Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede slot die niet te zwaar is? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Goede slot die niet te zwaar is?

Fedor schreef:
vr 31 mei, 2019 22:05
eurobikernl schreef:
wo 29 mei, 2019 23:05
Ik was zelf op zoek naar een vouwslot. Misschien wel die van abus uit dat flimpje. Compact en veilig lijkt me. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik deze zelf naar tevredenheid. In- en uitklappen gaat heel snel. Het is mogelijk om frame, achterwiel en een verkeersbordpaal of nietje te koppelen.
Ben even benieuwd, welke lengte heeft jouw slot Fedor? 85cm? 110cm?
Er staat me iets van bij dat ik elders las dat je de Granit X-plus hebt?

Thanks alvast!
De Granit-X-plus idd. ART 2**

Lengte 85 cm. Met een lantaarnpaal (wel met een dunnere paal) kan ik het achterwiel niet meenemen maar ik heb dikke banden en velgen. Maar het frame kan hoe dan ook aan alles vastgezet worden.

Wel zwaar natuurlijk (hangt onder onderbuis dus geen problemen met weggedrag door het gewicht). Mocht er een goed alternatief komen dan zou ik zeker interesse hebben.
Fedor schreef:
do 13 aug, 2020 14:08
De Granit-X-plus idd. ART 2**

Lengte 85 cm. Met een lantaarnpaal (wel met een dunnere paal) kan ik het achterwiel niet meenemen maar ik heb dikke banden en velgen. Maar het frame kan hoe dan ook aan alles vastgezet worden.

Wel zwaar natuurlijk (hangt onder onderbuis dus geen problemen met weggedrag door het gewicht). Mocht er een goed alternatief komen dan zou ik zeker interesse hebben.
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb de kettingvariant van de Granit X Plus, ook 85cm. Het gewicht van 2100 gram is prima mee te nemen op lokale ritten, maar voor de bepakte fietsvakanties zoek ik ook wat lichters. Jouw slot is al ongeveer 400 gram lichter (Abus-website) maar ik vind een kettingslot toch net wat flexibeler. Helaas zijn de abus-kettingsloten bij vergelijkbare (abus)beveiligingsnorm allemaal zwaarder dan de vouwsloten.

Het is elke keer een afweging. Elk slot kan open, dus waarom het dikste en zwaarste slot meesjouwen als dit een dief slechts enkele seconden meer tijd kost om open te breken? Aan de andere kant moet het ook weer niet te makkelijk zijn, en wil ik in elk geval voorkomen dat het slot niet 'gepicked' kan worden of bij de minste forcering al openknapt. Wellicht dat ik toch maar voor een iets lager beveiligingsniveau en gewicht ga, en gok op het voordeel dat een dief een fiets die met ketting/vouwslot vaststaat niet zo maar in een busje kan gooien. Mijn zoektocht duurt nog even voort ;)
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 14:24
[...] en wil ik in elk geval voorkomen dat het slot niet 'gepicked' kan worden
:D Dan is dit misschien iets voor je:
Afbeelding

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 13 aug, 2020 15:09
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 14:24
[...] en wil ik in elk geval voorkomen dat het slot niet 'gepicked' kan worden
:D Dan is dit misschien iets voor je:
Afbeelding

Groetjes,

Carl
Tussen de regels door liet ik al doorschemeren dat het ook wel handig is als de fiets niet zomaar in een busje gegooid kan worden. Dat voorkom je niet met een ringslot. Ik ga dus voor de combi 'ringslot + kettingslot' ;)
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 15:20
Tussen de regels door liet ik al doorschemeren dat het ook wel handig is als de fiets niet zomaar in een busje gegooid kan worden. Dat voorkom je niet met een ringslot. Ik ga dus voor de combi 'ringslot + kettingslot' ;)
:roll: Enneh, je wilt van beide voorkomen dat ze niet 'gepicked' kunnen worden? Dan raad ik je deze erbij aan:
Afbeelding

Carl
Carl schreef:
do 13 aug, 2020 16:03
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 15:20
Tussen de regels door liet ik al doorschemeren dat het ook wel handig is als de fiets niet zomaar in een busje gegooid kan worden. Dat voorkom je niet met een ringslot. Ik ga dus voor de combi 'ringslot + kettingslot' ;)
:roll: Enneh, je wilt van beide voorkomen dat ze niet 'gepicked' kunnen worden? Dan raad ik je deze erbij aan:
Afbeelding

Carl
Dat is in elk geval lichter dan een ketting :)
En als 'ie niet meer open wil omdat het slot stuk is kun je 'm tenminste zelf nog door (laten) knippen ;)
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 14:24
Wellicht dat ik toch maar voor een iets lager beveiligingsniveau en gewicht ga, en gok op het voordeel dat een dief een fiets die met ketting/vouwslot vaststaat niet zo maar in een busje kan gooien.
Daar twijfel ik ook over. Het lichtste Bordo vouwslot weegt 900 gram minder dan de Granit. Da's wel substantiéel veel gewicht.

De optie van een - veel lichter - ringslot (er is nog steeds geen passende voor mijn band/velg) laat ik maar varen. Bij zo'n slot hoort altijd nog een extra slot om de fiets "vast aan de aarde" te maken, en dan kom je ook op een flink totaalgewicht.
Jurr schreef:
do 13 aug, 2020 16:53
En als 'ie niet meer open wil omdat het slot stuk is kun je 'm tenminste zelf nog door (laten) knippen ;)
:lol:
Fedor schreef:
do 13 aug, 2020 16:56
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 14:24
Wellicht dat ik toch maar voor een iets lager beveiligingsniveau en gewicht ga, en gok op het voordeel dat een dief een fiets die met ketting/vouwslot vaststaat niet zo maar in een busje kan gooien.
Daar twijfel ik ook over. Het lichtste Bordo vouwslot weegt 900 gram minder dan de Granit. Da's wel substantiéel veel gewicht.

De optie van een - veel lichter - ringslot (er is nog steeds geen passende voor mijn band/velg) laat ik maar varen. Bij zo'n slot hoort altijd nog een extra slot om de fiets "vast aan de aarde" te maken, en dan kom je ook op een flink totaalgewicht.
Dat is zeker een groot verschil. Wel zijn er maar weinig bordo-sloten die een Art2-keurmerk hebben:
https://www.stichtingart.nl/is-mijn-slo ... mmer=bordo

Dat is verzekeringstechnisch dan weer geen probleem wanneer je ringslot wel minimaal Art2 is.
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 17:01
Dat is zeker een groot verschil. Wel zijn er maar weinig bordo-sloten die een Art2-keurmerk hebben:
https://www.stichtingart.nl/is-mijn-slo ... mmer=bordo

Dat is verzekeringstechnisch dan weer geen probleem wanneer je ringslot wel minimaal Art2 is.
De fiets is uit de verzekering dus daarvoor hoeft het niet meer. Maar wil natuurlijk wel een slot wat dieven enigszins "afschrikt".
Fedor schreef:
do 13 aug, 2020 17:19
Fietsert7 schreef:
do 13 aug, 2020 17:01
Dat is zeker een groot verschil. Wel zijn er maar weinig bordo-sloten die een Art2-keurmerk hebben:
https://www.stichtingart.nl/is-mijn-slo ... mmer=bordo

Dat is verzekeringstechnisch dan weer geen probleem wanneer je ringslot wel minimaal Art2 is.
De fiets is uit de verzekering dus daarvoor hoeft het niet meer. Maar wil natuurlijk wel een slot wat dieven enigszins "afschrikt".
Ik snap je. Eerlijk gezegd denk ik dat je het met de 1760g voor het granit-vouwslot niet eens zo gek doet. In de abushoek (als ook in overige hoeken gok ik) neemt de beveiligingsklasse significant af bij de lichtere varianten, en daarmee verliest het ook aan 'afschrikkende werking'. De bordo-lite 6050 is bijvoorbeeld maar 680g, maar tov jouw granit (15/15) zakt de beveiligingsklasse naar 7/15.

De stap van mijn granit-ketting (2100g met klasse 15/15) naar bijvoorbeeld de IVEN (1800g met klasse 10/15) vind ik qua gewicht niet de moeite waard. Nog een stap verder/lager kom ik uit bij de Ivera (1500g met klasse 8/15), en dat gaat dus gepaard met bijna een halvering van de beveiligingsklasse. Een dief zonder gereedschap zal het waarschijnlijk wel opgeven. Maar een dief met een niet al te grote betonschaar (zo 1 die in je mouw past) komt er volgens mij zo doorheen. Ga ik nóg een stap lager, dan kom je uit bij poppenspul.
Ik had de Bordo Lite 6050 aangeschaft maar het is wel een héél fragiel slot. Voornamelijk plastic met een 5mm "staaldraad" er in. Dit slot geeft me (te) weinig vertrouwen en gaat worden teruggestuurd. Die klasse 7/15 lijkt me een beetje overdreven dus.

De Bordo 5700 (iets zwaarder dan de 6050) is qua segmenten een stuk steviger (wel stalen platen) maar daar heeft Abus de domme fout gemaakt om het slot vast te laten klikken met een veermechanisme (dus niet de sleutel draaien om te sluiten). Een beetje dief kan die verende pal zo terugduwen en dan is het slot los.

Dus de bladen van de 5700 met het mechanisme van de 6050, dan zou ik wel tevreden wezen. Maar dat is er dus nog niet.
In Nederland best logisch met al die fietsendieven zo'n serieus slot, al blijf ik er dan liever zelf op zitten.

Is op reis een lichter slot geen optie?
Vroeger wel, maar ook campings (vooral langs bekende fietsroutes) zijn soms helaas geliefde "bronnen" voor fietsendieven geworden. En zonder "goed gevoel van veiligheid" ga ik ook niet graag een supermarkt of café in.

Ik heb het dan wel over West-Europa dan.
Fedor schreef:
za 12 dec, 2020 11:36

Dus de bladen van de 5700 met het mechanisme van de 6050, dan zou ik wel tevreden wezen. Maar dat is er dus nog niet.
En zo duurt de zoektocht voort... :)
Fietsert7 schreef:
za 12 dec, 2020 15:13
En zo duurt de zoektocht voort... :)
En het zware trappen ook ;)

Ben verder uitermate tevreden over de Granit maar in de heuvels/bergen telt elke kilo die naar boven gesjouwd moet worden :P
Je kunt zoeken tot je zelf een ons weegt. Een betere strategie is om voldoende spierkracht en duurvermogen op te bouwen om die extra anderhalve kilo mee omhoog te fietsen.

Als ik alleen van camping naar camping fiets neem ik in mijn zadeltas het kettingslot mee dat ik thuis ook gebruik. Het doet me geen cent pijn. En ik klim doorgaans best veel.

De tijd die ik uitspaar met het niet-zoeken naar het ultieme 'lichtgewicht maar onkraakbare' slot kan ik besteden aan fietsen of andere leuke dingen.

P.S.
Het is "Goed slot dát niet te zwaar is?"
willem.m schreef:
za 12 dec, 2020 15:31
Je kunt zoeken tot je zelf een ons weegt. Een betere strategie is om voldoende spierkracht en duurvermogen op te bouwen om die extra anderhalve kilo mee omhoog te fietsen.
Nog meer strategieën:
* een goedkopere fiets kopen. Dan heb je genoeg aan een goedkoper(e) slot. Of misschien beter: een fiets kopen die misschien wel technisch geweldig en/of duur is, maar er niet uitziet. Shabby tassen helpen ook, denk ik.
* zorgen dat je een reisgenoot hebt die op je fiets past als je de winkel binnengaat of die zelfs boodschappen voor je doet.

De onzijdige woorden gaan er helemaal uit denk ik. Het is geen kwestie van of, maar een kwestie van wanneer de spellng wordt aangepast. Ik heb ooit voor de grap een e-mail gestuurd naar de Taalunie of zo met de vraag wanneer men de spelling zou aapassen zodat het niet meer 'het meisje dat' was maar 'de meisje die'. Het antwoord dat ik kreeg was dat 'het meisje dat' de correcte spelling was. Begrijpend lezen was niet het doel van die organisatie kennelijk.