Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede slot die niet te zwaar is? - Forum Wereldfietser

Goede slot die niet te zwaar is?

Hallo allemaal.
Nu de nieuwe fiets (Cube travel pro) in bestelling is ben ik aan het kijken naar een slot.
Een slot waarmee ik de fiets aan iets anders kan vastzetten.
Ik heb van de motor een leuke dikke ketting slot maar die is loodzwaar.
Als ik die elke keer in de rugzak moet meenemen wordt ik daar niet vrolijk van.
Welke fietsslot is aan te raden die niet al te zwaar is en makkelijk is op te vouwen of rollen oid.
En is ART5 noodzakelijk of kan 3 of 4 ook nog wel?
Ik ben blij met m'n vouwslot. Maar zou er m'n fiets niet in een onbewaakte stalling ermee zetten in Nederland.
kww schreef:
do 23 mei, 2019 20:00
Welke fietsslot is aan te raden die niet al te zwaar is en makkelijk is op te vouwen of rollen oid.
En is ART5 noodzakelijk of kan 3 of 4 ook nog wel?
Met de zoekfunctie kan je hier waarschijnlijk al heel wat over terugvinden.

Maar welk slot volstaat staat en valt met de omstandigheden. In sommige steden volstaan 2 ART5 sloten niet om je fiets een nachtje alleen te laten. Op andere plaatsen heb je zelf geen slot nodig als je eventjes een winkel binnen springt of op een camping overnacht (al zou ik geen slot nergens aanraden).
kww schreef:
do 23 mei, 2019 20:00
Ik heb van de motor een leuke dikke ketting slot maar die is loodzwaar.
Als ik die elke keer in de rugzak moet meenemen wordt ik daar niet vrolijk van.
Waarom dan in de rugzak?

Ik heb een ringslot en daarnaast een niet al te zwaar kettingslot dat ik in een 1,5l frametas past. Je kan ook grotere frametassen krijgen.
Op dit moment zijn de Abus Iven en Ivy als beste getest.
bron: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... lotentest/
Dank je wel, ziet eruit als een degelijk slot.
Die motorketting die ik heb is ook niet overal bedekt met kans op krassen op het frame.
georgeuitdelft schreef:
do 23 mei, 2019 21:02
Op dit moment zijn de Abus Iven en Ivy als beste getest.
bron: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... lotentest/
Ik ben ook op zoek naar een nieuw slot. Het liefst handig, licht en compact. Ik heb even deze video bekeken, maar ik moet zeggen dat de mensen die de tests doen erg onhandig zijn. Dan kun je wel zeggen dat het leken zijn op het gebied van fietssloten en dat zij juist de beste personen zijn om te testen, maar dat is juist niet waar. Ze mogen elk slot zonder instructies maar 1 keer testen. Ik denk dat je een slot wel vaker moet gebruiken als leek om er achter te komen of een slot juist goed is of niet. Net als bij het beugelslot en het vouwslot zeggen ze dat ze het slot niet om de fietsbeugel en de fiets krijgen. Wat ze hier vergeten is de fiets goed te plaatsen. Dan is er ruimte genoeg. Sommige opmerkingen vind ik wel goed. Ik verwijt die mensen niks, maar ik had liever gezien dat iemand die verstand heeft van zaken de beste manier van gebruik voordoet en dat zij het dan zelf mogen doen. Dan krijg je in mijn optiek betere beoordeling. Nu krijg je een vertekent beeld.

Ik was zelf op zoek naar een vouwslot. Misschien wel die van abus uit dat flimpje. Compact en veilig lijkt me. Heeft iemand hier ervaring mee?
[/quote]
Ik was zelf op zoek naar een vouwslot. Misschien wel die van abus uit dat flimpje. Compact en veilig lijkt me. Heeft iemand hier ervaring mee?
[/quote]

Ik heb ervaring met de Bus Bordo Granit plus 85 cm. Deze is heeft een rubbercoating wat beschadigen tegen gaat. De klacht bij de fietsersbondtest dat hij weinig flexibel is klopt en de 85 cm is aan de korte kant. Mijn voorwiel vastmaken aan het frame lukt wel maar om het geheel dan ook aan de wereld vast te zetten lukt niet. Mogelijk wel met de 110 cm versie. Wel weer zwaarder uiteraard,
Het meenemen is wel handig.Hij is compact en er is altijd wel een plekje aan je frame te vinden om hem met de klittenbandbevestiging vast te maken.
Qua veiligheid geldt ook hier weer dat een combinatie van twee verschillende type sloten het beste werkt.
Okay, je bent op zoek naar nog wat meer positieve informatie over vouwsloten, hoe klinkt dit:

Een ware revolutie op het gebied van fietssloten

Mocht je toch nog twijfelen, er zijn ook tussenvormen waarvan de zwaarste variant ook een Art 2 keurmerk heeft.

Bij vouw- en ketting-, kabel-, vouw- en U-sloten heb je, om het "rondje" te maken eigenlijk twee maal de lengte nodig. Ik heb voor een insteekkabel gekozen met z'n grote ring op het einde. Het insteekdeel afgeslepen en en een normaal hangslot toegevoegd. Met die grote ring kan kan de ketting aan een paal vast, de andere kant gaat door het voorwiel en het frame en de laatste schakel wordt dan met het hangslot aan/om de ketting vast gemaakt. Op de grond zit dat er zo uit:

Afbeelding

Kost iets meer tijd om vast te maken maar ik ben tevreden over de flexibiliteit, eigenlijk altijd wel iets te vinden om de fiets aan vast te zetten.

Met 110 cm en 6mm schakels is 1090 gram een mooi compromis wat betreft. Voor de stad misschien nog eens een ketting met dikkere schakels van 9 mm nemen dat ruim het dubbele weegt.
georgeuitdelft schreef:
do 23 mei, 2019 21:02
Op dit moment zijn de Abus Iven en Ivy als beste getest.
bron: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... lotentest/
De Abus Ivy......2,4 kilo!!! Jemig de pemig.
daulagari schreef:
do 30 mei, 2019 12:25
Okay, je bent op zoek naar nog wat meer positieve informatie over vouwsloten, hoe klinkt dit:
Ik was eigenlijk meer op zoek naar persoonlijke ervaring met een vouwslot, maar alsnog bedankt voor de info.
Bel schreef:
do 30 mei, 2019 13:00
georgeuitdelft schreef:
do 23 mei, 2019 21:02
Op dit moment zijn de Abus Iven en Ivy als beste getest.
bron: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... lotentest/
De Abus Ivy......2,4 kilo!!! Jemig de pemig.
Inderdaad jemig de pemig!! De Abus Ivy is een ART3 gekeurd slot en is eigenlijk bedoeld voor scooter/brommers. Mede daarom vond ik de testvideo ook niet zo goed. Men laat fietsers een ART3 kettingslot testen. Een slot wat niet eigenlijk bedoelt is voor fietsen. Juist omdat het zo zwaar is, maar goed het kan natuurlijk wel. Het is een keuze, maar zo'n zwaar en lomp slot ga ik niet meenemen op mijn fiets. Je kan nog verder gaan qua beveiliging en een zwaar motorslot nemen die 7 kilo weegt. Waar eindigt het dan?

Ik denk dat ik maar voor de Abus Bordo ga. Alhoewel in sommige situaties lastig moet het haast wel lukken om de fiets vast te maken aan een hek of paal met de bordo.
@Daulagari Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik je oplossing wel inventief vindt. Maar een kettingslot is met net iets te lastig.

Overigens om heb ik een video gevonden waarin met de Abus Bordo om de fiets en lantaarnpaal legt. Dus ik denk dat ik er wel wat mee wegkom:
Afbeelding
De Ottolock Hexband vind ik een heel fijn en lichtgewicht slot, gemakkelijk mee te nemen.
Volgens sommigen is dit slot gemakkelijk door te knippen, maar dat geld voor de meeste (lichtere) sloten als je het goede gereedschap maar hebt.

https://ottodesignworks.com/shop/ottolock-hexband

Afbeelding
eurobikernl schreef:
do 30 mei, 2019 17:58
@Daulagari Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik je oplossing wel inventief vindt. Maar een kettingslot is met net iets te lastig.

Overigens om heb ik een video gevonden waarin met de Abus Bordo om de fiets en lantaarnpaal legt. Dus ik denk dat ik er wel wat mee wegkom:
Afbeelding
Zo te zien heeft degene weinig met z'n fiets, de bagagedrager is speciaal voor het slot verbogen. :shock:
Dreejt schreef:
do 30 mei, 2019 18:20
De Ottolock Hexband vind ik een heel fijn en lichtgewicht slot, gemakkelijk mee te nemen.
Volgens sommigen is dit slot gemakkelijk door te knippen, maar dat geld voor de meeste (lichtere) sloten als je het goede gereedschap maar hebt.

https://ottodesignworks.com/shop/ottolock-hexband

Afbeelding
Voor mij geen ottolock. Die kun je binnen 2 seconden openknippen met een blikschaar. Uiteindelijk moet het slot wel enigszins mijn fiets beschermen. Ik lees steeds vaker klachten over dit slot en eerlijk gezegd vind ik het te duur.

Bekijk deze video maar eens:


Ik heb nog een leuk artikel gevonden met innovatieve sloten:
https://www.motorsloten.eu/blog/nieuws/ ... ietssloten

Daarin hebben ze het ook over ottolock en ze zijn er niet over te spreken.

Wat ik een leuk slot vond is de Seatylock. Als het zadel lekker zit dan lijkt me dit wel iets. Is een vouwslot geïntegreerd in het zadel.
daulagari schreef:
do 30 mei, 2019 12:25
Okay, je bent op zoek naar nog wat meer positieve informatie over vouwsloten, hoe klinkt dit:

Een ware revolutie op het gebied van fietssloten
Het is natuurlijk mooi positief om een vouwslot flexibel te noemen maar daar wordt het niet minder stug van, want dat is het probleem met vouwsloten. :D
eurobikernl schreef:
wo 29 mei, 2019 23:05
Ik was zelf op zoek naar een vouwslot. Misschien wel die van abus uit dat flimpje. Compact en veilig lijkt me. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik deze zelf naar tevredenheid. In- en uitklappen gaat heel snel. Het is mogelijk om frame, achterwiel en een verkeersbordpaal of nietje te koppelen.
Leon schreef:
vr 31 mei, 2019 20:50
daulagari schreef:
do 30 mei, 2019 12:25
Okay, je bent op zoek naar nog wat meer positieve informatie over vouwsloten, hoe klinkt dit:

Een ware revolutie op het gebied van fietssloten
Het is natuurlijk mooi positief om een vouwslot flexibel te noemen maar daar wordt het niet minder stug van, want dat is het probleem met vouwsloten. :D
Ze zijn wel stug, maar de als je het gewoon gebruikt zoals het bedoeld is dat werkt het wel, toch? Althans dat heeft mijn opa mij altijd geleerd. Zorg eerst dat je weet hoe iets werkt, voordat je het beoordeeld.

In iede rgeval bedankt voor je reactie ik waardeer het enorm :roll:
Fedor schreef:
vr 31 mei, 2019 22:05
eurobikernl schreef:
wo 29 mei, 2019 23:05
Ik was zelf op zoek naar een vouwslot. Misschien wel die van abus uit dat flimpje. Compact en veilig lijkt me. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik deze zelf naar tevredenheid. In- en uitklappen gaat heel snel. Het is mogelijk om frame, achterwiel en een verkeersbordpaal of nietje te koppelen.
Bedankt dit is nuttig informatie. Ik heb ga de abus bordo bestellen.