Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Test: is een natte tent zwaarder? - Forum Wereldfietser

Test: is een natte tent zwaarder?

Uiteraard is een tent zwaarder als hij nat de tas in gaat, maar hoeveel?

Gisteren heb ik het geprobeerd. Na een erg vochtige nacht ergens in het Geuldal was mijn tent best wel nat. Niet heel erg nat maar best wel. Ik heb hem zonder schudden, lang open laten staan of een sprankje zon in zijn waterdichte tas gedaan, binnen- en buitentent gewoon aan elkaar laten zitten.. Eenmaal thuis woog die tas 1820 gram. (Decathlon Quickhiker 2, met stok, zonder haringen)
Na een aantal uren op het droge gras in de warme zon heb ik de inmiddels droge tent weer in de tas gedaan en gewogen: 1780 gram.
40 gram water dus.
Laten we zeggen dat het 80 gram zou kunnen zijn als de tent héél nat was geweest maar meer dan een ons water aan een kleine tent wordt het zeker niet.
Bij grotere tenten kan het navenant meer uitmaken natuurlijk, maar het laten drogen van een tent of uitkloppen vanwege gewicht? Nee.

Na de test heb ik de tent toch weer uit de zak gehaald en los op zolder gelegd.
Je kan een tent, eenmaal droog toch gewoon, opgevouwen in de kast leggen.

Mario
supermario schreef:
di 27 aug, 2019 10:21
Je kan een tent, eenmaal droog toch gewoon, opgevouwen in de kast leggen.

Mario
Jazeker, maar zo heel zeker dat alle hoekjes droog waren was ik ook niet. Ik heb me ooit vergist en in de lente mijn tent gespikkeld uit de zak zien komen.

Als 40 ml een tent al nat maakt volstaan een paar ml in een waterdichte zak waarschijnlijk al om een voedingsbodem voor de schimmelsporen te vormen.
De schimmelsporen zijn er. Daar die je niks aan.
Leuk dat je dat hebt getest, altijd gedacht dat het best wel veel zwaarder zou zijn, maar 40 gram op dat gewicht, valt me nog mee, toch leuk om eens te weten te zijn gekomen via de test door een ander :)
Dit ligt wel aan het materiaal. Silnylon houdt meer water vast dan polyester. Ik heb een bij een van-condens-heel-natte Tarptent Notch weleens bijna 400 gram water gewogen. Ja, ik was ook verbaasd. Kan het niet reproduceren, want ik heb de tent niet meer.
supermario schreef:
di 27 aug, 2019 10:21
Je kan een tent, eenmaal droog toch gewoon, opgevouwen in de kast leggen.
Klopt, maar voor alle zekerheid stop ik zelf de tent eerst in een grotere bewaarzak (bedoeld voor slaapzakken).

40 gram water valt overigens erg mee, het lijkt altijd veel meer 's ochtends ;)

Wanneer gaat de test met een DeWaard uitgevoerd worden? :lol:
Fedor schreef:
di 27 aug, 2019 12:17
supermario schreef:
di 27 aug, 2019 10:21
Je kan een tent, eenmaal droog toch gewoon, opgevouwen in de kast leggen.
Wanneer gaat de test met een DeWaard uitgevoerd worden? :lol:
Dat doe je maar 1 keer, als je mazzel hebt slaat het weer er niet in. het gewicht aan water wat katoen op kan nemen zal wel een factor x zijn poly of nylon.