Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1 persoons tent - Goed, licht maar goedkoop - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

1 persoons tent - Goed, licht maar goedkoop

Een kleine/korte pakmaat is ook fijn om te voorkomen dat de tent teveel uitsteekt op de bagagedrager. Ik vervoer mijn tenten altijd bovenop die achterdrager (en niet in een aparte roltas of zo). Ik wil geen vieze natte tent in mijn fietstassen, en de tent in zijn eigen foudraal kan inderdaad prima tegen de regen.
Goede adviezen tot nu toe,

Ik wilde alleen even kwijt dat je van de 3 wensen er realistisch maar 2 mag kiezen:
goed en licht (maar duur)
goed en goedkoop (maar zwaar)
licht en goedkoop (maar niet zo best)

Ik ben trouwens persoonlijk nooit een groot fan geweest van 1 persoons tenten maar mocht ik er zelf een aanschaffen dan zou dit voor mij alleen een slaapplek zijn en dingen als rechtop zitten zou ik niet in overweging nemen.
Verder als Hilleberg fan zou ik ook gaan zoeken naar een 2e hands van dit merk (of een showroom model)
rockhopper schreef:
di 11 feb, 2020 00:02
Ik wilde alleen even kwijt dat je van de 3 wensen er realistisch maar 2 mag kiezen:
goed en licht (maar duur)
goed en goedkoop (maar zwaar)
licht en goedkoop (maar niet zo best)
Dan kies ik de eerste twee, dan is mijn tent licht, goedkoop en twee keer goed! :wink:

In de praktijk is het wel oppassen voor tenten die alleen maar goed zijn, of licht, of duur, of geen van allen, omdat ze niet bedoeld zijn als trekkerstent bijvoorbeeld.
Leon schreef:
di 11 feb, 2020 09:21
rockhopper schreef:
di 11 feb, 2020 00:02
Ik wilde alleen even kwijt dat je van de 3 wensen er realistisch maar 2 mag kiezen:
goed en licht (maar duur)
goed en goedkoop (maar zwaar)
licht en goedkoop (maar niet zo best)
Dan kies ik de eerste twee, dan is mijn tent licht, goedkoop en twee keer goed! :wink:

In de praktijk is het wel oppassen voor tenten die alleen maar goed zijn, of licht, of duur, of geen van allen, omdat ze niet bedoeld zijn als trekkerstent bijvoorbeeld.
Het is sowieso oppassen ... want sommige tenten zijn wel duur maar niet duurzaam (en daarmee dubbel-duur).
En om de keuze nog moeilijker - of misschien juist makkelijker - te maken:
Let ook op het opzetgemak, zowel bij mooi weer (dan lukt het altijd wel) maar ook bij wind en regen.
Let ook op de "gevoeligheid" voor een kampeerplek anders als een Engels gazonnetje.

Een tent die alleen prachtig staat na heel veel aandacht, haringen op precies de goede plek, of alleen op een heel strak-vlak kampeerplekje kan nog steeds voldoen maar zo'n tent doet je toch verlangen naar iets anders ... vooral ook omdat niet strak meestal ontaard in klapperen in de wind en eventueel zelfs lekkage. En een "dingetje" als haringen op precies de goede plek kan ook een groot ding worden als je eens een keer alleen maar een kampeerplek vindt daar waar de afgelopen maanden houtauto's de grond in een pseudo-beton hebben omgetoverd -- het kan ook minder dramatisch maar toch lastig zijn: een mooi stukje gras, maar precies daar aan de rand waar de haringen "moeten" zit dan een steen in de grond, dan is het handig als die haring 10-15 cm speelruimte heeft zonder dat de tent een windgevoelige ruïne wordt.
gios schreef:
do 10 jan, 2019 07:36
Tentjes van Naturehike zijn tegenwoordig ook in Nederland te bestellen: https://naturehike.nl/1persoon

Geen idee over kwaliteit, maar goedkoop zijn ze wel.
Hier een test van een nature hike tent. Wel in het Engels maar best wel interessant

https://youtu.be/bn634sQ-SAY
Ik lees net dit hele draadje door en realiseer me dat ik eigenlijk heel content ben met m'n 60 euro marktplaats tent. Het gaat hierbij om een Vaude Taurus 2p. Vorig jaar in Denemarken 4 dagen storm en regen. De hardste vlagen waren een serieuze 9 bft en ze gaf geen krimp :-)

Er snel om op te zetten, mijn record is afgelopen zomer getimed door en is 3 minuten en 54 seconden.... Gevolgd door een ijskoud biertje en wat zweet afwissen... Off topic....

Het enigste nadeel wat ze heeft is de ingang..

Erg groote voordeel naast het snelle op kunnen zetten is nul komma nul condens vorming.


Natuurlijk kijk ik net als elke andere kampeer en fiets gek wel eens rond naar andere tenten, maar kan nog steeds geen betere vinden. Misschien wel omdat ik eigenlijk stiekem wel heel tevreden ben.
Mr Wojtas schreef:
za 18 apr, 2020 16:58
Vaude Taurus 2p.
Erg groote voordeel naast het snelle op kunnen zetten is nul komma nul condens vorming.
Ik wil direct aannemen dat deze tent jou uitermate goed bevalt. Op MP gescoord voor 60 euro, dat maakt de lol nog groter!
Maar dat er tenten zijn die totaal geen last hebben van condensvorming?

Al mijn tenten (CarlDenig, Vaude, Eureka!, Highpeak) hadden op enig moment last van condensvorming. En soms helemaal niet. Afhankelijk van: temeperatuur(verschilen), wind, luchtvochtigheid, ondergrond, enkelwandig, vochtverlies, ventilatie etc.

Ik wil je plezier zeker niet vergallen, maar een tent die nooit last van condensvorming heeft? Die moet nog worden uitgevonden!
Kreeg vandaag mijn nieuwe tent binnen.

Eureka spitfire duo met grondzeil.

Kreeg nog mooie korting, omdat eureka failliet is en ik dus geen garantie meer heb.

Binnentent: 330x130x110

Maarja. Word denk ik dit jaar geen fietstocht meer.

Mario
Mr Wojtas schreef:
za 18 apr, 2020 16:58
Ik lees net dit hele draadje door en realiseer me dat ik eigenlijk heel content ben met m'n 60 euro marktplaats tent. Het gaat hierbij om een Vaude Taurus 2p. Vorig jaar in Denemarken 4 dagen storm en regen. De hardste vlagen waren een serieuze 9 bft en ze gaf geen krimp :-)

Er snel om op te zetten, mijn record is afgelopen zomer getimed door en is 3 minuten en 54 seconden.... Gevolgd door een ijskoud biertje en wat zweet afwissen... Off topic....

Het enigste nadeel wat ze heeft is de ingang..

Erg groote voordeel naast het snelle op kunnen zetten is nul komma nul condens vorming.


Natuurlijk kijk ik net als elke andere kampeer en fiets gek wel eens rond naar andere tenten, maar kan nog steeds geen betere vinden. Misschien wel omdat ik eigenlijk stiekem wel heel tevreden ben.
Zelf ook jaren met zo'n Vaude Taurus 2p gedaan, meestal met zijn tweeën, maar eigenlijk is hij beter voor een persoon.
Wij hebben wel vaak condens gehad in de tent.
In Ijsland is de lange stok (van achter naar voor) gebroken in de wind, ongeveer 9 bft. Met een provisorisch reparatiedeel konden we een tijdje vooruit, maar bij veel wind was het dan wel soms midden in de nacht de tent uit om het reparatiedeel er weer goed overheen te schuiven.
Snelle opzetten en weer inpakken was heel fijn, ongeveer 4 a 5 minuten inderdaad.
Slechts één ingang, en flink bukken.
Wel jarenlang blij mee geweest, al hadden we wel eens spijt dat we niet een iets grotere tent gekocht hadden.
Inmiddels gedaan.

Hans
Ik wil direct aannemen dat deze tent jou uitermate goed bevalt. Op MP gescoord voor 60 euro, dat maakt de lol nog groter!
Maar dat er tenten zijn die totaal geen last hebben van condensvorming?

Al mijn tenten (CarlDenig, Vaude, Eureka!, Highpeak) hadden op enig moment last van condensvorming. En soms helemaal niet. Afhankelijk van: temeperatuur(verschilen), wind, luchtvochtigheid, ondergrond, enkelwandig, vochtverlies, ventilatie etc.

Ik wil je plezier zeker niet vergallen, maar een tent die nooit last van condensvorming heeft? Die moet nog worden uitgevonden!


Eigenlijk is het heel simpel, goed beluchten. Het voordeel is dat de beide locomotieven van de rits bovenaan eindigen. Dit maakt het mogelijk om de rits te delen en zo frisse lucht in de tent te laten.

Maar goed, wat werkt voor mij werkt niet voor iedereen. Had zelfs geen last van condens in mijn Quechua pop-up tent die te klein was
Mr Wojtas schreef:
za 18 apr, 2020 20:32

citaat Mikefiets:
Ik wil direct aannemen dat deze tent jou uitermate goed bevalt. Op MP gescoord voor 60 euro, dat maakt de lol nog groter!
Maar dat er tenten zijn die totaal geen last hebben van condensvorming?

Al mijn tenten (CarlDenig, Vaude, Eureka!, Highpeak) hadden op enig moment last van condensvorming. En soms helemaal niet. Afhankelijk van: temeperatuur(verschilen), wind, luchtvochtigheid, ondergrond, enkelwandig, vochtverlies, ventilatie etc.

Ik wil je plezier zeker niet vergallen, maar een tent die nooit last van condensvorming heeft? Die moet nog worden uitgevonden!

einde citaat Mikefiets.

Eigenlijk is het heel simpel, goed beluchten. Het voordeel is dat de beide locomotieven van de rits bovenaan eindigen. Dit maakt het mogelijk om de rits te delen en zo frisse lucht in de tent te laten.

Maar goed, wat werkt voor mij werkt niet voor iedereen. Had zelfs geen last van condens in mijn Quechua pop-up tent die te klein was
Die ritsen, dat klopt inderdaad. Je kon ze op het hoogste punt naar twee kanten openmaken. Dat had zo zijn voordelen. De ventilatie was daar één van (bij warm weer. Er was meestal wel condens bij ons), maar ook konden we de hele nacht van het uitzicht op de Dynandifoss (ijslandse waterval) genieten.
P7291070.JPG
Hans
Ook hier goede ervaringen met de Quickhiker ultralight 2p.

Ruim genoeg voor jouw lengte, breed genoeg om naast je mat nog tassen te leggen. Voordeel is dat er aan de voeten-kant ook korte opstaande tentstokjes inzitten (vast in buitentent) waardoor je niet snel met je voeten tegen het tentdoek komt daar.

Twee deuren is ideaal, lekker doorluchten en ook flexibel: zowel 's ochtends als 's avonds het zonnetje binnen als je wil.

Zet makkelijk op, pakt makkelijk in, redelijke ventilatie (er bestaan betere opties, maar voldoet). En de pakmaat is best handig, niet te lange stokken.

Ik heb er een paar bikepacking tochten mee gedaan, en ook een "gewone" fietsvakantie. Ook een hiketocht met tweeën. Dan is het iets krapper, maar als je elkaar lief vindt lukt het nog net :-)

Verder nog één voordeel: decathlon geeft doorgaans prima service. Bevalt ie niet, werkt iets niet of gaat iets kapot, kan je 'm meestal zonder problemen terugbrengen.
Heb vandaag mijn eureka spitfire duo opgezet in het zuiderpark in den haag. Heerlijke ruime tent.

Probleem is dat ik slijtage en een scheurtje in mijn meniscus heb en merk toch wel dat ik last heb tijdends opzetten, omdat je ook op je kniëen zit.

Ben nu aan het denken om deze terug te sturen en een tipi tent te kopen. Beter voor knie. Kan dan staand tent in.

Mario
Ronnie raket schreef:
ma 10 feb, 2020 15:04
Ben al 2 jaar een tevreden gebruiker van de Decathlon Quickhiker 2. Een groot voordeel (dat ik nog niet hier op het forum heb gelezen) is dat de pakmaatlengte minder dan 40 cm is, de tent kan dus prima in een van de ortlieb achtertassen ! Als je trouwens gaat zoeken op het internet ga je voornamelijk tevreden gebruikers aantreffen, een goede koop dus !
Ik ben het helemaal met je eens dat die pakmaat ook een belangrijk voordeel is. Bij mij past ie daardoor, samen met m'n stoeltje makkelijk in het harness aan mijn stuur waardoor de balans van mijn fiets net iets beter wordt zonder qua aerodynamica enorm in te moeten leveren.
Ik heb ook de Decathlon Quickhiker en gebruikte 'm nog maar een dag of 10 voor een tochtje door Frankrijk.
Prima voor 1 persoon, licht en snel op te zetten.
De binnen- en buitentent zitten aan elkaar. Handig voor het opzetten en afbreken, dat wel, maar als de buitentent 's morgens langs binnen nat is, is je binnendeel dat, na een dag in de zak te hebben gezeten, ook.
Ik had altijd mooi weer, dus kon 'm wel laten drogen bij het opzetten, maar kan me voorstellen dat dit minder evident is bij minder weer.
Ben ik de enige die dit lastig vind? Ik vond er bij de reviews van de Decathlon niks van terug.
Let op dat de Decathlon Quickhiker Ultralight en de Decathlon Quickhiker 2 (of 3) twee verschillende tenten zijn. Wij hebben hier 2 Decathlon Quickhikers in het groen. Bij die tenten kan je de binnententen van de buitentent losmaken, handig als de tent nat is. Analoog kan je eerst de buitentent opzetten en dan de binnentent inklikken.
Het is fijn als je kunt kiezen: bij regenachtig weer eerst binnentent en dan buitentent afbreken en anders alles in één keer.