Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke slaapzak? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke slaapzak?

Lowland is ook een goed merk. Goede prijs kwaliteit verhouding. Zijn ook wind dicht en water afstotend.

Bij cumullus niet. Kost weer €50 exstra.

Dus bij een slaapzak vn €229, ben je dus met verzendkosten ongeveer €280 kwijt

Mario
Ik zou eerder iets te warm kiezen dan iets te houd (die fout heb ik zelf ook wel gemaakt). Het temperatuurbereik dat wordt opgegeven is in mijn ervaring toch vaak wat optimistisch. Als fietser leg je grote afstanden af en kom je dus soms in heel verschillende omstandigheden. Zelf los ik dat deels op met een donsvestje dat ik in mijn slaapzak kan dragen als het koud wordt.
Behalve Cumulus is ook het Engelse PHD een heel goed merk (huisleverancier van veel expedities in o.a. de Himalaya), maar helaas duur. Wel hebben die enkele keren per jaar een reeks speciale aanbiedingen en dan zijn ze ineens wel concurrerend. Let wel op: hun slaapzakken zijn standaard nogal smal.
Wim schreef:
ma 09 sep, 2019 09:53
Ik zou eerder iets te warm kiezen dan iets te koud
+1

Lekker open ritsen als het te warm blijkt.
Belle schreef:
ma 09 sep, 2019 10:13
Fons Kettingpons schreef:
zo 08 sep, 2019 17:24
[...]Ben je zijslaper? Dan geen quilt.[...]
Mijn ervaring is dat je prima op je zij kunt slapen in een quilt.
+1
Ik - zij- en draaislaper - heb sinds kort een quilt en vind het heerlijk om verlost te zijn van de rits, de dikke ritsloper, de capuchon en twee verschillende kanten aan de slaapzak.
Poppink schreef: Ik ben geen wereldfietser, fiets in Europa en hou van comfort
Europa is ook de wereld.
Ben benieuwd of TS Gerbino1 dit nog volgt en ook of hij/zij de vele eerdere topics over precies hetzelfde onderwerp heeft gelezen.
Aan TS: ik denk dat de meesten het er hier wel over eens zijn dat een allround vakantiefiets-slaapzak voor Europa vanaf het vroege voorjaar beter een limietttemp kan hebben van zo'n -5 C. Comforttemp zal dan rond het vriespunt liggen. April is vroeg, in de meimaand heb ik al zo vaak nachten rond de 0-2 graden gehad, en dat is "gewoon" in de Ardennen, dit op een berg.
Je kunt inderdaad een (dons)jas aantrekken als het koud is, maar daar hebben je heupen nog niets aan.
Een Quilt is een prima ding als je geen bezwaar hebt tegen het direct op je luchtbed liggen.
Verder bestaan er geen wonderen op slaapzakgebied; de hoeveelheid dons is aardig richtinggevend voor de te verwachten warmte. (uitgaande van dezelfde donskwaliteit)
Overigens is er met een synthetische zak ook niks mis, en goedkoper (en beter vochtbestendig) dan die gevuld met dierenjas.
Over het algemeen kom je met bovenstaande eisen uit op een slaapzak/quilt met een minimum totaalgewicht van rond 500-600 gram voor het dure (donsquilt) spul en over de kilo voor het klassieke goedkopere slaapzakwerk.
Lowland is idd een goed merk, en het Poolse Cumulus niet te verslaan op prijs-kwaliteit.
Carl Denig heeft ook vanouds goede slaapzakken. Of "El Cheapo" bij 1 van de grote outdoorboeren. (Decathlon oid)
Diverse berichten verwijderd.
Denk bij het reageren ook even aan de forum regels en dan met name aan 2b. De regels zijn via de volgende link te vinden app.php/rules.
Aangezien het topic weer volledig ontspoorde, gaat deze op slot.