Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stoksleuf tent repareren - Forum Wereldfietser

Stoksleuf tent repareren

Dag allen,

Enig zoekwerk op het forum heeft me van alles opgeleverd over het repareren van tenten, maar niet wat er aan mijn probleem te doen is; ik heb een scheurtje van een centimeter of anderhalf in een stoksleuf van mijn tunneltent. Volgens mij is de stof polyester. Iemand ervaring met het repareren van zoiets, zodanig dat de stok weer soepel door de binnenkant van de sleuf glijdt?

Alvast bedankt,

Carl
Met een stoksleuf heb ik zelf geen ervaring (wel andere plekken op het tentdoek), maar je zou Seam Grip kunnen proberen. Het fijnste zou zijn wanneer het je lukt om aan de binnenkant een plakbandje te plakken (met de plakkende kant naar buiten gericht). Daarop aan de buitenkant de Seam Grip. Als de boel droog is kan het plakbandje eraf (hoeft niet). Resultaat is in ieder geval een binnenzijde van de sleuf die glad is.
eindgebruiker schreef:
wo 31 jul, 2019 21:57
Het fijnste zou zijn wanneer het je lukt om aan de binnenkant een plakbandje te plakken (met de plakkende kant naar buiten gericht). Daarop aan de buitenkant de Seam Grip. Als de boel droog is kan het plakbandje eraf (hoeft niet).
Misschien voor de duidelijkheid nog even toevoegen: de scheur zit in de buurt van de afgesloten kant van een doorlopende sleuf, zeker een meter of twee van de opening waar je de stok insteekt vandaan. Tent is een oudere versie van dit model:
https://www.tatonka.com/en/product/alas ... olorid=208
(Op de eerste foto kijk je tegen de kant aan waar de stokken erin gaan, het scheurtje zit dus aan de andere kant.)

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Carl
Je zou het misschien met naald en draad kunnen proberen? Ik neem hierbij aan dat het dus een dubbelwandige sleuf betreft. Je naait dan op de plek van de scheur de binnen- en buitenkant van de sleuf aan elkaar.

Ik weet niet hoe ruim de sleuf is, maar misschien kun je er zelfs een nieuwe sleuf ín smurfen?

Of, nog drastischer: vanaf de buitenkant opensnijden, binnenste wand tapen/plakken en daarna datzelfde met de buitenkant doen.
Het heeft er denk ik tamelijk mee te maken waar het scheurtje precies zit. Zit het op de bovenkant (stok te hard doorgestoken of zo?) of zit het bv bij de naad.
Heb je er een foto van?

Na naald en draad zou ik dat insmeren met seamspul of zo. Polyester wordt snel rafelig.

Wat eindgebruiker bedoelt met plakbandje is iets van zacht plastic, (PE, Polyet(yl)een). Dat is vrijwel nergens mee te lijmen dus het valt er vanzelf weer af.
Ik bedoel standaard plakband. Dat zou je er via het gat in moeten zien te frummelen. Daarna kun je het via de buitenkant aanduwen.
Waar het om gaat is dat de binnenkant weer glad wordt, en dat alle rafeltjes weg zijn. anders maak je door het schuiven van de stok binnen de kortste keren de boel weer stuk. Dichtnaaien gaat daarom denk ik ook niet lukken.
Als de plek een beetje gunstig zit, met een visgraatsteek, kun je het netjes dichtnaaien. Wat Leon zegt, daarna zou ik er ook seamsealer op doen.
Dank jullie voor het meedenken. Helaas heb ik geen foto van de scheur, de tent ligt elders in opslag. Maar stel je het uiteinde van de stok voor die bij het insteken (niet eens onvoorzichtig trouwens, wat misschien iets zegt over de levensduur van het doek) door de sleuf heen naar buiten scheurt, en je hebt een idee hoe het eruitziet. :) Het scheurtje zit dus in de lengte van de stoksleuf, aan de bovenkant (nou ja, zijkant als de tent staat, uh, de buitenbocht als de boogstok op spanning staat). Met voorzichtig inschuiven, eerst opzoeken waar het gat zit en dan een beetje voorzichtig manoeuvreren is het allemaal wel te doen, maar dat vertraagt het opzetten wel en ik wil natuurlijk voorkomen dat de stof verder scheurt.
eindgebruiker schreef:
do 01 aug, 2019 14:03
Waar het om gaat is dat de binnenkant weer glad wordt, en dat alle rafeltjes weg zijn. anders maak je door het schuiven van de stok binnen de kortste keren de boel weer stuk. Dichtnaaien gaat daarom denk ik ook niet lukken.
Dat dacht ik ook. Op zich is de flanelsteek die Fietsertje71 naar ik aanneem bedoelt, nog niet zo'n gek idee omdat de steken daarbij aan de binnenkant in de lengte zouden lopen zodat de stok er niet gauw in zal steken, maar kun je daar een gat echt goed mee dicht houden?

Aan de buitenkant afsmeren lijkt me in elk geval nodig. Ik heb nog Seamgrip liggen.

Groetjes,

Carl
Als je voor lief kunt nemen dat je met wat beleid de stok erin schuift, dan zou ik van buiten met tear-aid aan de slag gaan. Dan wordt je sleuf op die plek in elk geval weer stevig en verklein je de kans op doorscheuren.
Carl schreef:
zo 04 aug, 2019 13:22
Dat dacht ik ook. Op zich is de flanelsteek die Fietsertje71 naar ik aanneem bedoelt

Aan de buitenkant afsmeren lijkt me in elk geval nodig. Ik heb nog Seamgrip liggen.

Groetjes,

Carl
Ik krijg t moeilijk gevonden, wat ik bedoel met visgraatsteek, de draad steeds van de zelfde kant in de stof steken, meestal onderkant, maar in dit geval is de onderkant de buitenkant omdat je het glad wil aan de binnenkant. Dit istie:
Afbeelding

Bij deel drie Winkelhaak repareren: http://www.pcmvanderlinden.nl/Carrousel/opdracht4.html
(plaatje heet ikenjij maar dat is het zelfde als de ladderstreek en dat is toch net iets ander dan deze)