Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur polyester tent - Forum Wereldfietser

levensduur polyester tent

Ik kan een tweede hands polyester tent kopen. Van 3 jaar oud die jaarlijks 3 weken op fietsvakantie gebruikt is.

Als ik op https://www.obelink.nl/blog/advies/hoe- ... t-mee.html kijk, zou de levensduur van een polyester tent tussen de 10 en 20 weken liggen.

Dat zou kunnen betekenen, dat deze tent nog maar 1 jaar (3 vakantie weken) mee zou kunnen gaan ( in het slechtste geval)

Wat is jullie ervaring? Kopen jullie elke 4 a 5 jaar een nieuwe tent? Of gaan ze toch gewoon veel langer mee?
Zoals op de link die je geeft staat aangegeven spelen er veel factoren mee maar is UV-licht één van de belangrijkste. Een tent die vooral 's avonds wordt opgezet en 's morgens wordt afgebroken krijgt niet zo veel UV te verduren.
En twee weekjes in de lente of herfst zal veel minder schadelijk zijn dan een weekje in de volle zon in Zuid-Frankrijk.

Ook hoe de tent wordt opgeslagen speelt een grote rol. Luchtig, volkomen droog en uit het licht verslijt een tent weinig van opslag.

Zelf heb ik al een jaar of 20 een Vaude-tent (polyester). Ik gebruik die niet extreem veel, ik schat een totaalgebruik tot nu toe van 35 weken. Voorlopig houdt die tent zich goed, maar ik vermoed dat het tentdoek wel tegen het einde van de levensduur aanloopt al is er (buiten aan enkel ondertussen herstelde naden) nog geen sprake geweest van enige lekkage. Die tent heeft ook zeker een week of 6-7 voltijds in de volle zon gestaan.

Renaat
Is het een tent van een goedkoop of van een bekend (duur) merk, daar zit namelijk wel wat verschil in kwaliteit tussen. Mijn Kikker II (van Erdman Schmidt) heeft het meer dan 15 jaar uitgehouden, en ruim meer dan dan 20 weken houdt het maar op 70 weken. Maar UV-licht is een van de grootste vijanden, naast zand en hoe er mee omgegaan is.
Uit eigen ervaring is gebleken dat na ongeveer 50 weken mijn tenten aan vervanging toe waren. Bij mijn eerste Vaude Hogan met polyester doek zat er een scheurtje op een naad maar dat bleek niet de voornaamste reden tot vervanging, dat waren de ritsen en het doorslaande grondzeil. Mijn andere tent, een nylon Terra Nova, lieten de getapede naden los, en ook de ritsen waren te slecht alsmede het grondzeil. Maw het buitendoek gaat denk ik veel langer mee dan de genoemde 20 weken maar eea hangt ook af van het gebruik en de kwaliteit van de tent, om wel merk gaat het?

Het advies van Obelink moet je met een korrel zout nemen, ten eerste gaat het om een winkelier die tenten wil verkopen, ten tweede is de doelgroep de gewone kampeerder die zijn tentje wekenlang op een plek laat staan en de doorsnee wereldfietser zet m meestal s avonds op en breekt m s ochtends weer af.
Ha Tovenaar, het gaat om een Vango Omega 350
De tovenaar schreef:
do 01 aug, 2019 07:53
Uit eigen ervaring is gebleken dat na ongeveer 50 weken mijn tenten aan vervanging toe waren. Bij mijn eerste Vaude Hogan met polyester doek zat er een scheurtje op een naad maar dat bleek niet de voornaamste reden tot vervanging, dat waren de ritsen en het doorslaande grondzeil.
Tien jaar terug had ik ook een Vaude Hogan. Voordat het doek had had kunnen verslijten, was een kwetsbaar onderdeel van de tentstokken al kapot gegaan (een soort rotonde van aluminium in de nok van de tent, waar de drie tentstokken inzaten). Ik kreeg weliswaar een vervangend onderdeel, maar dat hoorde bij een nieuwer model en paste niet heel goed bij de afmetingen van mijn tent. Bovendien leek het net zo kwetsbaar.
Een jaar later kreeg ik een nieuwe tent van een duur maar degelijk Zweeds merk. Sindsdien heb ik de Hogan niet meer gebruikt.

De tovenaar schreef:
do 01 aug, 2019 07:53
Het advies van Obelink moet je met een korrel zout nemen, ten eerste gaat het om een winkelier die tenten wil verkopen, ten tweede is de doelgroep de gewone kampeerder die zijn tentje wekenlang op een plek laat staan en de doorsnee wereldfietser zet m meestal s avonds op en breekt m s ochtends weer af.
Dat zwakke onderdeel van de tentstokken leek niet te zijn berekend op het dagelijks opzetten en afbreken. Dus ook iets om op te letten bij de aanschaf van een tent.