Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zzing werkt niet meer - Forum Wereldfietser

Zzing werkt niet meer

Hallo,

tijdens mijn laatste fietsweekend (Hemelvaart) ontdekte ik dat mijn Zzing niet meer functioneert zoals het hoort. Mogelijk is er water ingeslopen.

Als ik hem aansluit brandt het blauwe lampje wel, wat volgens mij toch betekent dat hij energie opneemt. Maar als ik dan een toestel wil laden, geeft hij niks. Ook al heeft hij de hele dag aan de naafdynamo gehangen. Het lampje is dan ook rood op dat moment.

Ik heb het toestel open gedaan, maar behalve een printplaat en een setje batterijen zitten er geen losse onderdelen in of zo. Er is nergens een draadje losgekomen.

Heeft iemand dat al eens voorgehad? Is er een winkel of zo in België die, volgens jullie, daar eens naar kan kijken (misschien een klassieke elektronicawinkel?). Of toch Zzing zelf contacteren en opsturen?

Lieven
Je zou kunnen meten of de batterijen het nog doen als je een multimeter hebt, de kans is vrij groot dat het daar mis gaat. Maar ik zou gewoon ZZing zelf een mailtje sturen, die hebben toch de meeste ervaring met defecten.
Inderdaad eerst even checken of de batterijen nog wel opladen. Weet alleen ff niet hoe je dat aan moet vliegen, 5-pack met een kabeltje/steker naar de printplaat. Je kan de Zzing ook met het stopcontact opladen, dan moet je alleen wel de juiste stekker en lader hebben.
Een nieuw batterypack van Zzing kost je €34,- (dat is elders denk ik wel goedkoper te vinden, weet alleen niet of de steker dan ook past)
_Peter_ schreef:
wo 26 jun, 2019 15:13
Inderdaad eerst even checken of de batterijen nog wel opladen. Weet alleen ff niet hoe je dat aan moet vliegen, 5-pack met een kabeltje/steker naar de printplaat.
Het zijn 5 nimh batterijen in serie, dus als je minder meet dan 5V op het stekkertje is de boel leeg en mogelijk al stuk. Minder dan 4V en je kan ze weggooien (in de batterijenbak bij de supermarkt).
Bedankt voor de reacties. Ik probeer een multimeter te lenen en zoek het uit.

Lieven
Goed idee het eens na te meten.

Mocht je twijfels hebben, overweeg dan eens een foto van de binnenkant te posten.
Hallo allen,

ik heb de test met de multimeter gedaan en het resultaat schommelt tussen de 3 en de 5V. Afgaande op eerdere berichten, betekent dit dat mijn pakketje batterijen klaar is voor de batterijenbak in de supermarkt.

Vraagje aan wie geregeld een Zzing gebruikt: is het normaal dat deze al na een 3-tal jaar de geest geeft? Of zou dat dan toch de invloed van regen zijn en zo?

Lieven
Goed dat je eens de batterijspanning hebt nagemeten, tussen de 3 en 5 Volt is een groot bereik, heb je goed contact gemaakt, bij batterijen verwacht ik een kleinere variatie.

Batterijen kunnen sneller kapot gaan door te hoge temperaturen, te diep ontladen en overladen, invloed van regen zie je terug in roest.

Misschien kan je het batterijpack vervangen.
livino schreef:
ma 22 jul, 2019 18:00
Vraagje aan wie geregeld een Zzing gebruikt: is het normaal dat deze al na een 3-tal jaar de geest geeft? Of zou dat dan toch de invloed van regen zijn en zo?
Zelf heb ik in sinds 2010 drie keer een Zzing aangeschaft, die op verschillende fietsen worden gebruikt. Ze hangen aan het frame. Wel op z'n kop, dus met de snoeringangen naar beneden. Van regen hebben ze zo geen last.
Batterijen hebben echter niet het eeuwige leven, dus na een aantal jaren moet je die vervangen.
Van de oudste Zzing heb ik na 5 jaar het battery pack vervangen. Dat was niet ingewikkeld en gaf het gewenste resultaat. Van de tweede Zzing is het schuifknopje afgebroken waarmee je het apparaat aan en uit kunt schakelen. Daarvan ga ik het battery pack t.z.t. voor een andere Zzing gebruiken. Met de nieuwste Zzing heb ik nog geen problemen gehad.