Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoge wandelschoen - Forum Wereldfietser

Hoge wandelschoen

Tja. Bied ik schoenen aan voor overname, maar op het verkeerde forum.
Die fout maak ik niet ongedaan. :roll:
Maar wellicht is er een 'deskundige' die kan uitleggen waarom ik van de zomer pijnloos een 7-daagse tocht door de Alpen kan lopen en een paar maanden later een 1-daagse vlakke wandeling door Utrecht maak en eindig met pijnlijke tenen en blauwe grote teennagel. Dezelfde wandelschoenen en sokken.
Flauwe grappen mag, maar horen (ook) niet op dit forum. :)


Beste mensen
Probleem is opgelost. Dank voor de reacties.
Veters net zo strak aangetrokken als in de bergen?

Voeten kunnen door de jaren heen enigszins "doorzakken" waardoor er meer druk op de tenen komt, maar da's normaal geen kwestie van maanden...

Verder is het qua belasting in NL veel eenzijdiger dan in de bergen, dat kan ook impact hebben.
Een soortgelijke ervaring had ik jaren geleden tijdens een wandeltocht in Noorwegen. Nadat ik een week lang probleemloos over Noorse bergpaden had gelopen, kreeg ik gelijk blaren zodra ik even in de bewoonde wereld was en met dezelfde schoenen een uur lang over asfalt had gelopen. Op een bergpad moet je elke stap anders zetten en heb je steeds een ander tempo, maar op asfalt kun je lopen als een robot. Voeten worden dan steeds op dezelfde manier belast.
Misschien kun je die wandelschoenen nog gebruiken als winterfietsschoenen?
Blaren zijn een gevolg van wrijving, waarbij vocht (zwetende voeten) en een hoge binnentemperatuur een funeste rol spelen.
Op een plattelandswandeling zet je meestal meer passen per minuut dan in de bergen, de omgevingstemperatuur is meestal hoger en de luchtvochtigheid is ook hoger. Allemaal factoren die de vorming van blaren bevorderen.
Ik doe vlakke wandelingen en zelfs huttenpaden het liefst op goed ventilerende trimschoenen.
Voeten kunnen door de jaren heen enigszins "doorzakken" waardoor er meer druk op de tenen komt, maar da's normaal geen kwestie van maanden...
het is denk ik niet bij jou nu de oorzaak, maar bij meten van je voeten: ga staan, dat scheelt zo een volle maat t.o.v. zittend je voetmaat meten. in schoenenwinkels kijken ze altijd weer verbaasd als ik dat zeg of laat zien :cry: (of is het van de geur? :oops: )

mocht je bij klachten een goede firma zoeken voor zooltjes: Goessens in Veghel/Mariaheide. ik rij er 100 km voor :wink:
Allemaal serieuze reacties die hout snijden. Daarvoor dank.
Ik heb een grotere schoen gekozen en daarmee gelijk dezelfde grote wandeling gemaakt. Probleemloos. Het is zelfs een B/C schoen ipv B maar iets meer ronding in de zool om beter/gemakkelijker af te wikkelen.