Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koffie of koffie...? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Koffie of koffie...?

Daar sluit ik me bij aan - als ik al koffie meeneem. Want tegen mijn setup thuis, met echt verse koffie, kan een Wacaco echt niet op. Dan liever een zakje oploskoffie en een goede reden om te stoppen af en toe een vers gezette cappucino te drinken
's morgens vroeg, zittend voor je tentje een potje koffie brouwen
Dat mag best wat aandacht naar toe.
Heerlijk.
Terra schreef:
di 21 jan, 2020 18:03
's morgens vroeg, zittend voor je tentje een potje koffie brouwen
Dat mag best wat aandacht naar toe.
Heerlijk.
Helemaal mee eens. Daar gebruik ik dan m’n percolatortje voor. Lekker verse koffie pruttelen.

En eenmaal thuis aangekomen wordt het Jura apparaat weer in gebruik genomen, zo ook op kantoor. Met de koffiebonen van de Hema (bruine zak), heerlijk!
De naam van het onderwerp "Koffie of koffie" laat geen andere meningen toe dan over koffie te schrijven. Had liever het onderwerp "Koffie of thee"gezien. Maar ik ben een echte theedrinker en een liefhebber van thee en aanverwanten kruidendranken als thee gezet. Ik heb een vroeg dagritme en moet er niet aan denken om koffie te drinken. Niet lekker en te veel acrylamide en cafestol. Maar het liefst drink ik helder water. Het lekkerste wat er is. Er daar zit koffie heel ver van af.
PietV schreef:
do 23 jan, 2020 00:08
De naam van het onderwerp "Koffie of koffie" laat geen andere meningen toe dan over koffie te schrijven. Had liever het onderwerp "Koffie of thee"gezien. Maar ik ben een echte theedrinker en een liefhebber van thee en aanverwanten kruidendranken als thee gezet. Ik heb een vroeg dagritme en moet er niet aan denken om koffie te drinken. Niet lekker en te veel acrylamide en cafestol. Maar het liefst drink ik helder water. Het lekkerste wat er is. Er daar zit koffie heel ver van af.
Je kunt toch een draadje "thee of thee?" en zelfs een draadje "koffie of thee?" beginnen?
Ik vind het net aardig dat aan dit draadje alleen koffieliefhebbers onder elkaar deelnemen.
Eigenlijk zou je voor een reactie op dit laatste al een nieuw draadje moeten beginnen.
Belle schreef:
wo 22 jan, 2020 22:31
Onze ervaring is dat we de eerste dag de oploskoffie vies vinden en dat we na de vakantie de oploskoffie lekkerder vinden dan de koffie thuis (Nespresso). Bij ons dus oploskoffie, degene zonder suiker en melk erbij en altijd van het merk Nescafé want de rest is niet te drinken. Het liefst de Gold en anders de Espresso of Azera, net waar we de hand op kunnen leggen. En natuurlijk in zakjes, niet in zware grote potjes die kunnen breken en in de weg zitten. Ook makkelijker met doseren. En de verpakking wordt ook gebruikt als roerstaafje zodat de koffie goed oplost.
Ik stuurde onderstaande per PB aan Belle.   Belle meende dat de boodschap breder verspreid mocht.

Ik heb op jonge leeftijd de koffie - als drank - afgezworen (koffie-ijs of koffie-bonbons lust ik wel).
Toch weet ik wel iets van koffie, al was het maar omdat ik tijdens een intensieve onderdompeling (je kan bijna zeggen spoedcursus) Franse civilisatie ik ook instructies kreeg wat "goed" en "fout" was rond de koffie.
Dan wat betreft de oploskoffie-pijpjes: Hier ga ik af op de smaak van mijn wederhelft (en zo nu en dan een Fransman m/v). Na wat langer testen blijkt dat niet alleen de Nescafé oploskoffie maar ook enkele andere (maar dan alleen de duurdere) merken in Frankrijk de test doorstaan. De smaak is kennelijk wel iets anders maar niet slechter. Verlaag je je tot duidelijk goedkopere varianten dan is de smaak kennelijk ook goedkoper.
En dan de "Gold" versie: Daar zit een zeer bescheiden aandeel tot poeder vermalen echte koffie in ... het is maar een klein aandeel, maar het heeft hetzelfde bezwaar als de verschillende "potjes-koffie" varianten: koffie zonder filter heeft een (tijdelijke) cholesterol-verhogende werking. In hoeverre deze cholesterol-verhoging ook een gezondheids-effect heeft is niet echt duidelijk, maar cholesterol heeft een slechte naam, en voor de mensen met een verhoogd cholesterol-risico-profiel (lang niet iedereen weet of hij/zij in die categorie valt) is het beter voorzichtig te zijn.
Belle schreef:
wo 22 jan, 2020 22:31
En de verpakking wordt ook gebruikt als roerstaafje zodat de koffie goed oplost.
Dat ik daar nou nog nooit op ben gekomen, :oops: ik zit altijd het kopje maar wat rond te draaien. Goede tip. bedankt.
captain_fabulous schreef:Ik ben zo'n filistijn die de 3 in 1 zakjes oplos gebruikt.
Brrrr. Dan zouden cafeïnetablettten ook nog wel een optie zijn. 100 stuks voor 4 euro, elke tablet staat gelijk aan twee standaardkopjes koffie.
JanH schreef:
do 23 jan, 2020 11:12
Belle schreef:
wo 22 jan, 2020 22:31
En de verpakking wordt ook gebruikt als roerstaafje zodat de koffie goed oplost.
Dat ik daar nou nog nooit op ben gekomen, :oops: ik zit altijd het kopje maar wat rond te draaien. Goede tip. bedankt.
Als je het lege koffie-pijpje even over de lengte dubbelvouwt en daarna weer terug tot een V-profiel dan is het een heel solide en effectief "lepeltje", dwz lepelen gaat nu juist niet, maar roeren des te beter.

Ik ben met mij thee dus gehandicapped: heb altijd een echte lepel nodig om suiker en melkpoeder op te laten lossen.
Ik gebruik per kop koffie altijd twee Nescafé Espresso-zakjes, ik doe na het legen van de tweede deze in de eerste, en dan heb je ook een stevig roerstaafje.
Mijn nieuwe koffie setup voor onderweg.
Compact en stevig.
26A6C791-96A9-4792-984C-DA2C3A94CB08.jpeg
Mijn al 15 jaar oude and still going strong koffie setup voor onderweg.
Simpel, compact en licht.

Capture+_2020-02-15-12-38-35.png
Capture+_2020-02-15-12-38-13.png
Qua gewicht kan niks op tegen oploskoffie.
Al het andere wat koffie de moeite waard maakt wel...
PeterVanRijn schreef:
do 23 jan, 2020 16:47
Ik gebruik per kop koffie altijd twee Nescafé Espresso-zakjes, ik doe na het legen van de tweede deze in de eerste, en dan heb je ook een stevig roerstaafje.
Helemaal mee eens. De tip van het roerstaafje vind ik geniaal!! Ik gebruik daarvoor de achterkant van mijn titanium lepel/spork, welke dan ook mooi verkleurd is. Maar meestal is roeren niet eens nodig.
Ik neem op ritten van meer dan een dag dag tot max een week standaard wel een perculatortje mee. Ook prima om onderweg even een bakkie te zetten.
Afbeelding

Ik was van plan komende zomer weer eens door het noorse fjordengebied te fietsen, en omdat ik dan toch elke gram moet afwegen, misschien toch voor oploskoffie ga. Ik kan slechte koffie wel hebben zolang het niet te slap is. En gewoon onderweg af en toe op een terrasje (of binnen in een bar, het regent natuurlijk altijd in Noorwegen)

Aeropress nog niet bekend mee. Interessant om eens te proberen.
Naar aanleiding van de posts op bikepacking.com en hier de Aeropress go besteld en sindsdien staat mijn espressoapparaat werkeloos op de aanrecht, lekker zoete filterkoffie en een leuker ritueel dan een elektrisch filterapparaat.
Getwijfeld over Aeropress,
maar toch gekozen voor GSI roestvaste filter.
Deze kan ik op mijn rvs drinkflessen draaien.
Geen plastic, BPA en smaakafgite en hufterproef was mijn redenering
Inge1 schreef:
di 21 jan, 2020 12:30
Daar sluit ik me bij aan - als ik al koffie meeneem. Want tegen mijn setup thuis, met echt verse koffie, kan een Wacaco echt niet op. Dan liever een zakje oploskoffie en een goede reden om te stoppen af en toe een vers gezette cappucino te drinken
Fascinerend draadje, niet het minst omdat het iets zegt over de afstanden die een koffieliefhebber wil afleggen voor een kopje. Harold McGee schrijft in On Food and Cooking "Coffee has one of the most complex flavours of all our foods. (...) More than 800 aroma compounds have been identified".

Dit gezegd zijnde: op fietstocht kan ik toch niet kopiëren wat uit mijn Bezzera BZ09 + professionele bonenmaler komt, dus sluit ik me aan bij Inge. Oploskoffie, 's ochtends een dubbele dosis aangevuld met een flinke schep volle-melkpoeder. En onderweg zoveel mogelijk espresso's in een bar.

Ik kijk trouwens bevreesd uit naar onze fietstocht in Duitsland volgende vakantie. Ik koester het vooroordeel dat de koffie daar ongeveer het niveau haalt van het vocht dat ze serveren op het West-Vlaamse platteland (*).
Ook in Frankrijk kan de koffie nog slecht zijn, maar dan is hij doorgaans zo slecht dat ik er nostalgisch van wordt, terugdenkend aan mijn allereerste vakanties daar in het begin van de jaren 1980.

(*) Tip voor de echte wereldreiziger: in sommige delen van West-Vlaanderen heet een espresso "een moka". Als je een espresso bestelt, geven ze je iets waarvoor een barista in Italië zes maanden gevangenisstraf krijgt.
(fiets)vakantie is voor mij een goede manier om iets aan mijn koffieverslaving te doen. Na een week of twee ben ik helemaal tevreden met een kopje oploskoffie per dag of helemaal niets.
Bert van Sprang schreef:
za 22 feb, 2020 20:20
(fiets)vakantie is voor mij een goede manier om iets aan mijn koffieverslaving te doen. Na een week of twee ben ik helemaal tevreden met een kopje oploskoffie per dag of helemaal niets.
Helemaal niets? Als dat waar is dan ben je niet echt verslaafd, dan doe je gewoon alsof.

Interessant detail: volgens mijn editie van McGee (2004) waren de Nederlanders in de jaren 1990 samen met de Noren en de Denen het volk met de hoogste cafeïneconsumptie. Duitsland en Oostenrijk volgen. Italië staat niet in de top 5.