Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nodig, donsjack - klein - licht - hoog isolerend - Forum Wereldfietser

Advies nodig, donsjack - klein - licht - hoog isolerend

Beste wereldfietsers,
Wie kan mij een stukje verder helpen?

Binnenkort zitten we met onze fietsjes dik boven de 5000 meter. En daar is het best wel koud. Verwachting is zo rond -15.
Heb dat jaren gedaan met een donsjack van Decathlon. Voordeel van dat jack: goedkoop, licht, klein. En ach, niet perfect isolerend maar als iets goedkoop is dan ga je niet snel klagen.

Maar nu zou ik wel een iets beter donsjack willen aanschaffen. gewicht en pakvolume strijden met isolerend vermogen. Na het uitpluizen van allerlei sites loop ik een beetje vast. Wie kan een goed advies geven?

iemand een idee? Of wil ik weer het onmogelijke?

Marco
Er is naar ik me herinner dit jaar of vorig jaar nog een draadje over donsjacks geweest.
Marco,
Rab dons jack. ligt en super isolerend. kost iets maar dan heb je ook wat.

groet, Ruud
Leon schreef:
ma 11 nov, 2019 22:42
Er is naar ik me herinner dit jaar of vorig jaar nog een draadje over donsjacks geweest.
Dat klopt, maar dat ging over een donsjack voor een fietsvakantie in de zomer in Europa, zie viewtopic.php?f=10&t=33125&p=340796&hil ... ck#p340796

Dat is wat anders dan op 5.000 meter hoogte met naar verwachting een temperatuur van -15.
De combinatie van beide beschreven omstandigheden zul je in Europa namelijk nooit tegen komen.

Maar als antwoord op de vraag van Marco zou ik eens kijken bij merken als The North Face, Mammut, Rab, Millet, etc. En misschien eens googlen op “Daunenjacke”. Mijn ervaring is dat er in de (Duitstalige) Alpenlanden meer over te vinden is (Testberichte, reviews, etc.).
Rab rules. Pakt ook klein in het bijgeleverde zakje. Superwarm en functioneel.
Cumulus
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... ckets/mens

/Edit:
Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou dat een Cumulus zijn. Maar ik heb zelf sinds een jaar of zes (?) een Mountain Hardwear Ghost Whisperer (https://www.mountainhardwear.com/mens-g ... 12#start=1). Deze is in combinatie met andere laagjes prima tot zeg -5 graden. Vanmorgen (+3 graden) op de fiets had ik 'm onder een dunne regenjas aan en dit was (iets te) comfortabel warm. Heerlijk donsje dus. Nadeel is dat de buitenstof niet waterafstotend is en wat kwetsbaar oogt. Niet dat er ooit iets is kapotgegaan, maar ik ben er dan ook voorzichtig mee. Uiteraard heeft MHW ook dikkere donsjes.

Maarre, kun je je niet laten sponsoren in ruil voor wat promotie in een reisverhaal?
Die zien er op het oog nog enigszins getailleerd uit. Meeste (dikkere) buitensport-donsjacks komen imho toch als bolle windvangers over. Zijn ook niet echt voor fietsers bedoeld natuurlijk. En de echte fiets-donsjacks (die vaak ook duurder zijn) zijn niet toereikend genoeg voor -15.
Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar vaak kan je in de bergen lokaal kledij kopen die goed aangepast is aan het klimaat terplaaste. Bijvoorbeeld in Nepal worden donsjassen gemaakt voor de vele bergwandelaars- en gidsen: sommige merken zijn slechte imitaties van grote merken, er zijn er echter ook die echt goed materiaal maken. Is meestal niet 'ultralicht', maar wel erg warm en minder duur dan de merken die je hier vindt. En door daar te kopen steun je de lokale bevolking.
ruudvangent schreef:
ma 11 nov, 2019 22:48
Marco,
Rab dons jack. ligt en super isolerend. kost iets maar dan heb je ook wat.
Welk Rab dons jack?
Marco, we hadden een Rab mee op onze lange reis en die was ook wel nodig bij temperaturen van -20 op de Boliviaanse hoogvlakten.
Nu, as we speak in Peru, hebben we een Cumulus donsjes bij ons. Fijn Jack ook weer, net als de slaapzakken.
Mocht je nog op zoek zijn naar alternatieven naast de al genoemde merken: www.alpkit.com. Maken helemaal geen gekke spulletjes.
Simpel en goedkoop...twee Decathlon donsjackies over elkaar. Tweede maatje groter. Kun je ook nog variëren in de mate van isoliatie.
ellenvandrunen schreef:
di 12 nov, 2019 09:10
Marco, we hadden een Rab mee op onze lange reis en die was ook wel nodig bij temperaturen van -20 op de Boliviaanse hoogvlakten.
Nu, as we speak in Peru, hebben we een Cumulus donsjes bij ons. Fijn Jack ook weer, net als de slaapzakken.
Aj, hoe kan ik Cumulus vergeten....dom, dom, dom :D
Welk jasje hebben jullie? camera, slaapzak, computertje, drone.....we trekken samen op als het om uitrusting gaat:).
;) Great minds think alike!

Volgens mij de Incredilite, maar ik zie dat ze inmiddels meerdere modellen hebben. Wij hadden destijds keuze uit 2 als ik het me goed herinner.
Ook ik ben al jaren blij met mijn cumulus incredilite. Sinds kort hebben ze ook de endurance uitvoering met " hydrophobic down". Dit zou mijn keuze zijn.
De incredilite van cumulus heeft ca 130 gram donsvulling. Dat lijkt me erg weinig. Bij temperaturen van -20°C heb je meer aan een donsjas met ca 300 gram vulling, zoals de Rab Positron of iets in die stijl.
nicolevelo schreef:
di 12 nov, 2019 17:10
De incredilite van cumulus heeft ca 130 gram donsvulling. Dat lijkt me erg weinig. Bij temperaturen van -20°C heb je meer aan een donsjas met ca 300 gram vulling, zoals de Rab Positron of iets in die stijl.
Eens, maar als Marco al schrijft wil hij weer de onmogelijk " gewicht en pakvolume strijden met isolerend vermogen" Zo'n Rab jasje (of iets dergelijks) is 3-400g totaal gewicht zwaarder en een stuk groter met inpakken.

Als ik Marco een beetje ken zal hij toch kiezen voor een lichter donsjas in combinatie met wat andere laagjes die toch mee gaan, en wat meer op zijn verstand en ervaring leunen om de grens op te zoeken.

Uiteraard is de extra 170g dons verstandiger maar ja......
(ik zie nu dat Cumulus ook Neolite hebben met 250g dons/530g totaal gewicht, misschien zou dat een compromis kunnen zijn :lol: )
Dons is heerlijk spul om in te slapen of als isolatie voor in een jasje.
Ik gebruik het zelf nog steeds graag, enkel in droge omstandigheden.
Maar... toen ik me enige jaren geleden meer verdiepte in de productie wijze van dons, schrok ik enorm.
Het wordt op een zeer wrede wijze verkregen van met name ganzen en soms ook eenden.
Vooral het geïmporteerde dons uit o.a China wordt van levende ganzen geplukt. Ze worden 4 keer geplukt in hun korte leven. Dit noemen ze foltering en dat is het ook. Dit is een zeer pijnlijke business voor de gans waarbij de huid vaak open scheurt. Omdat ze meerdere keren kunnen oogsten van een levende gans is het dons goedkoper dan 'diervriendelijk' verkregen dons. Dit laatste is een lastige term, want uiteindelijk is dons nooit echt diervriendelijk geproduceerd. Er zijn hiervoor inmiddels wel keurmerken op de markt o.a. Patagonia en TNF gebruiken ze. En binnen de EU is het zelfs verboden om dieren levend te plukken, hoewel het niet gecontroleerd wordt.
Er is veel te vinden over dit onderwerp en ook verschrikkelijke beelden op youtube, die raad ik je niet aan.
Je mag zelf bepalen wat je doet met deze info. Ik wil zeker niet met het belerende vingertje wijzen, maar er komen gelukkig steeds betere alternatieven op de markt.
Misschien valt dons te combineren met fleece ook? En kan het licht zijn. Ik draag vaak een heel licht fleecejack op fietsvakantie, waar ik altijd weer naar teruggrijp als eerst, op de fiets, in de slaapzak, als het te koud is/wordt. Armwarmers zijn ook fijn en geven extra warm en zijn licht.
Inderdaad niet zo lang geleden kwam dezelfde vraag. Wij fietsten de wereld rond en schuwden de koude gebieden niet . In het Tian Shen gebergte hadden wij een week 's nachts -15 en onze Aldi donsjacks hebben ons altijd warm gehouden. Valt ons zowiezo op dat 10 keer duurder vaak betekent ;10% beter.
Groet'n van Pier.