Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koolmonoxide in de tent - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

koolmonoxide in de tent

Voor wat het waard is: als je ooit in het geval komt dat de CO concentratie in de tent te hoog wordt zal je het wellicht nooit geweten hebben. Een zalig lui gevoel gaat over in bewusteloosheid en als er dan geen tijdige redding is, de dood.

Een ervaringsdeskundige
(maar niet in een tentje, en voor alle duidelijkheid - door toeval gered - anders zat ik dit hier niet te typen).

PS: als je wordt gered mag je je voorbereiden op hevige hoofdpijn en een kotsfestijn.
Ik had vroeger een abonnement op Backpacking light en heb destijds die tests gelezen. Roger Caffin is een gepensioneerde natuurwetenschapper die weet wat hij doet. Dat kun je zelfs uit zijn samenvatting opmaken. Het overgrote deel van de kleine gasbranders zat boven de gevaarlijk grens, en sommige zoals de MSR Pocketrocket zelfs heel veel. De verschillen waren ook erg groot.
Fedor schreef:
ma 09 mar, 2020 19:21
math schreef:
ma 09 mar, 2020 16:43
Het is een tragisch ongeluk, maar het gebeurt hoogst zelden. Veel alpinisten, vooral op 'expedities', koken in een min of meer gesloten tent. De ventilatie hangt af van het weer buiten. Naarmate het harder waait, sluit je meer openingen af.
In de Himalaya staat de brander vrijwel continue aan om sneeuw te smelten voor vocht. En dat in een dicht tentje met zo veel mogelijk mensen er in. Toch vallen er idd zelden doden door CO.
Tragische koolmonoxide vergiftigingen komen heel vaak voor. Niet alles haalt het nieuws. Koolmonoxide hecht zich 240 keer zo snel aan je rode bloedcellen dan zuurstof. Er vindt in die tentjes een opbouw plaats van CO in je bloed ten koste van je noodzakelijke zuurstof. Bij elke ademhaling kun je minder zuurstof opnemen. Bij zware CO vergiftiging grote kans op blijvend hersenletsel. CO is een sluipmoordenaar. Je merkt er weinig van, omdat je ademhaling CO2 gerelateerd is.
Behandeling is langdurig zuurstof toegediend krijgen. Soms onder druk. Het ontgiften van koolmonoxide duurt lang vanwege de sterke binding van CO aan je hemoglobine.
De boven aangehaalde voorbeelden kan ik een ieder ontraden.
PietV schreef:
di 10 mar, 2020 15:53
.... Koolmonoxide hecht zich 240 keer zo snel aan je rode bloedcellen dan zuurstof. ....
Precies, O2 zit slechts "losjes" aan de hemoglobine geplakt, en dat is ook de bedoeling want de O2 moet naar die plekken in het lichaam waar de O2 spanning lager is. De O2 wordt daar als vanzelfsprekend op de goede plek afgestaan, daar waar de vraag is.
CO "plakt" heel veel beter, en laat dus ook niet meer los, de "vergiftige" hemoglobine creëert dus een pseudo-bloedarmoede. In het hooggebergte is dat dus een dubbel probleem want de O2 spanning in de lucht is ook al veel lager, dus nemen de longen minder O2 op.
Naar ik begreep is het eigenlijk niet eens een kwestie van ontgiften maar gewoon van nieuwe hemoglobine opbouwen (gelukkig gaat dat relatief rap) ... die extra O2 in de tussentijd is dan bedoeld om periode met pseudo-bloedarmoede te overbruggen.

Blijft staan dat je onder voorwaarden in je tent kan koken. Net als het gasfornuis thuis binnen staat, en het fonduestel dat met een spiritusbrander werkt (eentje die wellicht hoog scoort qua CO) ... en ook dat kan wellicht gezonder.
In de Himalaya zitten wel veel lui al aan de zuurstof. Misschien dat dat scheelt ;)
Als je in een tent moeite hebt om je lucifers brandend te houden, dan is er beslist geen gebrek aan ventilatie.
Of veel te weinig zuurstof.... ;-)
Fedor schreef:
di 10 mar, 2020 17:21
In de Himalaya zitten wel veel lui al aan de zuurstof. Misschien dat dat scheelt ;)
Met CO vergiftiging helpt aan het zuurstof zitten maar zeer beperkt. Met een roes gaan klimmen verhoogt het risico op ongevallen. Misschien een van de oorzaken dat daar zoveel doden vallen. :?:
Bridgestone SM schreef:
di 10 mar, 2020 16:36
PietV schreef:
di 10 mar, 2020 15:53
.... Koolmonoxide hecht zich 240 keer zo snel aan je rode bloedcellen dan zuurstof. ....
Naar ik begreep is het eigenlijk niet eens een kwestie van ontgiften maar gewoon van nieuwe hemoglobine opbouwen (gelukkig gaat dat relatief rap) ... die extra O2 in de tussentijd is dan bedoeld om periode met pseudo-bloedarmoede te overbruggen.

Blijft staan dat je onder voorwaarden in je tent kan koken. Net als het gasfornuis thuis binnen staat, en het fonduestel dat met een spiritusbrander werkt (eentje die wellicht hoog scoort qua CO) ... en ook dat kan wellicht gezonder.
Hemoglobine cellen gaan circa 120 dagen mee. Dus geen rap tempo. Bij zware gevallen een behandeling met zuurstof ben je lang. Op gezond niveau misschien wel een dag.
https://www.antigifcentrum.be/co-vergif ... -limineerd
Onder voorwaarden in je tent koken is geen optie en moet worden ontraden. Thuis staat de afzuigkap aan en die ruimte is vaak 80 keer groter dan een trekkerstent.
PietV schreef:
di 10 mar, 2020 18:50
Onder voorwaarden in je tent koken is geen optie en moet worden ontraden. Thuis staat de afzuigkap aan en die ruimte is vaak 80 keer groter dan een trekkerstent.
Tja, da's lekker expliciet/ongenunaceerd.
Om te beginnen heeft niet iedereen een afzuigkap die naar buiten ventileert.
Verder is het gemiddelde huis minimaal geventileerd in vergelijking met een tent.
Dus ... zie je in huis soms ook gevaarlijke situaties.
Moet je dan vanwege het feit dat het niet altijd goed gaat alles verbieden ?

En dan dus dat "onder voorwaarden" in de tent.
Eerst even de kleine tent, om precies te zijn mijn kleine tent.
Een Hilleberg Kaitum. Voor en achter een ruime ventilatie-opening bovenin.
Als het dan zulk beroerd weer is dat buiten koken geen pretje is dan staat in ieder geval de ingang op een kier (meestal span ik boven de opening ook nog een mini-tarpje, dan kan de deur nog wat verder open zonder dat het inregent.
De voorganger van de Kaitum is een vergelijkbare tunneltent en die heeft zelfs een kier onder en een ventilatie-kapje boven in zowel voor als achterkant.
De tweestoks voorganger van deze tunnels, een Slee Moesson heeft/had een afsluitbare schaapskooiluifel máár een dubbele rits in de schaapskooi en daarmee kan/kon je een schoorsteen openen (meestal zette ik ook hier het mini-tarpje uit).
En dan de grote luxe tent (ooit voor mijn schoonmoeder uitgezocht): Een katoenen Slee-tent met een voordeur met een groot gazen "raam", een raam dat je onder een steekluifeltje open kan zetten. Verder wel rondom slikranden maar met beestenweer moet je die slikranden deels vastzetten tegen de tocht over de vloer van de voortent, en qua inhoud: slechts weinig kleiner als een kleine keuken.

Ik kook al heel lang met een MSR Whisperlite (na kort een lawaaiige MSR XGK uitgeprobeerd te hebben - die brandde beslit niet "alles" - in strijd met de belofte, hij was vrijwel onregelbaar, en het ergste je aanwezigheid was 100den meters ver waarneembaar tgv de herrie of de stemverheffing nodig om nog met je wederhelft te kunnen communiceren).
Die MSR is dus een gelukkige bonus: een brander behorend tot die met de laagste CO waarden (de verbrandingsproducten van loodvrije benzine zijn misschien wel twijfelachtiger, net als die van de spiritus die ik gebruik bij het voorverwarmen).
O ja, ik ben wat "overgevoelig" voor de geur van van alles, en zeker ook van die van slecht verbrandende benzine ... dus brand de brander echt vrijwel steeds heel netjes, mooi blauw etc etc.

Goed, dat was dus mijn "onder voorwaarden". In de auto zou ik bijv. niet gauw een brander willen, ook al zie je in allerlei campers (en caravans) allerlei branders gebruik worden.
Bridgestone SM schreef:
di 10 mar, 2020 19:40
PietV schreef:
di 10 mar, 2020 18:50
Onder voorwaarden in je tent koken is geen optie en moet worden ontraden. Thuis staat de afzuigkap aan en die ruimte is vaak 80 keer groter dan een trekkerstent.
En dan dus dat "onder voorwaarden" in de tent.
Eerst even de kleine tent, om precies te zijn mijn kleine tent.
Een Hilleberg Kaitum. Voor en achter een ruime ventilatie-opening bovenin.
Als het dan zulk beroerd weer is dat buiten koken geen pretje is dan staat in ieder geval de ingang op een kier (meestal span ik boven de opening ook nog een mini-tarpje, dan kan de deur nog wat verder open zonder dat het inregent.
De voorganger van de Kaitum is een vergelijkbare tunneltent en die heeft zelfs een kier onder en een ventilatie-kapje boven in zowel voor als achterkant.
De tweestoks voorganger van deze tunnels, een Slee Moesson heeft/had een afsluitbare schaapskooiluifel máár een dubbele rits in de schaapskooi en daarmee kan/kon je een schoorsteen openen (meestal zette ik ook hier het mini-tarpje uit).
En dan de grote luxe tent (ooit voor mijn schoonmoeder uitgezocht): Een katoenen Slee-tent met een voordeur met een groot gazen "raam", een raam dat je onder een steekluifeltje open kan zetten. Verder wel rondom slikranden maar met beestenweer moet je die slikranden deels vastzetten tegen de tocht over de vloer van de voortent, en qua inhoud: slechts weinig kleiner als een kleine keuken.
Deze "onder voorwaarden" zijn niet IN de tent, maar onder zo open mogelijke tent. Ik kook altijd buiten de tent. Ook in de regen.
Bridgestone SM schreef:
di 10 mar, 2020 19:40
O ja, ik ben wat "overgevoelig" voor de geur van van alles, en zeker ook van die van slecht verbrandende benzine ... dus brand de brander echt vrijwel steeds heel netjes, mooi blauw etc etc.
CO is geurloos. Een sluipmoordenaar. CO verdringt de opname van O2. De mens is gevoelig voor CO en absorbeert dat giftige gas 240 keer sneller dan O2. Tot de dood er op volgt. Onder voorwaarden in de tent koken is een gevaarlijk advies.
PietV schreef:
wo 11 mar, 2020 14:27
Onder voorwaarden in de tent koken is een gevaarlijk advies.
Als je per se het geschevene anders wilt lezen dan staat dat je vrij.   Op deze wijze is fietsen ook levensgevaarlijk.

Ik heb geen harde cijfers maar ik denk dat het aantal slachtoffers per gefietst uur het aantal slachtoffers van koken in de tent overtreft. Ik moet nog eens wat sommetjes maken op basis van de CO metingen (de cijfers die ik iets eerder gaf zijn niet zonder meer verrekenbaar).
Maar goed, in aanvulling op die cijfers hier nog een paar als houvast:
0.5–5 ppmv Average level in homes
5–15 ppmv Near-properly adjusted gas stoves in homes, modern vehicle exhaust emissions
< 35 ppmv Permissible exposion limit (recommended)
< 50 ppmv Permissible exposion limit (permissible)
Of kijk anders even hier antigifcentrum.be

Als je dat dan afzet tegen de gemeten "MSR Whisperlight ( 5ppm on low, 20ppm on high)" dan zijn alleen veel-gangen-gerechten een acuut gevaar :shock:

Ik reageer verder niet meer, want het is een herhaling van zetten.
Bridgestone SM schreef:
wo 11 mar, 2020 18:51
Ik heb geen harde cijfers maar ik denk dat het aantal slachtoffers per gefietst uur het aantal slachtoffers van koken in de tent overtreft. [...]
Schijnt wel een hele chille dood te zijn. Door CO. Als je 't goed doet.
AndreM schreef:
wo 11 mar, 2020 19:47
Schijnt wel een hele chille dood te zijn. Door CO. Als je 't goed doet.
Door koolstofmonoxide vergiftigde personen vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt. Slachtoffers van koolstofmonoxidevergiftiging kunnen een opvallende roze kleur hebben op de huid en/of een rode blos hebben op het gezicht. Je sterft met een "gezonde kleur" in je tent.

CO2 is effectiever en gaat veel sneller, omdat je ademhaling CO2 gerelateerd is. Bij een concentratie van meer dan 20 % CO2 ben je na enkele ademteugen suf, gevolgd door ademstilstand en na enkele minuten dood.
Stukje tekst verwijderd, tips over zelfdoding lijken me hier niet op z'n plaats. Moderator
PietV schreef:
wo 11 mar, 2020 22:04
AndreM schreef:
wo 11 mar, 2020 19:47
Schijnt wel een hele chille dood te zijn. Door CO. Als je 't goed doet.
Door koolstofmonoxide vergiftigde personen vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt. Slachtoffers van koolstofmonoxidevergiftiging kunnen een opvallende roze kleur hebben op de huid en/of een rode blos hebben op het gezicht. Je sterft met een "gezonde kleur" in je tent.

CO2 is effectiever en gaat veel sneller, omdat je ademhaling CO2 gerelateerd is. Bij een concentratie van meer dan 20 % CO2 ben je na enkele ademteugen suf, gevolgd door ademstilstand en na enkele minuten dood.

Wat zijn dit voor handleidingen, beschrijvingen voor zelfhulp:
Ik zou dit bericht verwijderen.

Ik kan je vertellen dat het niet fijn is.
Je legt gewoon het loodje.

Soldeermens
Beruchte oorzaak van CO-vergifiting is een barbecue meenemen de tent in. Als de kooltjes na het barbecuen niet meer gloeien, maar nog wel warm zijn, juist dan komt er veel koolmonoxyde vrij. Dus nooit na het koken de barbecue in tent of andere afgesloten ruimte zetten 'voor wat extra warmte'.
Dit kan dodelijke afloop hebben, zelfs met één wegwerpbarbecue al.
Er zijn helaas veel gevallen van bekend.
Hier een paar tragische voorbeelden:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... fumes.html
https://www.theguardian.com/uk/2012/jul ... th-camping
https://www.bbc.com/news/health-33976414