Additionally, paste this code immediately after the opening tag: risico gebruik oude alu-pannenset (en zzs) - Forum Wereldfietser

risico gebruik oude alu-pannenset (en zzs)

Hoi,
Ik gebruik op vakantie nog steeds een oud alu pannenset van wel 50-60 jaar oud schat ik in (op mijn 20e (ben nu 65) gekregen van een oud stel die het toen al jaren gebruikte tijdens vakantie). Ik begin me af te vragen of dat nu nog verantwoord is vanwege mogelijke afgifte schadelijke stoffen.

Waarom: vanuit mijn werk wordt ik laatste 1-2 jaar steeds meer geconfronteerd met zzs (zeer zorgwekkende stoffen, zie bijv.: https://rvs.rivm.nl/stoffenlijsten/Zeer ... de-Stoffen ). Dit wordt de komende jaar (of is eigenlijk al) een behoorlijk issue/probleem. Ik denk dat in bijna alle outdoorspullen die hier op dit forum ter sprake komen stoffen in zitten die op de zzs lijst staan nu(met name waterafstotend, goretex etc. etc. ).
De lichtgewicht alu-pannetjes van deze tijd met allerlei mooie (en vanwege die) coatings vallen daar ook onder. (op mijn fietsvakanties heb ik ook zo'n tefal setje :shock: )

Maar ik vroeg me af of zo'n ouderwets alu stel toch ook niet de nodige gezondheidsrisico's geeft met de inzichten van vandaag de dag. Iemand die hier wat meer van weet?, (voordat ik een eigen onderzoek start).
Het lijkt er op dat aluminium alleen in hoge concentraties schadelijk is:
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/U ... oor-de.pdf
In dit onderzoek wordt nergens gesproken over koken in een aluminium pan. Mij lijkt een oude aluminium pan niet schadelijker als een nieuwe aluminium pan. Om diverse redenen geef ik de voorkeur aan geanodiseerd aluminium: geen aluminium smaak, makkelijk schoon te maken.
In je onderzoek zou ik erg sceptisch zijn bij wat er vermeld wordt op de verschillende websites met een zogenaamde medische inslag. Voor zover mij bekend en wat ik ook zo lees is er nog niet aangetoond dat bij normaal gebruik gezondheidsklachten zijn ontstaan. Waar je mee op moet passen is zure gerechten, vanwege het aangaan van chemische verbindingen of loslaten van alu-deeltjes, je lichaam kan die maar moeilijk (lees nauwelijks) afvoeren.
Zolang er geen te voorstaat is het goed behalve dan bij tegoed en tevreden, dat is altijd goed.
Het is al lang geleden dat dit onderwerp ter sprake is gekomen op dit forum maar ik herinner me dat toen mijn conclusie was dat ik mee geen zorgen hoefde te maken als ik de oude campingpannetjes gebruikte.
Misschien inderdaad geen rabarber er in koken.
Je gebruikt dit nu al 50 jaar en/of langer. Zolang je geen gezondheidsklachten hebt die gerelateerd zijn aan aluminium zou ik er ekker mee door gaan.
Er is altijd wel een onderzoek te vinden wat aangeeft dat het slecht is voor de volksgezondheid.

Kook ze 😋
Bij aluminium zijn er volgens mij 2 belangrijke zaken, het materiaal zelf en de manier waarop het verwerkt is. Ook al lees je verschillende dingen, dat aluminium op zichzelf schadelijk kan (herhaal:kan) zijn, dat lijkt me wel een redelijke aanname. Belangrijk is ook hoe het verwerkt is. Het ouderwets aluminium (wij hadden vroeger thuis ook van die mooie Sigg aluminium pannen), is redelijk poreus en de kans dat aluminium In het eten komt is groter. Geanodiseerd aluminium is veel harder en minder poreus. Er zijn ook aluminium pannen met rvs voering. Ik geloof niet dat ik zelf de ouderwetse aluminium pannen nog zou gebruiken, de andere 2 genoemde soorten zie ik zelf geen probleem in. Als je belangstelling hebt, ik heb een setje van 2 pannen (met deksel) van aluminium buitenkant en rvs voering. Heel fijne pannen, jarenlang gebruikt met fietskamperen, maar ik ben ermee gestopt. Je mag ze van mij zo ophalen als je ze kan gebruiken. Ze zijn 100% in orde. Ophalen is in de Hoekschewaard.
iets meer chemisch/milieukundig (even zo uit het hoofd): Aluminium heb je qua chemische 'vorm' in AL3+ en AL6+. die eerste is heel gangbaar en niet zo giftig. we wikkelen er zelfs onze etenswaren in (aluminiumfolie), zal ik maar zeggen!
de tweede is de ' agressieve' en tot zeer giftige vorm van aluminium. die komen we in ons gewone dagelijkse leven niet of amper tegen en dat is maar goed ook. (in sommige industrieën of (militaire) toepassingen dan weer wel, maar dan ben je daar bijvoorbeeld qua arbo en beschermingsmiddelen op voorbereid)

die pannetjes van de outdoorshop met alu buitenkant en rvs-binnenkant zijn top. gewone alupannen lijken me ook ok :lol:
Senior2 schreef:
do 22 aug, 2019 11:11
Ook al lees je verschillende dingen, dat aluminium op zichzelf schadelijk kan (herhaal:kan) zijn, dat lijkt me wel een redelijke aanname.
Dat is uiteraard een correcte aanname, want een waarheid als een koe, want het beginsel van de toxicologie, dus een overbodige mededeling die bij leken onherroepelijk tot onjuiste aannames en winlde verhalen leidt.

Dat er daadwerkelijk aluminium van de ouderwetse pannetjes geschraapt wordt bij gebruik is duidelijk. Kunststof bekers die tijdens het fietsen tegen deze pannetjes schuurden en er binnein rammelden kregen altijd een grijze laag. Als ik bij het afwassen het pannetje uitschuurde terwijl het op een wit aanrechtblad stond kreeg dat aanrechtblad ook een grijze laag. Hoeveel miligram aluminium en in welke vorm ik na het koken daadwerkelijk binnenkreeg is een andere vraag.
hoogframe schreef:
do 22 aug, 2019 11:22
iets meer chemisch/milieukundig (even zo uit het hoofd): Aluminium heb je qua chemische 'vorm' in AL3+ en AL6+.
Volgens mij maken ze pannetjes van metallisch aluminium.

Als je paniek wilt zaaien moet je natuurlijk zeggen dat roestvaststaal 18% chroom bevat (wat waar is) dat als Cr6+ best een gevaarlijk goedje is (wat ook waar is).

Het voedingscentrum, de Nederlandse autoriteit op voedingsgebied, zegt dit over aluminium: https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... rlijk.aspx
Leon schreef:
do 22 aug, 2019 11:30
Het voedingscentrum, de Nederlandse autoriteit op voedingsgebied, zegt dit over aluminium: https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... rlijk.aspx
De hoeveelheid aluminium die via voeding je lichaam binnenkomt is te weinig voor een vergiftiging. Maar bij mensen waarbij de nieren niet goed functioneren, kan aluminium zich ophopen in het lichaam. Wanneer je bijvoorbeeld vaak aluminium kookgerei gebruikt, in combinatie met hele zure of zoute voedingsmiddelen of dagelijks deodorant met aluminium gebruikt kun je wel een aluminiumvergiftiging oplopen. Er kunnen dan schadelijke effecten optreden op het bot en het zenuwstelsel. Ook zijn er effecten op de vruchtbaarheid gevonden. In het verleden is er opschudding ontstaan over een mogelijk verband tussen de blootstelling aan aluminium en borstkanker of de ziekte van Alzheimer. Maar hiervoor is geen wetenschappelijk bewijs.
(cursivering van mij)
Ik heb nog steeds een aluminium pannenset, gekocht in St. Louis, Missouri in 1977. Maar ik gebruik ze wel weinig. Op Harskamperdennen ruim een week geleden alleen water gekookt voor koffie of thee zetten en ook snert gekookt. Kan het geen kwaad soms?
Op Harskamperdennen zag ik voor het zaalgebouw twee enorme paella-pannen van aluminium, wel nieuw maar toch....
die paella, keek 'ie zuur of was ' ie zoet? :wink:
Sorry voor de bump, maar ik vraag me af hoe dit voor koffiezetpotten zit (Moka, perculator). Daar zijn RVS varianten van maar daarvan smaakt de koffie beduidende slechter dan bij de aluminium varianten, ik denk dat dit komt door de verschillende warmtegeleidende eigenschappen. Het waterreservoir van de alu variant vertoont na een paar dagen putcorrosie als je 'm vergeet droog te maken.

Mijn fietsreis-pannenset bevat één pan met buitenkant alu en binnenkant RVS (van SIGG inderdaad), en één pan helemaal van alu, en een alu dekseltje. Bij elkaar 295 gram, ik ben er zuinig op. De binnenkant-RVS pan gebruik ik zoveel mogelijk, de 100% alu pan gebruik ik alleen om water te zetten voor thee, koken van spaghetti e.d. De alu binnenkant moet je zo min mogelijk aan wrijving blootstellen, dus geen rammelende dingetjes erin en niet gaan schrobben met een sponsje. Dat geldt uiteraard ook voor alu koffiepotten.
Omdat een van de buren van mij daarover ook begon te zeuren, en zij daarom een RVS percolator hadden aangeschaft, ben op zoek gegaan naar informatie.
Kwam ik bij een zeer uitgebreid en nauwgezet onderzoek van een US overheidsinstantie ter bewaking van de volksgezondheid, en ook uit dit rapport kwam naar voren dat alu pannen en percolators géén enkel risico met zich mee brengen.
ALU is niet goed, maar je moet er wel genoeg van binnen krijgen voor het schadelijk wordt.
Vroeger waren er mensen die jaren kookten in ALU potten van lage qualiteit, en dat was niet goed.

Voor die trip van een paar weken kan het amper kwaad.
bast1aan schreef:
zo 12 jul, 2020 14:51
Sorry voor de bump, maar ik vraag me af hoe dit voor koffiezetpotten zit (Moka, perculator). Daar zijn RVS varianten van maar daarvan smaakt de koffie beduidende slechter dan bij de aluminium varianten
Grappig hoe persoonlijk dat is. Ik vind de RVS-versie veel beter smaken dan de aluminiumversie.

Maar wat het risico betreft, die is er niet. Drink je dagelijks een halve liter koffie uit een aluminiummokapotje onder de minst gunstige omstandigheden (te weten potje afwassen in de vaatwasser), dan nog is er niks aan de hand.
"Even under the worst-case scenario of washing the moka pots in a dishwasher, the uptake amounts to only 4% of TWI (Tolerable Weekly Intake)." [bron]

Spoel je het potje met de hand om, dan kun je zo'n 70 liter koffie per dag drinken voordat je aluminiuminname een risicofactor wordt.
de letale dosis van koffie ligt ruim onder de 70 liter op een dag, dus maak je dan om de aluminium geen zorgen :D :wink:
bij water is het ongeveer 6 liter, maar sla het dan wel in één keer achterover... :roll: