Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vs smartphone - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Garmin vs smartphone

^^^ Ik dacht dat ik het had over een route toevoegen aan een Garmin Etrex onderweg. Heb geen ervaring met navigeren op de fiets per smartphone.

Nog even een aanvulling op een eerdere opmerking van Leon over de afleesbaarheid van het Etrex 30x scherm in de schaduw; ik las inmiddels op internet meerdere gebruikers die hebben vastgesteld dat de afleesbaarheid van het scherm in omstandigheden met minder licht bij de Etrex beter was/is dan bij z'n opvolger de Etrex 30x. Dus dat verklaart ons meningsverschil over dit specifieke onderwerp. Heel vreemd van Garmin, aangezien ik dat 1 van de belangrijkste voordelen vind van mijn Etrex 30.
Overigens vraag ik me af of ik nu, ipv een Etrex 32x, niet eerder een Edge 530 zou kopen, gezien de sterk verbeterde levensduur van de batterij, die bijna op Etrex-AA-niveau zijn aangekomen.
(Of toch gewoon de iPhone SE met een accu eraan gekoppeld...)
peter de rijk schreef:
di 28 jan, 2020 12:13
Je noemt in diverse berichten de problematische energievoorziening van een smartphone, maar nogmaals, dit is tegenwoordig totaal geen issue meer. Ik heb de afgelopen jaren diverse Motorola's en Huawei's gebruikt maar al sinds een jaar of vijf is het geen enkel probleem de hele dag te navigeren zonder dat de accu leegraakt. Tenzij je natuurlijk voortdurend het scherm aan wilt hebben, waar ik persoonlijk geen enkele reden toe zie.
Even een wat late reactie; voor mij is het de hele dag het scherm aan hebben gebruikelijk; als ik een track volg, moet dat, en als ik geen track volg, zie ik ook graag waar ik ben, afslagen, weggetjes, maar ook de actuele snelheid, de gereden afstand, de tijd, de hoogte, de temperatuur, om maar eens wat te noemen.

Ik die situatie vraag ik me af hoe lang je met een smartphone accu doet, met het scherm voluit op een zonnige dag in Spanje. Natuurlijk kun je dan met een dynamo werken, of met een flinke powerbank/hulpaccu. Ik fiets vaak van 7:30 tot 19:00, dat ook nog.
Georg schreef:
zo 02 feb, 2020 10:14
Even een wat late reactie; voor mij is het de hele dag het scherm aan hebben gebruikelijk; als ik een track volg, moet dat, en als ik geen track volg, zie ik ook graag waar ik ben, afslagen, weggetjes, maar ook de actuele snelheid, de gereden afstand, de tijd, de hoogte, de temperatuur, om maar eens wat te noemen.

In die situatie vraag ik me af hoe lang je met een smartphone accu doet, met het scherm voluit op een zonnige dag in Spanje. Natuurlijk kun je dan met een dynamo werken, of met een flinke powerbank/hulpaccu. Ik fiets vaak van 7:30 tot 19:00, dat ook nog.
En dan wellicht als tweede vraag - een soort second best:
Hoe lang doe je met de smartphone-accu (en met die aanvullende powerbanks) als je het scherm meer gebruikt zoals je met een kaart doet, dwz niet continu maar "semi-continu". Ik heb, heel traditioneel, de kaart onder het transparante dekseldeel van mijn stuurtas. Een lange rechte weg tussen de akkers kijk ik natuurlijk zelden op de kaart, hoogstens om te zien hoe lang het nog zal zijn, rond dorpen en steden kijk ik intensief op de kaart, gemiddeld zit het daar dus tussenin: de kaart "kleurt" je wereldbeeld aanvullend in, je wilt niet per se van iedere zijweg weten waar hij heen gaat, maar toch regelmatig wil je (of althans ik) meer weten als alleen het waarheen .... het is de reis die er toe doet, niet per se de bestemming.
Zo in de loop van de dag komt daar dan ook nog bij de voorstudie van wat er te komen staat: Op basis van de kaart kan je vaak al een indruk krijgen welke kampeer-mogelijkheden zich gaan aandienen ... en dan als het er echt op aankomt kan de kaart helpen van bij het zoeken van dat mooie stille wilde plekje (of juist helpen bij het zoeken naar de boerderij waar je gaat vragen om toestemming of gewoon om water).

Ik fiets geen 12 uur per dag, maar wil 's ochtends en 's avonds toch ook nog even wat kaart-studie kunnen doen - de mogelijkheden/planning voor de volgende dag bekijken en/of even terugkijken naar het afgelopen traject (bijv. of ik er nog interessante alternatieven zijn).

Omdat het wild kamperen voor mij een groot goed is is het dus belangrijk te weten hoeveel autonomie je kan halen met een paar powerbanks (en hoe snel die dingen dan weer terug opgeladen zijn). Een dynamo en laadsysteem is natuurlijk een optie, maar een naaf-dynamo is niet mijn eerste keus, nog afgezien van de beschikbaarheid van passende 48 spaaks naafdynamo's.

NB Zo langzamerhand worden alternatieven voor de kaart steeds interessanter: Enerzijds omdat de digitale mogelijkheden steeds beter worden, anderzijds omdat de kaarten steeds beroerder worden (dwz. de kaarten waar ik graag in Frankrijk op fiets worden steeds ouder, de nieuwe vervangende serie is veel minder mooi en minder gedetailleerd ... dus kom ik steeds vaker ineens een rondweg, een autoweg-viaduct of een TGV-tracé tegen waardoor ik (meestal onaangenaam) verrast wordt.
Ik verlies 10% batterijcapaciteit per 50km fietsen. Heb een smartphone batterij van 5100mAh in mijn 3 jaren oude Lenovo. Gebruik OSMand met de turn-on-functie.
Heb een Garmin Oregon 600 en doe er 1,5 dag mee en quasi permanent aan.
Georg schreef:
zo 02 feb, 2020 10:14
Even een wat late reactie; voor mij is het de hele dag het scherm aan hebben gebruikelijk; als ik een track volg, moet dat, en als ik geen track volg, zie ik ook graag waar ik ben, afslagen, weggetjes, maar ook de actuele snelheid, de gereden afstand, de tijd, de hoogte, de temperatuur, om maar eens wat te noemen.
Ik die situatie vraag ik me af hoe lang je met een smartphone accu doet, met het scherm voluit op een zonnige dag in Spanje. Natuurlijk kun je dan met een dynamo werken, of met een flinke powerbank/hulpaccu. Ik fiets vaak van 7:30 tot 19:00, dat ook nog.
Met jouw manier van navigatie zul je snel in problemen komen met je batterij. Geen idee hoeveel schermtijd een volle batterij oplevert. Tussentijds bijladen zal bij een hele dag fietsen hoe dan ook nodig zijn. Een soort compromis is om een route van je track maken en je bij elke afslag met een signaal te laten waarschuwen, wat verkeerd rijden voorkomt.
Bridgestone SM schreef:
zo 02 feb, 2020 10:50
NB: Zo langzamerhand worden alternatieven voor de kaart steeds interessanter: Enerzijds omdat de digitale mogelijkheden steeds beter worden, anderzijds omdat de kaarten steeds beroerder worden (dwz. de kaarten waar ik graag in Frankrijk op fiets worden steeds ouder, de nieuwe vervangende serie is veel minder mooi en minder gedetailleerd ... dus kom ik steeds vaker ineens een rondweg, een autoweg-viaduct of een TGV-tracé tegen waardoor ik (meestal onaangenaam) verrast wordt.
Om je een idee te geven: voor het navigatieprogramma Viewranger zijn de actuele IGN-kaarten van heel Frankrijk op schaal 1:25.000 en 1:100.000) voor 20 euro per jaar beschikbaar. Zou voor jouw gebruik aantrekkelijk kunnen zijn.
(Terzijde: NB en vervolgens een onleesbaar mini-corps gebruiken? Merkwaardig...)
Van de IGN website is ook een app beschikbaar voor de smartphone; kun je (wel via een internetverbinding) direct op die prachtige kaarten kijken. Ik gebruik dat wel eens met wandelen in Frankrijk. Het voordeel is de veel betere en gedetailleerder kaartweergave vergeleken met het toch wat armzalige OFM gebeuren.
Als (Frankrijk/Spanje)-fietser neem ik altijd papieren kaarten mee die ik uit een Michelin auto-wegenatlas (1:200.000 voor Fr, 1:300.000 voor Spanje) scheur; zo'n atlas kost 20 euro en je hebt meteen kaarten van het hele land op je fietstas. De uitgescheurde pagina's passen ook erg goed in zo'n doorzichtig hoesje op de fietstas. (even lekker analoog allemaal)

Mijn GPS staat de hele dag aan omdat ik verder geen fietscomputer op m'n stuur heb.
Bridgestone SM schreef:
zo 02 feb, 2020 10:50

Hoe lang doe je met de smartphone-accu (en met die aanvullende powerbanks) als je het scherm meer gebruikt zoals je met een kaart doet, dwz niet continu maar "semi-continu". Ik heb, heel traditioneel, de kaart onder het transparante dekseldeel van mijn stuurtas. Een lange rechte weg tussen de akkers kijk ik natuurlijk zelden op de kaart, hoogstens om te zien hoe lang het nog zal zijn, rond dorpen en steden kijk ik intensief op de kaart, gemiddeld zit het daar dus tussenin: de kaart "kleurt" je wereldbeeld aanvullend in, je wilt niet per se van iedere zijweg weten waar hij heen gaat, maar toch regelmatig wil je (of althans ik) meer weten als alleen het waarheen .... het is de reis die er toe doet, niet per se de bestemming.
Zoveel verschillende variabelen dat daar weinig harde getallen over te geven zijn.

Eigenlijk kun je het simpel terug brengen tot een aantal dingen.

- Zorgen dat je smartphone zo min mogelijk energie verbruikt

- Zorgen dat je smartphone onderweg opgeladen blijft door bijvoorbeeld naafdynamo

en/of

- Op kunnen laden op tussenstops, kort bij bijvoorbeeld toeristische stops of lang tijdens een hotel- of campingovernachting

Zorg dat je telefoon zo min mogelijk energie verbruikt. Zonder netwerkverbinding kun je niet bellen en internetten maar kan wel het GPS signaal aan blijven staan. En als je kaart opgeslagen staat in het geheugen van de telefoon of het geheugenkaartje wat je daarin stopt dan heb je die internetverbinding zeker overdag ook niet nodig.

Pas de schermhelderheid aan voor de omstandigheden. Zet het scherm alleen aan als je er naar kijkt, een tik op het scherm of een druk op een knop aan de zijkant kan daarvoor al genoeg zijn. En/of laat het scherm door de software aangaan bij bijvoorbeeld een afslag.

Als je zonder naafdynamo wil blijven rijden dan is het zaak wel regelmatig op te kunnen laden. Als je dat door wildkamperen 's avonds niet op een camping of hotelkamer kunt dan kun je dat met een powerbank doen, maar ook die raakt natuurlijk leeg. Ook een tussenstop kan je een mogelijkheid bieden om op te laden, bij bijvoorbeeld toeristische trekpleister of restaurant.

Maar misschien gebruik jij wel zo weinig energie van de accu('s) dat je met 1 restaurantbezoek of campingbezoek per week al genoeg opgeladen kunt blijven.

Let ook op de maximum laadsnelheid van je powerbank, de adapter die je daarvoor in het stopcontact stopt en het laadsnoer wat daar tussen zit. De simpele varianten staan laden toe met 0.5 ampère, terwijl de meer geavanceerde tot 3 ampère of meer kunnen laden. Als dan zowel je telefoon met 3 ampère oplaadt als twee powerbanks tegelijk met allebei 3 ampère, dan kan een maaltijd in een restaurant of stop bij een toeristische trekpleister waar je op kunt laden al een gelegenheid worden om weer flink opgeladen te kunnen zijn.

Neem eens een smartphone mee naast je traditionele kaart en ga eens uitproberen wat zo'n ding aan energie verbruikt bij jouw gebruik. Je papieren kaarten heb je dan toch nog bij je, dus als het ding leeg is geen paniek zoals wellicht bij de digitale generatie.

Powerbanks, extra adapters en laadkabels kun je op steeds meer plaatsen kopen, dag kan zelfs onderweg. Let wel op de specificaties.

De fietsaanhanger vol kaarten die in die kleine telefoon past is soms best handig :)
peter de rijk schreef:
zo 02 feb, 2020 11:54
Bridgestone SM schreef:
zo 02 feb, 2020 10:50
NB: Zo langzamerhand worden alternatieven voor de kaart steeds interessanter: Enerzijds omdat de digitale mogelijkheden steeds beter worden, anderzijds omdat de kaarten steeds beroerder worden (dwz. de kaarten waar ik graag in Frankrijk op fiets worden steeds ouder, de nieuwe vervangende serie is veel minder mooi en minder gedetailleerd ... dus kom ik steeds vaker ineens een rondweg, een autoweg-viaduct of een TGV-tracé tegen waardoor ik (meestal onaangenaam) verrast wordt.
Om je een idee te geven: voor het navigatieprogramma Viewranger zijn de actuele IGN-kaarten van heel Frankrijk op schaal 1:25.000 en 1:100.000) voor 20 euro per jaar beschikbaar. Zou voor jouw gebruik aantrekkelijk kunnen zijn.
(Terzijde: NB en vervolgens een onleesbaar mini-corps gebruiken? Merkwaardig...)
Wat betreft het terzijde: Het was het standaard "klein" corps (dus 85%), er is ook nog het "miniem" corps (en dat is 50%).
Het klopt dat er een zekere tegenspraak zit tussen het NB en het ondergeschikte corps, daar zat een bedoeling achter.

Ik ken de IGN-kaarten. Vlgs mij kan je ze ook "gewoon" downloaden op geoportail.
Mijn "probleem" is dat de nieuwe (digitale) 1:100.000 gewoon niet zo goed is als de oude (waar nog een echte tekenaar aan werkte), die nieuwe koop je nu ook op papier. Digitaal heb je dan wel de (grote) winst van de 1:25.0000 kaart ... maar ook die 1:25.000 kaart is niet meer zo mooi als men ze vroeger maakte.

Nogal OffTopic: In mijn ogen streden de Franse kaartenmakers om de mooiste kaarten, Michelin <> IGN leverden echt top-werk, de topografische diensten van België en Nederland volgden op korte afstand dit goede voorbeeld. Sinds de kaarten niet meer "echt getekend" worden zijn ze niet meer zo mooi (ze zijn wel "regelmatiger, soms ook "natuurgetrouwer" maar dat is niet steeds een aanbeveling)
Sinds de IGN-kaarten niet meer getekend worden zijn er als zo'n 3 nieuwere opmaaksoorten geweest. De meest recente vind ik best wel goed geworden omdat autovrije wegen er duidelijk in oranje worden weergegeven, al verschillen precieze interpretaties per streek. Wel is het nog steeds een probleem dat vaak niet is aangegeven dat wegen niet publiek toegankelijk zijn, maar bijvoorbeeld onderdeel van een militair of industrieel complex, een groeve, streng natuurgebied of iets dergelijks.

Je kunt ze ook bekijken via https://topomapviewer.ngi.be, maar dit zijn niet alstijd de meest recente versies.
Mijn ervaring (en berekening) is dat een smartphone met OSMAnd kaart continu in beeld 2,5 a 3W aan elektrisch vermogen kost, en navigeren met een garmin gpsmap 60CSX zo rond de 0,3W. Dat is voor mij de belangrijkste reden om op lange ritten met een Garmin toestel te navigeren.
Deze gemiddelde vermogens zijn nuttig om te weten als je meerdere dagen off-grid wil zijn en afhankelijk bent van naafdynamo/zonnepaneel/powerbank en wil berekenen of je hiermee uit kan / hoe lang je hiermee kan doen.

Net als Georg hecht ik veel waarde aan dat de kaart op mijn navigatie gewoon permanent in beeld is als ik aan het rijden ben. In 1 oogopslag kunnen zien waar ik ben, en of ik moet afslaan, enz. Op knoppen moeten drukken hiervoor leidt teveel af, en ik rij regelmatig zonder track of route.
Als je hier geen waarde aan hecht en je laat het scherm van je smartphone grootste deel van de tijd op zwart, zal het verbruik veel lager zijn dan 2,5W en kan een smartphone inderdaad een hele goede keus zijn.

Ik ben momenteel orienterende voor een nieuw navigatieapparaat en zit momenteel te twijfelen tussen een Garmin Edge Explore of een Garmin Edge 530.
De Garmin Edge Explore zal naar schatting 0,6W verbruiken, na wat artikelen over accuduur gelezen te hebben (er zit een 3,7V/1,1Ah interne accu in). De Garmin Edge 530 heeft een veel langere accuduur en een kleinere accu dus ik verwacht dat deze veel beter scoort. Wel duurder. En ik twijfel over het kleine scherm. Aan de andere kant, is een klein scherm wellicht prima om dan incidenteel je smartphone te pakken als je een keer wat meer overzicht nodig hebt.
Binnenkort ga ik denk ik maar eens naar een Waypoint winkel om wat meer gevoel erbij te krijgen.
Eigenlijk is het energieverbruik nog het enige issue (voor mij dan) voor het gebruik van een smartphone. Ook ik hou mijn scherm aanstaan tijdens het fietsen. Met een naafdynamo, omvormertje en de telefoon op spaarstand is het goed te doen. Maar dat zijn wel veel elementen die je nodig hebt en liever zou ik met minder onderdelen onderweg willen gaan om minder afhankelijkheden te hebben. Dat maakt het nog wat meer student proof.
Het verbaast me eigenlijk dat er nog geen naafdynamo's zijn die meer vermogen kunnen produceren dan die neuzelige 3 Watt voor de verlichting; er is duidelijk behoefte aan.
Het zal wel met regelgeving te maken hebben, maar die is achterhaald. Ik vermoed dat de regelgeving ooit bedoeld is om de lichtsterkte te beperken, maar met de huidige generatie LED's krun je met die 3 Watt al 8x zo veel licht maken als (naar keuze 'dan') met de vroegere gloeilampjes. Eigenlijk zouden ze de regels ook moeten terugschroeven tot 0,4 W.
1. Dat kan al door de impedantie te verhogen van bv 12 ohm naar 24 ohm, hierdoor zal, mits genoeg snelheid, de spanning verdubbelen van 6V naar 12V en daarmee het vermogen naar 6W
2. Je wil niet teveel afsnoepen van je trapvermogen, die is behoorlijk kostbaar. Een vakantiefietser die de hele dag fietst zal ongeveer 100W trappen, 6W uit een dynamo halen zal met 50% rendement al 12% vermogen daarvan wegnemen.
bast1aan schreef:
do 27 feb, 2020 23:27
1. Dat kan al door de impedantie te verhogen van bv 12 ohm naar 24 ohm, hierdoor zal, mits genoeg snelheid, de spanning verdubbelen van 6V naar 12V en daarmee het vermogen naar 6W
2. Je wil niet teveel afsnoepen van je trapvermogen, die is behoorlijk kostbaar. Een vakantiefietser die de hele dag fietst zal ongeveer 100W trappen, 6W uit een dynamo halen zal met 50% rendement al 12% vermogen daarvan wegnemen.
Een 14 of 15 W zonnepaneel is dus zo gek nog niet .
Mijn ervaring is dat ik een dag met rond de 100 km makkelijk op mijn smartphone doorkom. Zonder bijladen uit powerbank of naafdynamo.

Ik gebruik een Nokia 7.1 Plus telefoon. Een wat meer budget exemplaar. Wel met een groot scherm, maar zonder duizelingwekkend pixelaantal (met het daarbij behorende accugebruik). In OSMAnd heb ik de af te leggen track weergegeven, zonder navigatie te gebruiken. Én ik laat het scherm tussendoor gewoon op zwart gaan. Verder schakel ik wifi uit om te voorkomen dat de telefoon onderweg steeds met beschikbare wifi-netwerken wil verbinden.

Het enige probleem dat ik heb ondervonden is dat, ondanks het minimaliseren van stroomverbruik, de telefoon warm wordt. Als hij dan ook nog in een stuurhouder in de zon zit, wil hij wel eens oververhit raken. Maar dan heb ik het wel over buitentemperaturen van boven de 35°C en directe zoninstraling. Uiteindelijk komt Android dan met het systeemalarm, dat de batterij-temperatuur te hoog wordt. Meteen een teken dat je het zelf ook rustig aan moet doen en een schaduwrijk terrasje moet opzoeken. :wink:
Ik ben me ook bewust dat ik lang niet alle mogelijkheden van mijn navigatiesoftware gebruik.Voor bij blijft het voordeel dat ik met mijn "electronische kaart" een dag doorkom zonder behoefte aan externe energie. Neem ik mijn powerbank (10.000mAh) mee dan kan ik zelfs een heel lang weekend navigeren zonder een stopcontact nodig te hebben.

Ervaring met een Garmin of ander navigatiesysteem op de fiets heb ik niet. Maar aangezien een beetje garmin bijna net zoveel kost als mijn smartphone ben ik niet van plan met een Garmin te gaan experimenteren en blijf ik voorlopig mijn Nokia op het stuur zetten.
alma schreef:
zo 26 jan, 2020 05:55
Totlater schreef:
za 25 jan, 2020 14:48

- Het stroomverbruik van een smartphone ligt bij navigeren hoger dan bij de Garmin maar dat heb ik opgelost met een naafdynamo.
En weg is je gewichtsbesparing...

Zelf gebruik ik voor navigatie een Garmin map 62 met daarbij mijn telefoon als backup en voor het overzicht (ridewithgps)
Beide apparaten samen wegen zo'n 300 gram.

Een iPhone 11 weegt 190 gram, met hoesje erbij kom je denk ik al snel op 250 gram. Een Son 28 weegt 570 gram, dat is 420 gram meer dan een standaard XT naaf. Totaal extra gewicht tov XT voornaaf: 670 gram (en dan heb ik de benodigde omvormer nog niet eens meegerekend)

Precies die conclusie trek ik tot op heden ook. Mijn garmin 62x doet het ook 4 dagen (in Europa) bij continue gebruik en langer als ik hem enkel bij kruisingen gebruik. Buiten Europa in meer afgelegen gebieden zijn er vaak minder wegen en gebruik je je gps niet vaak dus zou hij in principe ook uit kunnen.

Is de vervanging van de gps door een smartphone als navigator verstandig op langere reizen waarbij er vaak dagen geen stopcontacten zijn? Reizen waarbij je ook vaak rekening moet houden met de hoogtes - waar slaap ik in verband met hoogteziekte. En reizen waarbij je oplaadt met een zonnepaneel in plaats van een naafdynamo? In dit geval heb je dus een zonnepaneeltje, batterijoplader, battery pack en gps. Het zonnepaneeltje (twee panelen) en de batterijoplader worden multifunctioneel ingezet voor opladen andere devices zoals koplamp, e reader, telefoon en tablet. En iemand die de deze opties met elkaar vergeleken heeft en ervaring heeft met langere reizen in afgelegen gebieden zonder stopcontact?
Kan alleen voor mezelf spreken :wink: doch ik heb bewust voor telefoon navigatie gekozen (gewicht inclusief SP connect hoesje 260gr) - nadat ik het een aantal jaren met de gps heb gedaan. Reden - ik wil als ik straks langer op reis ga (jaar of langer) niet meer met de gps navigeren (alles in 1 vind ik dan handiger). En aangezien er dus een Son + Forumslader op de fiets zit heb ik geen problemen met het opgeladen houden van de telefoon.

En ja, een zonnepaneel zal vermoedelijk ook meegaan - daar kun je ook gewoon een powerbank mee opladen zodat laptop/ tablet ook van stroom voorzien blijven. En anders is er altijd wel een camping/ B&B/ hotel waar je je spullen kunt opladen zodat je er weer een tijdje mee vooruit kunt.

Of het nu in totaal meer of minder gewicht is in vergelijking met de gps kan ik me niet zo druk om maken aangezien het gewicht van Son + Forumslader toch al meegaat.
Inge1 schreef:
za 14 mar, 2020 10:18
Kan alleen voor mezelf spreken :wink: (…) En anders is er altijd wel een camping/ B&B/ hotel waar je je spullen kunt opladen zodat je er weer een tijdje mee vooruit kunt.
Dank Inge. Ik ben benieuwd of je ook ervaring hebt met reizen waar je soms langer dan een week door verlaten gebieden gaat en waarbij je dagen geen stopcontact tegen komt? Dit om je antwoord te wegen in mijn beslissing. Ik weet niet of je antwoorde nav mijn vraag(*) of in het algemeen namelijk. Ik heb GEEN naaflader. Maar wel ervaring met soms twee weken geen stopcontact en zonnepaneel. Je laptop laden met een lichte zonnepaneel 2 kleine paneeltjes voor op de fiets is trouwens in mijn ervaring niet mogelijk. Bij een compleet zonnige dag met een zeer sterke zon ben je voor twee kleine baterijtjes al uren verder.


[*]Is de vervanging van de gps door een smartphone als navigator verstandig op langere reizen waarbij er vaak dagen (soms meer dan een week) geen stopcontacten zijn? Reizen waarbij je ook vaak rekening moet houden met de hoogtes - waar slaap ik in verband met hoogteziekte. En reizen waarbij je oplaadt met een zonnepaneel in plaats van een naafdynamo? In dit geval heb je dus een zonnepaneeltje, batterijoplader, battery pack en gps. Het zonnepaneeltje (twee panelen) en de batterijoplader worden multifunctioneel ingezet voor opladen andere devices zoals koplamp, e reader, telefoon en tablet. En iemand die de deze opties met elkaar vergeleken heeft en ervaring heeft met langere reizen in afgelegen gebieden zonder stopcontact?
Als ik afga op mijn ervaringen in het algemeen - dan kan ik met telefoon + tablet + powerbank (20.000mah) ca 5 dagen toe mits ik erg zuinig ben in gebruik. Nu weet ik niet hoe vaak je de telefoon gebruikt buiten navigeren om - ik gebruik voor mijn blog de tablet/ laptop en ga voor lezen een kindle gebruiken (deed ik voorheen via de tablet). Wil voor mezelf gaan uitzoeken hoe veel langer ik de tablet (en in de toekomst kleine laptop) kan gebruiken als ik lees op een kindle - die ik maar heel weinig hoef op te laden. Dus zoals je ziet ben ik ook nog een beetje zoekende.

Heb nog geen ervaring met een zonnepaneel maar zou die gebruiken om de powerbank op te laden en de laptop dan via een powerbank.