Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenjack gezocht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Regenjack gezocht

Bedankt Peter en Anja, ik geloof dat ik nog even wacht met de aanschaf, in de hoop ook ergens een kortingsactie tegen te komen :)
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 20:24
Bedankt Peter en Anja, ik geloof dat ik nog even wacht met de aanschaf, in de hoop ook ergens een kortingsactie tegen te komen :)
Misschien nog één detail om op te letten: de capuchon. Die van mijn jasje is groot genoeg om over een fietshelm te dragen. Als ik de hele dag in stortregen moet rijden, vind ik dat prettig. Het ding is overigens heel verstelbaar, ook zonder helm past het perfect.
Kijk ook vooral wat je doel is.

Ik heb een goedkoop knalgeel regenjasje van de Lidl wat ik gebruik voor mijn 2-3 uur fietstochtjes als ik regen verwacht.
Daarnaast heb ik een Berghaus Proshell 3 laags goretex, oorspronkelijk aangeschaft voor lange wandeltochten, maar op de fiets ben ik er ook ontzettend blij mee. Na 9 jr met mijn Berghaus jas heb ook net een Rab Downpour erbij aangeschaft, die moet ik nog testen. Mijn berghaus jas begint veel slijtage plekken te krijgen, ondanks dat hij nog wel waterdicht is.

Kortom: de keuze is reuze, maar meer dan 150 euro hoef je niet uit te geven voor een goede regenjas mi. Nat van het zweet word je toch wel, maar bij erge kou icm nat van buiten kan hij wel het verschil maken tussen warm blijven of verkleumen 8)
Ik vind het juist belangrijk, naast waterdichtheid natuurlijk, dat de jas zo licht en ademend mogelijk is. Niets vervelender als natter worden van het zweet als van de regen.
derdekeer schreef:
wo 10 jun, 2020 20:38
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 20:24
Bedankt Peter en Anja, ik geloof dat ik nog even wacht met de aanschaf, in de hoop ook ergens een kortingsactie tegen te komen :)
Misschien nog één detail om op te letten: de capuchon. Die van mijn jasje is groot genoeg om over een fietshelm te dragen. Als ik de hele dag in stortregen moet rijden, vind ik dat prettig. Het ding is overigens heel verstelbaar, ook zonder helm past het perfect.
Goede tip, en dat schijnt wel te kunnen met de Arc’teryx als ik het promo filmpje mag geloven:

https://youtu.be/gWkwAI9oXzQ

(Zie op 10 sec)
Ik heb een aantal jaren geleden ook na wikken en wegen (plus een fikse korting) een Arc’teryx jas gekocht. Wat mij betreft een van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb. Ik ben er al menige sneeuw'storm' en regenbui zonder problemen mee doorgekomen en dan bedoel ik niet een kleine bui tussendoor maar een hele dag stromende regen.
Even denken.... 3 jaar geleden bestelde ik een jas op kickstarter gemaakt door resolute Bay. Knal oranje, niet super opvallende reflectie strepen overdag en in het donker verander je opeens in een kerstboom. Speciaal ontworpen voor en door fietsers. Dus... Extra lange rug, ventilatie op je rug en onder je armen, eenvoudige goed passende capuchon en ik zweer er niet in. Ietwat prijzig maar elke pond waard!!!

https://resolutebay.cc/collections/outerwear
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 21:43
derdekeer schreef:
wo 10 jun, 2020 20:38
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 20:24
Bedankt Peter en Anja, ik geloof dat ik nog even wacht met de aanschaf, in de hoop ook ergens een kortingsactie tegen te komen :)
Misschien nog één detail om op te letten: de capuchon. Die van mijn jasje is groot genoeg om over een fietshelm te dragen. Als ik de hele dag in stortregen moet rijden, vind ik dat prettig. Het ding is overigens heel verstelbaar, ook zonder helm past het perfect.
Goede tip, en dat schijnt wel te kunnen met de Arc’teryx als ik het promo filmpje mag geloven:

https://youtu.be/gWkwAI9oXzQ

(Zie op 10 sec)
Die capuchon kun je gelukkig met elastiekjes een beetje in toom (en model) houden, hij is inderdaad echt groot. Waar ik bang voor was gebeurd gelukkig niet en dat is dat de capuchon over je hooft valt als je je voorover bukt. Jassen met een losse of wegstopbare capuchon beginnen alleen wel zeldzaam te worden.
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 21:43
derdekeer schreef:
wo 10 jun, 2020 20:38
Misschien nog één detail om op te letten: de capuchon. Die van mijn jasje is groot genoeg om over een fietshelm te dragen.
Goede tip, en dat schijnt wel te kunnen met de Arc’teryx als ik het promo filmpje mag geloven:
https://youtu.be/gWkwAI9oXzQ
(Zie op 10 sec)
De capuchon van mijn jas moet ik ernstig insnoeren met de trekkoorden als ik hem zonder helm draag, anders zakt hij onmiddellijk over mijn ogen. Wijd genoeg dus voor met helm. ;)

Carl
Mr Wojtas schreef:
wo 10 jun, 2020 22:12
Even denken.... 3 jaar geleden bestelde ik een jas op kickstarter gemaakt door resolute Bay. Knal oranje, niet super opvallende reflectie strepen overdag en in het donker verander je opeens in een kerstboom. Speciaal ontworpen voor en door fietsers. Dus... Extra lange rug, ventilatie op je rug en onder je armen, eenvoudige goed passende capuchon en ik zweer er niet in. Ietwat prijzig maar elke pond waard!!!

https://resolutebay.cc/collections/outerwear
Ik zag er van de winter ook 1 fietsen, en die was helemaal wit (de jas zelf niet). Ik ben toch bang dat het overige verkeer afgeleid wordt door zo'n jas, en niet meer let op de rest van het verkeer.

Die Berghaus jassen zijn inderdaad ook goed, wat alleen jammer genoeg sneller kapot gaat aan die jas (de mijne dan) is de rits en de elastieken waarmee je eea af kan stellen, en het vervangen van de rits is toch altijd weer even slikken bij het afrekenen, ook al wordt het netjes en goed gedaan bij een kledingreparatiewinkel. Maar in zeker 20 jaar mag er wel eens wat kapot gaan.
Bert van Sprang schreef:
wo 10 jun, 2020 21:37
Ik vind het juist belangrijk, naast waterdichtheid natuurlijk, dat de jas zo licht en ademend mogelijk is. Niets vervelender als natter worden van het zweet als van de regen.
Op dat punt beginnen membranen stilaan de beloften van 30 jaar geleden waar te maken. Mijn jasje is van Pertex Shield (of zoiets) en was heel draaglijk tijdens regendagen op fiets-trektocht in de Argonne en in het Centraal Massief. En het heeft niet eens okselritsen (waarvan het belang m.i. overroepen is).
Het jasje van Sportful dat ik draag op de racefiets is nog beter, maar erg fragiel.
Ik denk trouwens dat je met Arc'teryx wel goed zit. Ik heb geen ervaringen met dat merk, maar het heeft de reputatie om te gaan voor het beste dat op het moment beschikbaar is.
Voor de geïnteresseerden:

De maatvoering (M en L) van de Arc’Teryx Hybrid SL paste helaas niet goed bij me, maar het voelde wel als een hele degelijke jas!

Heb nu voor meer dan de helft minder de volgende jas van Gore Wear besteld:

https://www.wiggle.nl/gore-wear-c3-gore ... =kelkoo.nl
Fietsert7 schreef:
di 30 jun, 2020 21:30
Voor de geïnteresseerden:

De maatvoering (M en L) van de Arc’Teryx Hybrid SL paste helaas niet goed bij me, maar het voelde wel als een hele degelijke jas!

Heb nu voor meer dan de helft minder de volgende jas van Gore Wear besteld:

https://www.wiggle.nl/gore-wear-c3-gore ... =kelkoo.nl
Fijn dat je ons op de hoogte houdt.
Pasvorm is heel belangrijk en een foute pasvorm is een excellente reden om een regenjasje niet te kopen.
Toch een kleine opmerking. Paclite is tweelaags. Er is een buitenkant, en dan het membraan, maar geen voering tussen het membraan en je huid. In mijn ervaring is dat minder duurzaam.
Maar mijn ervaring is beperkt tot tweelaags jasjes van andere merken, en intussen al behoorlijk bejaard. Ik durf dus niet te veralgemenen, maar mijn jasjes waren blijkbaar niet zo goed bestand tegen mijn zweet. Vooral in de nek was dat blijkbaar toxisch genoeg om het membraan aan te tasten na relatief korte tijd (twee, drie jaar max). Misschien waste ik die jasjes niet genoeg. Maar het is iets om op te letten.
derdekeer schreef:
di 30 jun, 2020 21:48
Fietsert7 schreef:
di 30 jun, 2020 21:30
Voor de geïnteresseerden:

De maatvoering (M en L) van de Arc’Teryx Hybrid SL paste helaas niet goed bij me, maar het voelde wel als een hele degelijke jas!

Heb nu voor meer dan de helft minder de volgende jas van Gore Wear besteld:

https://www.wiggle.nl/gore-wear-c3-gore ... =kelkoo.nl
Toch een kleine opmerking. Paclite is tweelaags. Er is een buitenkant, en dan het membraan, maar geen voering tussen het membraan en je huid. In mijn ervaring is dat minder duurzaam.
Bedankt voor je opmerking/waarschuwing. Ik heb inderdaad ook het eea gelezen over die lagensystemen.

Ik ga het voor nu proberen met dit jasje, mits de pasvorm goed is. Tot nu toe heb ik altijd van die niet-ademende plakjassen gebruikt voor woon-werk-verkeer, dus het wordt mijn eerste ervaring met Gore-Tex, en hoop dat het voldoende gaat zijn tijdens dagtochten. Ik heb al wel gemerkt dat ervaringen met Gore-Tex sterk verschillen, maar ga het nu zelf ondervinden :)
Fietsert7 schreef:
di 30 jun, 2020 21:30
Voor de geïnteresseerden:

De maatvoering (M en L) van de Arc’Teryx Hybrid SL paste helaas niet goed bij me, maar het voelde wel als een hele degelijke jas!

Heb nu voor meer dan de helft minder de volgende jas van Gore Wear besteld:

https://www.wiggle.nl/gore-wear-c3-gore ... =kelkoo.nl
Helaas paste ook deze jas van Gore-Wear niet goed. Ben daarom toch teruggevallen op maat M van de Arc’Teryx. De íets te lange mouwen neem ik maar voor lief :D

En nu hopen dat ik hem zelden nodig heb...
Edwin* schreef:
vr 16 aug, 2019 22:45
Ik verbaas me er altijd over dat mensen bezuinigen op materiaal, waar je in (soms extreme) weersomstandigheden blindelings moet kunnen vertrouwen op de functionaliteit.
Maar dat komt misschien door mijn bergsportachtergrond vanuit het verleden, waarbij dat van belang is.

Voor mij dus een Arc’teryx Beta Hybrid SL jacket.
Voldoet aan mijn wensen, is goed ademend en uiteraard goed waterdicht (Gore-tex).

Neemt niet weg dat er wellicht goedkopere materialen te verkrijgen zijn die ook goed zijn. Ieder zijn keuze, maar als je het mij vraagt zou ik gaan voor Gore-tex (Paclite)
Voor de ware materiaalvrek/-freak is het natuurlijk juist de allergrootste lol om spul te vinden dat prima voldoet maar geen rib uit je lijf kost. Duurder is vaak beter inderdaad, maar niet altijd. Zo heb ik een felrood Agu Secco Condom regenjack van € 50 dat al tien jaar prima voldoet – het beschermt bij koude wind (+4 in Marokko afdalend), is absoluut waterdicht (stortregens in Hongarije), licht van gewicht en ademt uiteraard niet, maar zelfs in de tropen heb ik het (op iets grotere hoogte, waar het iets frisser is en een jack gewenst om onderkoeling te voorkomen) naar volle tevredenheid gebruikt, zonder te ontploffen. Dus ik kan dit jack van harte aanraden, ware het niet dat Agu de onhebbelijke gewoonte heeft om de paar jaar de specificaties van kleding te veranderen, maar de productnaam hetzelfde te laten. Dus het zal wel niet meer te krijgen zijn in de kwaliteit die ik heb.
Niet alles gelezen, maar één van de belangrijkste verschillen tussen de meeste goedkope regenjassen en de betere regenjassen is naar mijn ervaring de mogelijkheid om de kap goed aan te passen.

Zonder de mogelijkheid om de kap aan te passen met trekkoortjes en dusdoende goed te laten aansluiten op het hoofd ontstaan de volgende problemen:

- kap blijft niet zitten bij tegenwind
- kap maakt het onmogelijk om naar achter of zelf opzij te kijken
- kap zakt over de ogen
Ik lees hier over capuchons en soorten Gore-Tex.

Als je een merk jas kiest die zich richt op bergsporters heb je in de regel een jas met een capuchon, die ruim genoeg is voor een fietshelm. Er moet namelijk ook een klimhelm onder passen.

Zoek je daarbij lichtgewicht materiaal, wat niet heel erg slijtvast hoeft te zijn, dan is Paclite een prima keuze.

Anders zijn meerlaags (3-laags) jassen een goede keuze, bijvoorbeeld als je ook wel eens een rugzak wilt dragen. Een Paclite jas leent zich daar minder voor. Mijn vrouw heeft overigens een combi van Paclite en 3-laags, ook van Arc'teryx. De schouders zijn 3-laags. Op die manier heb je een lichtgewicht jas, die op de schouderpartij toch wat kan hebben.

Mouwen kunnen wat mij betreft nooit te lang zijn. Persoonlijk vind ik het wel fijn om met gestrekte armen tijdens het fietsen (of klimmen) toch de armen tot net boven de handen bedekt te hebben.

Het is overigens niet aan te bevelen om een Gore-tex jas op de blote huid te dragen. Enerzijds vanwege het plakken van de jas op de huid en anderzijds omdat je huidsmeer dan de Gore-tex poriën verstopt, waardoor de jas minder goed gaat ademen en het lijkt alsof je jas dan niet helemaal waterdicht meer is. Na een wasbeurt met een wasmiddel voor Gore-tex en het in de zon laten drogen van de jas (of kortstondig in de droger) komt het ademend vermogen en het afparelend vermogen van de jas weer terug.

Zo heb ik naast mijn Arc'teryx jas nog een Millet 3-laags Gore-tex jack van zeker 20 jaar oud (destijds voor mijn alpiene tochten gebruikt), die nog steeds waterdicht en afparelend is. Voor mij persoonlijk niets anders dan Gore-tex.