Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Droge voeten - Forum Wereldfietser

Droge voeten

Deze dagen weer eens ervaren. Na een dag fietsen zijn mijn voeten drijfnet. Ik zoek al jaren naar een afdoende oplossing. Wat ik nu aan had waren:
dunne ademende ondersokken,
met daarover gore tex sokken (een merk zie ik niet)
in mijn Lake fiets - loopschoen,
met daarbuiten GripGrab overschoenen van 100% polyester.
Verder een regenbroek, die natuurlijk over mijn overschoenen zat.
Gestage regen maakte dat ik 's avonds mijn ondersokken kon uitwringen.

Wie heeft tips / ervaringen om een dag in de regen met droge voeten te eindigen?
SealSkinz waterdichte sokken.

Daar heb ik goede ervaringen mee.
Niet fietsen, is natuurlijk de dooddoener, maar misschien heb je wel teveel aan waardoor je van het zweten natte voeten krijgt. Waren de sokken om uit te wringen of gewoon nat, in het laatste geval is dat dus zweet want Goretex werkt maar beperkt en als je daar dan een plastic zak (of die overschoenen) over heen aan trekt dan heeft het geen nut meer, het vocht (zweet) kan dan niet verdampen.
Ook sealskinz werken maar tot op zekere hoogte, het grote voordeel daarvan is dat wol als het nat is nog steeds isoleert en de afkoeling minder is.
JaapB schreef:
zo 23 dec, 2018 13:06
Deze dagen weer eens ervaren. Na een dag fietsen zijn mijn voeten drijfnet. Ik zoek al jaren naar een afdoende oplossing. Wat ik nu aan had waren:
dunne ademende ondersokken,
met daarover gore tex sokken (een merk zie ik niet)
in mijn Lake fiets - loopschoen,
met daarbuiten GripGrab overschoenen van 100% polyester.
Verder een regenbroek, die natuurlijk over mijn overschoenen zat.
Gestage regen maakte dat ik 's avonds mijn ondersokken kon uitwringen.
Het klinkt als een waterdichte combinatie. Dus lijkt het me eerder een zweetprobleem dan een regenwaterprobleem. Als het een regenwaterprobleem is, er zijn ook hoge waterdichte fietsschoenen.

Als het een zweetprobleem is, er zijn mensen die erg tevreden zijn over de combinatie van Sealskinsokken met sandalen.
Echt om uit te wringen. Te veel om van het zweten te komen.
Ik heb Northwave Flash Arctic schoenen. Dit waren de enige winterschoenen met 3 gaatjes voor klikpedalen. Ik heb er langer warmere voeten mee en na een dag fietsen zijn ze ook aardig vochtig, maar niet drijfnat. Aan het einde van een dag zijn mijn voeten er koud in geworden, maar dat komt omdat ik verder ook aardig ben afgekoeld. Ik heb absoluut geen last van regen en opspattend water. Ik doe ze alleen aan als het onder de 10 graden is, omdat ze anders echt te warm zijn.

Ik draag er wat dikkere Merino wollen fietssokken in.

Ik probeer in de winter rustig aan te fietsen, zodat ik niet teveel zweet en dus afkoel. Ik heb allerlei technische laagjes, maar dat helpt onvoldoende tegen de verdamping. Dan maar werken aan mijn basis conditie met een lage hartslag en vet verbranden. Dat is allemaal ook wel handig voor in de zomer.

Je hebt trouwens ook nog waterdichte schoenen zonder isolatie.
Bij langdurig door de regen fietsen zijn natte voeten niet te voorkomen. Het belangrijkste is dan (voor mij) dat mijn voeten warm blijven en mijn schoenen de volgende dag weer droog zijn. In winterse omstandigheden blijft dit lastig.
Goretex moet 100% waterdicht zijn. Zijn ze dat niet dan is de Goretex lek.

Leren Goretex schoenen moet je ook met speciale sprays invetten anders werkt de Goretex niet meer ademend en krijg je ook natte voeten maar dan van zweet.

Test je schoenen eens door ze in een bak water te zetten een uur of 2 en kijk of ze droog blijven van binnen. Er mag geen water naar binnen lekken.
Test je schoenen eens door ze in een bak water te zetten een uur of 2 en kijk of ze droog blijven van binnen. Er mag geen water naar binnen lekken.
Mijn schoenen zijn geen Gore Tex, en niet bedoeld waterdicht te zijn. Mijn sokken zijn wel Gore Tex.
Als je overschoenen hebt en de broek zit over de overschoenen, dan moet ofwel de overschoenen lek zijn of, meer waarschijnlijk, het water van onder (door of langs de zool) komen.
daulagari schreef:
zo 23 dec, 2018 21:39
Als je overschoenen hebt en de broek zit over de overschoenen, dan moet ofwel de overschoenen lek zijn of, meer waarschijnlijk, het water van onder (door of langs de zool) komen.
Water kan zeker binnenkomen via schoenplaatjes. Maar dan moeten ook de Goretexsokken ook lek zijn.
Tja, ik loop een heel groot deel van het jaar op sandalen.
Fietsen doe ik ook bijna uitsluitend op sandalen, langere einden op fietssandalen.

Tijdens de fietsvakantie hebben we overschoentjes en eenvoudige sokken.
Zolang het niet heel beroerd regent blijven je voeten bijna droog.
Vroeger namen we afgeknipte laarzen mee ... maar het regent niet genoeg onderweg.

En thuis, als het echt met bakken uit de hemel komt ... dan trek ik laarzen aan.
Het fietst niet daverend, maar het is droog. Wil je een beetje bovengemiddeld comfort, koop dan met neopreen geïsoleerde laarzen*, o ja, koop je laarzen zo groot dat ze net niet vanzelf uitgaan.
Na een tijdje op laarzen lopen (of ermee fietsen) zitten ze meer dan klem genoeg.
Met (goede)laarzen weet je gewoon zeker dat het vocht in je sokken van binnen komt, of over de rand.
Heb je het geluk dat je 's zomers met warmer weer met laarzen moet lopen ... dan weet je dat er ook heel wat vocht van binnen uit komt.

* Ik heb Aigle Parcours Iso laarzen, achterlijk duur (ik vond ze toevallig met ruim korting, toen altijd nog zo duur als de niet-Iso Parcours versie). Het doet even pijn in de portemonnee, maar die pijn is lang vergeten terwijl je er nog jarenlang plezier van hebt.


Groeten BSM
misschien valt er zelf wat te maken? niet dat het zo moet, maar dit bv.
ik heb wat gemaakt voor wandelschoenen tenen droog te houden van een regenrok, die te klein gekocht was,
nog niet geprobeerd overigens in langdurige regen, sowieso nog niet geprobeerd.

gamaschen met dus teencover.

plastic strip met klittenband houdt het vast en met stukje elastiek/binnenband om het riempje van de gamaschen of om de schoen zelf heen. Misschien ga ik het ook proberen voor evt. fietsen langdurig in de regen, kijken of het bevalt.
de plastic strip geeft zo wat LUCHT tussen schoen en regencover.

Bijlagen