Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Temperatuur slaapzak - Forum Wereldfietser

Temperatuur slaapzak

Ik vroeg mij af: mijn slaapzak Lowlands serai ultra 1, is van mei 2015. Bestaat uit 300 gram 95% gans dons

Moet je deze na een paar jaar bij laten vullen of blijft een slaapzak zijn limit temperatuur behouden.

Wie heeft hier ervaring mee?

Mario
Normaal gezien is bijvullen na een paar jaar nog niet nodig, of hij moet heel veel gebruikt zijn.
Ik haak even in: Ik heb een Ultra compact mummy ook van Lowland Outdoor.
Kan je deze zo maar laten bijvullen voor extra isolatie?
Dus niet omdat de donskwaliteit achteruit gaat, maar als extra vulling.

OF: zou een extra liner (S2S reactor) + goed donsjack een betere oplossing zijn?
Lowland vult alleen zakken van hun eigen merk.

200 gram 95% ganzendons kost€119.

De verzend kosten komen daar nog bij.

Mario
Bijvullen kan natuurlijk geen kwaad, mits het goed gebeurt. Het is dus niet zonder risico als je het bij een stel prutsers laat doen. Maar extra dons zorgt natuurlijk wel voor betere warmte (en extra gewicht)

Extra liner zal ook helpen, net zoals een goed donsjack, al zou ik dat laatste niet -in- een slaapzak dragen. Dan kan je beter investeren in een beter geïsoleerd matje of een nieuwe "winter" slaapzak halen en de oude tot zomermodel promoveren. ;)
Hoeveel nachten is de slaapzak gebruikt.
Dat is belangrijker dan leeftijd slaapzak.
supermario schreef:
vr 01 nov, 2019 19:12
Moet je deze na een paar jaar bij laten vullen of blijft een slaapzak zijn limit temperatuur behouden.
Uit jouw vraag kan ik niet opmaken of je last hebt van koude nachten. Van belang is in ieder geval:

- slaapzak thuis losjes bewaren (bij mij ligt hij onder een laken op het logeerbed) en zeker niet opgerold bewaren.
- na thuiskomst flink opschudden zodat het dons zich weer goed verspreidt.
- af en toe een wasbeurt (bij een professionele partij).
- gebruik onderweg een lakenzak.
- slaapzak onderweg in foudraal proppen en niet eerst oprollen.

Mijn slaapzak is nu 20 jaar oud en zeg 20 nachten per jaar gebruikt maar ik merk geen substantiële achteruitgang. Sterker nog, 90% van de kampeertijd slaap ik er onder (dekbed) en niet er in (te warm). Overigens moet ik nog steeds flink proppen om hem in de originele foudraal te krijgen, dat zegt ook wat over de resterende veerkrachtigheid van het dons.

Verder is de gebruikte slaapmat minstens even belangrijk. Het deel van de slaapzak waarop je ligt is immers platgedrukt en isoleert dus niet. Daarom leg ik bij heel koude ondergrond (besneeuwd landschap) een extra aluminium schumimat (je weet wel, die je ook achter de radiator van je CV doet) onder mijn Therm-A-Rest ProLite. Die weegt bijna niets en zorgt voor reflectie van de lichaams-stralingswarmte terug naar boven.
Bijvullen kan je ook prima zelf doen. Hebben we in het verleden gedaan. Kost je een avondje naden lostornen en weer vastnaaien. Als donor een oude slaapzak gebruikt. Werkte prima.
Na een paar jaar ontkom je er Noet altijd aan dat je wat dons bent verloren in de strijd.