Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor hondenfietskar? - Forum Wereldfietser

Tips voor hondenfietskar?

Ik zoek voor mijn hond (15 kg, middenmaat) een fietskar. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald merk?
Waar moet je bij de aanschaf van zo'n kar op letten? Tips zijn welkom!

Wellicht heeft iemand er nog een te koop? :wink:
Wij hebben vorig jaar een Burley Tail gekocht. Deze bevalt prima.

Het voordeel van deze kar is dat je de trekstang er eenvoudig af kunt halen en de beugel onder het voorste gedeelte kunt uitklappen, zodat de kar zelfstandig horizontaal staan en als bench dient.
De hond ligt ‘s nachts dan in de kar in het voorste gedeelte van ons tentje te slapen. Ze ligt dan niet direct op de (vaak koude) grond.

De kar volgt stabiel achter de fiets en ik vind ‘m er ook nog eens leuk en sportief uit zien (doorgaans vind ik het lelijke ondingen). Daarbij is de kar goed op te vouwen en neemt hij niet zo ontzettend veel ruimte in als je ‘m niet gebruikt.

Ik heb geen belangen en/of aandelen in het merk of het hierbij genoemde verkooppunt:
https://www.fietskar.nl/product/burley-tail-wagon/

Succes met het maken van je keuze!

21C63A68-D796-487F-973A-BA326246E461.jpeg
B5E9C39F-9E12-457C-B387-141EC76E3A5C.jpeg
Wij hebben sinds 1 1/2 jaar een Doggyride Original voor onze Heidewachtel, welke inmiddels 18 kg is.
We gebruiken de hondenkar hoofdzakelijk voor dagtochten vanaf huis, andere locatie of vanaf vakantieadres (meestal camping).
De Burley van Edwin heb ik toen ook naar gekeken, maar mede omdat de Doggyride toen leuk in de aanbieding was (Athleteshop, daarna failliet) daar voor gekozen. Mede ook omdat bij eerder uitproberen van een fietskar bleek dat onze hond het liefst rechtop blijft staan en z'n kop aan de voorkant door het gaas steekt en zo lekker snuift en mee geniet. Pas na enige tijd fietsen gaat zij weleens liggen, daarnaast loopt ze ook vaak naast de fiets mee.
De Doggyride rijdt lekker stabiel en ook snelle, korte bochten gaat goed.

Wat aandachtspunten:
- Van belang is het gewicht (Doggyride is dacht ik 14 kg + hond al gauw 32 kg), dat merk je wel zeker bij klimmetjes. Ik heb daarom ook (versneld) besloten om mijn vakantiefiets (Avaghon S28) van ondersteuning te voorzien (Pendix). Daarvan laatste vakanties in Limburg en Vogezen/Elzas veel plezier gehad.
- Hoe bevestig je de fietskar aan je fiets: bij ons kon de doggyride met de gewone koppeling (zeg trekhaak) via de snelspanners van de fiets gemonteerd worden. De stand van de fietskar wordt aan beide zijden met een buis borgpen bevestigd. Bij een dagtrip waarbij de fiets weleens verlaten wordt gebruik ik 2 hangsloten op de plek van de borgpennen. Die extra koppeling/trekhaak voor de fiets van mijn vrouw was zo te bestellen.
- in het begin viel mijn fiets een paar keer om bij stilstand toen de hond nog in de kar zat en druk in beweging kwam om er uit te komen. Mijn fiets heeft een standaard aan achteras, die ving dat niet op. Ik heb toen extra die kickstand erbij gekocht die dat nu voorkomt (wel uitklappen op tijd)
- Hoe snel is kar in te klappen en wielen te verwijderen. Doggyride gaat vrij snel vind ik. Voor ons van belang omdat deze vaak op fietsstartpunt in elkaar gezet moet worden.
- Na verwijderen wielen ook als bench te gebruiken. Doggyride en Burley kunnen dat in ieder geval.
- Heb ik zelf niet: maar voor Doggyride kan een extra rekje voor bovenop aangeschaft worden waar bagage op kan, wellicht voor fietsvakantie een goede optie.

Ik heb op dit moment geen foto van mijn combi fiets/kar, maar geef wel een link waar je deze goed kunt bekijken: https://natteneuzen.nl/doggyride-original/ (ook hier geldt: Ik heb geen belangen en/of aandelen in het merk of het hierbij genoemde verkooppunt)
Ook vanuit mijn kant succes met je afweging/keuze.
Kwam deze combi (Bob Yak met hondenmand) op marktplaats tegen. Geen idee of een 1-wieler een goed idee is met een hond er in als je stilstaat maar je hebt in ieder geval wel een smallere aanhanger.
http://link.marktplaats.nl/m1522586503 ... ios_tablet
Wij gebruiken een doggyride origineel. Is wel wat zwaarder maar ook stabiel en niet onbelangrijk de hond is er blij mee. Zorg wel voor goede bandenspanning.
bedankt voor de reacties!

Woont er wellicht iemand in Rotterdam van wie ik een kar een weekend kan lenen om te zien of het lukt met mijn hond?
Ik krijg net zomaar een karretje aangeboden! :D

Heel blij mee, ben benieuwd of mijn hond het ook waardeert....
Hoi Suzanne,
Is het gelukt met de nieuwe fietskar? Ik ben benieuwd of het bevalt.
Wij hebben hond Sien mee in de Doggyride,
20200415_213631.jpg
En dat bevalt heel goed: stabiel, wendbaar, degelijke kwaliteit.
Groet Corry
ps geen trektochten gedaan, alleen dagtochten
Dat ziet er leuk uit! Ik hoop dat Lupi het ook leuk gaat vinden,

De fietskar is nog niet bij mij, ivm corona nog geen overdracht geweest.
Ik post een foto als we de eerste rit maken! :-)
Wij hebben dit weekend ook een doggyride, maar dan de mini (onze hond wordt ca. 7kg.
We hbben onze pup er gisteren voor het eerst in gehad en dat ging wonder boven wonder erg goed.
Hallo, ik ben voornemens een Croozer Bruuno XL aan te schaffen voor onze hond, Heeft er iemand ervaring met deze kar? Willen graag op vakantie met de hond, is nu bij 14 weken oud en wil eigenlijk direct beginnen hem daaraan te laten wennen. Wie heeft er ervaring met het fietsen met een hond. De keuze voor de Croozer is dat de verwachting is dat onze hond Rhodisian Ridgeback ongeveer 40 kg gaat wegen :D Alle tips zijn. welkom. John en Jiska
Omdat het raakt aan het topic, kan ik het niet laten dit artikel te delen dat gister werd gepost op Bikepacking.com:
https://bikepacking.com/plan/dogpacking ... ck-review/
Ik ben onlangs begonnen met fietsreizen met onze Vizsla van 9 maanden. Vanuit een losse trailer heb ik de kar opgebouwd waarbij ik voldoende opbergruimte heb om selfsupporting te kunnen verplaatsen. De trailer voldoet maar is erg zwaar waarbij ik de kilometers per dag moet aanpassen. En bij "berg op" de hond naast de fiets laten lopen.
Fietstrailer hond.JPG