Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pocket Earth wil gpx niet meer importeren - Forum Wereldfietser

Pocket Earth wil gpx niet meer importeren

Graag hulp:
Ik gebruik Pocket Earth op mijn iPhone 6s. Importeren van een gpx, als bijlage in een mail, was nooit een probleem. Ik kon dan de optie ‘kopieer naar Pocket Earth’ kiezen, en klaar. Maar sinds kort zie ik die optie niet meer.
Wat probeerde Ik al? (1) De gpx in de cloud (OneDrive) zetten en van daaruit importeren: nee dus. (2) Pocket Earth helemaal opnieuw installeren. Hiep ook al niet.
Wat doe ik fout? Is er wellicht een algemene instelling van de iPhone die ik over het hoofd zie?
Je doet niks fout, zover ik kan vaststellen. Bij mij treedt het op sinds iOs 13. Buitengewoon irritant, vooral omdat ik eigenlijk heel tevreden was over PE.
Wat bij mij wel helpt, maar bij jou dus kennelijk niet, is de app deïnstalleren en dan weer opnieuw installeren.
Maar zodra iOs weer een update heeft is het probleem weer terug.
Aangezien er al een tijdje niet meer aan de app is gesleuteld ben ik bang dat we naar nieuwe software uit moeten kijken.
Toch denk ik niet meteen dat het aan IOS 13 ligt.
Mijn vrouw heeft een iPhone SE, ouder dus dan de 6S. En met IOS 13.1.3 (net als ik). En daar functioneert het gewoon. Ook op de iPad doet ie het.
Ik heb oude iPhone, de gewone 5, wordt al jaren niet meer ondersteund, dus geen updates meer.
Ik importeer op de computer zip-files en open ze; de zo verkregen GPX-bestanden verplaats ik naar Dropbox en vandaar exporteer ik naar PE. 'Import' in PE et voila. Dus Dropbox als tussenstation.
Hoop dat je hier iets aan hebt.... :wink:
Nee, ook Dropbox werkt bij mij niet als oplossing.
Ik legde de vraag ook voor aan Johan Blom van GPSFietser. Hij bevestigt dat het toch een bug in IOS 13 is. Zijn advies: ‘is om alle navigatie-apps weg te gooien die je niet gebruikt. Vervelend, maar voor nu is dat de enige oplossing’.
Wat mij betreft: discussie gesloten nu.
Ik kan GPX-bestanden importeren in Pocket Earth, een iPhone SE met iOS 13.

Vanuit OneDrive gaat dat op de volgende manier:
Open op je iPhone de Bestanden App, kies dan bladeren. Je krijgt nu een lijst met locaties waar je bestanden hebt staan.
PNG-afbeelding.png
PNG-afbeelding.png (71.79 KiB) 4381 keer bekeken
Kies OneDrive, vervolgens kies je de map waar de track staat. Bij mij staat de track in Bestanden.
PNG-afbeelding 2.png
PNG-afbeelding 2.png (37.81 KiB) 4381 keer bekeken
Druk op de track tot je het menu ziet verschijnen en scroll in dit menu tot je Deel ziet:
PNG-afbeelding 3.png
PNG-afbeelding 3.png (150.98 KiB) 4381 keer bekeken
Tap op Deel en je krijgt het volgende menu. Scroll de balk met iconen in dit menu tot je de icoon met drie puntjes en Meer eronder ziet, soms staat de optie die je nodig hebt al hier.
PNG-afbeelding 4.png
PNG-afbeelding 4.png (109.16 KiB) 4381 keer bekeken
Tap op de icoon met de drie puntjes en krijgt het volgende
PNG-afbeelding 5.png
PNG-afbeelding 5.png (74.68 KiB) 4381 keer bekeken
Tussen de opties hier vind je Kopieer naar Pocket Earth zoals je ziet, bij jou ook?

Mijn excuses als je dit allemaal al weet en het inderdaad een software probleem is op jouw telefoon, maar mijn ervaring met diverse mensen is dat je hier niet altijd vanuit kunt gaan (vooral als je via een forum of email een probleem voorgeschoteld krijgt).
Het probleem zit vaak tussen het toetsenbord (of scherm) en de stoel is mijn ervaring.
Beetje flauwe reactie, waarde naamgenoot.
Als je bovenstaande bijdragen had gelezen had je gezien dat het niet "meer" lukt om de track te importeren. Tot aan het installeren van iOS 13 ging het bij mij prima, bijvoorbeeld op de hierboven beschreven wijze.
Het probleem is dat de keuze voor PocketEarth tegenwoordig bij mij niet meer tussen de opties staat.

Een andere mogelijkheid zou zijn om vanuit PE via het menu Importeren naar de map met de gpx-bestanden te navigeren en daar de gewenste track uit te vissen.
Hierbij doet zich bij mij het probleem voor dat de gpx-bestanden wel zichtbaar zijn maar uitgegrijsd getoond worden en niet geselecteerd kunnen worden.

Deïnstalleren en opnieuw installeren van de app heeft geholpen, maar bij elke nieuwe upgrade van iOS moet die actie dan opnieuw uitgevoerd worden.
Peter, mijn reactie was meer gericht op het laatste wat Frank schreef. Uit eigen ervaring weet ik maar al te goed dat er vaak gebruikers achter een toestenbord zitten die zodra je iets wijzigt het kunstje dat ze ooit geleerd hebben niet meer snappen. Het is daarom goed dat Frank nog een keer stap voor stap uitlegt wat zou moeten werken.
Bij mij staat Pocket Earth dus niet meer in de opties om te delen, zoals het bij Frank wel staat. Voorheen stond het wel in dat lijstje.
De vraag is of dit onbedoeld gedrag van iOS is, een bug,en dan waarschijnlijk wel een keer gefixt gaat worden, of dat het 'intended behaviour' is, en dan moet de app aangepast worden. In dat geval vrees ik dat het (voor mij) einde oefening PE wordt, want er is al een tijd niks aan PE gedaan, ik denk dat de ontwikkelaar ermee gestopt is. Uit andere bronnen begrijp ik dat hij niet reageert op vragen/verzoeken.
Apart ik heb het nog een paar keer getest. Ik ben namelijk aan het plannen voor komend jaar, gewoon “import” uit het menu in pocket Earth en dan op mijn iCloud Drive het bestand aanklikken en dan is het zo gebeurd.

Aah maar ik gebruik iCloud Drive.
Er is weer een nieuwe update van iOS (13.2), dus wie weet.....
Frank schreef:
ma 28 okt, 2019 19:37
Er is weer een nieuwe update van iOS (13.2), dus wie weet.....
Ben al bezig. Ik houd jullie op de hoogte. :-)

Edit:
Alleen het installeren van 13.2 was niet voldoende om de importfunctie weer aan de praat te krijgen.
Dus PE maar weer eens gedeïnstalleerd en geïnstalleerd.
Nu werkt alles weer zoals het hoort, maar we wachten vol spanning de installatie van 13.2.1 af. ;-)
Dag mede-fietsers,
Ik ben degene die deze discussies heeft aangezwengeld. Maar hem ook al op 25 oktober (12:36) poogde te beëindigen. Sindsdien draait de discussie eigenlijk in kringetjes rond, helaas.
Lees nog even mijn mail van die datum: het werkt niet in IOS en dat komt pas aan het licht als je meerdere navigatie-apps hebt geïnstalleerd. Dat verklaart waarom sommigen er wel last van hebben, anderen niet.
In mijn geval had ik naast Pochet Earth ook de OSM-app. Toen ik die weghaalde kreeg ik Pocket Earth weer als optie.
Ja, het blijft een, al dan niet bewuste, bug in IOS. Maar dit is de verklaring en de oplossing.
Einde nu.
JanVu schreef:
do 31 okt, 2019 15:02
Einde nu.
Ik zie dat je pas lid bent hier, dus voor de goede orde: in dit wereldfietser-forum kan een discussie zo nodig eindeloos worden voortgezet, ook al is de vraag van de topicstarter allang beantwoord. Topics worden alleen gesloten als een discussie zwaar ontspoort, dus vrijwel nooit :)