Additionally, paste this code immediately after the opening tag: track overzetten van tablet naar garmin - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

track overzetten van tablet naar garmin

Van de site van Garmin zelf:
Draadloze verbindingsmogelijkheden: Bluetooth® en ANT
U kunt nu grote bestanden zoals foto's, geocaches, avonturen, routes en aangepaste kaarten draadloos uitwisselen tussen toestellen van de Oregon 600-serie. Plus, nieuwe technologie stelt u in staat om routes, waypoints en sporen tot wel 50 keer sneller over te dragen. Oregon is tevens draadloos compatibel met ANT+ voor hartslag-, cadans-, chirp™ en tempe™ sensoren.

Ik heb maar even vet gemaakt waarbij het hier ondanks de aanwezigheid van Bluetooth toch mis gaat in de communicatie met een niet Garmin 600 toestel. In al hun wijsheid heeft Garmin namelijk besloten om ervoor te zorgen dat dat niet kan.
Overigens is bluetooth van nu een stuk sneller dan dat die 5 jaar geleden was.
Hmm, lijkt erop dat het niet kan idd. TS kan nog proberen met de app, is in drie minuten geprobeerd en scheelt weer een ding kopen. Werkt dat idd niet dan maar een ding kopen.
Klopt ik heb geen Montana.
De Oregon heeft wel een draadloos delen maar dit lukt niet met tablet of pc. Wel met een andere garmin.
Wel heb ik nu een heleboel bruikbare tips, dank jullie wel.
ik ga me erin verdiepen.
Hierboven vermeldde ik het accessoire PhotoFast om tracks over te zetten van iphone of ipad naar een garmin gps toestel, je verbindt dan het sdkaartje rechtsreeks met de iphone of ipad.

Zonet ontdekte ik dat het ook lukt middels een apple usb3 lightning adapter. Als je deze adapter aansluit op ipad (of iphone) en gps, worden de mappen en bestanden van je gps of SD geheugenkaartje zichtbaar en kan je er ook nieuwe bestanden op zetten. Net als via een desktop. Heel handig!
nicolevelo schreef:
wo 15 jan, 2020 18:14
Hierboven vermeldde ik het accessoire PhotoFast om tracks over te zetten van iphone of ipad naar een garmin gps toestel, je verbindt dan het sdkaartje rechtsreeks met de iphone of ipad.

Zonet ontdekte ik dat het ook lukt middels een apple usb3 lightning adapter. Als je deze adapter aansluit op ipad (of iphone) en gps, worden de mappen en bestanden van je gps of SD geheugenkaartje zichtbaar en kan je er ook nieuwe bestanden op zetten. Net als via een desktop. Heel handig!
Hoi Nicole,

Mooi dat dat werkt met zo’n lightning kabel :D , toch nog even een vraagje, voordat ik naar de winkel ren:
- welke app gebruik je hiervoor op je iPhone?
- op welke IOS versie draai je?
- welke Etrex heb je?
- en kun je daarvan zowel het interne als kaartgeheugen zien?
- kun je GPX bestanden zowel up- als downloaden vanuit je iPhone

Bedankt alvast,
Smitty
Smitty schreef:
vr 17 jan, 2020 12:35
nicolevelo schreef:
wo 15 jan, 2020 18:14
Hierboven vermeldde ik het accessoire PhotoFast om tracks over te zetten van iphone of ipad naar een garmin gps toestel, je verbindt dan het sdkaartje rechtsreeks met de iphone of ipad.

Zonet ontdekte ik dat het ook lukt middels een apple usb3 lightning adapter. Als je deze adapter aansluit op ipad (of iphone) en gps, worden de mappen en bestanden van je gps of SD geheugenkaartje zichtbaar en kan je er ook nieuwe bestanden op zetten. Net als via een desktop. Heel handig!
Hoi Nicole,

Mooi dat dat werkt met zo’n lightning kabel :D , toch nog even een vraagje, voordat ik naar de winkel ren:
- welke app gebruik je hiervoor op je iPhone?
- op welke IOS versie draai je?
- welke Etrex heb je?
- en kun je daarvan zowel het interne als kaartgeheugen zien?
- kun je GPX bestanden zowel up- als downloaden vanuit je iPhone

Bedankt alvast,
Smitty
- ik heb geen enkele app nodig hiervoor. Je gaat gewoon naar het ios icoontje met de bestandenfolder
- ios 13.3
- heb het getest met een garmin gpsmap64s
- zowel het interne geheugen als de sd kaart zijn zichtbaar
- zowel uploaden als dowloaden
@ Smitty
Er zijn twee soorten lightning adapters bruikbaar voor een iPad of iPhone. De eenvoudigste en goedkoopste is er één waarin je een SD-kaartje kunt steken, die moet je dus uit je GPS halen.
adapter.png
De tweede is de genoemde adapter met een USB3- én een lightning-poort. Om een GPS aan te sluiten heb je ook een voedingsbron nodig, omdat de iPad of iPhone niet voldoende stroom leveren om de GPS te voeden. Het kan met een powerbank of netvoedingsadapter, zolang die maar 5V en 2.1A kunnen leveren.


de Lightning-naar-USB-3-camera-adapter,
MK0W2.jpg
MK0W2.jpg (14.33 KiB) 5101 keer bekeken
Even voor mijn beeldvorming: het kabeltje van de Lightning-naar-USB-3-camera-adapter (op de onderste foto) komt in de Iphone/Ipad, de Garmin komt met een kabeltje op de USB, en de adapter krijgt zijn voeding dmv een Iphone/Ipad oplaadkabeltje, wat weer naar een oplader/powerbank gaat.
Op deze manier hoef ik dus niet het microSD-kaartje uit mijn Etrex 25 te peuteren. Ik laat dit kaartje er liefst inzitten, dan word ik het ook niet kwijt.
Inderdaad, een plaatje zegt meer dan duizend woorden. ;-)
ios13.png
DaVinci schreef:
vr 17 jan, 2020 22:46
Op deze manier hoef ik dus niet het microSD-kaartje uit mijn Etrex 25 te peuteren. Ik laat dit kaartje er liefst inzitten, dan word ik het ook niet kwijt.
Bedenk wel dat ook de usb-poort van de gps kapot kan gaan door veelvuldig in- en uitpluggen van kabeltjes. Bij mij waren de kabels meestal eerder versleten dan de usb-poort, maar een jaar geleden was de usb-poort van mijn nieuwe Etrex 30x al na ruim een jaar kaduuk (zie dit draadje).
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een Lightning-naar-USB-3 kabel gehaald. Ik heb zelf een iPhone SE met IOS 13.3 en een Etrex 30X.

Met de app Bestanden is het me gelukt om zowel de micro-SD kaart als het interne geheugen van de 30X te vinden. Heb vervolgens gpx-bestanden geup- en download met m'n iPhone. En het lukte me zelfs om bestanden van het interne geheugen naar de micro-SD kaart te kopiëren. Verplaatsen komt binnen de app Bestanden neer op kopiëren. Daarna moet je nog terug om het origineel te verwijderen :wink:

Heb het ook geprobeerd vanuit DropBox naar de 30X maar op een of andere manier wordt de naam van het bestand gewijzigd en herkent de 30X het niet meer. Er wordt dan -. voor aan de bestandsnaam toegevoegd. Vreemd... :roll:

Heb ook mijn fototoestel (Sony RX100 III) aangesloten om foto's te downloaden. En ook dat ging. Alleen het uploaden lukte niet. De vraag in natuurlijk: waarom zou je foto's naar een toestel willen uploaden maar het leek me een leuke test. Dit gaat niet goed. Zelfs als ik een foto upload, die oorspronkelijk op de RX100 heeft gestaan, met oorspronkelijke naam, wordt die niet herkend. Maar goed, is wellicht wat off topic :oops:

Nog even over het corrupt raken van een gpx-bestand, waardoor je de track niet meer op je scherm kunt zien. Zou het helpen om het gpx-bestand meerdere keren en telkens onder een andere naam, op je gps te zetten. Dan staat je backup-bestand al op je gps. Als er eentje kapot gaat, heb je nog een andere?
@smitty: Handig hé!
Normaal gezegd zou je met deze adapter ook foto’s moeten kunnen overbrengen naar je ipad of iphone.
Ook kan je bestanden rechtstreeks met een USB stick uitwisselen + nog andere apparatuur aansluiten.
Smitty schreef:
za 18 jan, 2020 14:37
Heb het ook geprobeerd vanuit DropBox naar de 30X maar op een of andere manier wordt de naam van het bestand gewijzigd en herkent de 30X het niet meer. Er wordt dan -. voor aan de bestandsnaam toegevoegd. Vreemd... :roll:
Wat als je vanuit DropBox eerst de track naar een map op je iPhone zelf kopieert. veranderd dan de naam ook? Ik vind het vreemd, want een track is gewoon een tekst bestand. Kun je niet die -. voor de bestandsnaam verwijderen als de track naar de Etrex is gekopieerd? Ik gebruik Dropbox niet, dus ik kan het niet testen.
Heb ook mijn fototoestel (Sony RX100 III) aangesloten om foto's te downloaden. En ook dat ging. Alleen het uploaden lukte niet. De vraag in natuurlijk: waarom zou je foto's naar een toestel willen uploaden maar het leek me een leuke test. Dit gaat niet goed. Zelfs als ik een foto upload, die oorspronkelijk op de RX100 heeft gestaan, met oorspronkelijke naam, wordt die niet herkend. Maar goed, is wellicht wat off topic
Nou ja, ik kan nu ook mijn foto's van mijn camera vanaf een SD-kaartje naar een SSD ter back-up kopiëren met mij iPhone. Ik heb een kleine USB-hub gevonden, met een SD-kaart slot die aangesloten kan worden aan de Lightning-naar-USB-3-camera-adapter.
Smitty schreef:
za 18 jan, 2020 14:37
Nog even over het corrupt raken van een gpx-bestand, waardoor je de track niet meer op je scherm kunt zien. Zou het helpen om het gpx-bestand meerdere keren en telkens onder een andere naam, op je gps te zetten. Dan staat je backup-bestand al op je gps. Als er eentje kapot gaat, heb je nog een andere?
Dat kan, al zet ik gpx-bestanden liever op een geheugenkaartje dan in het interne geheugen van de gps. Ik heb namelijk ook meegemaakt dat een gps niet meer fatsoenlijk op kon starten, hoogstwaarschijnlijk vanwege een corrupte gpx-file. Uiteindelijk was een harde reset nodig om het apparaat weer aan de praat te krijgen en moesten alle persoonlijke voorkeuren opnieuw woren ingesteld.
Wanneer zo'n corrupte file alleen op een geheugenkaartje staat, hoef je alleen dat geheugenkaartje te vervangen door een reserve exemplaar met kopiën van alle benodigde tracks en kaarten. Zelf neem ik op langere tochten nu ook mijn oude opgelapte gps mee (met zelfgemaakte prothesen die de originele knoppen hebben vervangen) als backup.
Zelf ben ik op zoek naar een eenvoudige mogelijkheid om tracks vanaf een Android telefoon over te pompen naar mijn Garmin Etrex 30. Ik kan natuurlijk de track op een kaartje zetten in mijn telefoon en dat kaartje vervolgens overzetten naar de Garmin, maar een kabeltje zou ik handiger vinden. Kan dat?
Wim schreef:
do 23 jan, 2020 15:11
Zelf ben ik op zoek naar een eenvoudige mogelijkheid om tracks vanaf een Android telefoon over te pompen naar mijn Garmin Etrex 30. Ik kan natuurlijk de track op een kaartje zetten in mijn telefoon en dat kaartje vervolgens overzetten naar de Garmin, maar een kabeltje zou ik handiger vinden. Kan dat?
Ja, met een USB (on-the-go) adapter (kost €1,29 bij de Action). Afhankelijk van je telefoon kan het zijn dat sommige apparaten de Garmin niet zien maar de externe micro SD kaart wél. Soms is het makkelijker een cardreader aan te sluiten op de USB adapter en de tracks naar het micro SD kaartje te kopiëren (naar een garmin/GPX mapje).
De tovenaar schreef:
do 23 jan, 2020 15:32
Soms is het makkelijker een cardreader aan te sluiten op de USB adapter en de tracks naar het micro SD kaartje te kopiëren (naar een garmin/GPX mapje).
Dat heb ik ook vorig jaar geconcludeerd, maar daarbij ook gedacht dat een apparaat waar een micro-sd binnenin zit niet gemaakt is om elke dag het kaartje er uit te halen en weer terug te stoppen, zeker niet op lokatie. Ook de sleuf voor micro-sd in mijn Android device ziet er niet erg heavy-duty uit.
Ik heb er ook wel aan gedacht om mijn iPhone voor navigatie te gebruiken, maar tot nu toe niet gedaan. In mijn ogen is een Garmin veel robuuster dan een iPhone. Bovendien heb ik sinds kort een vrij grote smartphone, dan wordt het helemaal zo vol op mijn stuur.

De incompatibiliteit van Catalina met 32-bits programma's is voor mij de reden om (voorlopig?) niet over te stappen. De JaVaWa programma's zijn niet de enige die ik zou moeten vervangen. Als je OFM kaarten, of andere op Openstreetmap gebaseerde kaarten, gebruikt dan kun je die updaten zonder Mapinstaller (die inmiddels wel werkt onder Catalina), door de GPS-versie van de kaart te downloaden en met de Finder op je GPS te zetten.
Frank schreef:
za 18 jan, 2020 18:00
Smitty schreef:
za 18 jan, 2020 14:37
Heb het ook geprobeerd vanuit DropBox naar de 30X maar op een of andere manier wordt de naam van het bestand gewijzigd en herkent de 30X het niet meer. Er wordt dan -. voor aan de bestandsnaam toegevoegd. Vreemd... :roll:
Wat als je vanuit DropBox eerst de track naar een map op je iPhone zelf kopieert. veranderd dan de naam ook? Ik vind het vreemd, want een track is gewoon een tekst bestand. Kun je niet die -. voor de bestandsnaam verwijderen als de track naar de Etrex is gekopieerd? Ik gebruik Dropbox niet, dus ik kan het niet testen.
Heb ook mijn fototoestel (Sony RX100 III) aangesloten om foto's te downloaden. En ook dat ging. Alleen het uploaden lukte niet. De vraag in natuurlijk: waarom zou je foto's naar een toestel willen uploaden maar het leek me een leuke test. Dit gaat niet goed. Zelfs als ik een foto upload, die oorspronkelijk op de RX100 heeft gestaan, met oorspronkelijke naam, wordt die niet herkend. Maar goed, is wellicht wat off topic
Nou ja, ik kan nu ook mijn foto's van mijn camera vanaf een SD-kaartje naar een SSD ter back-up kopiëren met mij iPhone. Ik heb een kleine USB-hub gevonden, met een SD-kaart slot die aangesloten kan worden aan de Lightning-naar-USB-3-camera-adapter.
Hoe ziet deze configuratie eruit Frank. Ik zou ook graag een backup van mijn foto's van mijn camera via iPhone/iPad willen overzetten op een ssd schijfje met usb-c of usb-3 aansluiting.

groet,
Kiek
Is goed, hierbij een plaatje van de iPad mini, USB-hub, een SSD, Lightning-naar-USB-3-camera-adapter, een powerbank en de benodigde kabels. Er zit ook een slot voor een micro SD-kaart op de hub, de SD-kaartadapter is eigenlijk niet nodig.
IMG_2713_new.jpg