Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke slaapzak? - Forum Wereldfietser

Welke slaapzak?

Hoi! Afgelopen juli ben ik tijdens mijn eerste fietsreis van Amsterdam naar Denemarken gefietst, wat erg goed beviel. Nu ben ik van plan om samen met een vriend vanaf ongeveer midden april naar Istanbul te fietsen. We willen er ruim de tijd voor nemen- zo'n 2 a 3 maanden- en zouden dan grofweg eind juni/begin juli in Istanbul aankomen. Bijkomende factor is dat ik -mocht ik tijd overhouden- overweeg om na Istanbul nog verder te fietsen in Turkije of bijv. Georgië.

Tijdens de trip naar Denemarken kon ik het wat betreft slaapzak goed uithouden met een slaapzak van €20 van de Xenos, die daarvoor vooral dienst deed als slaapzak tijdens festivals. Het lijkt me geen goed idee om deze mee te nemen naar Istanbul en dus ben ik op zoek naar een nieuwe slaapzak die hier wel geschikt voor is. Ik vind het echter lastig in te schatten op wat voor slaapzak ik me moet richten, vooral qua comforttemperatuur (moet die rond het vriespunt liggen, of meer richting de 10/11 graden?). Ik zat zelf te denken aan onderstaande opties:

https://www.bever.nl/p/ayacucho-ignitio ... &rrec=true
specs:
Comforttemperatuur (°C): 1
Model: Unisex
Afmetingen verpakking (cm): 23 x 36
Vulmateriaal: Dons
Limiettemperatuur (°C): -5
Extreemtemperatuur (°C): -22
Gewicht (g): 1700

https://www.alpkit.com/products/mountain-ghost-300
specs:
Thermal test results from the lab
TOG 9.5
Leeds Comfort -5.5 ˚C
EN13537 Comfort -0.5 ˚C
EN13537 Limit -6.5 ˚C
EN13537 Extreme* -23 ˚C
Materials
Fill: 300 g/m2 Primaloft Silver synthetic insulation
Inner: 240T ripstop polyester
Outer: 240T ripstop polyester
Construction: Stitch-thru
Dimensions
Weight: 1380 g
​Internal length: 185 cm
​Internal width: 64 cm

https://www.alpkit.com/products/mountain-ghost-200
specs:T
hermal test results from the lab
TOG 6
Leeds Comfort 4 ˚C
EN13537 Comfort 8.3 ˚C
EN13537 Limit 3.8 ˚C
EN13537 Extreme* -10 ˚C

Materials:
Fill: 200 g/m2 Primaloft Silver synthetic insulation
Inner: 240T ripstop polyester
Outer: 240T ripstop polyester
Construction: Stitch-thru
DWR: C6

Dimensions:
Weight: 1150 g
​Internal length: 185 cm
​Internal width: 64 cm
Zip length: 160 cm
Stuff bag weight: TBC g
Packed size: ⌀ 23.5 x 34 cm
Compressed size: ⌀ 24 x 21 cm

Wat is jullie mening hierover? Suggesties zijn welkom. Mijn studentenbudget is niet gigantisch, ik zou er het liefst max €150 aan willen besteden.


Alvast bedankt!
Kijk eens bij Cumulus, veel waar voor je geld. Comforttemperatuur iets boven 0 (2 - 5 graden) lijkt mij voldoende. Te verlagen door extra inliner en/of donsjas. Gewicht max 750 gram.
In april zijn de nachten in de Ardennen, Vogezen en zeker Alpen berekoud. Ik zou een lekker warme slaapzak meenemen. Ik heb een dikke donzen en als de nachttemperaturen stijgen dan lig ik nog slecht onder de open geritste slaapzak, niet meer erin. Advies is dus een slaapzak met comforttemperatuur van -5 of warmer.
Cumulus zou ik zeker overwegen. Als je de voor de gebruiker belangrijkste criteria voor een slaapzakaankoop beschouwt, namelijk warmte tov gewicht tov prijs tov degelijkheid, dan is dit met afstand het meest voordelige merk. Veel voordeliger dan wat er in Nederland te koop is. Zelf gebruik ik een aantal jaar een Cumulus Lite Line en hij blijft ook lang goed. Als je boven de 180cm bent en echt gaat kamperen bij koude temperaturen, raad ik je aan om een extra lange versie te vragen zodat je met dichtgetrokken capuchon niet met je voeten druk zet tegen het voeteneind, waardoor warmteverlies zou ontstaan.

De kans is groot dat er zodadelijk discussie ontstaat over dierenleed bij de productie van donsslaapzakken. Keuren mensen de aankoop hierom af of juist niet, dan respecteer ik dat.

Hans
Kijk ook even op de hikingsite of er tzt weer een cumulus inkoop actie wordt gedaan - scheelt 10 a 15% op de prijs.

Ook ik ben dik tevreden over mijn lite line die extra verbreed is en een iets andere tijk heeft.
Het enige nadeel is het vermeende dierenleed. Het is nog niet gelukt de gewicht/isolatieverhouding van dons kunstmatig te evenaren. Dons moet je niet nat laten worden, maar dat is alleen een nadeel als je van plan bent zonder tent in een omgeving met veel vocht te slapen, maar wie wil dat nu :D .
Bert van Sprang schreef:
vr 06 sep, 2019 09:47
Dons moet je niet nat laten worden, maar dat is alleen een nadeel als je van plan bent zonder tent in een omgeving met veel vocht te slapen, maar wie wil dat nu :D .
Mwa, je moet ook iets meer oppassen dat je slaapzak niet door een ongelukje nat wordt. Denk aan een plasje water in de tent na een hoosbui, het tegen het tentdoek laten liggen van de slaapzak tijdens regen of als transporteurs zo lief zijn om je bagage in een plas water op het zeildoek te leggen als het uit de bus geladen wordt en je bent zelfs nog niet gearriveerd. (Was ik even blij dat ik alles in waterdichte tassen had! Reisgenoten hadden minder geluk)
De plek waar je op je slaapzak ligt, wordt niet geïsoleerd. Je hebt dus ook een goede mat nodig als het koud is. Dat is ook fijn als je op een gegeven moment onder je opengeritste slaapzak slaapt.

In april en mei is het inderdaad nog berekoud in de nachten, of beter gezegd.... waterkoud. Daar kan een graadje nachtvorst bij zitten, maar wat het vooral koud maakt is het vocht. Campings zijn vaak langs stroompjes en het gras houdt ook veel vocht vast. Je krijgt dus condens in je tent. Een footprint over het gras in je tent voorkomt optrekkend vocht. Een klein 3 seizoenententje is echt een paar graden warmer dan een zomertent met heel veel gaas in de binnentent. De buitentent moet je moet je ventileren om van het vocht beperkt te houden. Vaak is het er 's nachts windstil, dus zet je tent niet helemaal in het hoekje van een haag. Daar is wel vocht, maar ventileer je niet meer.

Hou ook rekening bij de aanschaf van je slaapzak of je je goed warm krijgt na een dag fietsen en of je van nature het snel warm of koud hebt tijdens je slaap.

Dons is lichter en compacter in de tas, maar als je toch al met 4 tassen gaat fietsen, kan een synthetische slaapzak beter zijn i.v.m. vocht en de prijs. Dan laat je gewoon wat onzinnige dingen thuis. Ik heb zelf een donzen slaapzakje (uitverkoop) voor in de zomer, maar een warme synthetische voor in het voorjaar en najaar in vochtige omstandigheden in de Ardennen etc.
Cumulus bied inderdaad meeste waar voor je geld.

Als je echt budget wilt dan kan je beter kijken in winkels als decathlon, of aanbiedingen van action/aldi/lidl al zullen die laatste dit voorlopig niet aanbieden omdat het festival seizoen erop zit. (misschien nog lidl webshop) Groot nadeel van deze is inderdaad een flink gewicht.
Zelf ben ik niet weg van de ayacucho lijn van bever, fijn dat er een deel naar ontwikkelingsgebieden gaat, maar het is matige kwaliteit voor de prijs, daarbij is bever sowieso niet goedkoop (sale uitgezonderd)

De grote vraag is eigenlijk ga je nog flink de hoogte in en op hoogte overnachten tijdens je reis. Want dat heeft een behoorlijk gevolg over de temperatuur. Het kan sowieso 'fris' zijn, maar 'fris' op zeeniveau is wel wat anders dan als het aan zee fris is en je gaat vervolgens nog eens xx-honderd meter hoger overnachten.
Heb zelf 2 slaapzakken van Vaude, 1 voor de zomer en 1 voor de winter, niet asociaal duur en voldoet prima. Het zijn allebei mummy-slaapzakken, het voordeel van een mummy-model is dat het iets sneller warm is in je slaapzak. Verder nog een praktisch dingetje, rol je slaapzak pas uit op het moment dat je gaat slapen. Doe je dit niet dan is de kans vrij groot dat hij een beetje klammig/vochtig word en dat wil je niet. Je kan voor een slaapzak met een lagere comfort-temperatuur gaan en iets aan pakruimte winnen, maar dan is het wel zaak dat je goed thermo-ondergoed draagt.
Cumulus is al een paar keer genoemd en wij kunnen niets anders dan dat onderschrijven. Mooie slaapzakken die je ook nog kan laten aanpassen. Leuk merk.

Wat temperatuur bereik betreft: tja, je kan een slaapzak kiezen die alles dekt maar dan sleep je 90% van de tijd gewicht en pakvolume mee die je maar sporadisch nodig hebt.
Is het een koude nacht? Lange broek aantrekken en je donsjas aandoen. Dan gaat het prima in lichte slaapzak.
Wij kozen voor deze slaapzak (en nee, we worden niet gesponsord 8) )
https://www.lismarq.com/post/cumulus-slaapzak
Is it Groundhog Day again?

Er is op dit forum al heul veul geschreven over slaapzakken. Minstens één 'Welke slaapzak'-topic per kwartaal, denk ik wel. Er zit een schat aan informatie in die draadjes. Mijn advies is dus om daar ook even te kijken.
Marco Meijerink schreef:
za 07 sep, 2019 18:18
......
Is het een koude nacht? Lange broek aantrekken en je donsjas aandoen. Dan gaat het prima in lichte slaapzak.
....
Met (dikkere) sokken, een (lichte) muts of een handdoek om je hoofd heen kan je het verlies aan warmte goed beperken. Ik trek ook wel eens alleen de armstukken aan (om een kort fietsshirt een shirt met lange mouwen te maken)
Hier ook Cumulus (Mysterious Traveller 700) Zeer tevreden over kwaliteit, directe communicatie verliep vlekkeloos en verzending zoals overeengekomen.

Ook content met donzen Jack (Incredilite Endurance) Gebruik nu ook als ik niet op reis ben.
Overigens, ik heb een lite line 300 uit 2011 kijk ik net na in mijn email.
En twee weken geleden bij +6 graden nog net comfortabel. Met een zijden lakenzak.
Dat ik m al acht jaar heb, wel een verrassing. Alleen einde lente, zomer gebruikt. Als ik een nieuwe koop zou ik m een beetje zwaarder nemen, want als het warm is slaap ik toch alleen in de lakenzak.
aandegracht schreef:
zo 08 sep, 2019 00:02
als het warm is slaap ik toch alleen in de lakenzak.
Goed dat je dit er even bij zegt. Comfortable lakenzak is in mijn optiek minstens even belangrijk als de daadwerkelijke slaapzak - als het warm is sowieso. Overigens niet alleen voor temperatuurregulatie, maar ook voor onder-/behoud van de zak.
Ik lees niets nieuws in dit draadje.

Google eens op "slaapzak wereldfietser" of -nog makkelijker- klik op deze link:
https://www.google.com/search?q=wereldf ... 96&bih=814
Hier stond een nuttige bijdrage. De mensen op dit forum vinden het echter prima dat smaad en laster gepleegd wordt door het schrijven van onwaarheden over één bedrijf, in het voordeel van een ander bedrijf. In een dergelijke instelling kan ik me niet in vinden en daarom wil ik geen nuttige bijdragen meer leveren.
Bert van Sprang schreef:
vr 06 sep, 2019 09:47
Het enige nadeel is het vermeende dierenleed.
Vermeend? Er lijkt me weinig vermeend aan.

Renaat
Ik ben geen wereldfietser, fiets in Europa en hou van comfort.

Onder mijn MSR Hoop ligt een stuk plastic van de bouwmarkt. Vrij dun maar sterk genoeg om het een aantal weken uit te houden.
's Morgens uitschudden en de boel is weer droog.
In de tent een Exped Symat 7 MW mat zodat er geen kou van onder komt.
De slaapzak is een Nomad, niks bijzonders.
Als het koud is doe ik sokken aan en verder heb ik een reddingsdeken voor de warmte.
De deken met de gouden kant naar boven losjes over de slaapzak om condens te voorkomen en je blijft heerlijk warm.

Ik kwam verscheidene fietsers tegen die vroeg in het voorjaar richting Estland of Noordkaap waren gefietst.
Een vertelde dat hij 2 slaapzakken had en bij flinke kou ook met z'n kleren aan in de slaapzakken lag en het nog koud had.
Dan wist ik het wel: Hotel.
Doe ik sowieso. Als het flink regent en ik moet in de regen m'n tentje opzetten, dan neem ik mooi een hotel.
Voor mij is een fietsvakantie genieten.
En ik pas voor onnodige stoerdoenerij.