Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen - Forum Wereldfietser

Fietstassen

Hallo ,
Hoe groot (liter) zijn jullie fietstassen .
Ik wil tassen kopen van 36 liter van vigo .

Gr

Harold
Nu ga je heeeeeel veeeeeel verschillende antwoorden krijgen🤣.

De meest praktische is; je tassen zijn zo groot dat alles erin past wat jij mee wilt nemen.
Dus beginnen bij wat neem je mee en wat laat je thuis.

Groet Anja
36 liter per stuk? Zijn wel erg groot dan.
Het zijn 2 tassen van 18 liter ,
Ik had het verkeerd gelezen .
Deze? http://www.newlooxs.nl/nl/collectie/vig ... uble/5173/
Of deze groot genoeg zijn ligt er ook aan hoe je gaat reizen: ga je kamperen of hotel/B&B, ga je zelf koken, of alleen 's morgens een bak koffie, of neem je helemaal geen kookspullen mee.
Als ik in zomer alleen op reis ga heb ik behalve mijn stuurtas twee achtertassen bij me van samen 33 liter. De tent gaat bovenop de drager, maar verder past alles in de tassen (dus ook kookspul). Als ik kouder weer kan verwachten, en als ik met mijn vrouw ga heb ik twee Ortlieb backrollers bij me van samen 40 liter. In beide gevallen veronderstelt dit een echt lichte en compacte uitrusting.
Klopt wat Wim schrijft. Het gaat niet alleen om wát je meeneemt, maar ook hoe compact dat is. De eerste jaren nam ik op Europese tochtjes voortassen mee, maar nu al lang niet meer. Dat komt niet alleen door het weglaten van onnodige kleding en schoeisel, maar door vervanging, nl. een veel compactere tent, matje, slaapzak (dons) en jas (dons).
Inderdaad niet te beantwoorden. Tijdens onze wereldreis ,door 4 seizoenen, had ik; achter 40 ltr, voor 25 liter, zadeltas 3,5 ltr.,zijtassen Ortlieb 2maal 3,5 en 2 maal 5 liter. frametas 2 ltr en tanktas 1 ltr.
Na de winter ging de roltas van 17 ltr met de post naar huis.
OK ik heb een fietstasfetish......
Weer is meer volumebepalend dan afstand, ver onder nul heb je wat extra kilo nodig. Bij ons staat onafhankelijkheid voorop dus; zelf koken, wildkamperen en niet elke dag een winkel.
Groeten van Pier.
piviets schreef:
zo 10 mar, 2019 23:08
Inderdaad niet te beantwoorden. Tijdens onze wereldreis ,door 4 seizoenen, had ik; achter 40 ltr, voor 25 liter, zadeltas 3,5 ltr.,zijtassen Ortlieb 2maal 3,5 en 2 maal 5 liter. frametas 2 ltr en tanktas 1 ltr.
Na de winter ging de roltas van 17 ltr met de post naar huis.
Heb je daar een foto van? Ben benieuwd hoe het er uit ziet. Of zijn de zijtassen de kleine tassen die je aan een achter-/voortas monteert?

Zelf denk ik er over om de voortassen (en dus ook de drager) weg te laten (gebruik ik sowieso niet altijd) en een frametas te monteren (mits ik iets moois kan laten maken want het oog wil ook wat ;)). Heb alleen geen zin/geld om nog lichtere kampeerspullen aan te schaffen dus het moet wel blijven passen allemaal.
Ik gebruik de Aqua plus tassen van Vaude, die zijn een stuk ruimer dan Ortliebs (51l). Vaak zitten die helemaal vol, maar als dat niet het geval is betaal je daar niet echt een prijs voor in termen van gewicht of volume (rolsluiting). Bovendien ben ik fan van die twee aangelaste zakjes aan de zijkant, 'snel in en uit', omdat het een van de (kleine) nadelen van 2 ipv 4 tassen compenseert: je kan je spullen wat makkelijker organiseren.
bokitto schreef:
za 09 mar, 2019 21:59
Hoe groot (liter) zijn jullie fietstassen .
Ik wil tassen kopen van 36 liter van vigo .
20 liter per stuk. Maar waarom wil je weten hoe groot mijn tassen zijn?
Snel antwoord: tussen de 76 liter (2 tassen voor, twee tassen achter) tot de 42 liter (rolzak stuur en twee tasjes achter). Beide settings meer dan genoeg voor een wereldreis.

Meeste achtertassen waar veel wereldfietsers mee rijden zijn rond de 18 a 20 liter per stuk.
Marco Meijerink schreef:
ma 11 mar, 2019 09:54
Snel antwoord: tussen de 76 liter (2 tassen voor, twee tassen achter) tot de 42 liter (rolzak stuur en twee tasjes achter). Beide settings meer dan genoeg voor een wereldreis.

Meeste achtertassen waar veel wereldfietsers mee rijden zijn rond de 18 a 20 liter per stuk.
Om te vergelijken moet je er misschien ook bij vertellen of je alleen reist of met z’n tweeën ( of meer). Dat maakt een beduidend verschil qua verdeling van de uitrusting die je meeneemt.
Helemaal gelijk Nicole.
Ons 'peleton' bestaat uit 2 personen :D
Tips hierboven allemaal waar en relevant. Toch is het niet verstandig al te krap in je tassenruimte te gaan zitten. Aan het eind van de dag heb ik qua boodschappen maar zo 2-4 liter extra nodig.
Als ik krap in mijn tassenruimte zit, neem ik voor de zekerheid een heel licht nylon dagtour rukzakje mee. Leeg Is het gewicht en volume minimaal en zit hij opgerold onder een spin, wanneer ik hem nodig mocht hebben voor de boodschappen kan hij of achter bovenop, of als rugzakje voor het laatste stukje naar de camping. Of hij achterop gaat of op de rug hangt af van volume, gewicht en inhoud. Bijvoorbeeld kwetsbaar fruit draag ik liever op mijn rug dan onder de spin.
Senior2 schreef:
ma 11 mar, 2019 13:31
Als ik krap in mijn tassenruimte zit, neem ik voor de zekerheid een heel licht nylon dagtour rukzakje mee. Leeg Is het gewicht en volume minimaal en zit hij opgerold onder een spin, wanneer ik hem nodig mocht hebben voor de boodschappen kan hij of achter bovenop, of als rugzakje voor het laatste stukje naar de camping. Of hij achterop gaat of op de rug hangt af van volume, gewicht en inhoud. Bijvoorbeeld kwetsbaar fruit draag ik liever op mijn rug dan onder de spin.
Ik gebruik de grote lichte nylon zak waarin ik mijn fietstassen verpak bij vliegen als extra lichte bagage ruimte met mijn spin. Als ik dan tussendoor bus, kan ik hem lekker ook daarvoor gebruiken en ook als tafelkleedje etc. :wink:
Is een nylon zak sterk genoeg om de fietstassen in te pakken tijdens een vliegreis? Stuur je mij eens door waar je die gekocht hebt? Of een foto? Bedankt
Je kunt zelfs kiezen: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... =flightbag. Wij hebben twee maal no 1. Past ook prima een grote rugzak in.
Regine schreef:
ma 11 mar, 2019 14:08
Is een nylon zak sterk genoeg om de fietstassen in te pakken tijdens een vliegreis? Stuur je mij eens door waar je die gekocht hebt? Of een foto? Bedankt
viewtopic.php?f=26&t=30422#p294319

Zo'n tas koop je voor een paar euro in NL of voor minder in het buitenland en ik heb ze in veel landen gezien.