Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vs smartphone - Forum Wereldfietser

Garmin vs smartphone

In de volgende video heb ik de Xiaomi Redmi note smartphone vergeleken met mijn Garmin Oregon 600. In eerste instantie bleek de gps van de Redmi regelmatig uit te vallen, oorzaak bleek de batterij besparingsapp. Verder blijkt de Redmi's gps nogal gevoelig te zijn, zodra je andere apps naast Osmand gaat openen blijkt dat van invloed op de nauwkeurigheid. Als je je echter aan de regels houdt en niet appt op de fiets en alleen Osmand zijn ding laat doen, gaat het prima. De GPS track bleek nagenoeg gelijk aan die van de Garmin, soms zelfs iets nauwkeuriger. De Redmi ondersteunt namelijk ook de Europese (Galileo) en Chinese (Beidou) satellieten itt de Oregon 600. Ook het opladen via de naafdynamo middels de B&M E-werk ging goed. Maar heb het nog niet in de bergen geprobeerd waar de gemiddelde snelheid een stuk lager zal zijn. Ook in de regen fietsen is dan een dingetje, heb nog geen geschikte hoes waar de USB stekker doorheen kan. De Oregon is overigens ook niet meer waterdicht omdat de knoppen zijn vergaan. Kaartbeeld, handelingssnelheid en afleesbaarheid van het scherm (6,5 inch) zijn echter superieur vergeleken met de Garmin Oregon (3 inch). Hoe dat zich in de zomer zal verhouden met een hoger staande zon zal nog moeten blijken.


https://www.youtube.com/watch?v=uzV4tON ... EL&index=2
Altijd leuk een test!
Waarom heb je ervoor gekozen om een relatie onbekend merk smartphone te gebruiken voor een test?
Gaat de test om een specifiek vergelijk of is het ook bedoeld voor algemeen? Er zullen niet zo veel mensen zijn die twijfelen tussen precies deze twee apparaten. Heb je ook een meer algemeen verhaal met voor en nadelen van smartphones versus dedicated* GPS-apparaten waarbij je probeert alle aspecten te benoemen met eventueel noodzakelijke workarounds*?

*: Zijn er voor de termen dedicated en workaround gebruikelijke Nederlandse woorden?
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 11:07
Altijd leuk een test!
Waarom heb je ervoor gekozen om een relatie onbekend merk smartphone te gebruiken voor een test?
Gaat de test om een specifiek vergelijk of is het ook bedoeld voor algemeen? Er zullen niet zo veel mensen zijn die twijfelen tussen precies deze twee apparaten. Heb je ook een meer algemeen verhaal met voor en nadelen van smartphones versus dedicated* GPS-apparaten waarbij je probeert alle aspecten te benoemen met eventueel noodzakelijke workarounds*?

*: Zijn er voor de termen dedicated en workaround gebruikelijke Nederlandse woorden?
Als je je een beetje gaat oriënteren op de markt voor een nieuwe smartphone kom je erachter dat je veel teveel geld betaald voor de bekende merken als Samsung en Apple. Qua prijs/kwaliteit komt Xiaomi dan al gauw bovendrijven. Verder heb ik helaas heb ik nog te weinig (lees >100.000) abonnees op youtube om me meerdere telefoons te kunnen veroorloven voor een test, laat staan dat fabrikanten me die gaan toesturen :lol:

Het is trouwens voor mij voor het eerst dat ik een smartphone ga gebruiken als dedicated gps, heb tot nu toe altijd Garmin gebruikt, maar ik ben nu wel zo'n beetje klaar met dit merk. Dat is zeker een goed item voor een meer algemene video, maar dan moet ik eerst meer ervaring opdoen met mijn smartphone. Maar daar is dit onderwerp ook voor bedoelt, laat iedereen maar haar/zijn ervaringen weten, wellicht heeft iemand daar dan wat aan.
In de manier waarop ik mijn GPS gebruik spelen waypoints een belangrijke rol.
Mijn Garmin laat keurig de symbolen zien die ik er aan heb gegeven.

Ik heb mij door een deskundige laten vertellen dat de diverse programma's op de telefoon dat niet kunnen en alleen laten zien dat ergens een waypoint is.

Dat zal voor mij een doorslaggevende reden zijn om niet over te stappen.

Peter
Tovenaar bedankt voor de uitleg.
Peter Molog schreef:
za 25 jan, 2020 12:22
In de manier waarop ik mijn GPS gebruik spelen waypoints een belangrijke rol.
Mijn Garmin laat keurig de symbolen zien die ik er aan heb gegeven.
Ik heb mij door een deskundige laten vertellen dat de diverse programma's op de telefoon dat niet kunnen en alleen laten zien dat ergens een waypoint is.
Dat zal voor mij een doorslaggevende reden zijn om niet over te stappen.
Peter
Die deskundige loopt een beetje achter want bijvoorbeeld met Viewranger kan ik op mijn telefoon uit wel zestig verschillende symbolen kiezen voor een waypoint. Hoe het met Osmand zit weet ik niet, in die app verdwaal ik altijd hopeloos.
Voor Apple en Samsung betaal je inderdaad te veel, maar als je een wat ouder model kiest, wordt het plaatje veel gunstiger. De Huawei P20 pro is bijvoorbeeld met wat zoeken voor ongeveer dezelfde prijs als de Garmin Oregon te bestellen, kan oneindig véél meer, krijgt nog een update naar Android 10, is waterdicht en is ook naadloos geschikt voor het geweldige SP Connect bevestigingssysteem. Ik ben er zeer tevreden over.
peter de rijk schreef:
za 25 jan, 2020 13:51
Die deskundige loopt een beetje achter want bijvoorbeeld met Viewranger kan ik op mijn telefoon uit wel zestig verschillende symbolen kiezen voor een waypoint. Hoe het met Osmand zit weet ik niet, in die app verdwaal ik altijd hopeloos.
Met Osmand heb ik ervaren dat die vergeleken met Garmin inderdaad geen andere vormgeving kent dan één standaard waypoint symbool, wat erg jammer is. De informatie bij zo'n waypoint en de zoekmogelijkheden zijn echter veel uitgebreider, zo kan je zoeken naar winkels die op dat moment op zijn.
Peter Molog schreef:
za 25 jan, 2020 12:22
In de manier waarop ik mijn GPS gebruik spelen waypoints een belangrijke rol.
Mijn Garmin laat keurig de symbolen zien die ik er aan heb gegeven.

Ik heb mij door een deskundige laten vertellen dat de diverse programma's op de telefoon dat niet kunnen en alleen laten zien dat ergens een waypoint is.

Dat zal voor mij een doorslaggevende reden zijn om niet over te stappen.

Peter
Bij gebruik van PocketEarth en MapOut op een IPhone heb je de keuze uit diverse symbolen die ook weer in verschillende kleuren weer te geven zijn. Bij PocketEarth 10 symbolen in 10 verschillende kleuren en bij MapOut 24 symbolen in 22 kleuren.
Heb paar reisjes gemaakt met de smartphone op het stuur. Die dingen zijn doorgaans waterdicht ondertussen (check even je IP rating) maar touchscreens en water zijn een moeilijke combinatie. Batterij is ook een issue. Voor de rest gaat dat prima. Hoe minder toestellen mee, hoe minder gehassel. Je hebt dan ook maar een batterijtje opgeladen te houden ipv meerdere. Als fje ene alleskunner stuk gaat, heb je wel even een probleem. Ik snapte eerst de nood aan een fietsgps dus niet.

Sinds vorig jaar een garmin 530 in huis gehaald en nu verkies ik de garmin. Het is even uitzoeken maar daarna superhandig en de telefoon kan uit of in de tas en hoppa, vakantie :D
De tovenaar schreef:
za 25 jan, 2020 13:52
peter de rijk schreef:
za 25 jan, 2020 13:51
Die deskundige loopt een beetje achter want bijvoorbeeld met Viewranger kan ik op mijn telefoon uit wel zestig verschillende symbolen kiezen voor een waypoint. Hoe het met Osmand zit weet ik niet, in die app verdwaal ik altijd hopeloos.
Met Osmand heb ik ervaren dat die vergeleken met Garmin inderdaad geen andere vormgeving kent dan één standaard waypoint symbool, wat erg jammer is. De informatie bij zo'n waypoint en de zoekmogelijkheden zijn echter veel uitgebreider, zo kan je zoeken naar winkels die op dat moment op zijn.
Ja, dat is handig, daar gebruik ik dan weer Google Maps voor.
Nu ruim een jaar geleden ook de overstap gemaakt van Garmin naar een smartphone. De nodige modellen van Garmin gehad die steeds meer mogelijkheden kregen. Ik was erg te spreken over de touchscreen bij de oregon 600 en 700. Wel een stroomverslinder maar ook gebruiksgemak. De 700 kon ook verbinding maken met internet via WiFi waardoor er weer nieuwe mogelijkheden ontstonden. Het grootste nadeel vond ik toch wel de vele bugs in de software van Garmin en de traagheid van het oplossen van deze bugs.
Omdat de iPhone 6 toch ook altijd op vakantie mee ging ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden om de dedicated gps te vervangen. Na kennismaking met de app MapOut was ik verkocht. Eenvoudig onderweg tracks maken en daarbij gebruikmaken van overlays met fietsnetwerken. Heldere hoogteprofielen van de track om te zien hoelang en hoe steil de komende klim is.

Ondertussen de gps verkocht en de opbrengst meegenomen in de aanschaf van een iPhone 11. Ik ervaar de volgende voordelen van de overstap van een Garmin oregon 700 naar een iPhone 11.

- 1 apparaat waarmee ik navigeer, fotografeer, film ( en afstandbediening voor compactcamera en gopro), edit, blog, muziek luister, internet, vertaal, telefoneer, bankier, etc. Hierdoor geen aparte oplader voor AA meer nodig. Gewichtsbesparing dus.
- Meer mogelijkheden binnen de apps die ik gebruik (MapOut, maps.me en PocketEarth) in vergelijking met gps-navigatie.
- Korte leercurve in vergelijking met Garmin software.
- Groter scherm waardoor beter afleesbaar. Ook als de zon schijnt.
- Betere IP rating op gebied van stof en vocht
- Betrouwbaardere software die regelmatig wordt voorzien van updates.
- Partner heeft ook smartphone bij zich met dezelfde software die als backuptoestel gebruikt kan worden.

- Nadeel is de waarschijnlijk grotere kwetsbaarheid van de iPhone t.o.v. Oregon bij mechanische krachten. Overigens worden bij beide apparaten hierover geen IP code vermeld. De door mij gebruikte hoes van SP Connect zou een val behoorlijk dempen en de screenprotector ook.
- Het stroomverbruik van een smartphone ligt bij navigeren hoger dan bij de Garmin maar dat heb ik opgelost met een naafdynamo.

Al met al nog geen dag spijt van de overstap.
Totlater schreef:
za 25 jan, 2020 14:48

- Het stroomverbruik van een smartphone ligt bij navigeren hoger dan bij de Garmin maar dat heb ik opgelost met een naafdynamo.
En weg is je gewichtsbesparing...

Zelf gebruik ik voor navigatie een Garmin map 62 met daarbij mijn telefoon als backup en voor het overzicht (ridewithgps)
Beide apparaten samen wegen zo'n 300 gram.

Een iPhone 11 weegt 190 gram, met hoesje erbij kom je denk ik al snel op 250 gram. Een Son 28 weegt 570 gram, dat is 420 gram meer dan een standaard XT naaf. Totaal extra gewicht tov XT voornaaf: 670 gram (en dan heb ik de benodigde omvormer nog niet eens meegerekend)
alma schreef:
zo 26 jan, 2020 05:55
Totlater schreef:
za 25 jan, 2020 14:48

- Het stroomverbruik van een smartphone ligt bij navigeren hoger dan bij de Garmin maar dat heb ik opgelost met een naafdynamo.
En weg is je gewichtsbesparing...
Verkeerd geformuleerd door mij. Dynamo en omvormer waren al aanwezig en in gebruik door gps en camera
Al weer enkele jaren de iPhone SE als gps-device op het stuur. Bevalt prima. Uiteraard ook op de naafdynamo en als tweede backup een powerbank. Partner heeft zelfde telefoon en apps.

Maak bij fel zonlicht gebruik van een instelling om het scherm extra helder te zetten. Zit ergens verstopt in de menu’s toegankelijkheid. Met drie maal op de home-button drukken activeer of de-activeer je deze instelling.

Ben erg gecharmeerd van de Guru-app met de offline vectorkaarten. Vooral vanwege het rustige kaartbeeld. Ook de zoekfunctie voor b.v. supermarkten of hotels werkt erg goed en laat deze zien op elk zoom niveau.
alma schreef:
zo 26 jan, 2020 05:55
En weg is je gewichtsbesparing...
Tja, ik ben een groot fan van de ouderwetse kaart, heb dus geen elektrieke back-up nodig.
Ik ben daarnaast ook wat "traag van begrip" mbt al die nieuwlichterij (of te wel geen zin om me erin te verdiepen).

Dus gaat er een fototoestel mee - waarmee je (in theorie) betere foto's maakt als met de meeste smartphones (het zijn niet alleen de pixels die het doen), en een oude Nokia - met een eindeloze accu .... en ... en ...
... en ... afhankelijk van de bestemming (of meer specifiek het ontbreken van een vooropgezet plan) tot meer dan een kilo kaarten (het verstandige plan om dan onderweg de overbodige terug te sturen vindt zelden uitvoering).

Echter ... gewicht is misschien wel belangrijk ... ik ga niet voor alleen het gewicht, ik ga ook voor het plezier en een echte en goede kaart geeft me plezier.
Zo langzamerhand wordt het wel klemmend: goede kaarten raken uit de mode, en digitale kaarten worden steeds beter. Als je op "stafkaart-niveau" kan inzoomen wordt het vinden van dat ene mooie wild-kampeer-plekje steeds makkelijker, en heb je de mogelijkheid om zelfs luchtfoto's te raadplegen dan wordt het eventueel nog makkelijker, dan kan je zelfs je schaduw-kansen vooraf inschatten

O ja, de zoekfunctie "supermarkt" ligt, nee loopt, op straat. Gewoon een inboorling aanspreken ... met wat geluk krijg je direct een "review" en eventuele alternatieven -- het is maar de vraag of de smartphone op de hoogte is van de vakantieplannen )of de jaarlijkse inventarisatiedag) van de winkelier.
Offtopic-alarm:
Dit topic gaat over Garmin vs smarpthone, en niet over digitale vs analoge kaarten.

Svp niet weer een PB sturen.
In 2012 kocht ik een Garmin Etrex 30. Ik rijdt er nog steeds mee, het ding doet het uitstekend, drie (lange) dagen fietsen op 2 AA's. Ik heb geen dynamo, en ben ook niet van plan zo'n duur en voor mij nutteloos ding in mijn voorwiel te hebben. (op fietsvakanties rijd ik zelden in het donker, en dan heb ik altijd nog wat batterij verlichting als back-up.
Mijn iPhone SE gaat ook altijd mee, maar niet voor navigatie.
Voor mij blijft het schier onverwoestbare karakter van een Etrex een voordeel, samen met het lage energieverbruik. Een smartphone zal altijd in fel zonlicht zijn toevlucht moeten nemen tot het maximaal zetten van de schermhelderheid, waar een garmin gewoon goed afleesbaar is zonder extra verbruik.
Even onderweg routes toevoegen gaat niet, maar dat is in mijn fietspraktijk niet nodig, bovendien heb ik altijd ook papieren landkaarten bij me/voor mijn neus op de stuurtas, dat blijft uiteindelijk toch het fijnst, alleen kun je er niet op zien waar je bent; dat doet de Garmin. Incidenteel (geen kaart bij me van een gebied, afwijking eerder voorgenomen route) gebruik ik de routeer/navigatiefunctie en dat werkt ook goed moet ik zeggen. Hotels/campings/adressen zoeken gaat zonder problemen, als je even geduld kunt opbrengen in de bediening, die natuurlijk niet het gemak heeft van de hedendaagse smartphone-software.
Ik heb kortom (nog steeds) geen enkele reden om mijn Etrex af te danken.
Georg schreef:
zo 26 jan, 2020 12:05
Een smartphone zal altijd in fel zonlicht zijn toevlucht moeten nemen tot het maximaal zetten van de schermhelderheid, waar een garmin gewoon goed afleesbaar is zonder extra verbruik.
Dan moet je ook zo eerlijk zijn om te zeggen dat de Etrex zodra je in de schaduw komt ook meteen achtergrondverlichting nodig heeft. Ik vind de afleesbaarheid van mijn 30x vewoon een zware tegenvaller, vooral omdat voorstanders het ding er om roemen.

Ik heb er destijds nog een foto van gemaakt om in dit forum te vragen of het zo hoorde.
Afbeelding
peter de rijk schreef: Die deskundige loopt een beetje achter want bijvoorbeeld met Viewranger kan ik op mijn telefoon uit wel zestig verschillende symbolen kiezen voor een waypoint.
Tja, blijkbaar. Ik ging er vanuit dat iemand die zeer regelmatig lezingen geeft over navigatie op de telefoon verstand van zaken zou hebben. :(

Overigens het bijna afgelopen weekend uren bezig geweest met andere apps voor de foon.
peter de rijk schreef: want bijvoorbeeld met Viewranger kan ik op mijn telefoon uit wel zestig verschillende symbolen kiezen voor een waypoint.
Wat ik niet heb kunnen ontdekken of Viewranger ook in een keer de symbolen overneemt van de geïmporteerde GPX.

Mijn ervaring met Viewranger tot nu toe.

Het is mij volstrekt onduidelijk, ook op de website heb ik daar niets over gevonden, voor welke vorm van verplaatsen wordt gerouteerd, of hoe ik dat in kan stellen.

Kaartmateriaal: Als ik over meerdere landen eenduidig kaartmateriaal wil gebruiken ben ik blijkbaar aangewezen op OpenCycleMap. Het zal wel aan mij liggen ik, maar ik vind dat een vormgegeven mislukking.

Ik ben er in geslaagd een waypoint aan te maken en me daarheen te laten routeren. Enige probleempje is dat ik alleen een rechte lijn naar mijn doel krijg. Ik kan geen enkele instelling vinden om iets over wegen of paden te krijgen.

Ik heb een GPX-bestand gekoppeld. Dit bestand bevat 46 tracks en 117 waypoints (Osmand pakt dit zonder enige moeite op)
Ik krijg alleen de eerste track te zien. Na een keer kaart wisselen is ook deze track buiten beeld. Met geen moeite krijg ik weer iets in beeld.

Deze ervaringen hebben mij nog niet enthousiast kunnen maken.


En dan nog een opmerking over het door velen geroemde Komoot.
Ik heb een standaardroute die ik probeer bij een voor mij nieuwe routeplanner. Tussen begin en eindpunt van de route is een aantal varianten mogelijk. De uitkomst van de planner geeft een indicatie van hoe de planner werkt.
Bij Komoot kan ik kiezen uit 3 fietsvormen. Voor een fiets met een hoop bagage er aan lijkt mij toerfietsen de beste variant.
Tot mijn stomme verbazing ontdek ik dat er sinds enige tijd een olifantenpaadje, gemaakt door mountainbikers, op OSM is gezet.
En net voor de toerfietser wordt deze keus gemaakt.
De doorsteek bestaat uit een stukje singletrack door de wegberm van een drukke provinciale weg, de provinciale weg oversteken, en weer een stukje singletrack door de wegberm.
Een oversteek die met de mountainbike nog wel te doen is, ofschoon ik het nooit zou doen, maar met een volle toerfiets is het ronduit onverstandig.
Voor mij dus ook geen uitnodiging om met Komoot te gaan werken.

Grumpy Old Man

Peter
@Leon; die ervaring heb ik niet. Ik zet de achtergrondverlichting van mijn Etrex niet eerder aan dan bij invallende duisternis.