Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste vragen (o.a. flexibele fiets transporttas) - Forum Wereldfietser

Eerste vragen (o.a. flexibele fiets transporttas)

Beste wereldfietsers,

Kleine introductie, ik ben 28 jaar oud. Meermaals in Kirgizië wezen reizen met een 4x4 en ik en één van mijn vaste reisvrienden zijn nu met het idee bezig om naar Tjadzikistan te gaan; wat betreft cultuur en bestemming; we weten een beetje waar we terecht komen vanuit de ervaringen op de absolute desolated backroads in Kirgizië maar vanwege de moeite om in Tjadzikistan een 4x4 voertuig te huren zijn we na gaan denken en op het idee gekomen om dit fietsend te doen.

Sportiviteit is ons beide bekend; fietsen heb ik echt heel veel gedaan in het verleden. Kamperen in deze landen ook. Maar nu moeten we de omslag naar bikepacking en dat brengt veel nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee. Maar gelukkig is het pas volgend jaar. Gelukkig wat tijd (+- 1,5 jaar om dit voor te bereiden). Een aantal dingen heb ik al uitgezocht maar gaandeweg zal ik toch tegen wat vragen aanlopen waar ik jullie hulp bij nodig heb. En die wil ik graag hier plaatsen als jullie het goed vinden. Sommige vragen zullen misschien "dom" of logisch zijn, maar helpen mij toch om het proces van voorbereidingen aan de gang te houden dus ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Dus daar gaan we:

- Ik heb een 2e hands aluminium MTB en een Koga Miyata steelframe jaren 80 racefiets. Mijn gevoel was dat het 't makkelijkste is om de MTB in conditie te brengen voor deze trip en aan te passen dan de Koga. Wat is jullie gedachte? Waar moet ik op letten.
- Fietsen vervoeren; ik zie allerlei koffers, en halve koffers (harde bodemplaat e.d.), dat is allemaal heel mooi maar het eerste idee is om van Dushanbe naar Samarkand te fietsen (via paar mooie spots) en dat betekend dat we op een ander vliegveld aankomen als we vertrekken; een koffer ergens achterlaten om weer op te halen is niet echt mogelijk. Wat is jullie idee? Zijn er compleet flexibele tassen? En hoe maak ik dit werkbaar/rigide genoeg om de fiets toch enigszins veilig te vervoeren?

Ik hoor graag van jullie :D
Begin hier te lezen en lees min of meer alles: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Vul de vragen van de checklist die je tegenkomt a.u.b. in (behalve wat je al verteld hebt), dan weten we wat meer.

Die racefiets kan beter thuisblijven. Heb je een goede foto en omschrijving van die MTB, want zoals je het nu schrijft kan het zowel een waardeloze prul als een prachtfiets zijn.

Wat betreft vervoer in het vliegtuig kun je eens gaan rondstruinen op het subforum daarover op dit forum. Er is leesvoer genoeg daar.
ik zou zeggen: lees dit eens: https://timontyres.com/2017/11/12/why-y ... -594-euro/

paar dingen:
- kies voor stevige en dikst-passende banden, bijvoorbeeld maat 50-559 bij 26 inch wielmaat
- dragers van bijvoorbeeld Racktime (alu) of Tubus (staal, onderweg zo nodig te solderen of lassen)
- heel handig en gewicht op goede plek met een frametas, bijvoorbeeld van https://timtas.nl
en plaats, zoals Leon aangeeft, eens een foto van je fietsen, vooral van de mountainbike.

woon je in de buurt van Rotjeknor, dan kan ik je helpen sleutelen.
hoogframe schreef:
zo 19 jan, 2020 09:34
timontyres
Je kunt zeker voor dat bedrag een fiets opknappen voor een fietsvakantie - ik heb het zelfs gedaan voor de helft* - , maar met het idee dat alles is uit te leggen in zo'n kort stukje en dat er schijnbaar nauwelijks obstakels zullen zijn ben ik het niet eens. Voor een fiets voor zo ver weg en heftige omstandigheden lijk het me niet het meest optimale idee. Verder weten we nog niks van DESS.
Als hij schrijft "do like everyone else and go with the Brooks B17" gaat hij pas echt de mist in want dat is simpelweg niet waar.

*: veel tijd uittrekken voordat je iets tegenkomt (maanden), veel geluk met kopen (60 euro voor een frame in z.g.st. met veel prima maar ook met wat kapotte onderdelen), kunnen inschatten van kosten en problemen, niet op merk of wielmaat letten, niet mopperen dat het van aluminium is,
(Veel alu fietsen zijn gewoon heel sterk), alles zelf doen en kunnen, zelf kunnen spaken, sommige onderdelen nog hebben liggen van vorige fietsen en ook niet mopperen voor onvoorziene kosten zoals in mijn geval zwaar beschadigde achterspaken door een vastgelopen ketting.