Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagedrager vooraan Kona Sutra - Forum Wereldfietser

Bagagedrager vooraan Kona Sutra

Ik zoek een bagagedrager vooraan voor mijn Kona Sutra. Iemand tips of ervaringen? Wil er Ortliebtassen aanhangen.
Het is mijn eerste toerfiets en weet dus nog niet echt wat ik wil als bagagedrager. Mijn collega heeft het volgende model maar vindt het precies nogal breed en groot.
Schermafbeelding 2019-06-23 om 20.24.17.png
De Lowrider van XLC ziet er zo uit. Maar weet niet of deze op mijn voorvork past.
Schermafbeelding 2019-06-23 om 20.25.42.png
Schermafbeelding 2019-06-23 om 20.25.42.png (131.78 KiB) 4415 keer bekeken
Mijn voorvork:
Schermafbeelding 2019-06-23 om 20.27.00.png
Schermafbeelding 2019-06-23 om 20.27.00.png (255.68 KiB) 4415 keer bekeken
Je hebt dan ook nog Tubus, wat volgens mij het beste merk is voor bagagedragers.
Schermafbeelding 2019-06-23 om 20.32.43.png
Ik zweer bij Tubus, beresterk. De dragers van je middelste foto zijn in mijn ogen minder geschikt omdat ze de doorgaande beugel missen die je bij Tubus wel hebt. Zonder die beugel word het allemaal erg instabiel.
Patrick,
Jij zou dan eerder naar de Tara gaan?

patrick_ijsselstein schreef:
zo 23 jun, 2019 21:36
Ik zweer bij Tubus, beresterk. De dragers van je middelste foto zijn in mijn ogen minder geschikt omdat ze de doorgaande beugel missen die je bij Tubus wel hebt. Zonder die beugel word het allemaal erg instabiel.
De Tubus Duo is waarschijnlijk niet geschikt voor je Kona, want er moet aan de binnenzijde van de vork ook een bevestigingspunt zijn.

Op de Kona Dew Deluxe van mijn zoon heb ik de Tubus Tara lowriders gemonteerd.

37F62203-7CBF-4C40-AD6D-40860C97DBDB.jpeg
De Tubus Tara is idd een goede optie, niet goedkoop maar het is wel zeer degelijk, je ziet dat het kwaliteit is, en er zit 30 jaar garantie op.
De tubus Tara zou ook mijn keuze zijn. Op de fiets van uw zoon staan de steunen waar je de zakken hangt schuin. Gaat dit bij mij ook zijn? Of is dit moeilijk te voorspellen en moet ik ze gewoon kopen.


Edwin* schreef:
ma 24 jun, 2019 11:50
De Tubus Duo is waarschijnlijk niet geschikt voor je Kona, want er moet aan de binnenzijde van de vork ook een bevestigingspunt zijn.

Op de Kona Dew Deluxe van mijn zoon heb ik de Tubus Tara lowriders gemonteerd.


37F62203-7CBF-4C40-AD6D-40860C97DBDB.jpeg
Jimmybraat schreef:
ma 24 jun, 2019 23:39
De tubus Tara zou ook mijn keuze zijn. Op de fiets van uw zoon staan de steunen waar je de zakken hangt schuin. Gaat dit bij mij ook zijn? Of is dit moeilijk te voorspellen en moet ik ze gewoon kopen.


Edwin* schreef:
ma 24 jun, 2019 11:50
De Tubus Duo is waarschijnlijk niet geschikt voor je Kona, want er moet aan de binnenzijde van de vork ook een bevestigingspunt zijn.

Op de Kona Dew Deluxe van mijn zoon heb ik de Tubus Tara lowriders gemonteerd.


37F62203-7CBF-4C40-AD6D-40860C97DBDB.jpeg
De fiets heeft denk ik wat kleinere wielen (507 of 24 inch) en daardoor past de drager niet helemaal goed, voor 559 (26 inch) en 662 (28 inch) is deze echter prima geschikt. en staat dan ook mooi recht (op sommige foto's van fabrikanten schijnt dat alleen niet altijd te lukken)
_Peter_ schreef:
di 25 jun, 2019 00:28
662 (28 inch)
622 :wink:
Maar boeit verders niet, met rechte voorvorken die schuin op de kroon of balhoofdpen staan is het wat lastiger ze recht te monteren dan een traditionele vork met sprong (gebogen dus).
Als je alleen zijtassen wilt hangen, kom je al snel uit op een lowrider. Al dan niet met een beugel over de voorband.
Als je een platform deck wilt. Met 1 tas bovenop dus: Nitto, Salsa of Surly heeft mooie rekjes daarvoor.
jwkeij schreef:
di 25 jun, 2019 14:02
Als je alleen zijtassen wilt hangen, kom je al snel uit op een lowrider. Al dan niet met een beugel over de voorband.
Als je een platform deck wilt. Met 1 tas bovenop dus: Nitto, Salsa of Surly heeft mooie rekjes daarvoor.
Klopt, ik vind persoonlijk de racks van Surly mooier gebouwd dan die van Salsa, hoewel ze bij Salsa nu ook op chro-mo buis over aan het gaan zijn ipv het ongeschikte aluminium (voor bagagedragers dan).
_Peter_ schreef:
di 25 jun, 2019 00:28
Jimmybraat schreef:
ma 24 jun, 2019 23:39
De tubus Tara zou ook mijn keuze zijn. Op de fiets van uw zoon staan de steunen waar je de zakken hangt schuin. Gaat dit bij mij ook zijn? Of is dit moeilijk te voorspellen en moet ik ze gewoon kopen.


Edwin* schreef:
ma 24 jun, 2019 11:50
De Tubus Duo is waarschijnlijk niet geschikt voor je Kona, want er moet aan de binnenzijde van de vork ook een bevestigingspunt zijn.

Op de Kona Dew Deluxe van mijn zoon heb ik de Tubus Tara lowriders gemonteerd.


37F62203-7CBF-4C40-AD6D-40860C97DBDB.jpeg
De fiets heeft denk ik wat kleinere wielen (507 of 24 inch) en daardoor past de drager niet helemaal goed, voor 559 (26 inch) en 662 (28 inch) is deze echter prima geschikt. en staat dan ook mooi recht (op sommige foto's van fabrikanten schijnt dat alleen niet altijd te lukken)

De fiets heeft bandenmaat 37-584, door Schwalbe aangeduid als 26 inch. Door de kleinere bandenmaat en wellicht ook de plek van de bevestigingspunten op de vork staan de horizontale steunen wat minder horizontaal. Als de tassen er eenmaal op zitten zie je het wel, maar is het acceptabel (vind ik).

99460DB8-9339-48CC-B9EA-FFE9748963F7.jpeg
(Voortassen zijn voor onze zoon eigenlijk overbodig, maar hij vindt het wel stoer staan en zo kan zijn grote Ikea knuffelhond mee, dienst doende als hoofdkussen en wat extra Lego om mee te spelen :wink: )
Ik heb het toch nog even voor je nagekeken waarom de horizontale steunen niet helemaal horizontaal zijn, want het schoot mij te binnen dat ik wat heb moeten aanpassen om de dragers te monteren.

Het onderste bevestigingspunt op de voorvork van de Kona Dew Deluxe zit te dicht op de as/snelspanner (zie de rode pijl op de foto).
Hierdoor heb ik m.b.v. een metalen strip met twee boorgaatjes een verlengstukje gemaakt (zie het omcirkelde gedeelte op de foto’s).

Daarom zijn de steunen niet helemaal horizontaal.

Zo te zien op jouw foto zul je daar waarschijnlijk geen last van hebben.

Ik had het niet helemaal paraat, anders had ik het wel eerder gemeld... :idea:

7E3F70D0-16AF-43F3-8A04-CFF061FAE77A.jpeg
en

7B1DCEA1-B2BE-4ACD-B2B8-244B1FD10A85.jpeg
IMG_20190628_154412498.jpg
Voila, met de Tubus Tara. Eén mipuntje, als ik mijn wiel eruit wil halen moet ik de onderste boutjes van de lowrider lossen om zo aan de steekas te geraken. Maar voor de rest topmateriaal.
Fijn dat het gelukt is! Mooie fiets trouwens :wink:
Inderdaad mooie fiets, je hebt de drager onder nu gemonteerd op dat gat in de vorkbuis en niet op de bevestiging van het spatbord? als je dat wel doet komt de drager waarschijnlijk scheef te hangen maar is het misschien wel mogelijk om het wiel er wat makkelijker uit te halen, mogelijk dat je nog afstandbusjes nodig hebt zodat de drager dan niet tegen de vork schuurt.
zit er mooi op! knap fietsje zo