Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker? - Forum Wereldfietser

Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?

Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?
Ik zie deze theoretische discussie soms voorbij komen op deze site. Het gevolg is dat velen daar, met wel of niet steekhoudende argumenten, lange epilogen afsteken waarin soms te lezen is wat de voorkeur van de schrijver is. Soms belanden de discussies in een lange lijst met pro's en cons. En even zo vaak voelt het als een discussie die je ook terug ziet bij als of staal, riem of ketting, schijf- of velgrem, brede of smalle banden, enz, enz.
Mooi allemaal maar eerlijk gezegd nog mooier om te zien welke mensen nu aan het bikepacken zijn, met welke fiets en met welke uitrusting.
Laat ik een tipje van de sluier oplichten: iedereen op deze foto's heeft de off road tocht van de wereldfietser succesvol afgelegd. Geen idee of men zichzelf bikepacker noemde. Wij vonden het heel erg leuk om de verschillen te zien. Eenheid door verscheidenheid. Top. Houden we wel van.
Hopelijk kunnen we binnenkort de fotogalerij nog meer uitbreiden met andere voorbeelden.

Ik kan helaas niet alle foto's laten zien op de wf site. Mijn eigen site belet mij om directe url directie te doen. Is wel zo veilig maar om te delen een nadeel.
De hele serie zie je op https://www.bikepackingpicture.lismarq.com


Schermafbeelding 2019-09-28 om 11.46.25.png
Marco Meijerink schreef:
za 28 sep, 2019 11:57
Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker? Ik zie deze theoretische discussie soms voorbij komen op deze site.
...
En even zo vaak voelt het als een discussie die je ook terug ziet bij als of staal, riem of ketting, schijf- of velgrem, brede of smalle banden, enz, enz.
Er zijn verschillen. Bij staal/alu, riem/ketting en schijf/velgrem moet je kiezen. Er is geen tussentraject. Bij bikepacking versus traditioneel en brede versus smalle banden zijn echter alle tussenliggende opties beschikbaar. Dan wordt het meer een taal- ofwel begripskwestie.
Zo vinden wielrenners 37 mm-banden wel heel erg breed terwij je in wereldfietsland al heel snel de raad krijgt om bredere banden te monteren. Bij bikepacking lijkt de situatie vergelijkbaar.

Het is dus zoals je zegt een theoretische discussie.
Mooie topic Marc.
Wat mij betreft mag iedereen zich een Bikepacker noemen, zo lang je maar op een fiets zit. :wink:
Die foto's van jou laten in ieder geval een hoop diversiteit zien in fietsen, opbouw, kleding, tassen, etc etc. Mooi!
Ik vind de benaming 'bikepacker' zelf een beetje apart. Alsof alles een bepaald stempel moet hebben als persoon zijnde... :roll:

'Simply put, bikepacking is the synthesis of mountain biking and minimalist camping. It evokes the freedom of multi-day backcountry hiking, but with the range and thrill of riding a mountain bike. It’s about exploring places less traveled, both near and far, via singletrack trails, gravel, and abandoned dirt roads, carrying only essential gear. Ride, eat, sleep, repeat, enjoy!'

'Broadly speaking, there are three bikepacking genres to choose from: Multi-day Mountain Biking, Ultralight Race & Gravel, and Expedition & Dirt Touring.'

Van Bikepacking.com

Er is dus wel een vage en brede defenitie van bikepacking. Maar hoé je je fietsreis aflegt en waar welke bepakking zit, maakt natuurlijk geen fluit uit. Maar met frametassen direct aan je frame ben je offroad wel in het voordeel. Lichter, smaller. Voor mij zit 'm daar de kneep in het nuance verschil.
Zelf zie ik mij in de 'Ultralight race & gravel' categorie mijn reis afleggen.
Edit 1: leesbaarheid aangepast
Edit2: Toevoeging. Zeker mooie foto's! Mooi om de verschillen in setup te zien!
Een bike is wat mij betreft een motorfiets. Een bicycle een fiets, of gewoon fiets natuurlijk.
Dat levert dus op een "fietsbepakker". En dat is iedereen hier op de site. :D
Mooie foto's Marco!
En leuk om verschillende creaties naast elkaar te zien met een min of meer gelijke achtergrond.
Van mij mag je dit foto project verder uitbouwen.

De discussie wat een bikepacker wel of niet is, vind ik minder interessant.
Het verhaal achter de fiets en de fietser vind ik wel interessant.
Georg schreef:
za 28 sep, 2019 15:50
Dat levert dus op een "fietsbepakker". En dat is iedereen hier op de site. :D
Vind ik ook :)
Terra schreef:
za 28 sep, 2019 18:22
Mooie foto's Marco!
En leuk om verschillende creaties naast elkaar te zien met een min of meer gelijke achtergrond.
Van mij mag je dit foto project verder uitbouwen.
Absoluut. Leuk initiatief! Misschien bij elk weekend eens doen? En misschien een tweede foto met het kampement opgebouwd om te zien wat er allemaal uit die tassen komt?
Terra schreef:
za 28 sep, 2019 18:22
Het verhaal achter de fiets en de fietser vind ik wel interessant.
In mijn geval...

Marktplaats everything. Met een paar kleine uitzonderingen zoals de brandstoffles (nieuw gekocht en op elke reis weer een nieuwe deuk erbij), het kooksetje (gekregen van een medereiziger in een hostel in Lissabon), de bidonhouder (gewonnen bij de WF pubquiz) en de velgen (gebruikt haast niet te vinden zonder dat ze ingespaakt zijn).
De definitie van bikepacking.com is nog behoorlijk vaag, maar ik denk dat het de essentie deels aardig goed omschrijft. De essentie zoals ik het lees, vanuit oogpunt van bikepacking met de mountainbike: Het streven van bikepacking is om zoveel mogelijk soorten terrein (lees: zo technisch mogelijk terrein) fietsend af te kunnen leggen.

Dit geldt dus voor bikepacking met de mountainbike, minder bagage om steiler/ruiger terrein aan te kunnen en smaller bepakt om meer singletrails te kunnen rijden.

Voor de Ultralight Race & Gravel gaat dit dan weer niet op natuurlijk, dit gaat meer om met weinig bepakking zo ver mogelijk te komen. Misschien dat de tassen die op het frame bevestigd worden daar vooral als voordeel worden gezien door lager gewicht (t.o.v. bagagedrager en bijbehorende tassen) en meer aerodynamisch omdat alles centraler op de fiets zit.

Een sluitende omschrijving kan ik in ieder geval niet geven, en ik betwijfel of deze er überhaupt is. Maar bovenstaande is hoe ik er tegenaan kijk
ThomasG schreef:
zo 29 sep, 2019 00:17
Misschien dat de tassen die op het frame bevestigd worden daar vooral als voordeel worden gezien door lager gewicht (t.o.v. bagagedrager en bijbehorende tassen)
Ik heb me toch vaak verbaasd over de opgegeven gewichten van zadeltassen en soms benodigd frame in vergelijking met een lichte achterdrager en lichte zijtassen. Ik denk dat de dame met het lichtblauwe shirtje op de foto van Marco nauwelijks te verslaan is want die tassen wegen 540 gram, per twee.
Als ik een bikepacker zie met hetzelfde tasvolume zie ik heel veel tassen.
Afgaande op wat ik op fora en websites lees is bikepacking ook een way of living, voor sommigen uit nood geboren om beter en flexibel met omstandigheden om te kunnen gaan, en voor anderen een manier om zich af te zetten van wat zij conventioneel vinden. Doe er een strikje om en je hebt een fenomeen te pakken.

I couldn't care less.

Edit:
jwkeij schreef:
za 28 sep, 2019 13:39
Ik vind de benaming 'bikepacker' zelf een beetje apart. Alsof alles een bepaald stempel moet hebben als persoon zijnde... :roll:
Helemaal mee eens!
jwkeij schreef:
za 28 sep, 2019 13:39
'Simply put, bikepacking is the synthesis of mountain biking and minimalist camping. It evokes the freedom of multi-day backcountry hiking, but with the range and thrill of riding a mountain bike. It’s about exploring places less traveled, both near and far, via singletrack trails, gravel, and abandoned dirt roads, carrying only essential gear. Ride, eat, sleep, repeat, enjoy!' (...)Van Bikepacking.com
Ik vind het best wel een goede definitie. Maar dan moet men zich er wel aan houden. Grappig daarom dat dezelfde bikepacking.com site wel reclame maakt voor een m.i. non-essential gear: https://bikepacking.com/news/aeropress-go-coffee/. Kom op zeg! Als je echt essential wil gaan, dan leef je op water. En als je niet zonder koffie kunt, gebruik dan gewoon instant koffie. Is het niet gewoon een platform dat mensen via (best wel!) mooie verhalen en foto's eerst dat gevoel van 'new way of living' biedt, en eenmaal in de fuik hun aandacht vast probeert te houden en hen producten slijt?
Wat de Angliru heeft gedaan voor de triple (inmiddels ingehaald door de compact en cassettes tot 32 of 34 tandjes, maar dat terzijde) heeft bikepacking gedaan voor de emancipatie van de (grote) zadeltas.
Een bikepacker is een fietstoerist die niet met de anwb geassocieerd wil worden omdat dat instagram-technisch niet handig is. Toch?
Maurice schreef:
za 28 sep, 2019 13:10
Mooie topic Marc.
Wat mij betreft mag iedereen zich een Bikepacker noemen, zo lang je maar op een fiets zit. :wink:
Die foto's van jou laten in ieder geval een hoop diversiteit zien in fietsen, opbouw, kleding, tassen, etc etc. Mooi!
Dit :D

Met de aanvulling: met extra (kampeer/overnachtings-)spullen ;)
Leuke foto`s maar wel in de categorie dag tochtjes.

Er is dan ook wel een onderscheid in bikepacking voor korte trips(dagen) of lange trips(weken). En bij weken kom je altijd terecht bij een mix.

Grootste voordeel van bikepacking is dat je lichter gaat dus sneller waardoor je minder hoeft mee te nemen.

Maar steek worden zijn toch wel , onverhard en zo weinig mogelijk..

Een bikepacker op een racefiets maar wel met de tassen is in mijn ogen geen bikepacker..

Maar ja een wereldfietser die alleen in Europa fiets is dan ook geen wereldfietser...What in a name...
willem.m schreef:
zo 29 sep, 2019 10:10
Ik vind het best wel een goede definitie. Maar dan moet men zich er wel aan houden. Grappig daarom dat dezelfde bikepacking.com site wel reclame maakt voor een m.i. non-essential gear: https://bikepacking.com/news/aeropress-go-coffee/. Kom op zeg! Als je echt essential wil gaan, dan leef je op water. En als je niet zonder koffie kunt, gebruik dan gewoon instant koffie. Is het niet gewoon een platform dat mensen via (best wel!) mooie verhalen en foto's eerst dat gevoel van 'new way of living' biedt, en eenmaal in de fuik hun aandacht vast probeert te houden en hen producten slijt?
Hipsteraccessoires zijn beslist essentieel!
Shrek schreef:
zo 29 sep, 2019 12:59
Hipsteraccessoires zijn beslist essentieel!
Zeker! Altijd leuk om nieuwe dingen te kopen.

Overigens sluipt de advertentieruimte voor bikepacking fietsen en fietsproducten (via het creëren van een way of living-gevoel) ook via dit topic naar binnen. Laten we alsjeblieft niet naief zijn.
jerryopdefiets schreef:
zo 29 sep, 2019 12:53
Leuke foto`s maar wel in de categorie dag tochtjes.

Er is dan ook wel een onderscheid in bikepacking voor korte trips(dagen) of lange trips(weken). En bij weken kom je altijd terecht bij een mix.
Als de weersverwachting hetzelfde blijft zie ik niet zozeer wat er meer mee zou moeten als ik met dezelfde setup als voor een lang weekend ineens 2 weken weg zou gaan.
Dat laatste is met conventionele bepakking ook al vaak vastgesteld.

Ik vind hoe strakker gedefinieerd en hoe meer in categorieën ingedeeld hoe meer er van de genoemde freedom verloren gaat. Ik denk dat echte vrijheid in een spanningsveld zit met wat communitybuilding heet
willem.m schreef:
zo 29 sep, 2019 10:10

(…) Is bikepacking.com niet gewoon een platform dat mensen via (best wel!) mooie verhalen en foto's eerst dat gevoel van 'new way of living' biedt, en eenmaal in de fuik hun aandacht vast probeert te houden en hen producten slijt?
Ja en in dit blad wordt ook nogal in getruckt. Zoals een route zwaarder en stoerder doen voorkomen dan hij is om het Marlboro man gevoel te promoten. Of in een video doen alsof je in een bepaalde regio zit terwijl ingewijden heel goed kunnen zien dat de beelden uit een heel ander land komen. Ik heb ooit een berichtje achtergelaten bij een video van gesponserde bikepackers die complete onzin verkochten qua de route om het verhaal maar mooi aan te dikken en gaf de juiste route en waar vind ik proviand info. Mijn opmerking die wellicht handig kon zijn voor na-fietsers werd snel verwijderd. Zal de koop mijn spulletjes - imago en story telling line wel dwars hebben gezeten :lol:
willem.m schreef:
zo 29 sep, 2019 14:04
Shrek schreef:
zo 29 sep, 2019 12:59
Hipsteraccessoires zijn beslist essentieel!
Zeker! Altijd leuk om nieuwe dingen te kopen.

Overigens sluipt de advertentieruimte voor bikepacking fietsen en fietsproducten (via het creëren van een way of living-gevoel) ook via dit topic naar binnen. Laten we alsjeblieft niet naief zijn.
Eigenlijk is bikepacking gewoon een truc om een product het predicaat Nieuw op te plakken en met dat predicaat en het gepromote imago, verkoop je spullen. Licht fietsen om daarmee verder te gaan is van alle tijden en alle fietsers. Noem het bikepacking noem het bepakt fietsen what ever - who cares zo lang je maar lol hebt. En je niet teveel laat inpakken door de commerciele jongens ;-)

En nee ik vind nieuwe spullen kopen niet leuk, daarom koop ik zo weinig en daarom heb ik nu weer geld over voor een volgende lange fietsreis :P
Het leuke van die fotoserie vind ik juist het verschil tussen alle fietsers, fietsen en wat er op en aan hangt terwijl we allemaal hetzelfde weekend weg waren. En iedereen reed prima mee van begin tot eind.

De zelfgemaakte tassen en ophangsystemen op de fatbike van Maarten, het hele kleine tentje van Margo met de kleine Arkel tasjes, de dansende Ortliebs van Peter, de grote ass-saver spatborden waar ook nog bagage in kon... zelfs tussen de fietsen van Marco en Lisette zaten nog een hoop verschillen. Volgende keer Marco ook maar eens op de foto zetten ;)

Of iemand nu met een creditcard in de achterzak van hotel naar hotel gaat of met een kleurrijke verzameling van zes Ortliebs en fietsaanhanger z'n hele hebben en houden meeneemt... en alles wat daar dan weer tussen deze twee uitersten in past. Ik vind het allemaal prima samen kunnen op 1 forum.