Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat er een echt duurzame compactcamera? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Bestaat er een echt duurzame compactcamera?

131 berichten
De reden dat wij voor, naast het profi spul, de Sony XT100 hebben gekozen is omdat dit de enige goede compact camera is die in een zakje van een fietsshirt past zonder dat het lijkt alsof je een baksteen in je shirt meeneemt. Wellicht nog als overweging meenemen?
Fedor schreef:
vr 08 nov, 2019 19:17
Winkel gaf ook aan dat iedereen die met een kapotte RX100 terugkomt, is omdat hij uit de handen gevallen is.
Dat komt omdat ik de mijne nooit heb teruggebracht, toen die het 4 jaar geleden een tijdje niet meer deed. :wink:
De garantietermijn was al enkele maanden verlopen toen mijn RX100 vermoedelijk een software-infarct heeft gehad. Zoomen en scherpstellen lukte opeens niet meer en op de foto's waren strepen en lichtvlekken te zien. Resetten van de software hielp niet. Toch lukte het af en toe nog om een normale foto te schieten. Dan hoopte ik steeds weer dat de camera zich spontaan had hersteld na een bijna-dood-ervaring.
Mijn hoop was niet ijdel. Na enkele maanden leek een wonderbaarlijke genezing te gebben plaatsgevonden. Sindsdien werkt het toestel weer prima, zonder dat er iets aan gerepareerd is. (Dit jaar heb ik er o.a. tijdens de Pinkstertocht foto's mee gemaakt.)

Net als mijn spiegelreflex vervoer ik de RX100 in een met een camera-inzet gepantserde stuurtas. Als extra bescherming zit er dan nog een kleine schoudertas omheen. Soms hangt het toestel tijdens het fietsen een tijdje om mijn schouder; net als tijdens wandelingen, waarvoor ik deze camera het meest gebruik.
Leon schreef:
za 09 nov, 2019 15:06
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 11:01
Leon schreef:Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ik denk dat de veren van zo'n zadel behoorlijk stug zijn en betwijfel of het voor demping zorgt. Een verende zadelpen kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik vraag me bij deze af waar op je fiets de trillingen het hoogst en het laagst zijn in het algemeen of dat ze overal gelijk zijn en of daar ook informatie over bestaat.
Je gaat niet voor niets (graag) van je zadel af bij een plotselinge bult of gat in de weg?
Normaliter zit ik met een aardig gewicht met mijn achterste op dat zadel dus ik druk die veren precies op het juiste moment in. Als ik uit het zadel kom voor een bult, dan werkt het inderdaad niet.
Ik denk ervaren te hebben dat eenzelfde tas aan het stuur veel harder trilt.
Sowieso, hoe meer spul je bij je hebt, hoe beter alles veert en dempt.
Maar op het lijf lijkt me inderdaad het beste, maar daar heb ik geen zin in.
Mijn camera heeft ook al bewezen dat een val uit de tas op het asfalt geen kwaad deed (klopt op hout), vooral ook omdat ik de camera pas een uur of zes later weer terugkreeg omdat iemand me opbelde dat er een camara was gevonden met foto's er in die kennelijk van mij waren. Er was dus waarschijnlijk geen auto overheen gereden, want alders had ik sporen op het leren tasje gezien. :D :wink:
Ok, ik begrijp als je zadel veert door je eigen gewicht, je cameratas eronder iets meebeweegt en voor demping zorgt, maar het hoeft niet te betekenen dat het in alle trillings- omstandigheden de meest optimale plek op je fiets is. Ik denk, indien het overal gelijk is en je op een pad rijdt met grove stenen, je kunt fietsen zonder dat je zadel veert en je camera alsnog behoorlijk trilt, ook daar onderaan het zadel en ik dan alsnog verkies mijn camera bovenin mijn slaapzak, in een achtertas te doen, maar misschien is een voortas beter, indien ik daar mijn slaapzak ook in zou doen.

Er worden toch testen gedaan, voor bv. fietsonderdelen zelf qua levensduur, waar ze fiets- en trillingssituaties nabootsen. Dan zou er misschien ook daarmee resultaten verkregen zijn over welk onderdeel van je fiets het het meest te verduren krijgt, als je bv. op een pad met grote stenen fietst. Met groot bedoel ik dan doorsnede van meer dan 5 cm.
Leon schreef:
wo 06 nov, 2019 11:55
Knetteronscherp. Als je niet iets verkeerd hebt ingesteld is dus feitelijk geen sprake van ruilen maar van garantie. Als je mazzel hebt ruilen ze. Als je pech hebt sturen ze hem op en krijg je hem over drie maanden terug. Ruilen is dus fijner.
Fotokwaliteit lag blijkbaar tussen de toleranties want voldoet aan de norm. Ben erg blij dus dat ik net op tijd geretourneerd heb (al zou het in dit geval wel onder de garantie mogen vallen imho). Ze kunnen dus niet garanderen dat een andere TZ200 wel betere beelden geeft (al gaf die in de winkel al betere beelden, maar een ander kan dus weer minder zijn).
Overigens ook op internetfora veel meldingen van de grote kwaliteitsverschillen bij de TZ200.

Op zoek naar wat anders dus.
Gelukkig is je een verdere discussie bespaard.
Bij welke (web)winkel was dit? Het lijkt erop dat het leveren van enige kwaliteit hier ondergeschikt is aan het maken van een hoge omzet. Het zou me niet verbazen als ze die TZ200 die jij hebt afgekeurd en teruggebracht, straks weer aan iemand anders proberen te verkopen.
keesswart schreef:
di 12 nov, 2019 10:19
Bij welke (web)winkel was dit? Het lijkt erop dat het leveren van enige kwaliteit hier ondergeschikt is aan het maken van een hoge omzet. Het zou me niet verbazen als ze die TZ200 die jij hebt afgekeurd en teruggebracht, straks weer aan iemand anders proberen te verkopen.
Zit er iig al een screenprotector op ;) want daar had ik niets meer aan als ik die er af haalde, dus die heb ik laten zitten.

Webwinkel is Cameranu.nl. Verder overigens al jaren goede ervaring mee (maar ik heb ze verder ook nog weinig nodig gehad).
Het is ook mogelijk dat er sprake is van ontwerpfouten, productiefouten en/of slechte kwaliteitscontrole bij de TZ200. Ook bij de meest gerenommeerde camerafabrikanten komt dat voor.
(Een voorbeeld is de Nikon D600, die aanvankelijk met zeer positieve recensies werd bejubeld, totdat er steeds meer online berichten verschenen van gebruikers die klaagden over hardnekkig vuil dat bij veel exemplaren van de D600 op de sensor te zien was en dat zich niet met een simpele schoonmaakbeurt liet verwijderen. Uiteindelijk heeft Nikon schoorvoetend toegegeven (voor een Japans bedrijf is dat niet niks) dat 'vlekken op de foto’s kunnen optreden door de schaduw van deeltjes die binnen in de camera ontstaan' (zie hier). Vervolgens heeft Nikon de productie van de D600 stopgezet en de bijna identieke D610 geïntroduceerd. Zelf was ik toen op zoek naar een nieuwe camera en leek de D600 even een serieuze optie. Vanwege het vuile sensorprobleem, maar ook omdat de voordelen van een full frame camera voor mij niet opwogen tegen de nadelen, heb ik uiteindelijk voor een goedkopere, iets lichtere en compactere D7100 gekozen.)
Voor de RX100-gebruikers: welke cameratas (voor gebruik aan een riem of heuptasriem) is geschikt? Er moeten ook 2 extra accu's bijkunnen.

De keuze is reuze maar alles heeft weer voor- en nadelen ;)
Fedor schreef:
do 14 nov, 2019 09:25
Voor de RX100-gebruikers: welke cameratas (voor gebruik aan een riem of heuptasriem) is geschikt? Er moeten ook 2 extra accu's bijkunnen.
Ik gebruik een tasje dat zowel als schoudertas als aan een broekriem te dragen is. Er staat alleen Lowepro op en het lijkt op dit soort tasjes. Er zit ook nog een regenhoesje in. Destijds heb ik het in een fysieke winkel gekocht waar die tasjes voor het grijpen lagen. Zo kon ik ter plekke beoordelen welke geschikt was.
Voor de RX100-gebruikers: welke cameratas (voor gebruik aan een riem of heuptasriem) is geschikt? Er moeten ook 2 extra accu's bijkunnen.
Mijn RX100 met 2 accu's past precies in een klein tasje van Case Logic. O.a. hier https://www.coolblue.nl/product/91169/c ... gJz4vD_BwE

302 is het model, de letter erachter is een kleuraanduiding
Jan ter Burg schreef:
do 14 nov, 2019 12:28
Voor de RX100-gebruikers: welke cameratas (voor gebruik aan een riem of heuptasriem) is geschikt? Er moeten ook 2 extra accu's bijkunnen.
Mijn RX100 met 2 accu's past precies in een klein tasje van Case Logic. O.a. hier https://www.coolblue.nl/product/91169/c ... gJz4vD_BwE

302 is het model, de letter erachter is een kleuraanduiding
Dank je (en Kees ook natuurlijk).

Dit was idd één van de tasjes die ik op het oog had (naast o.a. de Lowepro Tahoe CS 20 en de Lowepro Hardside CS 20).

Probleem bij alle tasjes is de "te kleine" binnendikte. Bij de Case Logic bijv. is die 28mm terwijl de cameradikte 41-43 mm is (flinke lens). Dat maakt het lastig. Nu zijn tasjes wel in/uitwendig flexibel maar het is lastig te bepalen hoeveel mogelijk is.
Ik heb voor mijn Sony DSC-RX100 een tasje van Hama. Klein volume. Kan aan een broekriem gedragen worden. Past ook nog een aantal geheugenkaartjes bij.
Een iets groter formaat is een Vanguard. Nadeel is dan dat je broekzak camera niet meer in je broekzak past. Wel zit er dan een schouderriem bij.
Dan wordt het een jaszak camera.

Je zou ook een Lowepro Tahoe 30 kunnen nemen, maar die heb ik niet getest. Of een Case Logic TBC-302.

Ik heb ook de originele Leather-like case LCJ-RXA. Daar hangt wel een stevig prijskaartje aan vast.
Ik ben voor de gegaan
https://www.apidura.com/shop/backcountr ... ouch-plus/
Werkt prima. Lekker snel bij de hand.
Marco Meijerink schreef:
vr 15 nov, 2019 23:12
Ik ben voor de gegaan
https://www.apidura.com/shop/backcountr ... ouch-plus/
Werkt prima. Lekker snel bij de hand.
Iets dergelijks heb ik ook al aan de fiets hangen (2 keer), soort tussenfase omdat de voortassen eraf zijn gehaald ;)
Denk er wel aan om de camera incl. tas er in te plaatsen. Misschien dat hij dan nog wat beter beschermd (anders stuitert de camera misschien wel erg rond in de feed bag).
Mijn RX 100 M3 is een paar mm dikker omdat ik er een filterhouder heb opgeplakt (52mm). Daardoor kan ik een polarisatiefilter of een nd-filter gebruiken. Heel eenvoudig systeem maar het zit vast als een huis en het werkt erg goed vind ik. Bij mij zat er ook nog een extra sticker bij mocht de originele ooit los laten. Aanradertje voor nog geen 7 Euro! O.a. hier verkrijgbaar: https://nl.aliexpress.com/item/32966665 ... 4c4dWQWQkF
Goeie tip! Ik heb er gelijk eentje besteld. Enkele jaren terug gebruikte ik een polafilter van Carryspeed (Magfilter), dat magnetisch aan een compactcamera bevestigd kon worden. Dat ben ik echter kwijtgeraakt. Dat kostte toen enkele tientjes, dus minder dan een echt goed polafilter en was waarschijnlijk ook minder goed.
Met deze filterhouder van de afhaalchinees kan er wel een echt goed polafilter op. Bovendien is 52 mm een standaardmaat die minder duur is dan de 67 of 72 mm die op veel zoomlenzen van spiegelreflexen zit.
In het analoge tijdperk werkte ik veel met filters, zeker bij zwartwit filmpjes. Bij zonnig weer maakt een polafilter ook nu nog veel verschil. En een ND-filter is soms ook handig (ik gebruik dit nog vaak om bij een 'normaal' diafragma een langere sluitertijd te bereiken om bv. snel stromend water onscherp te maken; vroeger ook om dit soort foto's te maken). Nu maar hopen dat die sticker echt goed vast blijft zitten.
Marco Meijerink schreef:
za 09 nov, 2019 15:36
De reden dat wij voor, naast het profi spul, de Sony XT100 hebben gekozen is omdat dit de enige goede compact camera is die in een zakje van een fietsshirt past zonder dat het lijkt alsof je een baksteen in je shirt meeneemt. Wellicht nog als overweging meenemen?
Daar had je toch een zakje omheen (bescherming tegen zweet)?

Mijn schouders zijn niet zo geschikt om iets uit een fietsshirtzakje te halen trouwens ;)
Klopt. Plastic zakje.
Fedor schreef:
do 14 nov, 2019 09:25
Voor de RX100-gebruikers: welke cameratas (voor gebruik aan een riem of heuptasriem) is geschikt? Er moeten ook 2 extra accu's bijkunnen.
2 extra accu's is idd wel nodig. Net een wandeling gemaakt met de camera meer dan de helft van de tijd aan, in 1,5 uur wandelen en 93 foto's ging de accu in het rood. Da's best snel.

Na de tip van Jan overigens een Caruba Compex Mini 2.5 gekocht, die net iets groter is dan de tas waar de camera net in past. Heb ik net iets meer speling met het erin doen en het er uit halen zonder dat de camera (teveel) beweegt in de tas.