Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over gps - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

vraag over gps

willem.m schreef:
wo 04 mar, 2020 15:11
Ik speur in toiletgebouwen naar 'onzichtbare' plekken bij het plafond enzo. Ik heb een meshzakje van een paar gram waar ik de powerbank of telefoon in kan doen en aan een spijker o.i.d. kan hangen.
Vragen bij de receptie wil ook wonderen doen.
Maar goed, dit gaat niet meer over gps.
Toch nog even: ik neem altijd een CEE-verloopstekker mee, dan kan ik gewoon aan de paal bij mijn tent opladen.
willem.m schreef:
wo 04 mar, 2020 15:11


Ik zou juist het omgekeerde denken en de telefoon stelen.

Maar goed, dit gaat niet meer over gps.
Gaat inderdaad niet meer over gps, maar ik apprecieer dat je je niet beter voordoet dan je bent :D
hapipiko schreef:
wo 04 mar, 2020 10:59
over batterijen: ik heb op mijn fiets een KEMO omvormer, die is verbonden met mijn naafdynamo.
de uitgang gaat naar een HEMA portable accu, die weer verbonden is met mijn Garmin.
kosten totaal 30 euro.
ik kan mij voorstellen dat als je wandelt, dit niet kan, dan kun je oplaadbare batterijen meenemen.

overigens heb ik als opvolger van mijn Garmin Etrex 30 een Garmin Etrex 32x gekocht. Die heeft 8 gig extra geheugen met daarop de TopoActive kaarten. Ik gebruik liever de OFM kaarten, en route berekenen gaat zoveel sneller dan met de oude etrex. en vier keer zo ver!
Hoe is de Setup van je Dynamo - Kemo omvormer - Portable accu - Garmin...bevestigd ergens aan stuur of in je stuurtas?
Lijkt me een mooie en goedkope oplossing nu mijn Zzing het heeft begeven :cry:
Peter.
peter de rijk schreef:
wo 04 mar, 2020 15:25
Toch nog even: ik neem altijd een CEE-verloopstekker mee, dan kan ik gewoon aan de paal bij mijn tent opladen.
Hmm zo'n CEE17 stekker aanraden is wel een optimale manier om grammenjagers mee te trollen. ^_^
Of gewoon vragen bij medecampinggasten met bv een caravan. Levert meteen een praatje op en als je mazzel hebt een biertje en/of de volgende ochtend koffie.

_Peter_ schreef:
di 11 feb, 2020 22:45
Als je geen zin hebt om elke keer in je routeboekje te kijken dan is een GPS ook niets voor je want daar zul je ook elke keer op moeten kijken of je niet linksaf of rechtdoor moet bij de volgende afslag. Het volgen van een fietsroute is meestal het volgen van een kruimelspoor (track) en niet de aanwijzingen op het scherm (route) volgen zoals je misschien in de auto gewent bent.
Als je je route maakt met Komoot en b.v. een Wahoo Elemnt of Elemnt BOLT gebruikt heb je zgn 'turn by turn' navigatie en krijg je wel degelijk meldingen a la 'Over 100 meter links' :)
De meeste mensen hier maken geen routes maar maken gebruik van tracks en een Wahoo is toch meer een racefiets GPS dan een reisfiets GPS, ook omdat je die weer via de USB-poort op moet laden. Dat is toch wel een beetje het voordeel van de Etrexen van Garmin. Een Bolt is eigenlijk alleen maar een hele dure fietscomputer een kaart wordt er namelijk niet afgebeeld. De Roam is meer een navigatie apparaat maar wel meteen een stuk duurder dan de meeste Etrexen, en voor iemand die niet weet of het wat is of niet een dure manier om iets uit te proberen.
bast1aan schreef:
do 05 mar, 2020 15:20
peter de rijk schreef:
wo 04 mar, 2020 15:25
Toch nog even: ik neem altijd een CEE-verloopstekker mee, dan kan ik gewoon aan de paal bij mijn tent opladen.
Hmm zo'n CEE17 stekker aanraden is wel een optimale manier om grammenjagers mee te trollen. ^_^
Deze lijkt mij een redelijk compacte https://www.obelink.nl/cee-naar-randaar ... sAEALw_wcB
DaVinci schreef:
vr 06 mar, 2020 09:34
Deze lijkt mij een redelijk compacte https://www.obelink.nl/cee-naar-randaar ... sAEALw_wcB
Ik heb hier een vergelijkbare verloopstekker liggen voor autovakanties. Het blijven lompe dingen, en weegt met 240 gram meer dan mijn powerbank die ik meeneem voor fietsvakanties. (en meer dan mijn GPS of mijn smartphone)
Shrek schreef:
do 05 mar, 2020 15:53
Of gewoon vragen bij medecampinggasten met bv een caravan. Levert meteen een praatje op en als je mazzel hebt een biertje en/of de volgende ochtend koffie.
Als je toch naar de camping gaat is dit de makkelijkste, leukste en lichtste oplossing (zelfs als je niet van koffie houdt).
Mocht het de volgende ochtend regenen mag je ook nog eens onder de luifel je bagage inpakken en je fiets optuigen.

Wil je het nog makkelijker dan moet je de GPS en smartfoon etc thuislaten.
Petervd schreef:
wo 04 mar, 2020 15:48
hapipiko schreef:
wo 04 mar, 2020 10:59
over batterijen: ik heb op mijn fiets een KEMO omvormer, die is verbonden met mijn naafdynamo.
de uitgang gaat naar een HEMA portable accu, die weer verbonden is met mijn Garmin.
kosten totaal 30 euro.
ik kan mij voorstellen dat als je wandelt, dit niet kan, dan kun je oplaadbare batterijen meenemen.

overigens heb ik als opvolger van mijn Garmin Etrex 30 een Garmin Etrex 32x gekocht. Die heeft 8 gig extra geheugen met daarop de TopoActive kaarten. Ik gebruik liever de OFM kaarten, en route berekenen gaat zoveel sneller dan met de oude etrex. en vier keer zo ver!
Hoe is de Setup van je Dynamo - Kemo omvormer - Portable accu - Garmin...bevestigd ergens aan stuur of in je stuurtas?
Lijkt me een mooie en goedkope oplossing nu mijn Zzing het heeft begeven :cry:
Peter.

Sorry voor de iets late reactie:
kijk hier eens Peter,:

https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=12 ... 57#p373657
inmiddels gebruik ik een witte smalle buisvormige portable accu van de Hema.
even kort: vanaf de dynamo loopt een draad, die gaat in de KEMO, verlichting gaat daar ook in, en komt er ook weer uit.
Voeding gaat van KEMO naar portable accu, en die naar Garmin Etrext, of een GSM of wat dan ook :-)

Mijn Garmin zit in een Garmin Mount houder, die je op je stuur bevestigd. Online te koop

nog een kleine aanvulling: het plaatsen van een portable accu heeft ook een functie, behalve dat deze accu wordt opgeladen, geeft deze ook stroom door aan de Garmin.
je kunt ook zonder deze acculader rijden, maar dan schakelt de Garmin automatisch uit, zodra je ergens (voor een stoplicht) stilstaat, want de Garmin krijgt dan geen voeding meer.
Of je dit kunt ondervangen met twee oplaadbare batterijen erin weet ik niet, nog niet geprobeerd.
Of je dit kunt ondervangen met twee oplaadbare batterijen erin weet ik niet, nog niet geprobeerd.

Ja dat werkt, maar dan krijg je elke keer de vraag of het ding uit moet of gebruik moet gaan maken van de accu. En de USB-mode moet je ook op Garmin zetten, en ook daar krijg je een vraag over. Niet gevonden of je die op de Etrex30 uit kan zetten of niet.
Tjonge, tjonge, dat er nog over Garmins, Mio’s e.d. wordt gesproken! Bijna 4 pagina’s lang. Je gaat toch ook niet meer op fietsvakantie met je Gazelle school fiets, met maar liefst 3 versnelling, zoals ik 40 jaar geleden?!

Weg die zooi! Iedereen heeft een smartfoon, zet er een goede kaarten app op; zorg voor een overdacht power management in de vorm van bv 2 powerbanks en/of naafdynamo+omvormer. Klaar! Mooier kan niet.
Ben nu al weer ruim een week op Reitsma (Inntal), en er zijn zoveel momenten dat ik zo blij met deze methodiek ben!

@Derdekeer: nondeju, Streetview uit je hoofd leren om op de route te blijven; really?!
Flix schreef:
ma 06 jul, 2020 20:17
Tjonge, tjonge, dat er nog over Garmins, Mio’s e.d. wordt gesproken! Bijna 4 pagina’s lang. Je gaat toch ook niet meer op fietsvakantie met je Gazelle school fiets, met maar liefst 3 versnelling, zoals ik 40 jaar geleden?!

Weg die zooi! Iedereen heeft een smartfoon, zet er een goede kaarten app op; zorg voor een overdacht power management in de vorm van bv 2 powerbanks en/of naafdynamo+omvormer. Klaar! Mooier kan niet.
Ben nu al weer ruim een week op Reitsma (Inntal), en er zijn zoveel momenten dat ik zo blij met deze methodiek ben!

@Derdekeer: nondeju, Streetview uit je hoofd leren om op de route te blijven; really?!
Heerlijk zo'n gestrekt been.

(Sorry, ik krijg last van jeuk als iemand De Enige Waarheid verkondigt. 🤪)

Wat gebruik jij als je een maand of langer in Verweggistan fietst?
:D ik moet wel grinniken om de berichten.
Ik volg dit draadje, omdat ik ook misschien gps op batterij wil aanschaffen.
Nu fiets en wandel ik met aan elkaar geplakte kaarten en op richtingaanwijzers/bordjes onderweg.
Thuis bestudeer ik uitgebreid de kaart (en ken de route op die manier aardig uit mijn hoofd :wink: )
Af en toe check op smartphone.
In de auto rij ik op de borden en ook kaart. Soms laatste stukje smartphone aan/navigatie via google maps, die loopt dan heel snel leeg valt mij op. Dus een dag fietsen lijkt mij niet haalbaar? Geen naafdynamo beschikbaar en powerbanks en verloopstekker moet je ook weer meeslepen. Er wordt gezegd, vaak elektriciteit op plek, maar in de regen lijkt mij ook niet optimaal en ik slaap niet als ik het inplug bij sanitairgebouw oid. Vind ik ook niet heel chic, voelt als aftappen.
Maak je over het aftappen geen zorgen. Voor 2kWh kun je je telefoon een jaar lang opladen (bron: Forbes). Dat komt neer op zo'n 50 eurocent aan energie over een heel jaar, oftewel nog geen cent per week. Daar merkt een camping niks van. Telefoons zijn misschien ietsje batterijintensiever geworden sinds Forbes dat artikel schreef in 2013, maar het zit nog wel in deze orde van grootte.

Batterijen en GPS moet je ook meeslepen, en een naafdynamo en USB-lader op de fiets wegen ook het nodige.

Ik heb de afgelopen jaren getoerd met een GPS op batterijen (Etrex30) maar ga dit jaar op pad met mijn smartphone. Met name het grotere scherm is een flink voordeel. Die smartphone heb ik toch al mee (met een powerbank), dus het scheelt me het gewicht van de GPS+batterijen. In plaats daarvan neem ik een tweede Kruidvat-powerbankje mee met een goedkope lader, die ik met een gerust hart in het sanitairgebouw achterlaat. Wordt het gejat, nou ja, dan ben ik 5 euro kwijt.
Vergis je niet in het gewicht en volume van een stapel goede kaarten schaal 1:250.000. In Europa toch wel het minste vanwege de dichtheid van het wegennet, verder naar het oosten zou je met minder toekunnen, maar je mist dan vaak wel de rustige leuke weggetjes en alle extra info op een goede kaart.
Dat is dus ook de toegevoegde waarde van een GPS, of dat nu op een smartphone is of niet.
Ik denk wel dat doordat telefoons steeds langer met hun accu doen en ze waterdicht zijn, plus dat het datagebruik nu net zo duur is binnen Europa als in NL de noodzaak voor een standalone GPS minder zal worden. Daarbuiten denk ik dat er nog wel een markt voor is, ook omdat je niet van 1 toestel afhankelijk wil zijn.
willem.m schreef:
ma 06 jul, 2020 20:55
Wat gebruik jij als je een maand of langer in Verweggistan fietst?
Een smartphone?! Of doen die het in een keer niet in Verweggistan?

Hee, als ik zo alle draadjes volg hier, zijn er weinig lezers hier die niet om de paar dagen een stopcontact tegen komen. Vaak hoor ik hier praten over de spreekwoordelijke ’koffie & gebak’; nou, daar is al je eerste stopcontact. 8)
Flix schreef:
ma 06 jul, 2020 22:55
willem.m schreef:
ma 06 jul, 2020 20:55
Wat gebruik jij als je een maand of langer in Verweggistan fietst?
Een smartphone?! Of doen die het in een keer niet in Verweggistan?

Hee, als ik zo alle draadjes volg hier, zijn er weinig lezers hier die niet om de paar dagen een stopcontact tegen komen. Vaak hoor ik hier praten over de spreekwoordelijke ’koffie & gebak’; nou, daar is al je eerste stopcontact. 8)
Heb je je snellader bij je? want elke paar uur koffie met gaat ook tijd kosten en er zijn zelfs landen in Europa waar je blij mag zijn als je een keer ergens koffie kan drinken onderweg. Niet alle smartphones (of accupacks) kunnen snelladen (of zijn niet zo smart) een telefoon loopt gewoon veel sneller leeg dan een dedicated GPS dat is gewoon zo, zelfs als je energiebesparende maatregelen neemt houdt die het geen 2 dagen uit op een lading, zoals een Etrex dat wel doet. En die Etrex (of andere GPS) zet je aan het eind van de dag meestal weer uit.
Er zijn prima oplossingen te verzinnen. Alleen voor mensen als Hafar/Yonna, die een maand of zo bike/raft in het land van Nooit Meer Slapen, zijn die oplossingen er misschien niet.

Dit topic ging over de Reitsma route naar Verona. Dan is het een no-brainer.
Nobrainer, precies. Een Etrex met diverse opties in tracks en een OSM-based kaart erop dus. Gewoon ‘s morgens aanzetten en ‘s middags de dagtrack opslaan en apparaat uitzetten. Geen problemen met opladen, geen gezeur met accustress, geen dure stuurkoppeling, geen...

VOOR MIJ nobrainer. Ik zou niet anders meer willen. Bij wandeldagen ook gewoon aan de rugzak. Ik vind het ideaal.