Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koolmonoxide in de tent - Forum Wereldfietser

koolmonoxide in de tent

Dit weekend zijn twee bergsporters omgekomen in de Alpen door naar het lijkt koolmonoxide in hun tent - ze hadden blijkbaar hun brander in de tent gebruikt (om warm te blijven?). Dit lijkt me een goede aanleiding nogmaals te waarschuwen voor het gebruik van branders in de tent, en zeker in kleine vierseizoenen tenten. Dit ongeluk is namelijk zeker niet uniek. Iedereen zal zich bewust zijn van het risico op brand, maar lang niet iedereen van het sluipende gevaar van koolmonoxide. Backpackinglight heeft een aantal jaren geleden een reeks branders getest op CO, en het resultaat was tamelijk schokkend. Slechts een enkele brander bleek toen veilig:
https: //backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide/
Het enige wat ik wel eens doe, is koken (gasbrander) in het voorportaal(tje) van mijn tent (Hilleberg Akto) als het regent, maar dat is meestal zeer kortdurend, en met zo mogelijk een ventilatieopening open. (En dan ook zeer oppassen dat de zaak niet omvalt, een ander gevaar)
Langdurig een brander of iets dergelijks aan voor de warmte lijkt me een onzalig plan.
Dan nog beter een waxinelichtje in een schoen, maar beter helemaal geen open vuur in een tent.
Georg schreef:
ma 09 mar, 2020 11:52
Langdurig een brander of iets dergelijks aan voor de warmte lijkt me een onzalig plan.
Kortdurend ook.
Wim schreef:
ma 09 mar, 2020 11:14
Backpackinglight heeft een aantal jaren geleden een reeks branders getest op CO, en het resultaat was tamelijk schokkend. Slechts een enkele brander bleek toen veilig:
https: //backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide/
Ook een brander die in de buitenlucht nauwelijks CO produceert is in de tent een gevaar, doordat er door het dalende zuurstofgehalte op een gegeven moment alsnog CO zal ontstaan.
Samengevat: niet doen.
Het kan zomaar zijn dat het in het geval van de bergbeklimmers mis is gegaan omdat er sneeuw tegen de zijkanten lag. Maar zolang we de feiten niet kennen blijft het gissen.
Klopt, maar ook de meetresultaten die ik gezien heb voor meer normale omstandigheden waren toch wel erg zorgwekkend.
Wij zijn misschien een beetje verwend, maar als het echt slecht weer is (regen en daardoor zelf wat afgekoeld) duiken wij vaak graag een eettentje in.

Een schnitzel in de duitstalige landen, een pizza of pasta in Italië of gewoon ergens een bord patat kost vaak de hele wereld niet. Tegelijkertijd lekker even weer warm worden, de lader van de smartphone ergens in een stopcontact steken om de boel weer op te laden, een lekker glas bier of wijn erbij. Na de maaltijd nog een heerlijk geurende kop (eveneens warme) koffie, heerijk!

In Denemarken hebben we campings aangetroffen met een centrale ruimte om te koken en te eten. Ook prima!

Het klinkt allemaal misschien niet zo gezond wat we dan naar binnen werken, maar voor ons geen gedoe met een brander in een tentje.
Het blijkt maar weer dat dat wel eens nog ongezonder kan zijn :wink:

(En die extra calorieën fietsen we de volgende dag er wel weer af :lol: )
Het overkomt mensen vaker, onderstaande bericht maakte toentertijd veel indruk op mij.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1c93ea3/
Edwin* schreef:
ma 09 mar, 2020 14:22
Wij zijn misschien een beetje verwend, maar als het echt slecht weer is (regen en daardoor zelf wat afgekoeld) duiken wij vaak graag een eettentje in.
Als je echt ruige tochten maakt, zoals deze alpinisten, hoeft er natuurlijk geen restaurantje, berghut of camping in de buurt te zijn, of door duisternis of slecht weer onbereikbaar. Bij dreigende onderkoeling of bevriezingsverschijnselen ben je dan op jezelf aangewezen en moet je dan soms wel onorthodoxe methoden toepassen. Dat is hier gruwelijk misgegaan. Maar het is denkbaar dat ze door eerdere inschattingsfouten of domme pech in een situatie zaten waarin ze niet veel opties meer hadden dan de tent proberen te verwarmen met de brander en/of koken in een gesloten tent. De risico´s blijven aanzienlijk met dit soort activiteiten.
Het is een tragisch ongeluk, maar het gebeurt hoogst zelden. Veel alpinisten, vooral op 'expedities', koken in een min of meer gesloten tent. De ventilatie hangt af van het weer buiten. Naarmate het harder waait, sluit je meer openingen af.
Het is onwaarschijnlijk (ik heb het ook nergens anders gelezen) dat ze hun brander gebruikten om de tent te verwarmen. Als het echt koud is, lig je in je slaapzak en is luchtverwarming tamelijk zinloos. De beste remedie tegen bevriezing is juist zoveel mogelijk zuurstof en je ledematen in beweging houden.
Dat ze kookten wordt hier bevestigd: https://nkbv.nl/actueel/nieuws/dodelijk ... tztal.html

Of het zelden is kan ik alleen afwegen als ik zou weten hoeveel nachten Nederlanders doorbrengen in hun tent en hoeveel van dis soort incidenten zich voordoen. Het aantal incidenten zal in de buurt van één per jaar zijn. Ik denk als je het vervolgens zou kunnen omrekenen naar de fictieve situatie dat heel Nederland het hele jaar in een tentje zou slapen dat zou blijken dat er best veel slachtoffers zouden vallen.
We gaan horen wat de precieze toedracht is, maar het risico is duidelijk.
Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar van alpinisten die trainen voor een expeditie als ik de berichten mag geloven mag je toch wel verwachten dat ze weten wat je wel en niet in een tent op een gletscher moet doen bij lage temperaturen, het waren per slot van rekening niet mensen die voor het eerst in een festivaltentje op vakantie gaan.
De tentjes bij dit soort expedities zijn kleiner en geslotener dan de tentjes die (fiets)kampeerders gebruiken. Daarom zal een omrekening naar jouw fictieve situatie een slag in de lucht zijn. Laat iedereen uit deze gebeurtenis maar de les trekken die hij voor zichzelf verstandig vindt. Ik zelf zal, als het buiten slecht weer is, gerust in mijn tentje blijven koken en letten op goede ventilatie.
math schreef:
ma 09 mar, 2020 18:09
Ik zelf zal, als het buiten slecht weer is, gerust in mijn tentje blijven koken en letten op goede ventilatie.
Ik vind dat een erg dom idee.

Ik vind, in een forum waar veel beginners hun info halen, het onverstandig om het koken met een brander in een tent, op weke manier of in welke omstandigheid dan ook, als een optie te presenteren. Überhaupt. Daarom vind ik het jammer dat er ook deze keer weer veel maar's geprenteerd worden.
Leon: ik nodig je uit om op IJsland een fietsvakantie te houden. Na afloop kunnen we evalueren.
willem.m schreef:
ma 09 mar, 2020 18:47
Leon: ik nodig je uit om op IJsland een fietsvakantie te houden. Na afloop kunnen we evalueren.
Ik heb genoeg dia/beamerpresentaties gezien van fietsen op IJsland om te weten dat ik dat niet wil. :D
math schreef:
ma 09 mar, 2020 16:43
Het is een tragisch ongeluk, maar het gebeurt hoogst zelden. Veel alpinisten, vooral op 'expedities', koken in een min of meer gesloten tent. De ventilatie hangt af van het weer buiten. Naarmate het harder waait, sluit je meer openingen af.
In de Himalaya staat de brander vrijwel continue aan om sneeuw te smelten voor vocht. En dat in een dicht tentje met zo veel mogelijk mensen er in. Toch vallen er idd zelden doden door CO.
Huib2 schreef:
ma 09 mar, 2020 15:16
Edwin* schreef:
ma 09 mar, 2020 14:22
Wij zijn misschien een beetje verwend, maar als het echt slecht weer is (regen en daardoor zelf wat afgekoeld) duiken wij vaak graag een eettentje in.
Als je echt ruige tochten maakt, zoals deze alpinisten, hoeft er natuurlijk geen restaurantje, berghut of camping in de buurt te zijn, of door duisternis of slecht weer onbereikbaar. Bij dreigende onderkoeling of bevriezingsverschijnselen ben je dan op jezelf aangewezen en moet je dan soms wel onorthodoxe methoden toepassen. Dat is hier gruwelijk misgegaan. Maar het is denkbaar dat ze door eerdere inschattingsfouten of domme pech in een situatie zaten waarin ze niet veel opties meer hadden dan de tent proberen te verwarmen met de brander en/of koken in een gesloten tent. De risico´s blijven aanzienlijk met dit soort activiteiten.
Het Piztal en ruige tochten kun je vrijwel niet in één adem noemen. Uit ervaring weet ik dat je daar leuke toppen kunt beklimmen én ‘s avonds in een berghut kunt eten en slapen en een lekker glas bier en/of Marillenschnaps kunt drinken om de beklimming van een bergtop met je klimmaten te vieren (ondertussen mijmer ik weg naar vervlogen tijden...)

Dit ging om een oefening op een gletscher, als voorbereiding op een expeditie. De Oostenrijkse berggids zal ook nog wat uit te leggen hebben, maar dat terzijde. Het is al tragisch genoeg voor het gezelschap en de exacte toedracht wordt nog onderzocht.
Jammergenoeg moeten dit soort dingen gebeuren om zo nu en dan iedereen weer even op scherp te zetten.
Leon schreef:
ma 09 mar, 2020 18:41
Ik hoop dan maar dat we je naam om die reden niet tegenkomen in het subforum familieberichten.
Ik vind deze zin een ergerlijke vorm van betutteling.
Ik heb het aangepast.
Het is vooral omdat ik het niet slim vind voor de beeldvorming bij anderen. Ik vind het niet iets dat je als "gerust" zou kunnen presenteren.