Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmatten goed comfort en lange levensduur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slaapmatten goed comfort en lange levensduur?

willem.m schreef:
do 06 jun, 2019 23:10
Frans & Dieuwertje schreef:
di 04 jun, 2019 08:51
De hoofdvraag nog eens:
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 03 jun, 2019 15:11
Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe versies van de Expeds en met de Sea to Summit's of wellicht een robuster merk? Welke mat heeft en een goed comfort en een lange levensduur?
En: heb je wat aan de reacties?

(Ik kan zelf geen on-topic reactie geven. Onze oude Expeds willen maar niet stuk :wink:)


Hoopte op een soort eureka antwoord voor de sublieme mat maar dat zit er geloof ik niet in :wink: De exped wordt nu wel vervangen door de importeur.

De Sea to Summit nog maar eens grondig nakijken om het lek te vinden. Hij ligt beter en ik had goede hoop vanwege de twee compartimenten maar als beide langzaam leeglopen na drie jaar heeft dat niet zoveel functie. Vind het materiaal ook wel dun. Tja dan toch maar weer een Exped? Die dunne zigzagmat, Thermarest Z-Lite is me met 2 cm wat te spartaans .

Hoe lang heb je je Exped nu dan Willem? En welk type is het?
senior schreef:
do 06 jun, 2019 23:00
Zig-zag matje, Thermarest Z-Lite! Gebruik het al jaren, slaap er prima op maar ben ook alleen maar van dat soort spartaanse matjes gewend. Gaat nooit stuk, weegt niks en het volume is een groot probleem, achterop!
Dat laatste lijkt me nou niet echt een aanbeveling.

Ik heb een Therm-a-Rest zelfopblazend matje uit 2006. Tamelijk volumineus - opgerold - in vergelijking met wat er vandaag de dag verkrijgbaar is, maar ook mijn matje wil vooralsnog niet stuk dus vervangen zit er nog niet in. Ik durf niet te zeggen welk model, ik geloof dat zijn naam er niet op staat. Wel een langere levensduur dus dan al die delaminerende dingen. :)

Carl
Wij hadden 2 expeds Synmat 7, een daarvan is na 6 jaar gaan delamineren, die is nu vervangen door een synmat 7 3D, net iets dikkere banen aan de zijkant en een opblaaszak ipv ingebouwd pompje. Ook een klein beetje volumineuzer verpakt. Opblazen is wel veel gemakkelijker. Slaapt ook erg lekker.
Frans & Dieuwertje schreef:
do 06 jun, 2019 23:58
Hoe lang heb je je Exped nu dan Willem? En welk type is het?
Ik denk een jaar of 7-8 ofzo. Exped Synmat Basic 7 (of 7,5) zonder pomp of zak (ik blaas zelf wel op). Ik heb geen wereldreis gemaakt hoor, gewoon elk jaar enkele weken; het kan dus goed zijn dat-ie dit jaar kapot gaat :wink:

N.B.
Voor zover mij van dit forum bijstaat, kwamen de meeste klachten voor bij de UL-variant. Maar die heb ik destijds bewust niet gekocht want het leek me veel te kwetsbaar. Op zich niet slim van Exped om die te verkopen, [edit: en] als consument [edit: mag je zeker verbaasd zijn] als je [edit: graag] voor het allerlichtste wilt gaan; [edit: ook al is er] een trade-off tussen (licht)gewicht en robuustheid. [Edit: Dit alles overwegende zou] mijn advies zijn: als je niet per se een supercompacte mat nodig hebt (zoals dat bijv. wel voor wandelen met rugzak erg prettig zou zijn), ga dan voor levensduur.

Ik stap nu uit dit draadje, want ik [edit] zie veel bekende tips en argumenten terugkomen uit eerdere draadjes - inclusief die van mijzelf. #ohnogroundhogday

/edit: niet-net ervaren woorden door mij verwijderd.
willem.m schreef:
vr 07 jun, 2019 09:31

N.B.
Voor zover mij van dit forum bijstaat, kwamen de meeste klachten voor bij de UL-variant. Maar die heb ik destijds bewust niet gekocht want het leek me veel te kwetsbaar. Op zich niet slim van Exped om die te verkopen, maar als consument moet je niet huilie-huilie gaan doen als je koste wat kost voor het allerlichtste wilt gaan; er is gewoonweg een trade-off tussen (licht)gewicht en robuustheid. Dat zou ook mijn advies zijn: als je niet per se een supercompacte mat nodig hebt (zoals dat bijv. wel voor wandelen met rugzak erg prettig zou zijn), ga dan voor levensduur.

Ik stap nu uit dit draadje, want ik moet werken en ik zie veel bekende tips en argumenten terugkomen uit eerdere draadjes - inclusief die van mijzelf. #ohnogroundhogday


De reden van mijn vraag naar ervaringen was dat ik op basis van de antwoorden mijn nieuwe vervangende keus kan bepalen. Wellicht had iemand ervaringen met een mat die wij nog niet kende, zoals Reinier..... :wink:

En heel veel pech bij de eerste versies gekocht bij de Zwerfkei die daar niet altijd goed op reageerde. Gelukkig de twee latere versies gekocht bij Outdorado en dus rechtstreeks contact opgenomen met de importeur die wel netjes de garantie afhandelt. Aangezien de Expeds het een hele wereldreis van een jaar hebben uitgehouden, zal waarschijnlijk dit ook de vervanger zijn voor de kapotte Sea to mat.

p.s. voor degene die niet weten wat de term ground hog day(*) inhoudt, deze is gebaseerd op een film waarin een man elke keer opnieuw dezelfde dag herbeleeft.
willem.m schreef:
vr 07 jun, 2019 09:31
Voor zover mij van dit forum bijstaat, kwamen de meeste klachten voor bij de UL-variant. Maar die heb ik destijds bewust niet gekocht want het leek me veel te kwetsbaar. Op zich niet slim van Exped om die te verkopen, maar als consument moet je niet huilie-huilie gaan doen als je koste wat kost voor het allerlichtste wilt gaan; er is gewoonweg een trade-off tussen (licht)gewicht en robuustheid.
Wel als het zou gaan om iemand die bv. met een ultralicht matje op de rotsen of braamstruiken gaat slapen en dan verwonderd is dat het ding snel lek gaat. Dat ultralichte spullen geen drie decennia meegaan, kun je meestal ook vooraf op je vingers natellen. Maar zoiets als delamineren lijkt mij een intrinsiek probleem waar je als consument niet vanuit moet hoeven te gaan bij de aanschaf.

Als een fabrikant iets produceert dat sowieso te licht geconstrueerd is om gedurende een redelijke termijn heel te blijven, ongeacht hoe voorzichtig de consument ermee omgaat, heeft laatstgenoemde m.i. alle reden om daar teleurgesteld over te zijn (zeker aangezien je op basis van de prijs doorgaans niet de indruk krijgt een wegwerpproduct te hebben gekocht) en dat afdoen als 'huilie-huilie gaan doen' vind ik eerlijk gezegd niet heel netjes.

Groetjes,

Carl
(In lijn met mijn onderschrift heb ik op meerdere plekken zelfcensuur toegepast op mijn bijdrage.)
willem.m schreef:
vr 07 jun, 2019 09:31
Frans & Dieuwertje schreef:
do 06 jun, 2019 23:58
Hoe lang heb je je Exped nu dan Willem? En welk type is het?
Ik denk een jaar of 7-8 ofzo. Exped Synmat Basic 7 (of 7,5) zonder pomp of zak (ik blaas zelf wel op). Ik heb geen wereldreis gemaakt hoor, gewoon elk jaar enkele weken; het kan dus goed zijn dat-ie dit jaar kapot gaat :wink:

Ik heb net eens een vergelijk gemaakt tussen jouw Exped Synmat Basic 7 en onze Exped downmat 7. Met 100 euro prijsverschil en isolatiewaarde 4 is dit mischien ook wel een kanshebber. Wel maar 2 ipv 5 jaar garantie. Maar ik heb liever een mat die goed blijft dan lang garantie. Zeer zeker in Verweggiestan. :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 07 jun, 2019 13:20
Ik heb net eens een vergelijk gemaakt tussen jouw Exped Synmat Basic 7 en onze Exped downmat 7. Met 100 euro prijsverschil en isolatiewaarde 4 is dit misschien ook wel een kanshebber. Wel maar 2 ipv 5 jaar garantie. Maar ik heb liever een mat die goed blijft dan lang garantie. Zeer zeker in Verweggiestan. :wink:
Wat is er "mis" met een Thermarest ?   Isoleren die minder ?

En qua "verweggistan".
Een paar jaar geleden stuurde MSR kosteloos en binnen enkele dagen na een mailtje spare-parts voor een MSR-sneeuwschoen op naar onze verblijfplaats buitenslands (ze informeerden zelfs of het zelf monteren zou lukken).   't Spul kwam uit Ierland dus Nederland of Frankrijk was sowieso overzee.

Groeten BSM
Ach slaapmatjes hebben gewoon een beperkte levensduur, vooral de erg lichte slaapmatjes. Ze gaan echt niet 25 jaar mee. Vooral de lichtgewicht maten hebben geen lang leven.

Is een keuze. WIl je een degelijke slaapmat, koop een die wat zwaarder is. Neem je een ligt gewicht, dan gaat die gwoon wat minder lang mee