Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gasblikjes bijvullen - Forum Wereldfietser

Gasblikjes bijvullen

Om niet telkens met bijna lege gasblikjes op pad te moeten gaan gebruik ik al een tijdje de G Works Gassaver+. Dit is niets anders dan een kraantje waar je aan beide kanten een blikje op kunt schroeven.

Als de blikjes er op zitten, kraan open zetten en dan loopt het gas van.... aha... de hoogste druk naar de laagste. Maar dan blijf je uiteindelijk met twee even volle blikjes zitten, dus:

- zet het donor blikje in warm water
- zet de ontvanger een half uur in de diepvries
- donor blikje boven en ontvanger onder op de Gassaver draaien
- kraantje open en dan hoor je het gas stromen
- als ik niets meer hoor draai ik de zaak dicht

Omdat de ontvanger opwarmt door het donorgas, vertraagt het proces; je kunt de stappen nog een keer doorlopen, om de laatste restanten uit de donor te krijgen.

Op deze manier kun je een blikje ook overvullen, dus er meer in persen dan de normale hoeveelheid gas; dit zou ik nooit doen omdat de blikjes daar niet voor ontworpen zijn; en waarschijnlijk mag het niet eens!!! Ik zet de blikjes vooraf, tussendoor en na het vullen op de weegschaal om te kijken of ik ze niet te vol stop. Vooraf kunt je aan het gewicht meestal ook wel zien of de inhoud van de donor niet te veel is voor de ontvanger.

Bijlagen

Als een blikje te veel druk krijgt (moet eerst heel wat druk zijn overigens), zal je eerst een plop horen omdat de bodem bol gaat staan, daarna kan hij pas gaan ontploffen.
Wow, dit lijkt mij echter niet ongevaarlijk. Is G Works Gassaver+ officieel toegelaten?
Bert van Sprang schreef:
wo 11 sep, 2019 20:22
Wow, dit lijkt mij echter niet ongevaarlijk. Is G Works Gassaver+ officieel toegelaten?
AliExpress is niet echt “officieel” toelaten 8) Dat overvullen is natuurlijk wel een risico, geen idee wat de veiligheidsmarges van die blikjes zijn; ze mogen ook weer niet te snel ontploffen als ze in de zon staan dus moeten wel “wat” aan overdruk kunnen hebben :roll:
Ik heb een vermoeden dat de vele kleine ltters op beide blikjes op een of andere manier zouden willen zeggen dat je deze truc niet moet doen.
Logisch, omdat ze liever zelf gas verkopen, maar ik ben het er wel mee eens.

Als zo'n holle bodem omplopt naar bol ga ik trouwens direct in een sprint.
Levensgevaarlijk.
Echt.
Lees op het internet waarom.
Poppink schreef:
wo 11 sep, 2019 21:41
Levensgevaarlijk.
Echt.
Lees op het internet waarom.
Linkje a.u.b...
Poppink schreef:
wo 11 sep, 2019 21:41
Lees op het internet waarom.
:lol:
Volgens mij kun je zo'n blikje niet overvullen als het gas zuiver butaan is. Het is een vloeistof-gas evenwicht. De gasdruk hangt niet af van de hoeveelheid vloeistof. Als je er meer vloeistof in doet dan in het oorspronkelijke blikje, verandert dat de druk niet.

Het belangrijkste risico is als je de samenstelling van het gas verandert. Als het oorspronkelijke gas een propaan-butaan mengsel is, dan wordt de gasdruk hoger naarmate er meer propaan in de samenstelling zit. Butaan condenseert het eerste in het blikje dat je in de vriezer houdt. Dus het blikje dat het meeste kans op overvullen maakt, zal het hoogste aandeel butaan hebben. Het blikje waaruit je voedt zal verarmen in butaan en verrijken in propaan. Dat is het gevaarlijke blikje omdat de druk daarin hoger kan worden dan waarmee de constructeurs rekening hebben gehouden.

Nu zie ik op het bovenste blikje van de foto staan : Butane - Isobutane - Propane. Dan loop je wel risico's.
is het een idee, voor als dit misgaat, dat je nu al iets vastlegd over dat we hier achteraf daarover toch wel geïnformeerd worden... 8) :shock: :wink:
ik ga dit niet uitproberen
'better safe than sorry'
math schreef:
wo 11 sep, 2019 22:57
Volgens mij kun je zo'n blikje niet overvullen als het gas zuiver butaan is. Het is een vloeistof-gas evenwicht. De gasdruk hangt niet af van de hoeveelheid vloeistof. Als je er meer vloeistof in doet dan in het oorspronkelijke blikje, verandert dat de druk niet.
Math heeft helemaal gelijk. De druk in het blikje is niet afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof in het blikje, maar van de dampspanning van het gas bij de temperatuur waarop het gas zich bevindt. Dat is ook de oorzaak van het "slecht werken" van sommige gassoorten bij lage temperaturen. Dan wordt de dampspanning erg laag en is er niet meer genoeg druk in het blikje om voldoende doorstroming naar de brander te genereren.

Zolang je blikjes bijvult met identiek gas en niet boven het gewicht van een af fabriek gevuld blikje komt is er niets aan de hand. Anders lazen we wel dagelijks berichten over ontploffende gasaanstekers; die vul je op exact dezelfde manier vanuit een bus met vloeibaar gas.

Ik denk zelfs dat het bijvullen met een ander gasmengsel kan zonder grote risico's. Natuurkundig is de dampdruk de som van de dampdrukken naar rato van het mengsel. Aangezien je uit het bovenste blikje het vloeistofmengsel aftapt zal daar nauwelijks een verandering in samenstelling plaatsvinden. De drijvende kracht is niet de hogere gasdruk van propaan, maar de hogere dampspanning van het mengsel (omdat dat blikje warmer is).
Deze meekijker gaat maar een keer wat posten.

Als je blikjes bijvult;
- zorg dan dat je het gewicht van een vol blikje weet
- Weeg het gewicht van een hervulde blik en zorg dat het nooit meer is dan een nieuw blikje
- zelfde gas mix gebruiken.
- niet te vaak hetzelfde blik gebruiken
- Als je beide op kamer temperatuur laat, dan heb je minder kans dat je teveel in het ontvangen blik stopt.

Wat betreft 'mag niet'. Lijkt mij niet dat dat in de wet staat. Voor werk kan je nog wijzen dat de werkgever degelijke materiaal moet verschaffen (en dus niet iets doen waar op het materiaal staat niet te doen). Als particulier is ergens een groot grijs gebied tussen acceptabel en nalatigheid genoemd kan worden.
Als je dit nu per se wil doen, doe het dan buitenshuis in de open lucht. Gaat het dan niet zoals gewenst dan zijn de gevolgen waarschijnlijk beperkt.
ericplan schreef:
vr 13 sep, 2019 10:14
Als je dit nu per se wil doen, doe het dan buitenshuis in de open lucht. Gaat het dan niet zoals gewenst dan zijn de gevolgen waarschijnlijk beperkt.
Dat is één voor de hand liggend ding waar zeker niet iedereen bij stilstaat. Hoe weten we zeker dat er niet meer 'kleinigheden' zijn die fout kunnen uitpakken? Niet dus.
Leon schreef:
wo 11 sep, 2019 21:10
Als zo'n holle bodem omplopt naar bol ga ik trouwens direct in een sprint.
Verstandig, al duurt het meestal nog ff. Bij de brandweer regelmatig demo's gehad van het effect van zo'n blikje tijdens bijv. een zolderbrand. Flinke klap en vuurbol kan ik zeggen, en het kapotte blikje kan heel ver komen.
In onderstaande reacties niet genoemd maar het afsluitertje is niet gemaakt (degelijk genoeg) om voor navullen te gebruiken. Het gaat vast een paar keer goed maar volgens mij is daarna de afdichting niet goed meer.
We hebben 'm afgelopen offroad weekend in z'n eentje in een hoekje van het kampeerterrein laten staan met die fatbike vol gasbommen ;)
Jurr schreef:
di 17 sep, 2019 09:59
We hebben 'm afgelopen offroad weekend in z'n eentje in een hoekje van het kampeerterrein laten staan met die fatbike vol gasbommen ;)
En allemaal dag en nacht jullie helm op gehouden?
Eden schreef:
di 17 sep, 2019 13:27
En allemaal dag en nacht jullie helm op gehouden?
Jazeker! En allemaal een brandblusser meenemen tussen die minimalistische bikepacking setups was ook nog wel even passen en meten ;)
Jurr schreef:
di 17 sep, 2019 09:59
We hebben 'm afgelopen offroad weekend in z'n eentje in een hoekje van het kampeerterrein laten staan met die fatbike vol gasbommen ;)
:lol: :lol: :lol:
En dan weet je nog niet eens wat voor een gas er in die dikke banden zat!
Levensgevaarlijk :D