Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat er een echt duurzame compactcamera? - Forum Wereldfietser

Bestaat er een echt duurzame compactcamera?

131 berichten
Ik doe sinds de zomer van 2008 aan fietsvakanties van twee weken of meer (tegenwoordig minimaal drie weken in de zomer). Tijdens die vakanties heb ik al heel wat compactcamera's stuk zien gaan. Vrijwel altijd was een defect aan de zoomlens de oorzaak.

In de laatste vakantie had ik twee camera's mee, een primaire voor de echt mooie plaatjes (een Sony RX100) en een tweedehands gekochte wat mindere reserve camera (Canon A3500). Bleek de Sony gelijk na landing met het vliegtuig in Polen het ineens niet meer te doen...?

Die Sony heeft twee jaar geleden in mijn stuurtas gezeten terwijl ik er mee over erg hobbelige wegen fietste: keien, verweerd asfalt, grindpaden met kuilen, bospaden met boomstronken... Dat werk. Dat heeft waarschijnlijk iets in het zoommechanisme gesloopt, net als diverse voorlopers van die camera.

Helaas bleek van de reserve camera na iets meer dan een week de accu leeg te zijn en ik kon hem helaas niet opladen in de camera.

Nu heb ik in Polen maar eens de knoop doorgehakt en ben ik uit gegaan van het principe: "de beste vakantiecamera is de camera die het doet" en dus keek ik naar de echte outdoor camera's. Van die waterproof en shockproof camera's. Ik vond er twee in een groot winkelcentrum in Szczecin, een lelijke goedkoop uitziende Nikon die gericht leek op jonge kinderen en een meer volwassen vormgegeven Fujifilm XP140. Die laatste heb ik gekocht en eenmaal weer thuis ook uitgebreid beoordeeld op tweakers.net.

Hij werd direct na aankoop gelijk flink op de proef gesteld, want al snel na het verlaten van Szczecin reden we weer kilometers lang over allerlei hobbelige wegen, met allerlei trillingen in de stuurtas (en dus in de camera) tot gevolg.

Nu vraag ik me wel af hoe lang deze camera mee zal gaan. Alle voorgangers kon ik na 2-3 jaar (lees: 6-9 fietsvakantie weken) weg gooien.

Ik vraag me inmiddels af of er nog echt duurzame camera's te vinden zijn die langer mee gaan dan dat en ook nog erg mooie plaatjes kunnen schieten.
Misschien heb je gewoon ontzettend veel pech gehad? Ik heb al zeven jaar een rx100, eerst de I en nu de IV, maar heb er nooit problemen mee gehad, al hobbelt die camera voortdurend in mijn stuurtas over het meest gruwelijke terrein mee. Hij zit wel altijd (half) in een cameratasje van case logic, dat scheelt voor de schokken wellicht. Maar ook op een forum als Dpreview heb ik eigenlijk nooit veel gelezen over kwetsbaarheid van die Sony RX100-serie.
Je snijdt wel een terecht punt aan. Op de bekende website dpreview wordt veel gevraagd naar stevige, stof en (spat)waterdichte compactcamera's. Die zijn er wel, maar fabrikanten leveren ze nog steeds alleen met erg kleine sensoren, waardoor ze nauwelijks meer kunnen concurreren met de duurdere smartphones.

Lees dit eens:
https://www.dpreview.com/videos/8853039 ... otout-2019

Nu zullen er wel veel mensen zijn die met hun verhaal komen van hun camera die het wel volhield. Zo heeft mijn Canon S-120 al heel wat ruwe tochten overleefd en is ook al eens uit de tas op het wegdek gekwakt, waarna bewoners me 's avonds opbelden dat ze een camera hadden gevonden met mijn adres op een paar foto's. Die heb ik een van mijn beste flessen wijn gegeven. (Wat niet zeker zegt dat die te drinken is natuurlijk)
Vriend van me fietst rond met deze camera: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... us%20tough&

Liijkt behoorlijk “rugged” zoals op de site te zien is:
https://www.getolympus.com/us/en/tough
Ook ik gebruik sinds 2013 een Sony RX100, maar alleen voor wandelingen en korte vakanties, als ik niet van plan ben om veel foto's te maken en geen zin heb om een zwaar apparaat mee te nemen. In 2015 kreeg deze Sony tijdens een wereldfietsertocht opeens ernstige kuren. In- en uitzoomen ging nauwelijks meer en op foto's waren vreemde vlekken en strepen te zien. Resetten van de software had aanvankelijk geen succes. Het maken van een foto werd met deze camera een gok (zoals bij Arne Jordal in 'Nooit meer slapen' van W.F. Hermans, die zo'n aftandse camera had dat hij na elke opname 'Perhaps' mompelde). Toch heeft het toestel zich uiteindelijk vanzelf, zonder reparatie, weer herpakt. De afgelopen drie jaar heeft het steeds feilloos gewerkt. Daarmee is de Sony RX100 nu de langstlevende compactcamera die ik tot nu toe heb gehad. Gelukkig maar, want goedkoop was die niet.

Voor tochten die langer dan een week duren, blijf ik een zware spiegelreflexcamera (Nikon D7100) meezeulen. Niet alleen omdat die beter tegen een stootje kan, maar ook omdat ik met een analoge zoeker veel beter bij fel daglicht kan werken. Toch heeft ook deze camera een ernstig mankement gehad. Toen ik er 5 jaar geleden in het najaar, nadat ik het apparaat enkele weken niet gebruikt had, een foto mee wilde maken, bleek het in een diepe coma te verkeren. Het toestel deed echt helemaal niks meer. Gelukkig was de garantie nog niet verlopen en kon het toestel bij de Nikon service in Beverwijk gereanimeerd worden.
Eerdere spiegelreflexen gingen bij mij meestal 10 jaar mee zonder grote problemen, afgezien van losgetrilde schroefjes die ik weer vast moest draaien, een klepje van een batterijvak dat op het laatst met tape dichtgeplakt moest worden en dergelijke sores.
De levensduur is denk ik sterk afhankelijk van hoe de camera in de stuurtas zit en het gebruik onderweg tijdens regen en stoffige omstandigheden. Bij ordieb kan je een camera inlay gebruiken en daarin met dempend vakje maken voor de camera. Werk prima. Zelf gebruik ik tegenwoordig een Sony rx 100 IV i.p.v. mijn fulframe . Is aanzienlijk handiger qua formaat en gewicht en kwetsbare lenzen etc. Kwaliteit en opties van de Sony camera zijn meer dan prima
Leon schreef:
di 20 aug, 2019 21:51
(...)
Nu zullen er wel veel mensen zijn die met hun verhaal komen van hun camera die het wel volhield.
(...)
ik heb sinds 2013 de Canon G15. Heeft al 32 weken in mijn stuurtas gezeten, ook op IJsland in trajecten waarbij ik dacht dat mijn vullingen eruit zouden trillen (gelukkig niet). Is ook al eens uit mijn stuurtas gevallen. Doet het nog steeds. Er zit geen hoes om, ligt los in de stuurtas. De camera heeft een metalen behuizing.
henk huizenga schreef:
wo 21 aug, 2019 08:50
De levensduur is denk ik sterk afhankelijk van hoe de camera in de stuurtas zit en het gebruik onderweg tijdens regen en stoffige omstandigheden. Bij ordieb kan je een camera inlay gebruiken en daarin met dempend vakje maken voor de camera. Werk prima.
Dit.

Zelf heb ik een Nikon P900, erg kwetsbaar waarschijnlijk (zware zoomlens) maar hij houdt het nog steeds vol.
Fedor schreef:
wo 21 aug, 2019 11:18
Zelf heb ik een Nikon P900, erg kwetsbaar waarschijnlijk (zware zoomlens) maar hij houdt het nog steeds vol.
Is dat een compactcamera? Dan is mijn systeemcamera compacter.

Capture.JPG
Fedor schreef:
wo 21 aug, 2019 11:18
Zelf heb ik een Nikon P900, erg kwetsbaar waarschijnlijk (zware zoomlens) maar hij houdt het nog steeds vol.
Ik vermoed eerder dat het gewicht hier voor een aardig deel veroorzaakt werd doordat Nikon voor deze bijzondere camera iets meer op de professionele afdeling heeft geleund dan anders en er een degelijk apparaat is uitgekomen.
Laatst heb ik even met een P1000 gespeeld in de Media Markt. Het waanzinnige bereik van de lens wist ik, maar dat ik in de slechte lichtomstandigheden daar in de winkel nog volledig scherpe opnamen uit de hand kon maken op de maximale telestand (3000 mmeq, F8) verraste me. Wel een beetje groot in de fietstas dat ding.
Ik reis jaren rond met camera’s maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit de perfecte outdoor camera gevonden die ook nog mooie plaatjes schiet. Ik kom uit op of professioneel spul met hoog gewicht, groot en hoge prijs of klein gewicht en iets meer kwetsbaar. Heb ermee leren leven. Sorry, heb geen ultieme oplossing voor je.
Ik doe mijn camera altijd in de achtertas aan de bovenkant van de slaapzak, daar past hij dan nog gewoon bij ( in de hoes), ik weet niet of dat scheelt qua trillingen, heb zelf een Canon powershot A530, sinds 2007, maar iig al zo'n 20 weken probleemloos mee gefietst.
willem.m schreef:
wo 21 aug, 2019 11:27
[Is dat een compactcamera? Dan is mijn systeemcamera compacter.
Geen verwisselbare lenzen dus dan valt hij onder de compactcamera's ;)

Past trouwens wel perfect in de Orlieb inlay (dan wel weinig ruimte over in de stuurtas).
Panasonic Lumix DMC FZ 38
- uitneembare accu die 's nachts aan het solarpaneeltje gaat, kan het duurzamer ?
- 2015 tweedehands gekocht en 29000 km en 30000 foto's [ok, wereldreis] later in goede staat.
- vet dikke padding in de stuurtas

Geluk gehad ? Groetjes Pier.
piviets schreef:
wo 21 aug, 2019 21:01
... accu die 's nachts aan het solarpaneeltje gaat...
Zijn er tegenwoordig zonnepanelen, die het 's nachts doen? :roll:
peter de rijk schreef:
di 20 aug, 2019 21:48
Misschien heb je gewoon ontzettend veel pech gehad? Ik heb al zeven jaar een rx100, eerst de I en nu de IV, maar heb er nooit problemen mee gehad, al hobbelt die camera voortdurend in mijn stuurtas over het meest gruwelijke terrein mee. Hij zit wel altijd (half) in een cameratasje van case logic, dat scheelt voor de schokken wellicht. Maar ook op een forum als Dpreview heb ik eigenlijk nooit veel gelezen over kwetsbaarheid van die Sony RX100-serie.

Ook de RX 100 de mark 3, wel vaak in een achterzak van mijn fietsshirt, als de RX niet in mijn stuurtas zit. Heel tevreden mee. Voldoende groothoek en ook zoombereik is redelijk. Goede beeldchip, dus betere kwaliteit foto's dan met een mobieltje of een standaard compact camera. Met zoekertje die ik uit de camera kan klappen, wat erg goed werkt.
Mijn FZ2500 (bridge) zit altijd in de stuurtas in een Optech softwrap - heb dan wel niet veel ruimte meer over in de stuurtas. Heeft inmiddels 14 weken vakantie overleefd met erg warm weer maar ook koud en erg vochtig weer. Voordeel van de camera is een lens die niet uitschuift maar wel tot 400mm kan zoomen. Echter echt licht is 'ie niet. Zoals Cruijff zegt "ieder voordeel heb z'n nadeel". Een lichtgewicht compact met de nodige zoom en goede beeldkwaliteit heb ik nog niet gevonden. Misschien tegen de tijd als ik vind dat deze aan vervanging toe is.

Vind de plaatst bovenop de slaapzak zoals Fud0 doet - ook goed idee. Misschien dat dat nog minder trillingen geeft.
De RX100 lijkt ook onder wereldfietsers populair te zijn. Leuk. Wel een dure camera voor zo'n klein dingetje. Bij ons gaat die ook mee op bikepacking tochten.
Iets wat wel echt robuust is een een GoPro. Kan je ok leuke plaatjes mee maken. Geen zoom, geen fullframe, geen instellingen (bijna niet), veel heeft die niet. Maar wat de de GoPro wel heeft is slagvastheid. Ding is bij ons regelmatig op het asfalt gestuiterd en doet het nog steeds.
Inge1 schreef:
vr 23 aug, 2019 07:31
Een lichtgewicht compact met de nodige zoom en goede beeldkwaliteit heb ik nog niet gevonden. Misschien tegen de tijd als ik vind dat deze aan vervanging toe is.
De nieuwste RX100, versie 7, schijnt toch best een aardige beeldkwaliteit op te leveren. Goed vergelijkbaar met de FZ2500.
Maar kost wel 1300 euro.
Leon schreef:
vr 23 aug, 2019 09:00
Inge1 schreef:
vr 23 aug, 2019 07:31
Een lichtgewicht compact met de nodige zoom en goede beeldkwaliteit heb ik nog niet gevonden. Misschien tegen de tijd als ik vind dat deze aan vervanging toe is.
De nieuwste RX100, versie 7, schijnt toch best een aardige beeldkwaliteit op te leveren. Goed vergelijkbaar met de FZ2500.
Maar kost wel 1300 euro.
Even goed als de VI, aldus DPReview, en over de eerdere IV en I heb ik ook helemaal geen klachten, maar ik schiet dan ook gewoon plaatjes.