Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroomverbruik Garmin Oregon 750 - Forum Wereldfietser

Stroomverbruik Garmin Oregon 750

Hallo,

Mijn oude GPS (Garmin Oregon 600) laadde ik op via de naafdynamo (Son) en dan via een powerbank. Door tussenkomst van de E werk.
Tijdens het fietsen kwam er voldoende stroom vrij om de GPS te gebruiken. De GPS verbruikte dan geen batterijen. Het werkte perfect, jarenlang.

Mijn nieuwe GPS (Garmin Oregon 750) gebruik ik op dezelfde manier. Alleen merk ik dat de GPS de powerbank leeg trekt.

Hoe zou dit komen? Zou de nieuwe GPS meer stroom verbruiken?
En de belangrijkste vraag: hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, o.a. een andere usb kabel en een nieuwe E werk.

Wie kan mij helpen?

Karin

wijzijnfietsen.weebly.com
Ik zie dat de Oregon 750 Wifi, Bluetooth, ANT e.d. functionaliteiten heeft. Wellicht dat deze veel stroom gebruiken en zijn ze uit te schakelen?
Toevoeging volgens gps.nl gaat dit apparaat max 16 uur mee op 2 AA batterijen. Uitgaande van AA batterijen van 2Ah, *2,4V = 4,8Wh, en uitgaande van een reële gemiddelde levensduur van ⅔ = 11 uur, kom ik uit op een gemiddeld vermogen van 0,45W. Dat zou een dynamo makkelijk moeten kunnen leveren... Ter vergelijking; mijn smartphone verbruikt maar liefst 2,5W gemiddeld tijdens navigeren met OSMAnd.
Inderdaad, ik haal ongeveer 10 á 11 uur met mijn Oregon 700. Bluetooth heb ik wel aan (voor notificaties), maar Wi-Fi niet. Het verbruik is hoger dan bij oudere modellen. Ik laad tijdens het fietsen een powerbank, voor mijn telefoon op te laden. Ik heb niet geprobeerd de GPS te laden, ik vind die USB-aansluiting daarvoor ongeschikt.
Welke batterijen heb jij erin Frank?
Een setje GP Recyko's en een setje Varta's, beide types 2600 mAh. Ik heb onlangs een setje Ansmann 2850 mAh gekocht, eens kijken hoe die bevallen.
Ah, dan kom je dus al in de richting van 2,4V*2,6Ah => 6,2Wh, daar 11h mee doen is dus 0,5 a 0,6W gemiddeld.

Voor TS nog steeds ver onder wat een dynamo kan leveren, dus ik denk meer dat er iets met de USB poort van het apparaat of de doorvoerfunctie van de powerbank niet goed gaat.
Hoe lang houdt de powerbank het vol als je geen batterijen in je Garmin het zitten? En hoe lang duurt het voor je powerbank opgeladen is, daarnaast heb je het licht van de fiets ook aanstaan, ook dat kan zorgen voor het nauwelijks bijladen van je powerbank. Te veel variabelen die wij niet kennen maar die je mogelijk wel tot de oorzaak van je uitdaging brengen. Ergens in de keten is iets veranderd. Je kan ook nog kijken wat er gebeurt als je de oude Garmin weer in de keten stopt (als je die nog hebt). Dus verander steeds 1 ding tegelijk tot je de oorzaak hebt gevonden.
Sorry, nu ik er goed over nagedacht heb is het verbruik eerder een uur of 8-9. Aangezien ik de GPS met pauzes uitzet.
Bedankt voor de tips.
Ik ga op onderzoek uit.

Het licht staat overigens niet aan overdag, dus dat kan de oorzaak niet zijn.
De 7 serie verbruikt wel wat meer dan de 6 serie, ik heb beide (600 en 750t). Met de forumslader kom ik wel rond (laad bij tijdens het fietsen).
Ik wilde al vragen of je het licht uit hebt (backlight) dat scheelt een hoop. Wat ook flink kan helpen is een 'statisch' scherm gebruiken. Dat wil zeggen met een scherm met alleen getallen (een van de dashboard opties) is het verbruik flink lager dan bij gebruik van de kaart de hele tijd door. Dat herberekenen en hertekenen van de kaart kost gewoon veel energie. Zelfs het type kaart schijnt uit te maken en of je kaart op het interne geheugen zit of op SD kaartje, maar dat heb ik in de praktijk zelf niks van gemerkt. Maar goed ik kan me voorstellen dat je dit liever niet doet en toch gewoon de kaart wilt blijven zien.

Ik gebruik trouwens de garmin accu pack, en ik haal zonder laden de 8 uur met kaart aan, zonder backlight. De 600 haalde 11 uur.

Verder zoals geopperd, zet alle meuk uit die je niet nodig hebt, bluetooth, wifi en dergelijke. Let tot slot op of je type batterij / accu goed ingesteld staat in het menu.
Persoonlijk vind ik altijd de kaart en positie tonen toch wel de core functie van een navigatie.. zonder dat zou ik er niet veel meer aan hebben. Overigens gaat dat met mijn gpsmap 60csx uit 2007 die 16 uur doet met een set penlights prima, ook met de kaart op de externe SD. Alleen bij veel details (steden) wordt ie wel erg traag met zoomen. CPU zal wel zeer energiezuinig en dus (zelfs naar 2007 maatstaven) traag zijn.
Het is een core functie, maar ik gebruik de oregon vooral om een soort naslag werk te hebben van m'n ritjes. De log die ik maak is dus het belangrijkst voor mij. Zo zie je maar weer dat ieder zijn eigen gebruik uit toestellen haalt.
En op het dashboard datascherm heb je een soort super 'fietscomputer' oude stijl.
Verder als je geen vaste route volgt is navigatie ook niet heel belangrijk, de zogenaamde fiets lekker in de omgeving wat toch het merendeel van mijn ritjes zijn.

Op vakantie is het een ander verhaal natuurlijk. Daar ken ik de weg niet en volg ik dus meestal wel een route. Dan ook ik dus ook zelf niet de spaarstand tip gebruiken.

Overigens gebruik ik naast het batterypack van garmin ook eneloop oplaadbare batterijen, die gaan een stuk beter mee dan die gare (dure) GP setjes. Soort reserve set, houd ook goed de lading vast.
rockhopper schreef:
do 18 apr, 2019 22:40
Het is een core functie, maar ik gebruik de oregon vooral om een soort naslag werk te hebben van m'n ritjes. De log die ik maak is dus het belangrijkst voor mij. Zo zie je maar weer dat ieder zijn eigen gebruik uit toestellen haalt.
En op het dashboard datascherm heb je een soort super 'fietscomputer' oude stijl.
Verder als je geen vaste route volgt is navigatie ook niet heel belangrijk, de zogenaamde fiets lekker in de omgeving wat toch het merendeel van mijn ritjes zijn.

Op vakantie is het een ander verhaal natuurlijk. Daar ken ik de weg niet en volg ik dus meestal wel een route. Dan ook ik dus ook zelf niet de spaarstand tip gebruiken.
Ja exact, dat heb ik ook, mijn garmin gebruik ik alleen voor lange (vaak meerdaagse) ritten waar ik het niet ken en ik de kaart en postitie ook het liefst altijd permanent in beeld wil hebben. Wat rondjes in de omgeving doe ik meestal met m'n telefoon omdat ik die toch meestal standaard mee heb. Die kan ook prima loggen, maar dat doe ik zelf zelden.