Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie gebruikt er een spiegeltje? - Forum Wereldfietser

Wie gebruikt er een spiegeltje?

Hallo allemaal,

Wie heeft ervaring met spiegeltjes op het stuur? Is het werkelijk handig, of zit het alleen maar in de weg, gaan ze snel stuk, blijf je niet overal achter hangen, zou je niet meer zonder willen...etc. En hebben jullie dan ook nog een aankoop advies?

Alvast bedankt,

Matthijs

Mijn spiegeltje heeft een aantal keer mijn leven gered. (denk ik)
Voor mij is hij dus heilig. De meest eenvoudige (cateye bg300) is onverwoestbaar en ziet er niet suf uit. Je moet er wel even aan wennen, aangezien je arm in het gezichtsveld zit.
Maar met de nieuwe generatie bar-ends zoals de Ergon MR 1 en 2 of de Cane Creek Ergo Controls, is het bijna onmogelijk om nog een spiegel op het stuur te bevestigen.

Marco

Hoi, zoals Marco zegt levensreddend zo'n spiegeltje.
Rijdt ik op een smalle weg en zie ik een tegenligger, voor het moment van passeren kijk ik of er achter mij een auto, bus of whatever aankomt. Is dit zo dan ' duik ' ik de berm in of kijk goed wat achteropkomend verkeer doet, wachten ze of denderen ze door...

Onmisbaar dus zo'n spiegeltje !

Ik heb de Busch & Müller Cyclestar,
http://www.bumm.de/index-e.html?docu/spiegel1-e.htm
Op mijn ligfiets is dit gewoon een must maar ook op mijn randonneur kan ik niet meer zonder, vooral in het buitenland zonder fietspaden is het zeer handig in het verkeer.

Afbeelding

Hoi,

Wij hebben er begin dit jaar allebei 1 gekocht bij Marco en het fietst echt superfijn! Als je eenmaal een spiegeltje hebt, wil je eigenlijk niet meer zonder, het zijn echt fijne dingen!

El & El

Ik kan ook alleen maar bevestigen dat het erg fijn fietst. Ik heb ook de cateye met het wat rubberachtige staafje (link).
Ik wil wel, maar bij mij gaan ze ALLEMAAL zo snel stuk. Nou ja, allemaal, ik heb er in Bolivia één van €0,10 aangeschaft, en deze trilde los. Daarna bij Vittorio één aangeschaft van €4,?? (bijna 5.000% zo duur!), en ook deze trilde elke keer los. Toen brak 'ie af. (M'n laatste lijkt op die waar Jarno naar linkt.) Dat alles binnen enkele maanden. In mijn ervaring zijn deze 2 spiegeltjes dus niet handig op (onverharde) hobbelwegen, omdat ze snel verloren gaan. En volgens mij komt het door allerlei "handige" draaimechanismen die erin verwerkt zijn.
Ik zou wel graag met een spiegeltje fietsen, maar dan één zonder "handige" draaimechanismen.

Wij fietsen ook met een spiegeltje, sinds een jaar of twee. En we hebben vaak gezegdL dat hadden we veel eerder moeten doen! En eigenlijk ook wel logisch: in de auto gebruik je toch ook voortdurend je spiegels?

Ook wij hebben de Cyclestar spiegeltjes. Die scharniert op drie verschillende plekken en dat vind ik dus wél erg handig. Na verloop van tijd gaat een en ander wat losser zitten, maar met een klein schroevendraaiertje draai je het eenvoudig weer wat strakker.

Sandra

Hoi,
ik heb van het zomer zo'n VüBar http://www.kijkom.nl/docs/vubar.htm
spiegeltje gekocht, maar of dit de oplossing is?
Je moet je zo verdomd goed concentreren op het spiegeltje (hij is erg klein) dat je minder oog hebt voor de weg vóór je... en dat lijkt me nou net niet zo veilig. En als ie eenmaal in het stuur verborgen zit, dan vergeet ik meestal dat ie er is en gebruik ik hem niet... :roll:

Bedankt allemaal!

Tjee, binnen twee uur acht postings die overwegend vertellen dat een spiegeltje wèl handig/noodzakelijk is..... Dat is toch wel overtuigend. Nu nog ééntje zien te vinden die past, want ik heb inderdaad die Ergon MR2 handgrepen en ik had al gezien dat die lastig zijn te combineren...

Groet, Matthijs

Ik gebruik dus ook de (lange) BM Cyclestar. Ik heb geen idee hoe vaak het ding mijn leven heeft gered.... ik heb het er maar niet op aan laten komen. :wink:
Wel heb ik de kunststof bevestiging vervangen door een roestvrij-stalen slangklem, waardoor hij steviger bevestigd is aan het stuur.

Mocht het voor jou geen positief verschil maken tijdens het fietsen dan is er nog een voordeel: je hebt altijd je scheer- / make-up spiegeltje bij je... :)

Op de ligfietsplaza kan je een aantal ervaringen lezen met de BM cyclestar (en andere spiegeltjes)
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=237

Het spiegeltje dat ik een jaar of twee geleden kocht hield het nog geen twee weken bij me uit. Sowieso keek ik als ik achtertassen had bijna steeds tegen de tassen aan, of tegen m'n armen dan :(
Een spiegeltje op de bril heb ik een tijdje gebruikt, tot ik er hoofdpijn van kreeg.
Ik rij dus weer zonder spiegeltje, luister vooral goed naar wat er achter me gebeurt. Eigenlijk mis ik 'm alleen als ik in een groep op kop rij.

Ja, heb een spiegeltje op m'n semi lage ligfiets.
Onontbeerlijk.
Zou er ook een willen hebben op mijn buk-rando.
niko

Er zit standaard een spiegeltje op de Koga Randonneur...Geweldig!! Wil nooit meer zonder!!

Deze zomer met drieweekse tocht ook met een BM Cyclestar (korte) gereden. Voor mijn wekelijkse 'rondjes rond de kerk" heb ik hem eraf gehaald. Ik kijk nog vaak voor nop naar de plek waar die zit als ik met bepakking rijd.

Kortom erg snel onmisbaar!! :D

Voordeel van de draaipunten lijkt mij dat je hem ook makkelijk rechts kunt monteren als je in een land van het Verenigd Koninkrijk links rijdt.

Ik heb hetzelfde spiegeltje als Minko (http://www.bumm.de/index-e.html?docu/spiegel1-e.htm) en kan ook niet meer zonder!
Ik heb nooit last gehad met mijn spiegeltje. Niet op onverharde wegen en niet op regenachtige dagen! Het spiegeltje is perfekt in te stellen en hoe vaak ik 'em ook buig of beweeg, slapper (of stuk) wordt het mechanisme er niet van!

Ik heb zelf Cane Creek ergo bar-ends en kan de bar-end mounted spiegeltjes dus niet gebruiken. Heeft iemand ervaring met de "Eulenspiegel" die op dezelfde pagina staat? Weet iemand hoe lang de hendel is waarop ie is gemonteerd?

groet,
Peter.

Na alle positieve commentaren heb ik dus ook maar zo'n Cyclestar op mijn stuur gemonteerd. Ik schreef eerder al dat ik twijfelde of mijn Ergon MR2 handgrepen goed te combineren waren met een spiegeltje, maar ik kan nu uit ervaring zeggen dat dit prima gaat. Gewoon in het stuuruiteinde gestopt, daar zit 'ie niet in de weg.
Moet er nog even aan wennen, ik heb voorlopig nog geen leven gered...

ach, en anders is zo'n spiegeltje altijd nog handig om 's morgens na het opstaan te zien of je haar nog goed zit 8)

Mijn spiegel is uitermate flexibel en erg handig. Op m'n stadsfiets mis ik 'm ook altijd; zit vrij vaak naar de linkerkant van m'n stuur te kijken (waar op m'n andere fiets de spiegel zit) om te zien wat er allemaal achter me aan komt.