Additionally, paste this code immediately after the opening tag: draadloze computer - Forum Wereldfietser

draadloze computer

Wat is een goede draadloze computer? Ik heb al wat teleurstellingen achter de rug ( cateye, sigma ) en om alle merken nu uit te proberen wordt wat te duur. Wat het laatste betreft de nieuw aan te schaffen computer mag best wat kosten.
Wie heeft ervaring of weet hier meer van???
Bijvoorbaat dank vvor de reactie :P

Hmmm, wij hebben eigenlijk ook alleen maar slechte ervaringen met de draadloze versies. Zodra het flink regent, doen ze het niet meer...
Rij je ergens, is je snelheid ineens 130 km/huur.. zal wel een storing van iets zijn, maar echt betrouwbaar vinden wij ze niet.

Dus hebben we gewoon een draadje lopen en dat werkt prima! Beetje voorzichtig langs je remkabel laten slingeren en snel kapot gaan ze dan niet hoor.

Succes met je zoektocht!
El & El
Een GPS?

Ik heb sinds kort de VDO MCA 1.0+ (draadloze computer dus) naast m'n CatEye CC-HB100 (met draad) gemonteerd. Nog niet veel km's gereden ermee, maar tot nu toe werkt ie goed. Ik merk wel dat de snelheidsaanpassingen minder snel doorkomen op de VDO. Of dit aan het draadloze ligt of gewoon aan de computer zelf weet ik niet. Dat kan dus tot verschillen in afstand en (gem.) snelheid leiden.

groet,
Peter.

Hoi
Ik gebruik al jaren een draadloze Ciclomaster (CM409). Zeer tevreden. Nooit problemen mee gehad in de regen. Inderdaad, af en toe vangt-ie wat andere signalen op, zodat je maximale snelheid ineens 200 km/h is. Maar dit gebeurt dusdanig weinig dat het geen invloed heeft op de rest van de statistieken die zo'n computertje geeft (behalve dan je max snelheid).

Zie ook deze thread

groet
Anneke

Ik heb een goedkope draadloze fietscomputer van de Lidl (8,99). Dit was zo goedkoop dat ik de gok gewaagd heb. Heb hem nu bijna 1 jaar en hij doet het prima. M.u.v. de bij anderen al genoemde maximale snelheid. Die gaat wel eens op de loop en dan staat er 99.
Je kunt er ook alerts voor onderhoud mee plannen en hij geeft de temperatuur aan.
Zo te zien aan de reacties van anderen is deze dus niet slechter dan computers van zo'n 45 of meer euro.
blaasmeijer schreef:Wat is een goede draadloze computer? Ik heb al wat teleurstellingen achter de rug ( cateye, sigma ) en om alle merken nu uit te proberen wordt wat te duur. Wat het laatste betreft de nieuw aan te schaffen computer mag best wat kosten.
Wie heeft ervaring of weet hier meer van???
Bijvoorbaat dank vvor de reactie :P
Je vraag roept bij mij alleen maar meer vragen op ?? :?
Je schrijft dat je al wat teleurstellingen achter de rug hebt.
1. Wat waren de problemen precies?
2. Welk merk/type computer was dat?
3. Was dit draad of draadloos?

Zelf heb ik een Sigma BC800, met draadje. In het begin had ik af en toe wel eens dat ie niets deed, omdat de computer geen signaal binnen kreeg.
Nadat ik het magneetje wat dichter bij de sensor had gezet was het probleem verholpen. Sindsdien geen problemen meer mee gehad.

Een draadloze kilometerteller, Tja ik heb er net een via de garantie na ruim 1 jaar kunnen omruilen voor een sigma met draad deze werkt prima.
Eindelijk weer normale waarden.

Ik had een VDO type weet ik niet meer maar wil ik ook snel vergeten. Hij gaf heel vreemde max. snelheden, telde door als je hem niet op de fiets had dus uiterst onbetrouwbaar.

Een heel andere ervaring heb ik met mijn hartslagmeter (Polar 720i)die ik ook op de fiets kan gebruiken. (met cadans, hoogtemeter en temperatuursmeting & uit te lezen op de computer. Deze heeft diverse draadloze verbindingen (snelheid en Cadans) en heeft nog nooit (3 jaar ruim) vreemde metingen aangegeven) kortom een heel fijn en betrouwbaar apparaat die ik overigens vooral voor het hardlopen heb gekocht en in gebruik.

Ik zal in de toekomst niet snel meer een draadloze meer nemen als ik voor de keus kom te staan. Een draadje is zo gerepareerd, een draadloze met kunsten daar doe je dus niets aan , niks waard dus!!

Groet,

Menno

Na 2 maanden draadloos (cateye) snel weer terug naar het draadje. Bij spoorwegen en GSM antennemasten weet ie niet meer wat ie moet doen.

Bleef soms enkele minuten op 0 staan.

Heb je bepakking voorop, dan heb je ook geen ontvangs meer.

De kilometerteller was gemonteerd tussen de bars van mijn oplegstuur. Zit het ontvangstgedeelte precies tussen de stangen, dat krijg je ook geen signaal (kooi van faraday).

Hij ligt nog in de schuur, voor 10 Euro en eventuele verzendkosten te krijg...

Veel plezier ermee

Wim

Ik heb er ook alleen slechte ervaringen mee, bij iedere elektriciteitsmast ging ie op tilt en met voortassen telde die dan wel dan niet. kortom prut !!

Ik ben gauw weer overgestapt op teller met snoertje, wel met een extra dik snoertje :-)

Na 2 draadloze weer overgestapt naar één met een draadje, bij lage tempraturen en/of regen rij je plots maar 9km/u terwijl je 18km/u aan het rijden was, (blijkbaar kwam slechts 1 op 2 signalen door) even later werd het nog erger (6km/u) en uiteindelijk niets meer. Ik heb toen de ontvanger dichter bij de zender geplaatst, nadeel was dat ik hem dan niet meer kon aflezen zonder te stoppen.

Voor mij geen draadloze meer, duur en onbetrouwbaar...
Hallo Chris,

ik geloof dat je gelijk hebt, de afstand tussen de sensor en de computer is heel kritisch. Ik heb zes jaar zonder problemen gereden met een draadloze Cateye. Toen ik deze fietscomputer wilde gebruiken op mijn nieuwe fiets, toen ging het mis. Door een ander stuur en andere bouw van het frame was de afstand tussen de sensor en de computer groter dan bij mijn oude fiets en toen deed ie het niet meer goed, zelfs niet nadat ik de batterijen vernieuwd had.

Groetjes,
Frank
blaasmeijer schreef:Wat is een goede draadloze computer? Ik heb al wat teleurstellingen achter de rug ( cateye, sigma ) en om alle merken nu uit te proberen wordt wat te duur. Wat het laatste betreft de nieuw aan te schaffen computer mag best wat kosten.
Wie heeft ervaring of weet hier meer van???
Bijvoorbaat dank vvor de reactie :P
Ik hem nu al weer een aantal jaren een draadloze computer van Ciclomaster de CM 414. Hier zit ook een hoogtemeter in en hij heeft nog nooit geweigerd. Vooral de hoogtemeter werkt erg betrouwbaar. Hiervoor had ik een draadloze van Cateye die inderdaad regelmatig te veel aangaf en bij wat lagere temperaturen er ook mee stopte. In de Ciclomaster zit in de zender een grote(re) batterij van 12 Volt die lang meegaat (minstens 2 jaar) en die daardoor denk ik een wat sterker signaal afgeeft. De batterijen in de ontvanger en meter moeten wel 1 maal per jaar worden vervangen maar dat zijn overal verkrijgbare CR2031 baterijen.

Mijn digitale Sigma BC 1200 (met RDS) heeft tot nu toe geen enkel probleem!

mijn VDO MC1.0 (draadloos) ook niet! :D

Ik heb de Polar 710i. Ook draadloos, hartslag, en vooral: logboek is over te zetten naar de pc. Maar ik ben er niet tevreden mee. Op mijn koga met vlindertstuur is de afstand tot de zender op een centimeter na niet toereikend; al werkte hij wel als het veel regende (en in slecht weer maakte ik mijn belangrijkste ritten).
Hij kan geweldig veel, maar bij mij had hij te vaak problemen met het ontvangen van de signalen.
Ik hoor wel goede verhalen over de ciclosport HAC4+, het oude model dus. Kon zelfs in de wasmachine van een collega!

Om bij te houden hoeveel ik straks fiets (gewoon de kilometerstand) zet ik er straks weer mijn gewone cateye op met cadansmeter. Werkt al vele jaren zonder problemen, en die draadjes neem ik dan maar voor lief.

De ultieme meter zou eigenlijk de ciclosport 5 moeten worden, maar die productie wordt steeds weer uitgesteld. Er bestaat vooralsnog geen meter die je in de pc kunt aflezen, met hartslag, cadans, snelheid hoogte en barometerinstelling (zodat hij goed bruikbaar is voor bergwandelen). Of het moet de hele dure (ook op marktplaats) suunto zijn waarvan ik de naam even kwijt ben. Maar daar is alles weer draadloos, en dat vertrouw ik niet meer. Vooralsnog houd ik de Suunto's, polars en cateye dus nog maar even; hpl. komt er straks nog een betaalbare alleskunner.

Overigens: voor gewone hartslagmetingen tijdnes hardlopen ben ik heel tevreden met mijn polars, ook de goedkope.

Succes met je keuze! Alexander
@Alexander,

Er is een wezenlijk verschil tussen de gebuikte technieken van Polar en Suunto:
Polar gebruikt analoge signalen (werkt tot hooguit 3 meter) en Suunto digitale signalen (werkt tot hooguit 10 meter!).
Duur dus, of niet duur maar wel veel geld?

Ja, dat klopt. Probleem is dan echter weer dat digitale signalen veel meer geheugen en energie kosten. Tijdens een lange bergtocht wil je de signalen over meerdere dagen kunnen registreren. Dat gaat bij die Polar wel (maar die werkte dus niet goed), maar bij Suunto's veel minder (de t6 dus). Op een normale suunto als de vector kun je wel voor een hele reis een logboek bijhouden.

Maar bedankt voor je reaktie.

adekruif schreef:Ja, dat klopt. Probleem is dan echter weer dat digitale signalen veel meer geheugen en energie kosten. Tijdens een lange bergtocht wil je de signalen over meerdere dagen kunnen registreren. Dat gaat bij die Polar wel (maar die werkte dus niet goed), maar bij Suunto's veel minder (de t6 dus).
huh, slaat die Polar de signalen dan analoog op? dat zal wel niet, dus het verschil in opslagduur zal dan zitten in de grootte van het geheugen en de hoeveelheid gegevens die je wilt opslaan. Bij de Suunto kun je het tijdinterval tussen twee metingen verlengen. Dit levert winst in de duur van de meting op. Zeker bij wandelen is het niet noodzakelijk om elke 15 seconden de hoogte te registreren, want zoveel zal dat niet verschillen. Snel stijgen is ongeveer 400 HM/u, dat is ongeveer 8 HM/minuut, genoeg tijd om een langere meetinterval te kiezen.

Zeker op je hoogtepunt geniet je toch langer dan een paar minuten :wink:

Sjirk

adekruif schreef:Ja, dat klopt. Probleem is dan echter weer dat digitale signalen veel meer geheugen en energie kosten. Tijdens een lange bergtocht wil je de signalen over meerdere dagen kunnen registreren. Dat gaat bij die Polar wel (maar die werkte dus niet goed), maar bij Suunto's veel minder (de t6 dus). Op een normale suunto als de vector kun je wel voor een hele reis een logboek bijhouden.

Maar bedankt voor je reaktie.
En na 355 uur moet de T6 z'n gegevens naar een PC downloaden. Ga je langer dan 14.8 dagen weg, heb je met T6 dus pech. Alhoewel de T6 natuurlijk ook wel erg duur is, als je 'm alleen als kilometerteller-gebruik zou gebruiken...

Vreemd toch dat die draadloze fietscomputers moeite hebben met kilometers tellen. Hartslagmeters werken toch ook draadloos. Ligt het dan alleen aan voortassen die tussen zender en ontvanger zitten?

Maar een horloge met kilometerteller, dat zou toch ideaal zijn. :roll: