Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schuurplek op Ortlieb achtertas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schuurplek op Ortlieb achtertas

willem.m schreef:
do 27 jun, 2019 15:45
Edwin* schreef:
do 27 jun, 2019 12:49
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van zo'n stuk tuinslang op de dragers?

Is dat om de tassen niet te beschadigen? (dan werkt het kennelijk averechts)

Of is dat om de dragers niet te beschadigen? (dan beschadig je kennelijk de tassen)

:?
Nee en Nee.

Anders vallen bij mij de tassen (en dan met name de voortassen) van de drager. Dat komt door de te ruime Ortliebhaken (of de te smalle Tubus-stangen). Bij off-roadgebruik is dat vervelend en in afdalingen zelfs ronduit gevaarlijk. (Als je met name over asfalt en gravel fietst merk je dit niet. Vaude-tassen zitten in mijn ervaring ook veel beter vast.)

De Ortlieb-inzetstukken vind ik ruk. Ik gebruik daarom tuinslang sinds de eerste vakantie na IJsland 2007 en het bevalt me uitstekend. Er is nooit meer een tas afgevallen.

N.B. Er zijn meerdere topics over geweest met de pros/cons en tips voor tuinslang, ander slang, tape etc., dus voordat we het wiel opnieuw gaan uitvinden...

Duidelijke uitleg :idea: , dankjewel :)

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar niet bij de manier hoe het stuk tuinslang van de TS bevestigd is. Het nut daarvan ontgaat mij volledig.
Op die plek zitten namelijk geen tashaken waar een opvulling van nut zou kunnen zijn... :?

De fiets van de TS nodigt nou ook niet echt uit tot off-road gebruik...
Wat je ook kan doen is een ander setje haken kopen en die bevestigen, na verloop van tijd knapt die veer die er in zit (roest of ouderdom) om de haak af te sluiten, dus kan je er een mooi passende op zetten. (de inzetstukken ben je inderdaad vrij snel weer kwijt) Het nadeel van tuinslang voor dit doel vindt ik dat hierdoor de tassen er minder soepel op- en afgaan. ik heb hiervoor nu een hard soort plastic bescherming er op zitten die niet veel dikker is dan 1 mm. De tape die Tubus verkoopt/verkocht is/was nu ook niet een lang leven beschoren.

Ik zie nu dat Ortlieb in al zijn wijsheid heeft besloten om ook voor de oude (waarvan ik er nog 6 heb) nu inzetstukken mee te leveren zodat ze passen op dragers van 8 tot 16 mm
(Heb net mijn fietstassen gecheckt. Geen schuurplekken van de tuinslang, en dat kan bij mij ook helemaal niet. Wél ontdekte ik nog een gat onderin een achtertas. Even geplakt, en op naar de volgende vijftien jaar! Misschien zijn gele tassen in 2034 wel weer in :roll:)
Ik stoot altijd met mijn schoen tegen de bovenbuis bij op en afstappen. Bij mijn vorige fiets zag die er dan ook niet meer uit :idea: Nu we onze alu frames van Santos voor stalen fietsen van Avaghon hebben omgewisseld, wil ik dit voorkomen

Heb daarom met spijkerstof in een kleur die op mijn frame lijkt en klittenband een beschermhoes gemaakt. Ook handig bij vervoer op een fietsendrager. Naast het anders instellen van jouw draagsysteem misschien ook iets voor jouw probleem?
Even geplakt, en op naar de volgende vijftien jaar
Willem, waarmee heb je dat gat geplakt? Ik heb hier de keuze uit Seam seal, Seam grip en duct tape.
arnob schreef:
vr 05 jul, 2019 14:31
Even geplakt, en op naar de volgende vijftien jaar
Willem, waarmee heb je dat gat geplakt? Ik heb hier de keuze uit Seam seal, Seam grip en duct tape.
Tear aid voor PVC werkt super.
Eigen ervaring en Google maar eens op het WF forum.
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 05 jul, 2019 14:36
Tear aid voor PVC werkt super.
Eigen ervaring en Google maar eens op het WF forum.
Ik ben zelf ook een grote fan van Tear aid (type A of B naargelang wat er gerepareerd moet worden). In ieder geval een pak beter dan ducktape. Soms combineer ik het met Seamgrip. Dus eerst het gaatje repareren met Seamgrip en dan (aan één of beide zijden naargelang de situatie) Tear aid.

Renaat
Mijn Ortlieb tassen (zelfde kleur geel) zijn ook na nog geen twee jaar gescheurd door contact met de achterdrager. Ik heb toen via de winkel een waar ik ze gekocht had een origineel ortlieb reparatiesetje gekregen, bestaande uit een lapje gele stof. Met goede lijm aangebracht is de tas weer helemaal in orde nu, en je ziet haast niets van de reparatie.
Zelfde probleem gehad. Extra rail van Ordlieb gekocht en gemonteerd.
Probleem is er 100% mee opgelost.

Afbeelding
Revanho schreef:
vr 05 jul, 2019 16:32
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 05 jul, 2019 14:36
Tear aid voor PVC werkt super.
Eigen ervaring en Google maar eens op het WF forum.
Ik ben zelf ook een grote fan van Tear aid (type A of B naargelang wat er gerepareerd moet worden). In ieder geval een pak beter dan ducktape. Soms combineer ik het met Seamgrip. Dus eerst het gaatje repareren met Seamgrip en dan (aan één of beide zijden naargelang de situatie) Tear aid.

Renaat
Tja Renaat, wij hebben destijds dan ook jouw tip uit dit forum gevolgd :P
nicolevelo schreef:
vr 05 jul, 2019 18:03
Mijn Ortlieb tassen (zelfde kleur geel) zijn ook na nog geen twee jaar gescheurd door contact met de achterdrager. Ik heb toen via de winkel een waar ik ze gekocht had een origineel ortlieb reparatiesetje gekregen, bestaande uit een lapje gele stof. Met goede lijm aangebracht is de tas weer helemaal in orde nu, en je ziet haast niets van de reparatie.
Die reparatiesetjes worden niet meer verkocht (of een oude die ze nog hebben liggen misschien) en het beste alternatief is Tear-Aid en anders naar een zeilmakerij waar ze ook de zeilen van vrachtwagens maken of repareren.

Als je wilt dat de tas niet of weinig schuift zijn er nog wel rubbers met haken te koop die boven door het middelste gat gaan en onder kun je die dan door de rail waar de haak zat doen. De haak haak je dan onderaan de drager. Wel zorgen dat er een beetje spanning op staat.