 personen ook niet in een iets ruimere 2 persoonstent.

BSM

PS   Is het jochie van 3,5 over een half jaar al 4, of reken je met de toekomstige situatie ?
      Als je nu zelf dit komende half jaar went aan het idee, dan vindt dat jochie het waarschijnlijk alleen maar geweldig.
      Op de leeftijd van 4 jaar is een kind hopelijk nog kinderlijk open en optimistisch.
      Als het kind niet ernstig ADHD of juist hevig autistisch is dan moet je je als ouders niet teveel bezorgd maken.
      Een beetje onbekommerde onbezorgdheid ... dat is beter voor beiden.
      En ... op welke leeftijd kan het jochie wel alleen in een tent ??
Tatonka Alaska 4 deze kreeg ik als tip. Bedankt! dit lijkt mij wel een mooie tent. Helaas alleen in Duitsland verkrijgbaar. Heeft iemand persoonlijke ervaring met deze tent?
Hallo,

Ik heb zelf ook voor dergelijke afweging gestaan. Op de fietstocht kamperen met kleine kinderen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de Nomad Tellem 4:

- Enorme ruimte, waaronder 2 ruime slaapgedeeltes
- Ruim voorgedeelte waar je droog kunt zitten of zelfs potje kunt koken
- Flinke hoogte (145 cm) wat comfort toevoegt (was een beetje klaar met het gekruip in tenten :-)
- Kwalitatief prima uitvoering
- Redelijke prijs

Wij zijn heel tevreden met deze tent. Voor vakanties met auto ook te gebruiken door aanvullend een grote luifel erbij te kopen (niet van Nomad).
had je geen last van de hoogte bij wat meer wind?

wij hadden de tellum twee jaar geleden ook in onze afweging toen het om drie personen ging.

Die tatonka lijkt mij wel wat. Ik ben nu aan het kijken of ik die ook in Nederland kan verkrijgen en tegen welke prijs.

nog even de 4 p tent van decathlon bekeken. op zich wel aantrekkelijk maar geen twee cabines wat ons wel fijn lijkt. Maar wellicht is het niet anders. Wanneer komt er toch een decathlon in groningen!

ik zal hieronder is een aantal opties neerzetten.
Nordisk Rago 4 PU Dusty Green http://www.outdoorfair.de/p-en-3213-nor ... antID=6004
Tatonka Alaska 4 https://www.tatonka.com/en/Tents-Tarps- ... -4-PU/2459
Quechua ultralight 4https://www.decathlon.nl/p/trekkingtent-quickhi ... _/R-p-3723
Hoi, volgens mij heb ik hier ook een x een topic over geopend, dan een tent voor 3 knd. en 2 volw.
We kozen toen voor de genoemde Quickhicker van Decathlon. Dat paste allemaal net met 3 kinderen en 2 volwassen. (Oftewel wij lagen in de voortent)
Maar met vier moet het gemakkelijk passen. Een hele fijne, goede tent. Jaren gebruikt, ook in heel slecht weer. Gewicht, formaat, kwaliteit en prijs zijn allemaal prima.
Compartimenten heb ik niet gemist. Als je in de nacht naar de kinderen toe moet / wil lijkt mij gebogen of op de hurken door de tent wandelen niet zo prettig. En het doek biedt weinig privacy. Mijn idee was als ik naar de kinderen moest / wilde kan ik er net zo goed bij liggen.

Vanaf dit jaar twee koepeltjes;nieuwe fase..

succes met je aankoop en veel plezier.

mvg Marieke
Wij hebben goede ervaringen met Vango tenten: ruim en voor het aantal personen nog best “licht”, per persoon gemeten. Voor de rest: jij kent je kinderen het beste. Laat je niks aanpraten door mensen die hun eigen ervaring voorop stellen. Als je één tent wil, doe je dat. Succes!
Ik gaf hierboven al wat suggesties maar had inderdaad niet vermeld dat wij uiteindelijk ook een Vango hebben gekozen. Niet duur maar heel goed afgewerkt. Je zit echter wel op 8 kilo voor een 4/5 persoons tent.

Overigens snap ik de wens om in 1 tent te slapen heel goed. Doen wij ook en is heel gezellig. Vorig jaar met een kind van 2 en 4 was het heel praktisch om ze naast je te hebben als de kleinste een schone luier nodig had. Maar ook om bijv. mee te krijgen dat de kleintjes het toch wel koud hadden tijdens de frisse nachten. Dan kan je er nog wat overheen gooien.