Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frametas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Frametas

Inge1 schreef:
za 19 okt, 2019 08:44
Ziet er wel grappig uit met al die tasjes - doch ik had hetzelfde idee als mijn voorgangers.
Dit. Zelf toch een voorkeur voor compactheid en gebruikersgemak bij de fiets.

Maar wel mooi om te zien :D
frametas.jpg
Ik gebruik een halve frametas, en nog eentje die iets te kort is voor mijn frame ook. Zo kan ik er nog steeds 2 bidons in kwijt, 1 van 750ml en 1 van 1l. Ik kan er ook nog een kwijt op de onderbuis (zie de houder, de bidon had ik bij deze foto in mijn hand).

Ik heb al mijn reparatiespullen, pomp, reservebanden, EHBOset, slot en wat eten in deze tas zitten. Voor mij een prima oplossing om spullen die ik makkelijk aan wil kunnen, ook toegankelijk te hebben. Geen waardevolle spullen erin, omdat de tas niet zo makkelijk van de fiets af gepakt kan worden.

Feit dat ik nog steeds 2 bidons kan inpassen betekent voor mij dat ik dus weinig nadelen zie aan de extra tas in de driehoek.

Maar elke fiets is anders, op mijn MTB lukt dit zo niet en heb ik nog een kleiner frametasje hangen, om reparatieset, pomp en 1 reserveband in op te bergen, zodat ik nog steeds 2 bidons (1,5l water) kwijt in de houders binnen de driehoek.
Als je verder nog een complete kampeeruitrusting mee neemt, dan voldoe jij wel heel prima aan minder - minder - minder :D !
Bert van Sprang schreef:
za 19 okt, 2019 19:18
Als je verder nog een complete kampeeruitrusting mee neemt, dan voldoe jij wel heel prima aan minder - minder - minder :D !
Idd netjes zo. En een heel fraaie fiets trouwens met die mooie spatbordjes.
De betere frametassen - bv van Revelate Designs - zijn smal bij de zadelbuis (hooguit 4 a 5 cm) om te voorkomen dat je knieën tegen de frametas komen. Je moet daar ook niet gaan proppen. Pas na het punt waar je knieën 'ophouden' loopt de de frametas breder uit. Bij je stuur kan dat dan wel 20cm zijn. En vooral in dit laatste gedeelte kun je heel veel kwijt.
jwkeij schreef:
vr 18 okt, 2019 20:38
Afbeelding
Even off-topic: Heb je met die pannenset zo gereden? Maakt dat niet enorm veel herrie?

Zo'n "hangende mok" e.d. aan de tassen ziet er altijd leuk uit, maar ik zou er niet aan moeten denken ;)
Fedor schreef:
za 19 okt, 2019 19:37
Bert van Sprang schreef:
za 19 okt, 2019 19:18
Als je verder nog een complete kampeeruitrusting mee neemt, dan voldoe jij wel heel prima aan minder - minder - minder :D !
Idd netjes zo. En een heel fraaie fiets trouwens met die mooie spatbordjes.
:D deze setup was zonder kampeeruitrusting, meer ter illustratie van hoe ik mijn frametas gebruik... maar.. voor korte kampeertrips heb ik een iets grotere rol onder mn stuur, zit de zadeltas heel wat voller, en draag ik een heuptas op m'n rug. Dan kan ik een klein tentje of tarp, een luchtbedje, slaapzak, donsjas en lakenzak extra kwijt. Prima voor het warmere deel van het jaar. Kookspullen passen er dan niet meer bij :-)

De fiets is een gravelbike (met allerlei nokken), ligstuur, 37mm conti TravelContacts en SKS spatbordjes erop. Voor mij de ideale en betaalbare setup om een kort weekje met grote afstanden te doen.
Jup, Spork en pannetje aan de tas. Ja, dat klingelt, maar dat stoort niet en associeer ik (voor anderen is dat oploskoffie...)met fietsvakantie.

Verder reed het prima, hoor, met al die handtasjes. Beter dan 4x een volgeramde Ortlieb van 40L.
Fedor, je schreef dat je een kartonnen mal ging maken?
Ik ben benieuwd of dat je helpt en hoe je de mal precies gebruikt bij je afweging.

Zelf zit ik met hetzelfde dilemma, wel of geen frametas gebruiken...
Ik wil dan twee cages op de voorvork plaatsen voor de bidons
Ben me aan het voorbereiden op een lange tocht in afgelegen gebied.
Dan wil je echt wel alle ruimte op je fiets optimaal benutten.
jwkeij schreef:
wo 23 okt, 2019 17:34
Jup, Spork en pannetje aan de tas. Ja, dat klingelt, maar dat stoort niet en associeer ik (voor anderen is dat oploskoffie...)met fietsvakantie.

Verder reed het prima, hoor, met al die handtasjes. Beter dan 4x een volgeramde Ortlieb van 40L.
Wat vind je beter aan deze setup? Lijkt me vanaf hier (zonder ervaring met zo'n setup) bijvoorbeeld offroad niet beter fietsen.
Fedor schreef:
zo 13 okt, 2019 21:43

En wat kunnen jullie allemaal in die paar liter bergruimte kwijt?
Bidon, klein thermoskan, 2x binnenband, gereedschap, kettingsmeermiddel, tubeless vloeistof, regenjas, lunch, keukentas met spork, mes, olie, zout etc etc.

Mijn frametassen beginnen aan de achterkant als 6cm en net na de knieën worden ze snel 10cm en bij de voorkant zijn ze bijna 15cm breed. ;)

Bijlagen

Volgens mij is hier de essentie van bikepacken: minder - minder - minder nog niet goed aangekomen
Idd, ziet er niet uit imo maar ja, je fiets uitrusten met conventioneel materiaal is ook weer zo gewoon.. :twisted:
Wij hebben heel wat zitten stoeien met een frametas. Uiteindelijk toch weer vanaf gehaald.
Er zijn twee redenen waarom je iets op wilt bergen in de driehoek van het frame, te weten: inhoud en gewicht. En vooral gewicht is het meest belangrijk. Reden: zware spullen in het centrum van je fiets is gewoonweg de beste plek om de rij eigenschappen van je fiets goed te houden. En laat water juist relatief zwaar zijn.
Ik heb niet een heel groot frame dus een grote frametas past bij mij niet. En wat ik erin zou stoppen zou lichter zijn dan 2 het water. Daarnaast vond ik het niet prettig om met een tas tussen mijn benen te fietsen maar daar zou ik me nog wel overheen kunnen zetten.
Kortom: 'zwaar' water in het centrum van het frame en de lichte spullen aan het stuur.
Hier ook (nog) niet gekozen voor een frametas. Na veel passen en meten met kartonnen sjablonen kon ik niets passends vinden icm de framebidon(s). Ook de rits was soms wat te kort voor de tentstokken.

Wel een goed en goedkoop alternatief gevonden: Statieftas (stevig materiaal) met lussen zodat deze bij het vastbinden niet verschuift: https://www.cameranu.nl/nl/p361814/caruba-tripodbag-10

Met rolsluiting dus goed "op lengte" te maken.

Deze vullen met tenttokken, pomp, haringen e.d., compact oprollen en deze onder de bovenbuis binden.
Terra schreef:
ma 23 dec, 2019 19:11
Fedor, je schreef dat je een kartonnen mal ging maken?
Ik ben benieuwd of dat je helpt en hoe je de mal precies gebruikt bij je afweging.

Zelf zit ik met hetzelfde dilemma, wel of geen frametas gebruiken...
Ik wil dan twee cages op de voorvork plaatsen voor de bidons
Ben me aan het voorbereiden op een lange tocht in afgelegen gebied.
Dan wil je echt wel alle ruimte op je fiets optimaal benutten.
Het heeft geholpen om te bepalen dat het niet ging lukken ;)

Ik heb (relatief) veel water bij me dus daarom de 0.8 liter bidons. Probleem was m.n. de afstand tussen de liggende bidon en de bovenbuis. Om de bidon te kunnen pakken had ik niet veel speling en de meeste tassen (ik ging uit van een halve frametas) zijn zeker 13-15 cm hoog. Dan bleef er te weinig ruimte over.

Optie zou misschien om een splitter te monteren, zodat er twee bidonhouders op de nokken op de onderhuis gemonteerd kunnen worden (Topak had zo iets maar kan het nu niet meer vinden), dan is er wel ruimte voor de frametas en kan er meer water worden meegenomen.

Zo iets als dit dus: https://www.justpedal.nl/nl/wolf-tooth- ... -cage.html

Zelf twee bidonhouders gemonteerd aan de vork, 1 liggende in het frame en een Santos alleshouder op de zitbuis (voor evt. extra bidon/thermosfles of andere zware spullen.

Kartonnen mal (meerdere versies met elke een andere hoogte) overigens als volgt gemaakt:
- twee stukken karton knippen op juiste hoogte (bijv. 13 cm).
- hiervan één stuk pas maken op het balhoofd en de andere op hoek zit- en bovenbuis
- daarna delen aan elkaar plakken/nieten zodat deze precies binnen het frame past.
- met de passende mal kan je kijken of bidons passen en welke frametassen mooi "de mal overlappen".
Fedor schreef:
di 24 dec, 2019 13:45

Optie zou misschien om een splitter te monteren, zodat er twee bidonhouders op de nokken op de onderhuis gemonteerd kunnen worden (Topak had zo iets maar kan het nu niet meer vinden), dan is er wel ruimte voor de frametas en kan er meer water worden meegenomen.
Kom je dan niet met de cranks in de knoop?

Ik heb er nog twee aan m'n zadel hangen met m'n zadeltas er tussen. Misschien is dat een optie?

Vaker hervullen kan natuurlijk ook, of met een waterzak werken die je niet altijd vol hebt, alleen wanneer de waterpunten verder uit elkaar liggen.

En dan is er ook nog de driehoekige jerrycan:

https://bikepacking.com/news/cranktank4/