Additionally, paste this code immediately after the opening tag: track overzetten van tablet naar garmin - Forum Wereldfietser

track overzetten van tablet naar garmin

Hoi,

de meeste routes en tracks zet ik thuis al op mijn garmin oregon 600 via de pc.
Het gebeurt dat we onderweg de route willen wijzigen. Meestal kijk ik dan op google maps, wikiloc of route-you. Maar helaas lukt het niet de tracks over te zetten van af mijn i-pad mini. Handmatig is dan best wel een dingetje.
Zijn hier simpele oplossingen voor?
Ik ben toe aan een nieuwe mini tablet, ligt daar een mogelijkheid?

Weten jullie raad?

groet,
Linda
Wat ik vaak doe is SD kaartje in tablet, track erop zetten en dan het kaartje in de Garmin. Maar dan moet je dus geen Apple spullen hebben :D
Hoe oud is je iPad? In principe heb je iOS 13 nodig om mbv. een iPad of iPhone tracks op een SD-kaartje of je GPS te zetten. Eerdere versies van iOS kunnen alleen mediabestanden en foto's dmv. een lightning camera adapter van/naar een USB apparaat kopiëren.

Je hebt genoeg aan een eenvoudige lightning camera adapter als je het SD-kaartje uit je GPS haalt en aansluit aan je iPad of iPhone. Wil je je GPS of USB sticks aansluiten, dan heb je een andere adapter nodig, de lightning camera adapter met voeding .

Op onderstaande foto zie je boven een lightning camera adapter met voeding (powerbank) en onder de eenvoudige lightning camera adapter.
ios13b.png
Hoi Frank en Berger,

bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn ipad heeft IOS 12.4 zoveel, niet voldoende dus.
Als ik het goed begrijp is het het makkelijkst als mijn volgende tablet (min. IOS 13) geen Ipad is maar een ander merk waar een sd kaartje inpast en dan is mijn probleem opgelost.

Toevallig nog tips voor een minitablet van een ander merk :) ?
Er zal denk ik maar een handjevol mensen op dit forum actief zijn met ervaring met een 7 of 8 inch tablet, en dan krijg je al snel n=1-adviezen.

Ik denk dat je beter kunt gaan kijken op sites als Coolblue, Tweakers etc, daar selecteren op de modellen met de specs die jij wilt, de vele reviews gaan lezen en dan een keuze maken.
Als je tables OTG ondersteund kun je met een eenvoudig kabel je gps ( of enig ander usb device ) aansluiten.
Of thuis al alle tracks die je mogelijk wil fietsen op je Oregon zetten. Tracks veranderen niet dagelijks. Je kan ze allemaal onzichtbaar maken, tot je ze wil fietsen. Dan voorkom je dat je per ongeluk een alternatieve route op fietst.

Je zal ook moeten kijken of je andere apparatuur en programma's/apps die je thuis hebt compatible zijn met een ander merk. Ik zou niet zo snel dit probleempje met de tracks aanleiding laten zijn om te switchen van merk/ecosysteem. En anders is het overstappen van GPS op smartphone (met powerbank of dynamolader) ook nog een serieuze optie voor de toekomst. De telefoons worden waterdicht en alles dat je onderweg deed op je tablet kan waarschijnlijk ook op je telefoon.
lindas schreef:
ma 30 dec, 2019 17:59
Hoi Frank en Berger,

bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn ipad heeft IOS 12.4 zoveel, niet voldoende dus.
Als ik het goed begrijp is het het makkelijkst als mijn volgende tablet (min. IOS 13) geen Ipad is maar een ander merk waar een sd kaartje inpast en dan is mijn probleem opgelost.

Toevallig nog tips voor een minitablet van een ander merk :) ?
Ik ben persoonlijk tevreden met mijn Lenovo Tab4 8 plus, die is/was er ook in een variant met de mogelijkheid er een sim-kaartje in te stoppen (naast de SD-kaart) Na een paar jaar nog steeds sneller dan zijn voorganger een Nexus7 op die leeftijd was. Dat laatste is ook iets om over na te denken, want door nieuwere software (die steeds meer kan en nodig heeft) verouderd hardware ook, en soms is niet updaten van de software geen (of erg lastige) optie.
Ik maak al mijn routes tegenwoordig met Komoot. Dan staan ze al online. Als ik iets anders wil gaan rijden dan de track die ik vooraf in mijn Garmin heb gezet kan ik de alternatieve tracks zo via bluetooth naar mijn Garmin sturen. Nadeel is dat je internet nodig hebt. Als je je routes liever met Basecamp of Mapsource maakt is dat ook geen probleem. Even importeren in Komoot. Met een beetje handigheid kan je onderweg zelf op je telefoon een nieuwe route maken. Een computer met muis werkt wel een stuk prettiger.
Komoot is ook beschikbaar voor Apple telefoons en dus ook iPads. De Komoot app zelf is gratis en voor eenmalig 20 Euro kan je alle kaartregio's unlocken.
@HFvdS Dat werkt volgens mij niet met een Oregon 600.
Er is hoop.
Als je een iPhone of iPad hebt kun je de gps tracks overzetten via een klein apparaatje dat past in de lightningpoort, namelijk de Photofast CR-8800 in combinatie met de bijbehorende app.
Zie voor meer informatie:
https://www.gps-wijzer.nl/faq/gpx-besta ... armin-gps/

Het werkt echt. Ik gebruik het zelf ook.
Ik kan niet beoordelen of er nog behoefte is aan meer tips.
Uit een nieuwsbrief heb ik wel eens onderstaande tip gebookmarked.
Er wordt gewerkt met Gimporter en Gexporter.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

https://www.gps.nl/blog/gpx_van_mobiel_ ... dheld.html
lindas schreef:
ma 30 dec, 2019 17:59

Toevallig nog tips voor een minitablet van een ander merk :) ?
Ik heb om deze reden (was 5 maanden onderweg) een Surface (kleine model) gekocht. Hierop doe ik nu alles (routes aanpassen, blogging, foto's bewerken, archiveren, social media, etc.) Hij is net zo groot als de iPad. Alhoewel ik toch redelijk verknocht was aan mij iPad en iPhone, bevat deze goed.
spoorzoeker schreef:
di 31 dec, 2019 08:30
Er wordt gewerkt met Gimporter en Gexporter.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

https://www.gps.nl/blog/gpx_van_mobiel_ ... dheld.html
Dat werk niet, omdat de Oregon 600 geen ConnectIQ app's ondersteund.
Moet toch ook handig draadloos kunnen? Toevallig vandaag mee geprutst, al is mijn apparatuur iets anders; Edge 1030 en ipad pro. Kreeg het zo voor elkaar:

Route maken op ipad via een site of app naar keuze. Download de gpx. Zet Garmin Connect als app op je ipad en stel je Garmin in (bluetooth) zodat die verbinding heeft. Vanuit de download-map in de Bestanden-app de gpx openen. Dan zie je het ‘actie-icoon’ (vierkantje met pijl erin), dan kiezen voor ‘openen met garmin connect’.

In garmin connect zoek je het bestand op, via training-koersen geloof ik. Nadat het bestand ingelezen is syncen en hij komt als te rijden route (koers) op je garmin te staan.

Disclaimer: bovenstaand is even uit het hoofd dus kan er iets langs zitten ;-) Succes!
HFvdS schreef:
ma 30 dec, 2019 21:28
Ik maak al mijn routes tegenwoordig met Komoot. Dan staan ze al online. Als ik iets anders wil gaan rijden dan de track die ik vooraf in mijn Garmin heb gezet kan ik de alternatieve tracks zo via bluetooth naar mijn Garmin sturen. Nadeel is dat je internet nodig hebt. Als je je routes liever met Basecamp of Mapsource maakt is dat ook geen probleem. Even importeren in Komoot. Met een beetje handigheid kan je onderweg zelf op je telefoon een nieuwe route maken. Een computer met muis werkt wel een stuk prettiger.
Komoot is ook beschikbaar voor Apple telefoons en dus ook iPads. De Komoot app zelf is gratis en voor eenmalig 20 Euro kan je alle kaartregio's unlocken.
Zelf tevreden gebruiker van de hierboven beschreven Fotofast icm etrex touch. Met bluetooth is het me nooit gelukt. Met welke garmin werk jij dan?
Een Garmin 1030 is wat techniek een flink aantal stappen verder dan de Garmin Montana 600 die TS gebruikt, (nog even afgezien van de iPad) Daarnaast was/is draadloos volgens Gamin niet hetzelfde wat de rest van de wereld daar onder verstond, namelijk alleen verbinding tussen Garmin toestellen om gegevens uit te wisselen.
nicolevelo schreef:
HFvdS schreef:
ma 30 dec, 2019 21:28
Ik maak al mijn routes tegenwoordig met Komoot. Dan staan ze al online. Als ik iets anders wil gaan rijden dan de track die ik vooraf in mijn Garmin heb gezet kan ik de alternatieve tracks zo via bluetooth naar mijn Garmin sturen. Nadeel is dat je internet nodig hebt. Als je je routes liever met Basecamp of Mapsource maakt is dat ook geen probleem. Even importeren in Komoot. Met een beetje handigheid kan je onderweg zelf op je telefoon een nieuwe route maken. Een computer met muis werkt wel een stuk prettiger.
Komoot is ook beschikbaar voor Apple telefoons en dus ook iPads. De Komoot app zelf is gratis en voor eenmalig 20 Euro kan je alle kaartregio's unlocken.
Zelf tevreden gebruiker van de hierboven beschreven Fotofast icm etrex touch. Met bluetooth is het me nooit gelukt. Met welke garmin werk jij dan?
Ik gebruik nu de Garmin Edge 1030. Vanaf de Edge 305 in 2006 heb ik iedere keer het nieuwe topmodel uit de Edge serie gekocht. Ik heb geen ervaring met een Oregon 600. Voordat ik met navigatie reed had ik vaste trainingsrondjes. De Edge serie heeft mijn fietservaring enorm verrijkt. Ik probeer nu elke keer weer nieuwe weggetjes in mijn vooraf in Mapsource ingetekende routes te leggen. Helaas is de Garmin Edge firmware een paar jaar geleden enorm verslechterd. Vroeger baseerde hij je ETA (geschatte aankomsttijd) op de tijd die je virtuele tegenstander uit je course file had gereden. Tegenwoordig rekent hij dat zelf voor je uit gebaseerd op het aantal kilometers te gaan en je gemiddelde tot dan toe. Nutteloos dus in de bergen of als er veel wind staat. Ik heb al jaren geleden een eigen programma gemaakt dat een course file met snelheid uitrekent voor ieder segment uit een track of Garmin gdb file, de NASA ASTER GDEM hoogtekaart van de aarde, de windsnelheid en richting en mijn eigen gewicht, gewicht van de fiets, vermogen. Door de nieuwe Garmin firmware is dat helaas voor de ETA nutteloos geworden.
_Peter_ schreef:
do 02 jan, 2020 06:51
Een Garmin 1030 is wat techniek een flink aantal stappen verder dan de Garmin Montana 600 die TS gebruikt, (nog even afgezien van de iPad) Daarnaast was/is draadloos volgens Gamin niet hetzelfde wat de rest van de wereld daar onder verstond, namelijk alleen verbinding tussen Garmin toestellen om gegevens uit te wisselen.
Tuurlijk, maar de Montana 600 heeft wel bluetooth, en de Garmin app kan vast ook op de ipad die ze al heeft.

Met draadloos bedoel ik bluetooth, wat gewoon werkt voor deze actie.

Ik denk graag in mogelijkheden :wink:

TS, al iets geprobeerd?
Arno-Apeltown schreef:
do 02 jan, 2020 14:30
Tuurlijk, maar de Montana 600 heeft wel bluetooth,
Maar de Oregon 600 niet denk ik, als ik zo snel even kijk, en die heeft de vraagsteller.

Carl