Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende zadelpen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verende zadelpen

daulagari schreef:
wo 18 sep, 2019 21:31

Eens bij Trek rondgekeken maar geen verende zadelpennen meer te vinden, alleen Bontrager Dropper zadelpennen waarbij het voornaamste doel is de stand van het zadel te verlagen (en weer te verhogen).

Je had natuurlijk ook alleen de zadelpen kunnen vervangen, waarom dat niet gedaan?
Wat is er voor in de plaats gekomen en op wat voor punten beviel dat beter?
Het ding heette IsoSpeed, als ik me niet vergis. Heeft Trek dat niet meer op racefietsen?

Ik moet toegeven dat IsoSpeed de belangrijkste maar niet de enige reden was om de fiets weg te doen. Ik kon niet wennen aan de positie, die voor mij te veel rechtop was. Je kunt dan beginnen te knoeien met langere stuurpennen etc., maar aangezien ik toch al een hekel had aan die demping ... Ik heb nog aan de FM gevraagd of je ze kon uitschakelen, maar dat ging blijkbaar niet. Bovendien zat ze in het frame en niet in de zadelbuis, dus een andere zadelpen was geen oplossing.

Nu is mijn racefiets een Bianchi Intenso. Betere positie, en ondanks het gebrek aan IsoSpeed etc. even comfortabel.

Ik vermoed dat verende zadelpennen vooral nut hebben voor mensen die rechtop zitten en die een niet te hoge trapfrequentie aanhouden.
De resultaten van dat onderzoek van het Fraunhofer Institut kun je toch niet anders dan erg teleurstellend noemen:

"Cycling on cobbles with a ‚flexible‘ seat-post saves ~0,6% power compared to a ‘stiff’ post.
Savings are well within the error margin and also below the measurement accuracy hence many more test-rides will be necessary for a statistically viable"
Dat is toch hetzelfde als: geen aantoonbaar verschil?