Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenjack gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Regenjack gezocht

Na het lezen van alle reacties zie ik toch veel eigen voorkeuren.

Het gaat denk ik om Carl Zelf. Buiten de informatie die hij in de OP al aangeeft, ontbreekt nog informatie over drie zaken: (1) In welke temperaturen fiets je?, (2) In welke zitpositie fiets je? en (3) Gebruik je de jas primair voor fietsen? (Of het staat er wel, en heb ik er over heen gelezen :|)

(1) In welke temperaturen fiets je?
Deze vraag is relevant voor eventuele okselritsen. Ik moet zeggen dat ik nog nooit behoefte aan zulke ritsen heb gehad, maar dat komt doordat de meeste fietsvakanties die wij doen in de bergen of op IJsland zijn geweest. En als het daar regent is het koud. En als het koud is, heb je die dingen niet per se nodig.

(2) In welke zitpositie fiets je?
Het maakt nogal uit of je ver voorover zit of juist rechtop. Als je ver voorover zit en de jas primair voor fietsen gebruikt (zie 3), dan is een jas met een kortere voorkant/langere achterkant fijn. Zit je rechtop, dan is de suggestie voor een fiets/wandeljas nog niet zo verkeerd.

(3) Gebruik je de jas primair voor fietsen?
Als je de jas ook voor wandelen wilt gebruiken dan wil je niet een jas met kortere voorkant/langere achterkant (zie 2). Als je dan ook nog tijdens dat wandelen een (zware) rugzak gaat dragen, dan moet de jas van steviger materiaal zijn dan de ultralight racefietsjasjes met water-repellent fabric.

Zonder je naar Gore Bikewear te willen leiden, zou je wel even op hun website kunnen kijken naar de keuzes die je kunt maken (aan de linkerzijde) voor de snit, temperatuur e.d.
https://www.gorewear.com/eu/nl-en/shop- ... finements=

Nog een tip: bestel (nu in de uitverkoop!) gewoon meerdere jasjes bij Bike24, Bergfreunde etc en kies degene die je op de fiets het beste zit (en stuur de andere retour, anders wordt het een dure grap :wink:).

Succes verder, het gaat je vast wel lukken.
willem.m schreef:
za 17 aug, 2019 10:35


Nog een tip: bestel (nu in de uitverkoop!) gewoon meerdere jasjes bij Bike24, Bergfreunde etc en kies degene die je op de fiets het beste zit.

Succes verder, het gaat je vast wel lukken.
Oei. Laatst stond een artikel in de krant dat we veel te veel pakjes retour sturen en dat is een aanslag op de ecologische voetafdruk die we achterlaten. Wel iets om even bij stil te staan.

Al die pakjesbezorgers leveren hun diensten af in vervuilende diesel bestelbusjes.
Ze rijden maar rond in binnensteden. Daar wordt je niet blij van als omwonende.

Een fysieke winkel bezoeken helpt ook de lokale middenstand een boterham te verdienen.
joukon schreef:
za 17 aug, 2019 10:40
willem.m schreef:
za 17 aug, 2019 10:35
Nog een tip: bestel (nu in de uitverkoop!) gewoon meerdere jasjes bij Bike24, Bergfreunde etc en kies degene die je op de fiets het beste zit.

Succes verder, het gaat je vast wel lukken.
Oei. Laatst stond een artikel in de krant dat we veel te veel pakjes retour sturen en dat is een aanslag op de ecologische voetafdruk die we achterlaten. Wel iets om even bij stil te staan.

Al die pakjesbezorgers leveren hun diensten af in vervuilende diesel bestelbusjes. Ze rijden maar rond in binnensteden. Daar wordt je niet blij van als omwonende.

Een fysieke winkel bezoeken helpt ook de lokale middenstand een boterham te verdienen.
Je hebt gelijk, daar worD je niet blij van. (Net als van het forumdraadje Nieuwste aanwinst dat naar verluidt mensen zou oproepen tot overconsumptie.) Maar een discussie daarover wordt wel offtopic. Om die discussie te vermijden verander ik mijn advies in: Ga verschillende fysieke winkels af die hopelijk nog een model hebben dat voor jou geschikt is, en pas deze, en doe dat wel op de fiets, of liever nog te voet, en let op je calorieinname, zodat je footprint beperkt is. Zo, nu weer ontopic.
willem.m schreef:
za 17 aug, 2019 10:35
Nog een tip: bestel (nu in de uitverkoop!) gewoon meerdere jasjes bij Bike24, Bergfreunde etc en kies degene die je op de fiets het beste zit (en stuur de andere retour, anders wordt het een dure grap :wink:).
Succes verder, het gaat je vast wel lukken.
:roll: :shock:
Het gaat niet om het zo goedkoop mogelijk uitzijn of iets dergelijks. Voor goede dingen wil ik graag wat extra uitgeven. Een regenjas heeft als functie de regen buiten houden voor meerdere jaren, dus een jas met een coating word ik al niet blij van. Dus word het een jas gemaakt van waterdicht materiaal. Ademen door gebruik van speciale stoffen werkt vooral goed met een groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten de jas vandaar is mijn motorjas van gelamineerd gore-Tex, deze draag ik het hele jaar door. Goretex geeft levenslange garantie op waterdichtheid dus als mijn motorjas gaat lekken (1x. Gebeurd) rijd ik naar de motorzaak en na 6 weken krijg ik hem weer terug.
Dit soort service is nogal nutteloos tijdens fietsvakanties. Gewoon waterdicht elke keer als ik de jas uit zijn foudraal haal. Dus niet de regenjas met de witte binnenkant want die is altijd vergaan als ik hem na een jaar of wat aantrek.
Ik heb al vele jaren een Gore Bike Wear regenjasje ... sterk is die wel, maar voor de rest vind ik deze erg tekort schieten o.a. voor wat betreft het ademend vermogen.
Bij het dragen van een T shirt onder het jasje zijn mijn armen en natuurlijk ook binnenkant mouwen serieus vochtig, zeg maar nat.
(En, het hoeft echt geen 25°C te zijn.)

Zoiets heb ik niet met mijn Vaude poncho die veel minder kost.
Ed kettingvet schreef:
za 17 aug, 2019 14:40
...
Bij het dragen van een T shirt onder het jasje zijn mijn armen en natuurlijk ook binnenkant mouwen serieus vochtig, zeg maar nat.
...
Degene die een regenjas (geen poncho) ontwerpt waarmee je armen helemaal droog blijven als je met een aardig tempo met een shirt met korte mouwen in de de regen fietst mag van mij de Nobelprijs krijgen.

Tip: trek in zo'n situatie gewoon armstukken aan.
willem.m schreef:
zo 18 aug, 2019 12:16
Degene die een regenjas (geen poncho) ontwerpt waarmee je armen helemaal droog blijven als je met een aardig tempo met een shirt met korte mouwen in de de regen fietst mag van mij de Nobelprijs krijgen.
Tip: trek in zo'n situatie gewoon armstukken aan.
Nee, ik hoef helemaal geen "aardig tempo" te ontwikkelen ... zoals ik in vorige reactie schreef:
"En, het hoeft echt geen 25°C te zijn".
Het gaat er mij over dat men vaak beloofd dat zo'n jasjes een groot ademend vermogen hebben, en dat hebben ze niet terwijl ze vaak veel centen kosten.
Over de tip van armstukken ... dan kan men even goed een shirt met mouwen aantrekken.
Ed kettingvet schreef:
zo 18 aug, 2019 12:47
willem.m schreef:
zo 18 aug, 2019 12:16
Degene die een regenjas (geen poncho) ontwerpt waarmee je armen helemaal droog blijven als je met een aardig tempo met een shirt met korte mouwen in de de regen fietst mag van mij de Nobelprijs krijgen.
Tip: trek in zo'n situatie gewoon armstukken aan.
Nee, ik hoef helemaal geen "aardig tempo" te ontwikkelen ... zoals ik in vorige reactie schreef:
"En, het hoeft echt geen 25°C te zijn".
Het gaat er mij over dat men vaak beloofd dat zo'n jasjes een groot ademend vermogen hebben, en dat hebben ze niet terwijl ze vaak veel centen kosten.
Over de tip van armstukken ... dan kan men even goed een shirt met mouwen aantrekken.
Dat kan, maar armstukken zijn sneller aan en uit te trekken en nemen minder gewicht en ruimte in. Sinds ik ze heb gekocht, neem ik geen shirt met lange mouwen meer mee (winterse temperaturen daargelaten). Het staat je vrij om open te staan voor deze goedbedoelde tip.

Ik ben het met je eens dat ademend vermogen wordt overdreven (al is het minder erg dan die stinkende Agu-jassen waarmee ik vroeger naar de middelbare school fietste - wie kan zich niet de geur van de dampende garderobe na een regenbui herinneren).

Verder beweer ik helemaal niet dat jij een aardig tempo ontwikkelt en schrijf ik niet over temperatuur.

Ik stop met reageren in dit topic, want alles wat ik weet over regenjassen heb ik nu wel gemeld.
And the winner is...

https://arcteryx.com/nl/en/shop/mens/be ... rid-jacket

Is hier ook genoemd, maar ik ben niet speciaal naar de winkel gegaan met alleen deze jas op het oog. 't Was meer toeval dat ze deze hadden, voor een zeer schappelijke prijs momenteel met 25% korting plus op het overgebleven bedrag dan nog 10% korting. Ik heb hem in fluogeel, staat niet op de website (zeker omdat het uitlopende voorraad is). Heb er nog een flesje wasmiddel en een beker (was ik al heel lang naar op zoek, kon gek genoeg niks vinden dat al alle criteria voldeed) bij gekocht en moest, na inlevering van al mijn papieren en plastic VVV-bonnen, nog 2,80 bijbetalen.

En nu maar hopen dat het héél lang gaat duren voor ik weet hoe hij bevalt, want ik fiets toch het liefst met een zonnetje. 8)

Allen nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!

Carl
Nav de tips en linkjes naar mooie aanbiedingen ook hier de Arc’teryx aangeschaft.
Heel benieuwd hoe het bevalt, ze zijn in ieder prachtig om te zien.

Anja.
Hallo,
Gelukkig hing ik al in de bank (dus steil achterover vallen lukte niet meer), want tjeempie, wat een giga-bedrag voor een regenjack. Zelfs met al die korting zou ik er nog niet over peinzen om zo'n jas te kopen. Fijn voor dit merk, dat er gelukkig mensen zijn die wel de meerwaarde van dit soort dure jassen kennen. Veel succes ermee!
Groet, Petra.
Ik vind goed geplaatste ritsen onder de oksels en armen een grote meerwaarde. Al heb ik ook al gemerkt dat er merken zijn waar zo'n ritsen slechts geplaatst zijn (te veel naar achter) waardoor ze niet bruikbaar zijn bij regen omdat het dan onmiddellijk binnen regent.
Mijn vorige Arc’teryx (Alpha light) ging ruim 10 jaar mee. En dan droeg ik dat ding zomer en winter (dan wel met een fleecejack eronder). Omdat de waterdichtheid op de schouders (zware rugzakken etc) minder werd vervangen. Volgens mij een geweldig jack.
Precies, als je in die tijd 3 goedkope jacks van een ander merk moet kopen ben je hetzelfde kwijt en heb je een stuk minder comfort. De hoofdprijs betaal je raar genoeg in de webshop van de fabrikant, mogelijk om je toch naar een fysieke winkel te bewegen.
Ik ben even benieuwd hoe de Arc’teryx jassen door Carl en Anja (dijken63) zijn bevallen. Kunnen jullie je ervaringen delen? :)

Ik ben vandaag ook op pad geweest, en heb oa bij Bever gesproken met een medewerker over de Arc’teryx. Het is niet dat ik het geld (bijna €400,00) niet heb, maar vraag me bijvoorbeeld af waarom ik niet voor deze gorewear Paclite (€199,00) zou gaan:

https://www.gorewear.com/eu/nl-en/gore- ... ng_jackets

Iemand die me kan overtuigen dat die Arc’teryx echt zoveel beter is?

Merci alvast.
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 18:38
Ik ben even benieuwd hoe de Arc’teryx jassen door Carl en Anja (dijken63) zijn bevallen. Kunnen jullie je ervaringen delen? :)
Gelukkig niet. ;) Ik heb hem namelijk nog niet kunnen testen in de condities die ik bij de aanschaf voor ogen had, bij gebrek aan overvallen worden door slecht weer. Ik heb mijn jas hoe dan ook pas een keer of vijf gedragen, om even boodschappen te gaan doen of zo en niet op fietsreis. Hij zit wel lekkerder en is waterdichter dan mijn lekke AGU-jas, dat wel. Maar ik vermoed dat hij me bij echte inspanning niet droog (van binnenuit bedoel ik) gaat houden. Of ik in een jas zoals de Paclite die je noemt twee keer zo bezweet zou raken, of twee keer zo snel, durf ik niet te zeggen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
wo 10 jun, 2020 18:49
Fietsert7 schreef:
wo 10 jun, 2020 18:38
Ik ben even benieuwd hoe de Arc’teryx jassen door Carl en Anja (dijken63) zijn bevallen. Kunnen jullie je ervaringen delen? :)
Gelukkig niet. ;) Ik heb hem namelijk nog niet kunnen testen in de condities die ik bij de aanschaf voor ogen had, bij gebrek aan overvallen worden door slecht weer. Ik heb mijn jas hoe dan ook pas een keer of vijf gedragen, om even boodschappen te gaan doen of zo en niet op fietsreis. Hij zit wel lekkerder en is waterdichter dan mijn lekke AGU-jas, dat wel. Maar ik vermoed dat hij me bij echte inspanning niet droog (van binnenuit bedoel ik) gaat houden. Of ik in een jas zoals de Paclite die je noemt twee keer zo bezweet zou raken, of twee keer zo snel, durf ik niet te zeggen.

Groetjes,

Carl
Haha, laten we hopen dat het voorlopig ook nog niet nodig is ;) Bedankt voor je reactie in elk geval.
Zelf heb ik me op de Beta AR getrakteerd, deze is een stuk duurder maar ook duidelijk steviger en wat stugger, Deze keuze omdat ik voornamelijk liggend fiets en dan heeft de rug meer te lijden dan op een rechtop fiets. Hij houdt me in ieder geval droog ook bij hevige stortbuien. Berg-op heb ik de jas nog niet gebruikt en ook niet in temperaturen boven de 15 graden, dan zal deze denk ik toch wel wat te warm zijn. Daar heb ik dan ook een ander dunne regenjas voor die ook ademt maar gelijk ook een stuk kleiner op te rollen is.
Hoe dat met de SL is weet ik niet.
Hoi hoi, prima jas, ventileert goed.
Ook warm bij wat kouder weer. Voordeel van de Arcteryx SL is dat een rugzak de stof niet aantast.
Ik heb ook een Rab, soort SUL, en daar kan je mee fietsen maar gaat slijten op de schouders bij rugzak gebruik.
De Arcteryx voelt degelijker, en de ritsen onder de oksels zijn fijn.
Ik heb hem gekocht met 30 %korting vorig jaar. Hij is ook wel heel rood..... mijn man heeft via een website (Naam kwijt) de oranje/gele kleur.
Voor wild kamperen absoluut ongeschikt :shock:
De AR is nog degelijker.
Maar vond dit wel voldoende.

Groet Anja