Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Thermarest Neoair matrassen - Forum Wereldfietser

Nieuwe Thermarest Neoair matrassen

Thermarest heft dit jaar het assortiment flink op de schop genomen. De modellen met die rare Speed Valve met zogenaamd Venturi effect zijn verdwenen, en alle matrassen hebben nu een nieuw veel lichter Winglock ventiel. Thermarest beweeert dat je daarmee de matras drie keer zo snel op kunt blazen, maar niet iedereen is overtuigd. Sneller leeglopen schijnt wel te werken, en dat is ook wel meegenomen. Helaas zijn deze ventielen niet meer compatibel met het oude elektrische pompje: als je van zo'n pompje houdt heb je een nieuwe nodig.
Verder zijn er in de iets degelijker serie nieuwe (veel) dikkere matrassen gekomen die hun isolatie aan hun dikte te danken lijken te hebben in plaats van aan het binnenwerk (tot 10 cm, en toch verrassend licht). De oude All Season is verdwenen.
Wim,

Dank voor de info.
Ik had er nog niet eerder van gehoord. Daarom extra prettig als goed ingevoerde forumgenoten hun kennis met je delen.

Ben wel benieuwd waarom Thermarest het venturi-effect nu precies aan de kant zet.

De claim dat het opblazen wederom 3x sneller zal gaan, komt (ook) mij onwaarschijnlijk voor.
traditioneel - mattress 2-3 times faster than traditional valves (SpeedValve) - 3x sneller (Winglock).
Dan kom ik op 6 tot 9 sneller dan de 'traditionele. Of het 3x sneller is vergeleken met de 'traditionele'. Maar dat zou betekenen dat er sprake is van geen of beperkte snelheidsverbetering tov de Speedvalve.
Er is natuurlijk wel sprake van gewichtswinst tov de Valve, dat ventiel zal immers niet veel wegen.

zie ook https://www.thermarest.com/blog/craftin ... ter-valve/
(ook grappig om te zien dat er al een "Therm-A-Rest WingLock Valve Repair Kit" bestaat)

Blijf overigens, ondanks bovenstaand kritisch schrijven, een fan van Thermarest. Hoe zij iets ogenschijnlijk simpels als een slaapmatje, toch telkens weer weten te veranderen en te verbeteren.
Van zelfopblaasbaar, naar ouderwets zelf opblazen!
(en natuurlijk lichter en (veel) comfortabeler geworden)
Die winst zal wel zijn ten opzichte van de klassieke ventielen. Die speedvalve vond ik niets: nodeloos extra gewicht. Verder ben ik erg blij met Therrmarest.
Helaas (voor een zijslaper) geen dikkere versie van de lichtgewicht modellen :(

En nadat we nu inmiddels enkele jaren de EN 13537 norm hebben om slaapzakken op warmte te kunnen vergelijken is er nu ook een dergelijke norm voor matten: ASTM FF3340. De specificaties op de Thermarest website zijn inmiddels volgens deze standaard. Deze blog post (Engels) geeft een mooie tabel om van diverse fabrikanten de oude en nieuwe R-waarde te bekijken.
Het is interessant. De Neoairs doen het relatief goed in deze revisie. Verder valt me op dat wie een echt warme Neoair wil hebben nu toch naar de lichte modellen moet, en vooral de Xtherm. Een warme matras die ook heel degelijk is zit er niet meer tussen, en dat vind ik jammer en ook een beetje eng.