Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenjack gezocht - Forum Wereldfietser

Regenjack gezocht

Dag allen,

Mijn AGU-regenjack van zeker vijftien, maar misschien wel twintig jaar oud is nu wel erg lek dus ik zoek een vervanger. Enig zoeken op het forum leverde vooral discussies van zeven jaar of meer terug, dus ik stel maar even een nieuwe vraag. Welk regenjack kunnen jullie aanraden? Zodra mijn inspanning op een stoel zitten te boven gaat, zweet ik dus over het vermogen droog te blijven met 'ademende' stoffen maak ik me weinig illusies. Toch zoek ik een goede jas voor niet een enkel buitje, maar om echt een dag mee in de regen te fietsen als dat nodig is (en misschien de dag daarna weer)... Liefst niet te warm, als het koud wordt trek ik er wel iets onder aan. Eisen:
- goed zichtbare kleur;
- niet te krap vallend (ook ivm. er iets warms onder kunnen dragen, zonder dat ik een XXL moet nemen; ik ben 1m72);
- goede snit voor op de fiets;
- klein pakvolume.

Aanvullende wensen:
- tenminste 1 jaszak;
- foudraal of ingebouwd zakje waarin het jack is op te bergen;
- capuchon oprolbaar in kraag of afneembaar of zo (soms kies ik voor een regenhoes over mijn helm, fijn als dan geen capuchon op je rug hangt vol te regenen).

Budget vind ik moeilijk te zeggen, heb je een echt goede regenjas voor rond de 250 euro?

Alvast bedankt voor tips,

Carl
Ik heb zelf een regenjas van Bike Gore Wear. Deze is wat robuust uitgevoerd, maar zonder capuchon, dus niet geschikt voor jou.

Is dit iets voor je?
https://www.vaude.com/nl-BE/Producten/T ... 5171255300
Voordeel is de capuchon en de zichtbaarheid. Nadeel is dat deze minder geschikt is als je heel sportief zit, want de achterkant is niet langer dan de voorkant.
Carl schreef:
wo 14 aug, 2019 13:12
Zodra mijn inspanning op een stoel zitten te boven gaat, zweet ik dus over het vermogen droog te blijven met 'ademende' stoffen maak ik me weinig illusies. Toch zoek ik een goede jas voor niet een enkel buitje, maar om echt een dag mee in de regen te fietsen als dat nodig is (en misschien de dag daarna weer)... Liefst niet te warm, als het koud wordt trek ik er wel iets onder aan.
Is ook mijn (onze) ervaring. Na talloze dure Gore Tex en andere ademende regenjassen, die toch niet werken bij inspanning, ben ik beter af met een goede en voordelige AGU regenjas. Regenbroek draag ik alleen maar in de combinatie regen en kou. Als de temperatuur het toelaat fiets ik liever zonder regenbroek, gewoon in korte broek, met sandalen die nat mogen worden zonder sokken. Wat ik wel prettig vind in de regen is een helm met klep, ik heb een bril en de klep houdt je brillenglazen droog, en op de jas een capuchon die over de helm heen kan. Je kan natuurlijk ook een petje opzetten.
Ik heb sinds 2013 een lichtblauwe Berghaus Paclite en bevalt mee heel goed. Enig nadeel vind ik dat er geen ritsen onder de oksels zitten. Verder doet de rits aan de onderkant wat moeilijk waardoor ik de rits uit voorzorg niet helemaal naar beneden doen en de jas als een anorak gebruik.

Van de Bever-site:
Het Paclite 2.0 Jacket van Berghaus is een lichtgewicht en extreem klein te verpakken waterdicht jack. Ontworpen voor diverse outdoor activiteiten waarbij gewichts- en ruimtebesparing prioriteit zijn.

Het jack is het hele jaar door te gebruiken, hetzij op zichzelf, of als het kouder wordt met één of meer thermische lagen eronder. Gore-Tex Paclite materiaal is zeer lichtgewicht en 100% permanent waterdicht. Het Paclite 2.0 Jacket heeft een vaste capuchon, die volledig verstelbaar is, waardoor je extra beschermd wordt in guur en nat weer. De manchetten sluiten door middel van een haakje en lusje. De omgekeerde rits geeft een stijlvolle afwerking


Heb trouwens ook de Paclite broek.
Of de capuchon over de helm gaat weet ik niet, ik heb de capuchon onder de helm en een fel gele (zichtbaarheid) hoed over de helm.
Ik heb laatst voor niet teveel geld in een Engelse aanbieding een Gore Bikewear Paclite jasje gekocht in fel dayglow. Ik heb echter de hele vakantie in Italië geen regen gehad dus mijn ervaring beperkt zich tot de observatie dat het een lekker licht jasje is. Mijn vrouw heeft twee jaar terug van Gore Bikewear een Active Shell jasje gekocht, ook in dayglow kleur. Dat Active Shell ventileert naar het schijnt beter maar dit keer kon ik er niets betaalbaars in vinden. Geen van beide jasjes heeft een vaste capuchon, dus hebben we losse gekocht van Vaude. Dat vind ik sowieso handiger omdat de capuchon dan meedraait als je je hooft omdraait.
Ik heb er eentje van ArcTeryx. De ritsen onder de oksels word ik wel erg blij van. Hele dagen in de regen fietsen overigens niet, ben niet zo van het waterfietsen...
Ik heb een Endura MT 500 jasje. Een zeer goed ademend jasje uit ervaring. Ik ben hier zeer tevreden mee.

https://www.endurasport.com/MT500-Wat ... /p/bE9117
Ik verbaas me altijd over hoeveel mensen uitgeven aan een regenjas. Ik heb ooit een dure (gtx) gehad en ook goedkope (vuilniszak met mouwen), je blijft altijd zweten in die krengen. Dus ik heb niet lang geleden de Agu Go regenjas gekocht. Ik heb een grijze die reflecterend is.

https://agu.com/go-rain-jacket-essential

Volgens mij voldoet deze voor nog geen 50,- aan je wensen.

Ik draag altijd een petje onder capuchon als ik dan mijn hoofd draai kan ik goed om me heen kijken.
Ik heb 2 jaar geleden een Triple2 Smudd Jacket in de uitverkoop gekocht en die bevalt redelijk goed, gebruikt voor dagelijks woon-werk verkeer en de vakantie.

Erg goed zijn de grote ritsen onder de armen, extra lange achterkant en de uiteinden van de mouwen.

De capuchon is redelijk maar ik mis iets waardoor je een goede klep hebt. Het materiaal zelf is/was prima maar nu na twee jaar is de waterafstotende laag er wel van af en dat maakt dat de jas snel nat aan voelt zonder dat hij door lekt.

Ik weet dat je een waterafstotende laag opnieuw kan opbrengen maar die gaat nog veel minder lang mee en is nog prijzig ook. Ik heb dat probleem ook bij eerdere jassen gezien dus het lijkt me een algemeen probleem.
Allen alvast bedankt voor de suggesties! Ik ben ermee aan de slag.
egopro schreef:
wo 14 aug, 2019 19:45
Ik verbaas me altijd over hoeveel mensen uitgeven aan een regenjas.
Ik vond prijzen van 150 euro of (veel) meer ook altijd verbijsterend voor een kledingstuk. Tot ik op mijn meest recente reis ondervond hoe snel natregenen gevaarlijk kan worden in bergachtig gebied. Nu stap ik toch maar van mijn principes af. Mede omdat ik de aanschaf kan doen van cadeaubonnen waar ik anders toch geen nuttig gebruik voor weet. ;)

Carl
Ik heb momenteel een 2 laags regenjas van Bergans Helium (Letto heet het model wat er het meest op lijkt nu al is dat 3-laags) Door de ritsen onder de oksel ook nog wat ventilatie en door de afstelmogelijkheden van de capuchon ook goed af te stellen al zal een helm er niet onder passen (niet geprobeerd overigens) Wat wel iets is met deze en mogelijk ook andere 2 laags jassen is dat je ze wel regelmatig moet wassen als je ze veel draagt, juist in de hals liet bij de eerste de Derzimax laag los als gevolg van het inwerken van zouten en vetten (van het zweten). Dit is overigens netjes opgelost, maar geeft wel aan dat je hier iets zorgvuldiger mee om moet gaan dan met een wat goedkopere niet ademende regenjas.
Voor wat ademen betreft doet deze jas het niet beter of slechter dan andere. Het is vooral zaak om je niet net zo in te spannen als het niet regent. Afkoelen doordat je van binnen ook nat wordt door transpiratievocht dat niet weg kan blijft ook hier mogelijk.
Ik verbaas me er altijd over dat mensen bezuinigen op materiaal, waar je in (soms extreme) weersomstandigheden blindelings moet kunnen vertrouwen op de functionaliteit.
Maar dat komt misschien door mijn bergsportachtergrond vanuit het verleden, waarbij dat van belang is.

Voor mij dus een Arc’teryx Beta Hybrid SL jacket.
Voldoet aan mijn wensen, is goed ademend en uiteraard goed waterdicht (Gore-tex).

Neemt niet weg dat er wellicht goedkopere materialen te verkrijgen zijn die ook goed zijn. Ieder zijn keuze, maar als je het mij vraagt zou ik gaan voor Gore-tex (Paclite)
Edwin* schreef:
vr 16 aug, 2019 22:45
Ik verbaas me er altijd over dat mensen bezuinigen op materiaal, waar je in (soms extreme) weersomstandigheden blindelings moet kunnen vertrouwen op de functionaliteit.
Maar dat komt misschien door mijn bergsportachtergrond vanuit het verleden, waarbij dat van belang is.

Voor mij dus een Arc’teryx Beta Hybrid SL jacket.
Voldoet aan mijn wensen, is goed ademend en uiteraard goed waterdicht (Gore-tex).

Neemt niet weg dat er wellicht goedkopere materialen te verkrijgen zijn die ook goed zijn. Ieder zijn keuze, maar als je het mij vraagt zou ik gaan voor Gore-tex (Paclite)
Is maar net wat je te besteden hebt. En echte extremen kom je op de fiets maar nauwelijks tegen(iig niet zoals bij bergbeklimmen)
Je geeft wel kapitalen uit aan een goede fiets, als ik de verhalen zo mag geloven, maar als het op de rest van de uitrusting aankomt dan mag dat niets teveel kosten, een beetje vreemde gedachtenkronkel. Hoe goed je fiets ook is die komt niet vanzelf de berg op (ook electrische niet) en als jij niet meer kan door een falende uitrusting heb je dus ergens lopen te beknibbelen, op jezelf namelijk.
En ja alles nieuw aanschaffen voor de eerste keer kost veel geld, en de meesten doen er dan ook jaren over om hun spullen bij elkaar te sparen (ik wel tenminste) maar op de essentiële zaken kun je maar beter niet besparen, een fiets met een ketting fietst ook prima, is alleen een stuk goedkoper dan eentje met een riem, het verschil kun je in je zak steken of je koopt er goede regenkleding, slaapzak of tent van.
1 keer na een dag regen bijna onderkoelt geraakt door op het eind nog een beklimming naar de camping waar ik bijna de enige gast was, en dan weet je dit nooit meer.
Tja. De vraag is of TS Carl in zulke extreme omstandigheden gaat fietsen.
Er zijn echt geen extreme omstandigheden nodig om onderkoeld te raken. En dat is evenmin voorbehouden aan alpinisten.

Je kunt op een bepaald moment wat vermoeid zijn geraakt en als je dan in een regenbui terecht komt met een regenjack wat niet de juiste bescherming geeft, dan heeft je lichaam het extra moeilijk om alles in balans te houden.

Dat hoeft niet een op een bergpas in de Alpen te zijn, maar kan evengoed tijdens een fietstochtje in Nederland gebeuren.

Maar goed, iedereen stelt zijn of jaar prioriteiten anders.
Verder ben ik het helemaal eens met _Peter_
gios schreef:
vr 16 aug, 2019 23:33
Edwin* schreef:
vr 16 aug, 2019 22:45
Ik verbaas me er altijd over dat mensen bezuinigen op materiaal, waar je in (soms extreme) weersomstandigheden blindelings moet kunnen vertrouwen op de functionaliteit.
Maar dat komt misschien door mijn bergsportachtergrond vanuit het verleden, waarbij dat van belang is.

Voor mij dus een Arc’teryx Beta Hybrid SL jacket.
Voldoet aan mijn wensen, is goed ademend en uiteraard goed waterdicht (Gore-tex).

Neemt niet weg dat er wellicht goedkopere materialen te verkrijgen zijn die ook goed zijn. Ieder zijn keuze, maar als je het mij vraagt zou ik gaan voor Gore-tex (Paclite)
Is maar net wat je te besteden hebt. En echte extremen kom je op de fiets maar nauwelijks tegen(iig niet zoals bij bergbeklimmen)
De TS geeft aan een bedrag € 250,- te besteden heeft.
De jas die ik als voorbeeld noem (mijn jas), zit daar nog onder.

https://www.trekkinn.com/outdoor-wandel ... 36960403/p
_Peter_ schreef:
vr 16 aug, 2019 22:31
... juist in de hals liet bij de eerste de Derzimax laag los als gevolg van het inwerken van zouten en vetten (van het zweten). Dit is overigens netjes opgelost...
Je bedoelt vervanging onder garantie? Ik zit met hetzelfde probleem en zou eens op zoek moeten gaan naar een remedie (de garantie op mijn jas is al lang vervallen).

Sorry voor de zijweg, TS.
Ik zweer bij een poncho,voorflap over je stuur heen en het kan goed ademen aan de zijkanten. Ik wil niets anders.
_Peter_ schreef:
vr 16 aug, 2019 23:42
Je geeft wel kapitalen uit aan een goede fiets, als ik de verhalen zo mag geloven, maar als het op de rest van de uitrusting aankomt dan mag dat niets teveel kosten, een beetje vreemde gedachtenkronkel.
Wie bedoel je met 'je'?

Carl