Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over gps - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

vraag over gps

Ik heb het al eerder genoemd: als je smartphone gebruikt als navigatie device én kaart (dus altijd max aan), moet je iets doen aan powermanagment.
Dus oftewel een naafdynamo, oftewel een powerbank, of ook beiden, of wat anders slims.
Want geen enkele telefoon houdt het langer dan een uur of 4, 5 uit met enkel z’n eigen accu.
Flix schreef:
zo 12 jul, 2020 15:15
Ik heb het al eerder genoemd: als je smartphone gebruikt als navigatie device én kaart (dus altijd max aan), moet je iets doen aan powermanagment.
Dus oftewel een naafdynamo, oftewel een powerbank, of ook beiden, of wat anders slims.
Want geen enkele telefoon houdt het langer dan een uur of 4, 5 uit met enkel z’n eigen accu.
Ik dacht dat jij aan het fietsen was (fietsvakantie)? Of ben je afgeleid door je telefoon? 🤪
Flix schreef:
zo 12 jul, 2020 15:15
Ik heb het al eerder genoemd: als je smartphone gebruikt als navigatie device én kaart (dus altijd max aan), moet je iets doen aan powermanagment.
Dus oftewel een naafdynamo, oftewel een powerbank, of ook beiden, of wat anders slims.
Want geen enkele telefoon houdt het langer dan een uur of 4, 5 uit met enkel z’n eigen accu.
Die stelligheid is wat kort door de bocht. Ik heb het afgelopen weekend nog getest: op mijn P20 Pro slurpt de app ipBike maar 40% batterij over 3,5 uur/76 kilometer bij het volgen van een track, inclusief continu meten van kadanssensor en met scherm constant aan op hoge brightness. Dan heb ik de power saving modus nog niet geactiveerd en zaken als WiFi nog aanstaan.

Wat powermanagement betreft, doordat ik geen Etrex en batterijen mee hoeft te nemen, kan ik voor dat uitgespaarde gewicht een powerbank meenemen die mijn telefoon meermalen kan opladen en die ik met een gerust hart in een toiletgebouw kan laten opladen. Dus tenzij je echt dagen de wildernis in gaat lijkt me dat geen groot issue.
Flix schreef:
zo 12 jul, 2020 15:15
Ik heb het al eerder genoemd: als je smartphone gebruikt als navigatie device én kaart (dus altijd max aan), moet je iets doen aan powermanagment.
Dus oftewel een naafdynamo, oftewel een powerbank, of ook beiden, of wat anders slims.
En als je daarbij nog een apparaat gebruikt dat weinig stroom verbruikt bij het navigeren helpt dat het stroommanagement nog verder. Een naafdynamo zal trouwens redelijk volgeboekt zijn aangezien die meestal max 2,5 of 3W op USB kan leveren.

Zeker heeft navigeren met een smartphone voordelen en ik doe het zelf ook regelmatig, vooral bij redelijk korte tochten waarbij overnachtingen gepland zijn en ik in ieder geval elke avond weer aan de stroom hang. Voor lange tochten met veel wildkamperen zet ik echter toch liever in op laag stroomverbruik.

Zoals Willem al zei, voor ieder persoon zo z'n voorkeur. Of eigenlijk voor elke verschillende situatie.
Anders schreef:
zo 12 jul, 2020 18:43
Wat powermanagement betreft, doordat ik geen Etrex en batterijen mee hoeft te nemen, kan ik voor dat uitgespaarde gewicht een powerbank meenemen die mijn telefoon meermalen kan opladen en die ik met een gerust hart in een toiletgebouw kan laten opladen. Dus tenzij je echt dagen de wildernis in gaat lijkt me dat geen groot issue.
Dat is wel een goed punt ja. Echter is deze rekensom voor een aparte Edge toch duidelijk in het voordeel voor het laatste.
willem.m schreef:
zo 12 jul, 2020 15:20
Ik dacht dat jij aan het fietsen was (fietsvakantie)? Of ben je afgeleid door je telefoon? 🤪
Zeker wel. Nu bij Verona.
Hier neem ik pauze, want familie komt langs.
Dan ga ik óf door, óf ik ga met ze mee naar huis, met achterlating van mijn fiets, en dan ga over twee weekjes of zo terug, kachel weer door naar Rome, en dan vermoedelijk over die andere route weer richting huis.
Het is sowieso leuk elke dag, even ter afleiding, langs een paar sites te surfen, waaronder dit forum.

@Anders: klinkt erg goed de performance van jouw smartphone. Nog niet eerder gehoord van een device die het een hele (fiets-) dag kan uithouden. Dit is dus inclusief het tonen van een kaart met positie?
bdr schreef:
zo 12 jul, 2020 09:55
hapipiko schreef:
za 11 jul, 2020 16:16
Voordeel van een route is wel dat je makkelijker van de route kunt afwijken, er wordt dan een herberekening gemaakt door de Etrex.

Dit vind ik geen voordeel want bij lange routes (> 50 km) doet mijn eTrex er tientallen minuten over om de route te herberekenen. En het is voldoende om even verkeerd te rijden om een herberekening te triggeren.

Ik gebruik graag brouter.de of routeyou.com om een spoor te maken. Routeyou heeft een fijne optie om onverharde wegen extra aan te geven zodat je hele mooie gravelroutres kan maken.

Beide websites zijn vele malen performanter dan Basecamp wat toch wel veel zegt over de kwaliteit van Garmins software departement.

Mijn oude etrex 30 had ook moeite met het berekenen van routes die langer waren dan 20 km. Nu heb ik de etrex 32x en die rekent makkelijk (snel) een route uit van 50 km.
Maar ik fietste graag van waypoint naar waypoint, met tussen ruimte van 15 - 20 km.
_Peter_ schreef:
zo 12 jul, 2020 12:28
Precies wat bdr schrijft. In een stad kan het misschien nog wel handig zijn om een route te hebben naar een lokatie toe maar als dat meer dan 5 kilometer is dan snapt de Etrex dat vaak al niet, simpel omdat er teveel wegen zijn en de computer die het uit moet rekenen gewoon niet krachtig genoeg is hiervoor. Als je in een gebied met weinig wegen fietst kan het wel maar is het nog steeds niet ideaal, want die track is vaak gemaakt door iemand die daar de omgeving kent en je over rustige en mooie weggetjes van A naa B laat rijden, Een computer houdt daar geen rekening mee.

Dus als je inzoomt tot zeg 200m in de stad dan is de kans dat je van de track afrijdt ook niet zo groot, en als dat een keer gebeurd gewoon de volgende afslag nemen als dat kan om weer op de track te komen, Door het niet hoeven herberekenen wordt er ook nog eens stroom bespaard.
dit is een goede tip!

Maar zoals ik hierboven al schreef, het berekenen van een route van 25 km is bij de etrex 32x geen probleem.
en het navigeren door een stad gaat als een zonnetje, dat was bij de oude etrex 30 ook al zo. Meestal als ik een stad moest doorkruisen, zette ik een waypoint op de route, net buiten de stad.

"want die track is vaak gemaakt door iemand die daar de omgeving kent "
dit snap ik niet helemaal, dit is dan een gedownloade track?
Dit kun je toch in BaseCamp zetten en eventueel aanpassen?
En met tracks hoeft er niets gerekend te worden.
hapipiko schreef:
di 21 jul, 2020 09:36
"want die track is vaak gemaakt door iemand die daar de omgeving kent "
dit snap ik niet helemaal, dit is dan een gedownloade track?
Dit kun je toch in BaseCamp zetten en eventueel aanpassen?
In veel gevallen is dat een gedownloade track ja, van veel lange afstandsroutes zijn die te vinden, En ja die kun je in basecamp ook weer aan gaan lopen passen, maar waarom zou je, een klein beetje avontuur mag onderweg toch wel. Als je onderweg tegen een omleiding aanfietst kun je een paar dingen doen. In het buitenland kun je er vaak met de fiets wel langs, en anders volg je de borden of kies je een eigen route.
bast1aan schreef:
za 11 jul, 2020 00:13
Ik heb net een Edge 830 gekocht. Ik heb er 2 dagen wat woon/werk/afspraak ritjes mee geprobeerd en ik ben nu al onder de indruk hoeveel soepeler en intuïtiever dit werkt dan smartphone apps.

Hop, weg met die energieverslindende en onhandige smartphone navigatie apps :D en geen junk van het stopcontact als ik op reis ben.
Ik snap dat gekloot ook niet hoor, heb sinds vorig jaar een 1030 en wat geweldig werkt dat. Bij bochten of afslagen hoor je een piepje als je dat wilt, geen getuur op kaart of lijntjes. Maar navigeert je overal naar toe waar je maar heen wilt. In Strava ofzo route maken, syncen en relaxed fietsen, Lange levensduur trouwens van power, veel en veel langer dan de Garmin 1000. Denk dat ie makkelijk 12-16 uur blijft lopen.