Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe organiseren jullie wat je meeneemt - Forum Wereldfietser

Hoe organiseren jullie wat je meeneemt

Ik ben nieuwsgierig op welke wijze jullie je spullen in de fietstassen organiseren.

Hoe hou je bijvoorbeeld je kleding bij elkaar, zonder dat het een bende in je tas wordt. Plastik zakjes lijkt me niet echt handig, maar hebben jullie een goede oplossing?
Belangrijkste wat ik aanhou is dat alles wat bij elkaar hoort ook in een tas zit. Dus niet de kleding bij bijvoorbeeld de kookspullen.
In de tas met de kleding zit ook mijn slaapzak en matje. Dat zijn maat twee twee grote stukken. De rest is kleding en dat is lekker overzichtelijk.

Voor de kleine spullen gebruiken we tasjes. Voorbeeldje op https://www.santosbikes.com/nl/santos/t ... agle-creek
1 tas met ik wat ik overdag niet nodig denk te hebben zoals slaapzak, slaapmat, kookgerei, gereedschap en een reserve binnenband.

De rest zit in de andere tas, kleding die ik die dag eventueel nodig denk te hebben bovenop.

Tent bovenop de bagagedrager onder een elastieken netje waar eventueel ook een plastic tas met eten onder kan.

En al het andere blijft thuis :)
Inpakken per categorie.
In mijn geval:
Rechtsachter: Kleding.
Linksachter: electronica/kostbaarheden, eten en kookspullen.
Achter bovenop: Tent en matje.
Stuurrol: nog een matje en slaapzak.

En: kledingstukken oprollen!
Ik ben zelf nog nooit op reis geweest, maar ben wel aan een aantal maanden bezig om mijn tassen te organiseren.
Ik fiets ook regelmatig met de tassen op de fiets naar mijn werk puur om te wennen aan het extra gewicht.
Ik vertrek over 7 weken en hou alles bij qua kosten en gewicht.
http://www.volkswouter.nl/fietsen/Fiets_en_Paklijst.htm

Ik weet precies waar alles ligt.
Voor het gemak heb ik wel met een water vaste stift op de achterkant van de Ortlieb tassen L en R geschreven.
Tja, tassenindeling is zo persoonlijk. Zorg dat je in elk geval een 'droge' tas hebt en dat er niks rammelt.

Wat betreft de kleding:
Ik gebruik al jaren stevige, bontgekleurde kledingzakjes van de Xenos. Zo'n setje van een paar euro. Een voor 'fiets', een voor 'niet-fiets' en een voor 'vies'. Wegen vrijwel niets, zijn makkelijk weg te stoppen (want laten lucht door), kunnen tegen een stootje, en zijn doeltreffend qua organisatie.

Ik heb net als Wouter een markering op de tassen.
Bij Xenos is niks meer te vinden, Google geeft dit als optie:
https://www.grandado.com/products/4-rei ... 8080827486

Is dat wat je bedoelt?

Of zoiets:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50219063/
Je moet wel oppassen dat je niet uiteindelijk zakjes in zakjes in tasjes in tassen in tassen aan het vervoeren bent, want dat gaat echt wat wegen en het is op zich niet datgene wat je mee wilt nemen. Bij mij gaat kleding gewoon los in de tas. Daarom is het fijn dat die waterdicht zijn. Kleding gaat dus ook niet samen met tent, schoenen en dergelijke in de tas, maar in een andere.
Ik heb al mijn kleding in 1 waszak zitten.
Wouter Duijndam schreef:
do 09 mei, 2019 21:07
Bij Xenos is niks meer te vinden, Google geeft dit als optie:
https://www.grandado.com/products/4-rei ... 8080827486

Is dat wat je bedoelt?

Of zoiets:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50219063/
Nee, allebei niet. Die van de Ikea zijn denk ik ook heel snel kapot.

Ik heb onderstaande tasjes. Ik heb er een A4tje opgelegd, er kan dus veel in.
Ze wegen 21 gram per stuk, en nemen nauwelijks ruimte in. Ik vind het veel handiger dan alle kleding los in een tas.
Overigens neem ik niet veel mee. Twee onderbroeken per vakantie bijvoorbeeld (want ik fiets het grootste deel van de tijd), meestal maar 1 paar sandalen (en geen ander schoeisel), geen stoeltje, geen thermoskan etc. Dus ik let echt wel op de grammen (ter compensatie van de zware A-tank met R-naaf :roll:) en het volume. En dat ik dan toch een paar lichtgewicht tasjes meeneem betekent dat dit voor mij heel functioneel is.
Leon schreef:
do 09 mei, 2019 21:11
Je moet wel oppassen dat je niet uiteindelijk zakjes in zakjes in tasjes in tassen in tassen aan het vervoeren bent, want dat gaat echt wat wegen
Enorm veel ja :D
Kleding en slaapzak zitten in de ene tas. In de andere zitten de mat, kookspulletjes en de regenkleding. Zo hoeft de tas met de slaapzak en droge kleding niet open in een bui. Boodschappen verdeel ik bij de supermarkt in de tassen, waarbij ik de vloeistoffen zo min mogelijk bij mijn slaapzak en kleding doe, voor het geval het zou gaan lekken. Electronica zit in een plastic tasje. In de vakjes op mijn rug zitten mijn portemonnaie, mobiel en de gps als ik de fiets alleen laat. Fietsreparatiespulletjes zitten het hele jaar in een zadeltjes. De stuurtas blijft tegenwoordig thuis.

De sandalen zijn meestal nat van het vochtige gras en zitten bij het tentje in de zak op de drager.
[/quote]Nee, allebei niet. Die van de Ikea zijn denk ik ook heel snel kapot.[/quote]

Gebruik al jaren de tasjes van Ikea tijdens het backpacken. Ideaal: sterk, goedkoop
hoeksie schreef:
do 09 mei, 2019 21:52
Nee, allebei niet. Die van de Ikea zijn denk ik ook heel snel kapot.[/quote]

Gebruik al jaren de tasjes van Ikea tijdens het backpacken. Ideaal: sterk, goedkoop
[/quote]
Ok, dan was mijn indruk verkeerd. :oops:
Links voor: slaap spullen
Rechts voor: spullen waar ik onderweg bij moet: gereedschap, apotheek, regenkleding (in een meshzak), eten voor onderweg, ontbijt.
Links achter: kleding, toilet spullen, lees boek, papieren, etui met allerlei losse spullen (hoofdlamp, reserve batterijen, reparatiesetje luchtbed, oplaad kabels, etc.)
Rechts achter: kookspullen, noodrantsoen, avondeten, fietspomp, reserve binnenband, reserve onderdelen fiets, kettingolie (voor tochten van maanden ook reserve buitenband, reparatie hydraulische remmen).
Op de bagagedrager onder een bagagenetje een plunje zak: tent, stoeltje, slippers. Als de buiten tent nat is gaat deze los op de plunjezak, onder het bagagenetje. Zelfde geldt voor de slippers.
Stuurtas: ipad mini, mobiel, zonnebril, zonnebrand, portemonnee, schrijfblokje, paspoort.

Omdat de standaard links zit, heb ik in de linker tassen geen spullen die ik onderweg misschien nodig heb.
De tassen heb ik niet gemerkt, door de onderste haakjes van de Ortlieb kan een tas alleen maar links of rechts.
Naast mijn fietsschoenen heb ik geen andere schoenen mee. Wel slippers. Voor IJsland ook sandalen voor het doorsteken van beekjes.

Kleding heb ik verdeeld over drie mesh-zakken van sea-2-summit: 1 van 9 liter, 2 van 15 liter.
Verder een waszak voor de vuile was, deze gaat onder het bagagenetje boven op de plunje zak. In principe was ik elke dag de die dag gebruikte kleding, maar dat lukt niet altijd. Als de was nog niet droog is gaat deze de volgende dag ook in de waszak onder het bagagenetje.

De eerste keer dat ik ging fietsen was de TransAm (door omstandigheden niet kunnen oefenen), na een paar dagen uitpakken en weer inpakken leerde ik wel wat wel/niet handig was. Op een gegeven moment vind je alles blindelings.

Ik heb zoveel mogelijk lichtgewicht spullen, ook kleding (sneldrogend), maar ik ben geen grammenjager. Ik hou ook wel van wat luxe (stoeltje, extra kleding). Dan maar wat langzamer de berg op. :)

-Jan
Omdat mijn beide standaards links bevestigd zijn: zware spullen links, licht spul rechts. Dat voorkomt dat mijn fiets omvalt als ik er een willekeurige tas afhaal (been there).
Hallo,

Op mijn tassen staat LV, RV, LA en RA, zodat ik snel zie waar ik elke tas aan mijn fiets hang. Grofweg zijn mijn tassen met de volgende spullen gevuld:
LV: garage en badkamer: reparatiespul, regenpak, toilettas, douchetas met handdoek, zonnebrand
RV: keuken: pan, gasje, bord, bestek, voedselvoorraad
LA: slaapkamer: tent, slaapmat en -zak, kussen, slippers, stoeltje
RA: kledingkast: kleding in drie zelfgenaaide katoenen zakjes: fietskleren, omkleedkleren die mee gaan naar de douche na aankomst op de camping, overige van-de-fietskleren. En mijn e-reader.
In mijn stuurtas zitten waardevolle spullen, pen, dagboekje.
In mijn tent kan ik met mijn ogen dicht al mijn spullen vinden, erg handig :lol:
Groet, Petra.
Goed, hier dan een bagage-verdeling voor onze "volksverhuizingen":

Fiets 1
  Stuurtas   -- fototoestel+tasje, telefoon, "kop"lamp, "papieren", pleerol, divers zoals zwitsers mes
 Voor links  -- watertank 5l, gereedschap, pompje, benzine, etc
 Voor rechts - kaarten, limonade, petflessen
Achter links -- tent, kleine vouwparapluie, regencape, beenpijpen etc
Achter rechts - keukentas van brander en pannetjes t/m afwasmiddel, melkpoeder en thee

Fiets 2
 Stuurtas   -- lichtgewicht rugzakje, documententasje, lantaarntje etc
 Voor-rol    -- twee dunne, lange Thermarest-matjes in een bijgeknipte zak in een hoes
 Voor links  -- vouwband, 2 reservebinnenbanden, reserve pleerollen etc
 Voor rechts - regencape, beenpijpen etc
Achter links -- kleding, als het alsmaar mooi weer is blijft deze tas vaak dicht
Achter rechts - slaapzak, slaapspullen, "avond"kleding, etc
    deze laatste twee tassen hebben een vuinis-zak "liner" om vuil en/of nat van droog te scheiden

De voortassen van fiets 2 zijn "klein" maar hebben plek voor fourage (we hebben daarom ook een pasende isolatie-zak - self-made van alu-belletjes-plastic

Afhankelijk van de aard van de "lading" hebben we voor een paar tassen ook een meer of minder uitgebreide "organizer", iets in een doosvorm gemaakt van "carton plume". Met name in bij fiets 1 links-voor is deze vorm iets complexer, met een schot zodat het tankje een eigen vak heeft (dat is makkelijker waterhalen, en ook bij het vertrek hoef je niet alles weer te organiseren).

Zo onderweg is er wel eens een partiële verschuiving, de ruimte en gewicht vraagt soms daarom, soms is het ook het gemak. De keukentas is nog de meest "variabele" want je koopt suiker per kilo, rijst of macaroni per pond etc etc ... dwz het is zelden een 1 maaltijd-verpakking, dus krijgt de "voorraad" soms een ander plekje.

Grappig genoeg wil het op dag nul lang niet allemaal lekker passen, na 1-2 dagen hebben we eigenlijk altijd genoeg flex-plek (en dat terwijl we zelden iets echt kwijtraken).

Een nogal "vaste" indeling is bevorderlijk voor het goed inpakken, niet kwijtraken, en ook vinden in het donker van wat je zoekt. Ook toen ik alleen op pad ging was de verdeling gelijksoortig, en ook "ordelijk" ... je moet immers de reserve-batterijtjes ook zonder licht kunnen vinden.

Groeten BSM
Mmm, ik denk dat het weinig relevant is waar de spullen zitten in de tassen. Wat ik heel belangrijk vind is dat de spullen de hele reis op dezelfde plek zitten. Zodat je nooit loopt te klooien met dingen zoeken. Mijn paklijst die al jaren niet serieus veranderd heeft achter elke artikel staan, LV, LA, RA en RV.
De kleding gaat bij ons in zip-loc zakjes van de supermarkt. Als ik dan in de tent mijn tas op de kop houd blijft alles mooi opgerold in die zakjes. Je krijgt ze ook weer makkelijk terug in de tas.