Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander schoonhouden en opbergen - Forum Wereldfietser

Brander schoonhouden en opbergen

Ik weet niet helemaal zeker hoe ik het goed moet verwoorden, maar;

Hoe maak je na gebruiker van je benzine/alles brander de boel schoon? Wanneer ik de pomp van de brandstofles afdraai drupt er altijd een drup brandstof uit en natuurlijk is de pomp zelf ook nog "nat".

Ik heb het geprobeerd met een oud poetslapje, wat an sich werkt maar niet erg (brand)veilig voelt en je zit met een stinkend doekje wat je nergens goed op kan bergen. Weet iemand een goeie manier om de "gemorste" brandstof op te ruimen, of omdenkend een manier of de boel niet vuil te krijgen?

Omdat ik de fles niet in mijn tassen wil bewaren zit deze nu in een houder op de onderbuis. Ik heb overwogen de pomp op de fles te laten, maar ben bang dat deze erg kwetsbaar is zo dicht bij de grond en het voorwiel. Misschien past de fles in een bidonhouder die op de Ortliebtassen geschroefd kan worden?

En een tweede dingetje is het opbergen van de brander. Mijn Omnifuel werd geleverd met een enorme zak om het ding in op te bergen, maar deze zak is te groot en stug om goed in een tas te stoppen en daarbij bied deze niet genoeg bescherming. Is er een lichte oplossing hiervoor, of word het toch een tupperware bakje opofferen?
De brander maak ik onderweg schoon door het losse roet er af te blazen. Na het uit de fles halen van de pomp, pomp ik een paar slagen om er wat benzineresten uit te krijgen en laat ik de pomp een paar minuten opdrogen. De brandstof uit de pomp last ik er uit druipen. Het is veel te weinig om de bodem in te dringen. Het verdampt. Bij gebruik van wasbenzine is er geen geuroverlast. Bij benzine wel een beetje.
Brander en pomp gaan elk in een plastic zakje en die gaan gezamenlijk in de meegeleverde zak. Dat gaat dan in een fietstas bij de rest van de spullen. Een MSR Whisperlite blijkt dat vaak te kunnen doorstaan. :D
Mijn Omnifuel werd geleverd met een enorme zak om het ding in op te bergen, maar deze zak is te groot en stug om goed in een tas te stoppen en daarbij bied deze niet genoeg bescherming.
Die zak gaat bij mij gewoon in een voortas, waarbij ik fles en brander aan elkaar laat zitten. In de zak heb ik ook het Omnifuel reserveonderelennooddoosje zitten en een aansteker met een lange hals. Nooit gemerkt dat er te weinig bescherming wordt geboden. Dat gaat al meer dan 10 jaar goed. En schoonmaken is dan ook niet nodig.
Tijdens een vakantie maak ik mijn Optimus Nova niet schoon, de brandstofleiding wordt leeggebrand en schoongeblazen (met de lucht die je er in gepompt hebt om de brandstof onder druk te brengen) door de brandstoffles om te draaien. In de branderkop zit een naald die je met een magneetje op en neer kan bewegen als je minder schone brandstof hebt gebruikt. Brander en fles zijn los te koppelen en de ene gaat in een zakje om krassen door de rest van de inhoud van de tas tegen te gaan, de brander zelf past in de pannenset.
Pas na de vakantie gaat de hele set uit elkaar om daarna met schone brandstof (coleman fuel) nog eens goed schoon te branden.
Ik heb een 300 ml fles voor de benzine. Genoeg om een weekje koffie op te zetten en te koken. (Ik moet wel heel voorzichtig tanken.) De pomp blijft er in als ik de brander losschroef en gaat is een groot AH ziplock zakje in de tas. De branderslang wordt bij mij ook schoon geblazen, dus die geeft geen sowieso geur meer.
Bedankt voor de reacties,

De brander is allicht steviger dan ik denk. Even laten luchten en dan in een Ziplock zakje is een goeie tip! Dat houd eventuele geur en resten wel tegen lijkt me.